Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat! Koko nimen kertominen potilaalle

Vierailija
07.10.2016 |

Hoitajankin on kohteliasta esitellä itsensä potilaalle, mutta itseäni mietityttää, onko turvallista kertoa heti kättelyssä koko nimensä.

Mieleeni on jäänyt harjoittelun ohjaajan kertomus siitä, kuinka hänellä oli ollut etu- ja sukunimi nimineulassa ja sen perusteella potilas oli selvittänyt hoitajan asuinpaikan ja alkanut seurailemaan häntä. Muidenkin konkareiden olen kuullut suosivan sitä linjaa, ettei sukunimeä nimineulaan laiteta.

Aiemmin esittelin itseni pelkällä etunimellä ja ammattinimikkeellä. Lopetin esittelyn kokonaan, kun jotkut potilaat naureskelivat, että onko sukunimeni muka sairaanhoitaja.
Entä miten pitäisi kohteliaasti vastata, jos joku kyselee sukunimeä?

Onko ylipäätään liioittelua, jos hoitaja haluaa varjella yksityisyyttään näin?

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaalassa töissä ja meillä on pakko olla näkyvissä koko nimi nimineulassa.

Vierailija
22/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimellä esiintyvän luvat on vaikea tarkistaa rekisteristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä miksi hoitaja ei välttämättä halua kertoa koko nimeään. Mutta eikös potilas saa sen kuitenkin omista potilastiedoistaan selville?

Vierailija
24/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla potilaan tehtävä, vaan sen joka on ko hoitajan palkannut

Vierailija
25/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin (järjissään olevan) potilaan näkökulmasta voin sanoa, ettei mulle jää mieleen yhdenkään hoitajan tai lääkärin nimi vaikka kaikki ovat esitelleet itsensä sekä etu- että sukunimellä.

Vierailija
26/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen päihde-ja mielenterveyspotilaiden kanssa ja kerron aina koko nimeni. Puhelinnumeroni ja osoitetietoni ovat salaiset, fb-profiili ei koko nimellä. Autoa ei ole mutta jos olisi niin laittaisin rekisteritiedot salaisiksi. Näin on menty jo kohta 20 vuotta ilman häiriköitä vaikka potilaina ja erityisesti heidän omaisinaan on monenlaista kulkijaa ollut.

Vierailija
27/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimineula piiloon ja jos joku kysyy niin vastaat keksityn nimen. Vaikka maija mehiläinen tai jotain vastaavaa.

Tuo ei olisi lainkaan eettistä toimintaa.

Vierailija
28/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhempi ihminen pitää töykeänä, ettei henkilö joka kopeloi ja tutkii kropan ensin edes esittele itsenään.

Vierailija
29/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja meidän oli amk:saa pakko hankkia nimineulat, joissa on koko nimi tittelin lisäksi. Nimineulaa on käytettävä harjoitteluissa. Kyllä pistää miettimään tietyissä harjoittelupaikoissa, mitkä ovat riskit. Miten teillä, muut opiskelijat?

Vierailija
30/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän koko nimeä. Joskus olen saanut joulukortteja, mutta sen pahempaan ei tietojani ole käytetty.

T. Lähihoitaja vanhustyössä

Vierailija
31/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin (järjissään olevan) potilaan näkökulmasta voin sanoa, ettei mulle jää mieleen yhdenkään hoitajan tai lääkärin nimi vaikka kaikki ovat esitelleet itsensä sekä etu- että sukunimellä.

Ei mullekaan jää, mutta ei se sitä katso, ettei jollekin jäisi.

Vierailija
32/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupankassoja vainotaan myös paljon. Pitäisi turvata työntekijän yksityisyys paremmin

Vierailija
33/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen n. 30 vuotta työskennellyt terveydenhuollossa, kuntoutustyössä. Kerron asiakkaalle koko nimeni, ajanvarauskortissa on nimeni ja työnumeroni. Mutta: oma puhelinnumeroni on salainen, tietojani ei saa luovuttaa (maistraatti, Trafi) käytän hyvin vähän sosiaalista mediaa eikä nimelläni hakukoneista löydä juuri mitään, (googletan itseni toisinaan). Eikä se johdu siitä, että olisin vanha enkä hallitse somea vaan siitä, että olen viisas ja ymmärrän, mihin liiallinen avoimuus voi johtaa.

Vierailija
34/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla potilaan tehtävä, vaan sen joka on ko hoitajan palkannut

Julkiterhikki on nimenomaan sitä varten, että potilas voi varmistaa, että häntä hoitava terveysalan ammattilainen on se, mitä väittääkin olevansa.

Vierailija
35/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaalla on oikeus tietää, kuka häntä hoitaa.

Ei ole tarvetta kuulla sukunimeä. Enkä sitä itsekään kerro, en potilaalle enkä omaisille.

Mulla psykologina lukee työhuoneen ovessa koko nimi. Osoitetta ei ole fonectassa. Samoin lääkäriltä koko nimi. Miksi poikkeus?

Vierailija
36/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja meidän oli amk:saa pakko hankkia nimineulat, joissa on koko nimi tittelin lisäksi. Nimineulaa on käytettävä harjoitteluissa. Kyllä pistää miettimään tietyissä harjoittelupaikoissa, mitkä ovat riskit. Miten teillä, muut opiskelijat?

Me tilattiin yhteistilauksena luokan kanssa ja keskenään pikku päissämme tuumattiin, että turvallisempaa kun ei laiteta sukunimeä. Ei siihen kukaan opettaja puuttunut. Ennen mielenterveyspuolen harkkaa kehotettiin koulun puolelta peittämään sukunimi nimineulasta, jos sellainen siinä lukee.

Vierailija
37/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut paljon sairaalassa lapseni tukihenkilönä (siis äitinä). Minusta on tärkeää, että tiedän kuka lastani hoitaa. Minulle riittää etunimi tai vaikka keksitty nimi, tai järjestysnumero, mutta joku yksilöinti täytyy olla. On myös huomattavasti helpompi selvitellä asioita jälkikäteen, kun hoitajalla on ollut nimi. Siis helposti esim. seuraavan vuoron hoitaja kysyy "kuka ohjeen on antanut", helpompi on sanoa nimi, kuin selittää, että sellainen vaaleatukkainen, keskimittainen ja -ikäinen, vähän pyörehkö tyyppi.

Eli jonkinlainen nimineula rintaan töitä tehdessä.  

Vierailija
38/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaalla on oikeus tietää, kuka häntä hoitaa! Esim, jos haluaa tarkistaa oikeudet julkiterhikistä tai jos aikoo kannella tms. Minusta pitää olla velvollisuus köytyää nimineulaa, jossa on molemmat nimet. Tuollainen pelkääminen on vainoharhaista.

Vierailija
39/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa joku hoitaja? Mieslääkäreillä etu- ja sukunimi ovat pakollisia tietoja + vuosiansiot.

No miespotilaita!

Hoitaja-fantasiat, ootko koskaan kuullut?

Vierailija
40/157 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtana on aina, että potilaalla on oikeus tietää kuka häntä hoitaa. Jotkut organisaatiot ja työpisteet poikkeavat tästä ja heillä on säännönmukaisesti vain etunimet käytössä. Myös lääkäreillä ym. -eivät ainakaan pahemmin koko nimiään tuo julki. Itse esittelen itseni koko nimellä somaattisella puolella, psykiatrisella en näin tekisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän