Hoitajat! Koko nimen kertominen potilaalle
Hoitajankin on kohteliasta esitellä itsensä potilaalle, mutta itseäni mietityttää, onko turvallista kertoa heti kättelyssä koko nimensä.
Mieleeni on jäänyt harjoittelun ohjaajan kertomus siitä, kuinka hänellä oli ollut etu- ja sukunimi nimineulassa ja sen perusteella potilas oli selvittänyt hoitajan asuinpaikan ja alkanut seurailemaan häntä. Muidenkin konkareiden olen kuullut suosivan sitä linjaa, ettei sukunimeä nimineulaan laiteta.
Aiemmin esittelin itseni pelkällä etunimellä ja ammattinimikkeellä. Lopetin esittelyn kokonaan, kun jotkut potilaat naureskelivat, että onko sukunimeni muka sairaanhoitaja.
Entä miten pitäisi kohteliaasti vastata, jos joku kyselee sukunimeä?
Onko ylipäätään liioittelua, jos hoitaja haluaa varjella yksityisyyttään näin?
Kommentit (157)
Kaverini on psykiatri ja ihan sillä on nimineula, jossa on etu- ja sukunimi. (Huomasin kerran, kun tavatessamme töidensä jälkeen neula oli unohtunut puseroon. Psykiatreillahan ei ole valkoista takkia, oletan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaalla on oikeus tietää, kuka häntä hoitaa.
Ei ole tarvetta kuulla sukunimeä. Enkä sitä itsekään kerro, en potilaalle enkä omaisille.
Mulla psykologina lukee työhuoneen ovessa koko nimi. Osoitetta ei ole fonectassa. Samoin lääkäriltä koko nimi. Miksi poikkeus?
No sinun työsi ei ole ihan verrannollinen sairaanhoitajien tai lääkärien työhön. Psykologi hyvin harvoin joutuu rajaamaan potilaita millään lailla tai viettämään aikaa suuren määrän potilaita kanssa. Sinulla on ne tietyt potilaat ja that's it. Jossain päivystyksissä ja psykiatrisilla on aitona ongelmana se, että yksi niistä tuhannesta "läpi kulkevasta" potilaasta nappaa ne nimi- ja osoitetiedot, ja ottaa yhteyttä ym. Ei ole harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Potilaalla on oikeus tietää, kuka häntä hoitaa! Esim, jos haluaa tarkistaa oikeudet julkiterhikistä tai jos aikoo kannella tms. Minusta pitää olla velvollisuus köytyää nimineulaa, jossa on molemmat nimet. Tuollainen pelkääminen on vainoharhaista.
Ei ole, koska tapauksia on. Et itse ole alalla, joten vedit vaan hatusta jonkun vainoharhaisuus-kortin.
En lukenut kaikkia sivuja, mutta ei minua potilaana haittaisi, jos hoitaja esittelisi itsensä vaikka sanomalla, että hei, olen Tiina ja olen sairaanhoitaja. Sukunimellä ei ole minulle mitään merkitystä, mutta tuntuisi oudolta, jos hoitaja ei kertoisi nimeään lainkaan.
Olen joutunut jonkin verran viettämään aikaa sairaalassa, ja olo on välillä ollut aika kurja ja pelokas. Paljon enemmän merkitystä on sillä, kuinka ja millaisella äänellä asiat sanoo ja jaksaako esitellessään edes vähän hymyillä, kuin esimerkiksi tällä sukunimiasialla.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on psykiatri ja ihan sillä on nimineula, jossa on etu- ja sukunimi. (Huomasin kerran, kun tavatessamme töidensä jälkeen neula oli unohtunut puseroon. Psykiatreillahan ei ole valkoista takkia, oletan)
Mitä tuosta? Valtaosilla hoitajia on koko nimi neulassa. Nuo päätökset sukunimen pois jättämisestä tehdään usein organisaatiotasolla, ja psykiatrisella tuo käyntö usein on. Jos joku haluaa leikkiä tulella, niin leikkikööt.
Minä esittäydyn 95% ajasta koko nimelläni, samoin kaulassa roikkuu aina henkilökortti jossa lukee koko nimi. Joskus jos potilas kysyy nimeä useamman kerran, toistan vain etunimen. En usko juuri kenenkään muistavan koko nimeäni jälkeenpäin, hoitokontaktit ovat kuitenkin niin lyhyitä. Etunimi taas hyvin yleinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut paljon sairaalassa lapseni tukihenkilönä (siis äitinä). Minusta on tärkeää, että tiedän kuka lastani hoitaa. Minulle riittää etunimi tai vaikka keksitty nimi, tai järjestysnumero, mutta joku yksilöinti täytyy olla. On myös huomattavasti helpompi selvitellä asioita jälkikäteen, kun hoitajalla on ollut nimi. Siis helposti esim. seuraavan vuoron hoitaja kysyy "kuka ohjeen on antanut", helpompi on sanoa nimi, kuin selittää, että sellainen vaaleatukkainen, keskimittainen ja -ikäinen, vähän pyörehkö tyyppi.
Eli jonkinlainen nimineula rintaan töitä tehdessä.
Ilman muuta nimineula on hyvä olla ja minultakin se löytyy. Siinä vaan lukee etunimi ja ammattinimike, ei sukunimeä. Sukunimen kertomista aloituksessa pohdin, en suinkaan sitä että hoitajan pitäisi olla jotenkin täysin anonyymi.
-ap
Ei ole liiottelua! Jos työskentelet esim. sairaalassa, sinnehän voi tulla vaikka minkälaisia asiakkaita! Jos vaikka mielisairaudet ei oo tiedossa ja ei oo hirveesti ehtiny "tutustuu" potilaaseen, nii ei tiiä mitä sieltä tulee vastaan! Mun mielestä etunimi ja sairaanhoitaja riittää ihan hyvin.
Miten poliisit voi esiintyä koko nimellä mm. pöytäkirjoissa jos sairaanhoitajat ei? Kummalla pahemmat "asiakkaat"? Vainotaanko ja stalkataanko poliiseja miten paljon?
Vierailija kirjoitti:
Miten poliisit voi esiintyä koko nimellä mm. pöytäkirjoissa jos sairaanhoitajat ei? Kummalla pahemmat "asiakkaat"? Vainotaanko ja stalkataanko poliiseja miten paljon?
Kyllä heitä vainotaan tosi paljon. Hehän ovat suurin ammattiryhmä, jotka hakevat turvakieltoa.
Toimin sosiaalipuolella, (mutta samoissa työympäristössä myös sairaanhoitajien kanssa) ja esiinnyn koko nimelläni, mutta omat puhelin- ja osoitetietoni ovat salaiset, eikä tietoja saa maistraatilta tai trafiltakaan. Facessa/somessa olen eri nimellä. Näin meidän työyhteisössä toimii kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heitä vainotaan tosi paljon. Hehän ovat suurin ammattiryhmä, jotka hakevat turvakieltoa.
Ja kyllä hoitajatkin kirjaavat jokaisesta potilaasta Kanta-arkistoon ym. ihan koko nimellään. Tuskin poliisitkaan kaduilla ja turuilla koko nimiään jokaiselle putkaan heitettävälle huutelevat.
Miksi hoitajat ovat noin kummallisen pelokasta väkeä. Lääkäreillä on aina koko nimi ja poliiseilla ja palomiehillä yms. Voihan joku lähteä seuraamaan hoitajaa töistä. Pöö!
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtana on aina, että potilaalla on oikeus tietää kuka häntä hoitaa. Jotkut organisaatiot ja työpisteet poikkeavat tästä ja heillä on säännönmukaisesti vain etunimet käytössä. Myös lääkäreillä ym. -eivät ainakaan pahemmin koko nimiään tuo julki. Itse esittelen itseni koko nimellä somaattisella puolella, psykiatrisella en näin tekisi.
Myös somaattisella puolella on paljon psykiatrisia potilaita. Myös psyykkisesti sairaalle voi tulla vaikka keuhkokuume.
Kertoohan kelan ja työkkärin virkailijatkin nimensä. Ja vakuutusyhtiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta riittänee se tieto, että tänään se oli sairaanhoitaja Tiina.
Ei riitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtana on aina, että potilaalla on oikeus tietää kuka häntä hoitaa. Jotkut organisaatiot ja työpisteet poikkeavat tästä ja heillä on säännönmukaisesti vain etunimet käytössä. Myös lääkäreillä ym. -eivät ainakaan pahemmin koko nimiään tuo julki. Itse esittelen itseni koko nimellä somaattisella puolella, psykiatrisella en näin tekisi.
Myös somaattisella puolella on paljon psykiatrisia potilaita. Myös psyykkisesti sairaalle voi tulla vaikka keuhkokuume.
Siinä on vaan se ongelma, että jos keuhkokuume tulee potilaan sykiatrisella osastolla ollessa, sitä ei tunnisteta. Itse olin aikoinaan synnytyksen jälkeisen masennuksen tiimoilta psykiatrisella osastolla, ja potilastoveri esitteli saunassa pohjettaan, oli selkeä syvä laskimotukos. Jotain kokeitakin oli otettu edellisenä päivänä, niihin ei oltu reagoitu. Saunomista seuraavana päivänä tämä nainen vietiin sitten piipaa autolla ensiapuun, oli edennyt keuhkoveritulpaksi.
Itseltänikin siellä psykiatrisella osastolla otettiin mm. kilpirauhaskokeet, TSH oli päälle 11. Ei siihen reagoitu. Paino oli toki noussut parissa vuodessa 35 kiloa ja jatkuvasti olin väsynyt.
Käyttäjä2677 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on vaan se ongelma, että jos keuhkokuume tulee potilaan sykiatrisella osastolla ollessa, sitä ei tunnisteta. Itse olin aikoinaan synnytyksen jälkeisen masennuksen tiimoilta psykiatrisella osastolla, ja potilastoveri esitteli saunassa pohjettaan, oli selkeä syvä laskimotukos. Jotain kokeitakin oli otettu edellisenä päivänä, niihin ei oltu reagoitu. Saunomista seuraavana päivänä tämä nainen vietiin sitten piipaa autolla ensiapuun, oli edennyt keuhkoveritulpaksi.
Itseltänikin siellä psykiatrisella osastolla otettiin mm. kilpirauhaskokeet, TSH oli päälle 11. Ei siihen reagoitu. Paino oli toki noussut parissa vuodessa 35 kiloa ja jatkuvasti olin väsynyt.
sykiatrisella = psykiatrisella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta riittänee se tieto, että tänään se oli sairaanhoitaja Tiina.
Jos hoitaa potilasta, silloin potilaan kysyessä sairaanhoitajalla ihan kuin kellä tahansa muullakin viranomaisella tai viranomaista edustavalla on ihan lakiin perustuva velvollisuus kertoa koko nimensä.
Maailma on vaarallinen paikka, mutta edelleen potilasta vaarallisempi on sairaanhoitajan työmatka. Ja mitenköhän meneekään, kun tilastoja katsotaan? Taitaa sairaanhoitajat tuottaa enemmän hoidettavia vahinkoja ja jopa murhia kuin potilaat.
Siksi koska hoitajia voi vapaasti vainota mutta yliopistotason koulutuksen käyneet ovat ylijumalia ja lain suojeluksen hellässä huomassa.