Isäni haluaa maksaa lasteni harrastuskuluja ja matkustella kerran vuodessa heidän kanssaan
Itse en ole juurikaan osallisena mistään, vaan annan isäni hoitaa asiat lastenlastensa kanssa. Jos lähden heidän mukana reissuun, maksan luonnollisesti itseni. Lapseni ovat jo teinejä. Nyt veli soitti ja kysyi miten kehtaan taas maksattaa isällämme syyslomareissun kylpylään, kun hän ja hänen avovaimonsa eivät ikinä ole päässeet mihinkään. (Itse olen töissä, isäni ja teinit lähtevät keskenään)
He ovat molemmat töissäkäyviä lapsettomia ihmisiä ja minä pienipalkkainen yksinhuoltaja.
Suutuin todella puhelusta!
Onko suuttumukseni teistä oikeutettu?
Kommentit (63)
Minusta tuo lapsettoman aikuisen tilanne on sellainen, että he jotenkin yhä näkevät itsensä ensisijaisesti sen vanhemman lapsena ja tavallaan ne lapsenlapset on kilpailijoita tässä asetelmassa. Kun itse saa lapsia, samalla etääntyy omista vanhemmistaan tässä mielessä. Isovanhemmat haluaa totta kai tuottaa iloa nimen omaan lapsille ja sitä aikuista lasta korpeaa, kun ei olekaan enää se hemmottelun kohde.
Minä olen ostellut kaikenlaista lapsenlapsilleni, matkustellut myös jonkin verran heidän kanssaan. Tämän olen tehnyt siksi, että se on ollut mielestäni hauskaa, olen nauttinut. En ole uhrannut ajatustakaan sille, että hoitavatko he minua sitten kun aikuistuvat. Luultavasti eivät. Sellaista se on maailman meno. Muistuu mieleen se kansansatu variksesta, joka kantoi poikastaan ja kysyi tältä, että kannatko sinä sitten minua, kun minä olen vanha? En, vastasi variksenpoika, minulla on silloin omat poikaset kannettavanani.
No joo, eivät tule hoitamaan vanhana. Tämä on nähty. Lastenhoitoapu kelpaa, raha kelpaa, tavarat kelpaa, kauppakassit kelpaa. Mutta kun lapset on isoja, unohtuu isovanhemmat samantien sinne mökkinsä. Apua ei anneta, ei soiteta, ei käydä. Pikemminkin tehdään pikkuasioista riitaa, että saadan välit poikki ettei tarvitse vaivautua.