Tekeekö teidän miehet näitä kotitöitä?
Eli mieheni tuli raivonpuuskassa eilen illalla kertomaan minulle, kuinka YKSIKÄÄN hänen miespuolinen kaverinsa ei tee seuraavia asioita: tiskaa, pese pyykkiä, luuttua lattioita, pese ikkunoita... Ollaan oltu 2v. yhdessä ja asuttu saman katon alla noin puoli vuotta. Asumme kerrostalokaksiossa. Meillä on ollut 50/50 kotityöt, olemme molemmat työssäkäyviä. Meillä on yleensä se järjestely, että molemmat viikkaa omat vaatteet kaappeihinsa, pesukoneen pistää päälle se kumpi nyt ehtii, toinen imuroi ja toinen luuttuaa, toinen pyyhii pölyt ja toinen tiskaa. Ihan normaali työnjako, eikö!? Kaikki alkoi siitä, kun kyllästyin katsomaan mieheni noin viikon vanhaa vaatekasaa, jotka olivat siis puhtaita pyykkejä ja odottivat kaappiin menoa. Mieheni ei niitä ollut laittanut. Sanoin, että aikooko laittaa vai laitanko minä, kun ei puhtaiden vaatteiden kuulu olla sohvan selkänojalla viikkotolkulla. Suuttui, että YKSIKÄÄN hänen kaverinsa ei niin tee, muijat tekee! Muijat kuulemma hoitaa nuo asiat, että hän on ainoa(?), joka joutuu tuollaista tekemään ja otti samaan huutoon mukaan myös tiskaamiset ja lattian luuttuamiset ja ikkunoiden pesun (sisäpuolelta muutama hassu ikkuna). Jäin suu auki katsomaan ja oikeasti aloin jo pohtimaan oman asunnon hankintaa. Ja ennen, kun joku ehtii lässyttämään jotain "miesten töistä", niin ei meillä ole edes autoa tällä hetkellä.
Kommentit (82)
Taas kerran ketju, jossa palstamammat itkevät perse homeessa palstalla.
Miehet tekevät tutkimuksien mukaan ihan yhtä paljon kotitöitä kuin naisetkin, mutta miehet tekevät sen lisäksi vielä naisia enemmän ansiotyötä.
Suomalainen nainen kuvittelee olevansa korvaamaton ja maailman napa, vaikka totuus on ihan jotain muuta.
Koittakaapas nyt vaikka ihan aluksi perustaa enemmän kuin 10 % yrityksistä.
Tai vaikka koittaisitte edes saada sen miehiä korkeamman koulutuksenne jollakin tapaa konkretisoitua yhteiskunnan hyväksi muumilaulujen ja sormivärien kanssa puuhaamisen sijasta.
Mies tekee meillä kotityöt ja minä hoidan lapsen. Välillä vaihdellaan rooleja, koska on vaativa vauva ja tekee hyvää kun saa välillä muutakin tekemistä ns vaihtelu virkistää. Yhdessäkin tehdään perheenä kaikenlaista. Vaunuillaan ja kylvetetään yhdessä vauva. Meidän mielestä tärkeässä roolissa ei ole kiistely siitä mikä tulisi olla kenenkin työtä, vaan se että kaikki tarpeellinen tulee tehtyä. "Koti on yhteinen yritys".
Vierailija kirjoitti:
Naiset nyhrää kotona kaiken maailman tyhjänpäiväisiä hommia, ja ne ei oikeasti näy missään. Ja kun hän on reissussa, niin ei niitä hommia kukaan kaipaa eikä huomaa..eli se niiden tärkeydestä sitten.
Tästä olen samaa mieltä, vaikka nainen olenkin. Joka päivä ei tarvitse pyyhkiä pölyjä, järjestellä sohvatyynyjä ja kynttiläkippoja. Harvat tällaisia perfektionistejä onkaan. Tiedän yhden mamman, joka imuroi ja luuttaa joka päivä, raivoaa ja huutaa miksi hän tekee tätä kaikkea yksin. Mielestäni ihan sairaanloista tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja voisi laihduttaa ja lopettaa sen nalkuttamisen ja vittuilun miehelleen.
Saattaisi sujua ne kotityötkin.
Ei tarvi laihduttaa enkä nalkuta tai vittuile. Taitaa sulle olla normaalia pitää pyykkivuorta sohvalla viikkotolkulla? Jos olisin nalkuttava ja vittuileva, niin olisin tästä jo sanonut tunnin sisällä tai laittanut ne kaappiin ja leikkinyt marttyyriä, kun minä ne sinne kaappiin laitoin!
Olet varmaan jo nyt käyttänyt enemmän aikaa siitä nillittämiseen, kuin mitä sinulla olisi mennyt aikaa tunkea ne joko pyykkikoneeseen tai miehen vaatekaappiin, vaikka mytyssä.
Käytät muuten samaa "pyykkivuori viikon siellä ja täällä"-mantraasi aina näissä miesvihaprovoissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset nyhrää kotona kaiken maailman tyhjänpäiväisiä hommia, ja ne ei oikeasti näy missään. Ja kun hän on reissussa, niin ei niitä hommia kukaan kaipaa eikä huomaa..eli se niiden tärkeydestä sitten.
Tästä olen samaa mieltä, vaikka nainen olenkin. Joka päivä ei tarvitse pyyhkiä pölyjä, järjestellä sohvatyynyjä ja kynttiläkippoja. Harvat tällaisia perfektionistejä onkaan. Tiedän yhden mamman, joka imuroi ja luuttaa joka päivä, raivoaa ja huutaa miksi hän tekee tätä kaikkea yksin. Mielestäni ihan sairaanloista tuo on.
Samaa mieltä minäkin ja naisena voin neuvoa toisia naisia löysäämään sitä nutturaa edes vähän. Ei se jokapäiväinen hinkkaaminen muuta putsaa, kuin omia voimia. Kerran viikossa ihan riittävä imuroinnissa ja luuttuamisessa.
Mun mies pesee ikkunat. Tämä on herättänyt ihmetystä työpaikallani, sillä kenenkään muun mies ei ikkunoita pese. Meillä tosin pestään ikkunat n. kerran kahdessa vuodessa. Esim. tänä vuonna ei ole pesty lainkaan.
Lattioita mies ei pese. Minäkin todella harvoin.
Pyykkihuollosta vastaan minä ja lapset. Laitan taitellun vaatekasan miehen sängyn päälle, siitä siirtää kaappiin. Pyykinpesu ja taittelu on lempikotityöni.
Tiskauksen hoitaa tikikone. Tasaisesti sitä tyhjennetään ja täytetään. Jos käsin tiskattavaa on, minä tiskaan.
Asutaan omakotitalossa, eli vanhoja miesten töitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Kerran viikossa ihan riittävä imuroinnissa ja luuttuamisessa.
Joka viikkoko pitäisi lattiat pestä? Meillä pestään paaaaaaljon harvemmin, eikä pesuvesi silti likaannu. Varsinkin makkareiden pesu tuntuu ihan turhalta. Lapsuudenkodissanikin lattiat pestiin jouluksi ja juhannukseksi.
67
Mies tiskaa, minä pyykkään. Siivotaan yhdessä ja mies pitempänä pesee ikkunat useimmiten. Tajuaa myös pestä uunin ihan pyytämättä.
Minä laitan ruoat ja huolehdin koirat. Lapset hoidetaan yhdessä. Voin huoletta lähteä esim viikonlopuksi pois.
Tiedän olevani onnekas. En katsoisi vetelehtivää mulkvistia hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kivoja miehiä teillä,onnittelen! Mun mies tekee ruokaa. Kaiken muun teen minä,pihahommatkin. Alkaa kyllästyttää 29 vuoden jälkeen moinen lapatossu. Oon kyllä yrittänyt, pyytänyt tekemään jne. Mut ku ei,niin ei. Molemmat ollaan töissä + mulla kotityöt.
No mutta ihan hyvinhän teillä on mennyt kun vasta 29 vuoden jälkeen tuo alkaa ärsyttää! Odotatko kenties että hän yhtäkkiä maagisesti "herää" tai "kasvaa aikuiseksi"?
Ap:n mies kuulostaa sovinistilta. Tai sitten sovinistinen kaveripiiri vaikuttaa liikaa. Joku sinkkukaveri jolla käy äiti siivoamassa varmaan naureskeli päin naamaa miehellesi/jollekin toiselle kaverille että "ei kukaan MIES akkojen töitä tee", ja kukaan muu kaveri ei uskaltanut väittää vastaan vaan naureskelivat mukana. Kannattaa nyt ehkä kysellä että onko mies ihan oikeasti tuota mieltä. Tuntuu aika oudolta että tähän mennessä on tehnyt kotitöitä mutta yhtäkkiä niitä ei enää voikaan tehdä. Tai sitten mies haluaa susta eroon.
Oma mieheni kyllä tekee kaikenlaista, useimmiten tiskaa, imuroi, vie roskat ja kierrätykset. Minä teen ruuan, luutuan, siivoan kaikkea mitä mies ei ehkä hoksaa. Yhdessä hoidetaan pyykit. Niin ja mies pesee ikkunat niin meiltä kuin minun vanhemmiltani ja isovanhemmiltani. :D Yleensä siivoamme yhdessä, joskus jos toinen on jossain menossa, niin se kotonaoleva siivoaa yllätykseksi. Yleensä meillä on niin että jos kumpikin on kotona ja toinen alkaa siivoamaan niin toinenkin alkaa automaattisesti. Tajusin tämän vasta nyt kun mietin asiaa. :D
Jos molemmat ovat töissä niin tietenkin hommat menee 50/50. Voi esim. jokainen erikseen jakaa että sää siivoat niin mää pesen pyykit. Mutta eihän se nyt oikein ole että molemmat tulee väsyneenä töistä kotiin ja toinen jatkaa kotitöillä ja toinen menee makaamaan sohvalle.
Meilläkään ei ole mitään "miesten töitä" koska asutaan kerrostalossa eikä meillä ole autoa. Kun olin kotona lapsen kanssa tietenkin hoidin kotityöt siinä samalla, ja nytkin teen vielä enemmän hommia koska teen lyhempää työpäivää. Mutta en tee silloin kun olen taas ns. tasavertaisessa tilanteessa.
Mä teen noi kaikki hommat yksinäni eikä se edes haittaa! Tulee parempaa jälkeä kun tekee itse 8)
Mieheni tekee ihan kaikkia kotitöitä. On 49-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja voisi laihduttaa ja lopettaa sen nalkuttamisen ja vittuilun miehelleen.
Ei tarvi laihduttaa enkä nalkuta tai vittuile. Taitaa sulle olla normaalia pitää pyykkivuorta sohvalla viikkotolkulla? Jos olisin nalkuttava ja vittuileva, niin olisin tästä jo sanonut tunnin sisällä tai laittanut ne kaappiin ja leikkinyt marttyyriä, kun minä ne sinne kaappiin laitoin!
Olet varmaan jo nyt käyttänyt enemmän aikaa siitä nillittämiseen, kuin mitä sinulla olisi mennyt aikaa tunkea ne joko pyykkikoneeseen tai miehen vaatekaappiin, vaikka mytyssä.
Käytät muuten samaa "pyykkivuori viikon siellä ja täällä"-mantraasi aina näissä miesvihaprovoissasi.
Alapeukkujen sijaan haluan kuulla kommentteja.
Minä
- teen ruoan ja pidän keittiön kunnossa 90 prosenttisesti.
- pesen pyykit 100 pros. Laitan miehen pyykit hänen kaappiinsa, en lajittele kuitenkaan
- imuroin 80 pros
Mies
- pesee 2 vessat 90 pros.
- pesee lattiat 80 pros.
Ihan ku joku teini. Ei muutkaan joudu niin en minäkään, muutki nii minäki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkujen sijaan haluan kuulla kommentteja.
No jos ap olisi hoitanut miehen pyykit niin nopeasti niin miksi mies ei tee asiaa kun kyse niin pienestä työstä??? Tätä en voi ymmärtää näissä miesvihamarttyyreissä. Kaikki hommat on niin pieniä jos nainen tekee mutta kuitenkin ylitsepääsemättömän isoja miehen tehtäviksi? Miksi??
Mies tekee kaikkea oma-aloitteisesti. Tämä on yhteinen koti ja lapset ovat yhteiset. Kotityöt kuuluvat molemmille. Se tekee kumpi ehtii ensin.
Ei tuossa järjestelyssä ole ainakaan minusta mitään pahaa, jos kerran kumpikaan ei pakota toista. :)