Tekeekö teidän miehet näitä kotitöitä?
Eli mieheni tuli raivonpuuskassa eilen illalla kertomaan minulle, kuinka YKSIKÄÄN hänen miespuolinen kaverinsa ei tee seuraavia asioita: tiskaa, pese pyykkiä, luuttua lattioita, pese ikkunoita... Ollaan oltu 2v. yhdessä ja asuttu saman katon alla noin puoli vuotta. Asumme kerrostalokaksiossa. Meillä on ollut 50/50 kotityöt, olemme molemmat työssäkäyviä. Meillä on yleensä se järjestely, että molemmat viikkaa omat vaatteet kaappeihinsa, pesukoneen pistää päälle se kumpi nyt ehtii, toinen imuroi ja toinen luuttuaa, toinen pyyhii pölyt ja toinen tiskaa. Ihan normaali työnjako, eikö!? Kaikki alkoi siitä, kun kyllästyin katsomaan mieheni noin viikon vanhaa vaatekasaa, jotka olivat siis puhtaita pyykkejä ja odottivat kaappiin menoa. Mieheni ei niitä ollut laittanut. Sanoin, että aikooko laittaa vai laitanko minä, kun ei puhtaiden vaatteiden kuulu olla sohvan selkänojalla viikkotolkulla. Suuttui, että YKSIKÄÄN hänen kaverinsa ei niin tee, muijat tekee! Muijat kuulemma hoitaa nuo asiat, että hän on ainoa(?), joka joutuu tuollaista tekemään ja otti samaan huutoon mukaan myös tiskaamiset ja lattian luuttuamiset ja ikkunoiden pesun (sisäpuolelta muutama hassu ikkuna). Jäin suu auki katsomaan ja oikeasti aloin jo pohtimaan oman asunnon hankintaa. Ja ennen, kun joku ehtii lässyttämään jotain "miesten töistä", niin ei meillä ole edes autoa tällä hetkellä.
Kommentit (82)
Meillä mies ei pese lattioita, saunaa, kylpyhuonetta eikä pyyhi pölyjä. Kaikkea muuta tekee mutta edellämainitut ovat mielestään "turhia"....
Hei te naiset, jotka suostutte tekemään kaikki "naistentyöt" kun mies makaa sohvalla tai harrastaa. Muuttaisitteko meille, sillä meillekin kelpaisi ilmainen kodinhoitaja, voisi vähän lepuutella työpäivän jälkeen ja istua valmiiseen ruokapöytään ilman huolta tiskeistä.
"En siivoa omaa huonetta, en varmasti! Ei mun kaveritkaan joudu siivoomaan, ihan epistä! Oot ihan kakkapää!!!11"
T. Pekka-Jermu 6v
Haluatko oikeasti seurustella kuusivuotiaan tasolle jääneen kanssa??
Ennen minä tiskasin, luutusin ja pesin vessan, pyykit laittoi se kumpi sattui kerkeämään, mies imuroi ja pesi ikkunat. Nyt kun kolme lasta, muuten samallai paitsi tiskikone ostettu ja sen täyttää/tyhjentää kuka kerkeää.
Kyllä ikkunoita pesevä mies on harvinaisuus. Niin se vaan menee. Lattioiden luutuaminen on niitä töitä, joita miehet harvemmin tekee.
Mutta tiskit ja pyykin pesu nyt varmastikin hoituu suurimmalta osalta.
Meillä on kyllä tuo pyykin pesukin nykyisin minun hommiani. Silloin, kun oltiin vielä lapsettomia, niin se pesi, joka ehti. Nyt sitä pyykkiä tulee niin paljon ja mä huolehdin niistä lasten vaatteista enimmäkseen, niin jotenkin helpompaa mulle, että mä pyöritän sitä puolta kokonaan.
Tuo asenne, että "ei muutkaan tee" on minusta se, joka sais mut ärsyyntymään. En ymmärrä koskaan tuota toisiin vertaamista. "Kun Pekkakaan ei tee, niin miks mun pitäis." Mitäs sitten?? Pekka on Pekka ja sinä olet sinä. Aivan eri ihmiset ja elämät.
Meillä mies laittaa astioita koneeseen ja ottaa pois sekä imuroi ja pesee lattiat. Pyykkihommat ja ikkunat on mun hommia, ruokaa laittaa se joka tulee ensin töistä, viikonloppuisin ylensä minä. Mutta meillä on myös kaksikin autoa ja omakotitalo, jossa paljon sellaista johon mä en taas osallistu, siksi miehenkään ei tarvitse osallistua 50/50 kotitöihin. Niin, ja noi tiskihommat ja lattian imurointi/pesu ovat myös vähän sellaisia, että tekee joka ekana on kotona ja lomien aikana mä teen niitä mieluummin kuin leikkaan nurmikkoa :)
Vierailija kirjoitti:
"En siivoa omaa huonetta, en varmasti! Ei mun kaveritkaan joudu siivoomaan, ihan epistä! Oot ihan kakkapää!!!11"
T. Pekka-Jermu 6v
Haluatko oikeasti seurustella kuusivuotiaan tasolle jääneen kanssa??
No, tältä se ikävä kyllä kuulosti! Siksi mietinkin oman asunnon hankintaa. Ap
Meillä mies:
Täyttää ja tyhjentää tiskikonetta aika usein.
Vie roskat ja lehdet aika usein.
Imuroi ja aika usein moppaileekin
Siivoaa omat juttunsa, ja hoitaa puhtaat vaatteet ja tavaransa kaappeihin ja vaihtaa lakanat, sekä tamppaa matot ja tuulettaa petivehkeet. Tuo myös omat pestävät koriin, eikä missään loju likaisia vaatteita tai pyyhkeitä.
Hoitaa auton kaikin tavoin, mitä maallikko pystyy. Korjaamo loput.
On kaverina kauppakäynneillä, ja kantaa ostokset kotiin autosta.
Remppaa parasta aikaa, mä ostin maalit ym.
Mun hommat:
Teen ruuat, leivon ja hoidan ruokaostokset.
Tiskikone ja keittiön siisteys
Siivoilen ja pyyhin pölyt
Pesen pyykit ja viikkailen pinoihin, joista mies ottaa omansa ja vie kaappiin.
Ikkunoiden pesu ja verhoasiat
Huonekasvit ja kesäkukat ym. puutarhanhoito, ruohikkoa ei ole, joten ei ole ajeltavaakaan.
Ei pilkun tarkasti, mutta tuohon suuntaan. Paljon juttuja tehdään yhdessä, kuten mies voi joskus kokata ja mä teen salaatin yms. Eli varsin kiva tyyppi tämä meillä asuva mies! :)
Mitäs jos mies asuisi yksin? Eikö hänellä ikinä pestäisi ikkunoit, pyyhittäisi lattioita tai tiskattaisi? Vai pitäisikö aikuisen miehen pyytää äitee kotiin tekemään nuo siivoustyöt? Vai pitäisikö hänen palkata NAISsiivooja ne tekemään??? Kysy tätä armaalta ukko-kullaltasi.
Mieti todella tarkkaan lapsien harkintaa tuollaisen miehen kanssa... kun molemmat olette äärirajoilla jaksamisen kanssa, lapset oksennustaudissa, univelkaa, valvomista, keskeyttäneitä yö-unia ja lasten itkua, siihen päälle mies joka miettii, ettei tiskaa kun on naisten hommia... oikeasti, olet silloin todellisessa kusessa ukkosi kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ikkunoita pesevä mies on harvinaisuus. Niin se vaan menee. Lattioiden luutuaminen on niitä töitä, joita miehet harvemmin tekee.
No hanki sellainen höyrypesuri, niin saattaa pestäkin. Vaimolla on kokeanpaikankammo, joten toisen kerroksen ikkunoiden pesu on mahdottomuus. Samalla ne menee sitten alakerrastakin.
Vierailija kirjoitti:
Hei te naiset, jotka suostutte tekemään kaikki "naistentyöt" kun mies makaa sohvalla tai harrastaa. Muuttaisitteko meille, sillä meillekin kelpaisi ilmainen kodinhoitaja, voisi vähän lepuutella työpäivän jälkeen ja istua valmiiseen ei ruokapöytään ilman huolta tiskeistä.
Mies tekee sillä välin ulkotöitä, remppa hommia tai huoltoa..
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos mies asuisi yksin? Eikö hänellä ikinä pestäisi ikkunoit, pyyhittäisi lattioita tai tiskattaisi? Vai pitäisikö aikuisen miehen pyytää äitee kotiin tekemään nuo siivoustyöt? Vai pitäisikö hänen palkata NAISsiivooja ne tekemään??? Kysy tätä armaalta ukko-kullaltasi.
Todennäköisesti ei, tai sitten todella harvoin. Siivoaminen tapahtuu silloin kun se on välttämätöntä, eli häiritsee jo pahasti tai jos puhtaat astiat on loppu, niin silloin pestään.
Tulee mieleen opiskeluajat, jolloin kolmen pojan solussa yksi raukka meni hankkimaan tyttöystävän. No tämä yksi sitten siivosi yhteisen oleskeluhuoneen, keittiön ja vessan aina kun tyttöystävä oli tulossa kylään. Kaksi muuta vain nauttivat tilanteesta. Ja ennen tätä tyttöystävää siellä kämpässä oli melkoinen kaaos aina.
Vierailija kirjoitti:
Eli mieheni tuli raivonpuuskassa eilen illalla kertomaan minulle, kuinka YKSIKÄÄN hänen miespuolinen kaverinsa ei tee seuraavia asioita: tiskaa, pese pyykkiä, luuttua lattioita, pese ikkunoita... Ollaan oltu 2v. yhdessä ja asuttu saman katon alla noin puoli vuotta. Asumme kerrostalokaksiossa. Meillä on ollut 50/50 kotityöt, olemme molemmat työssäkäyviä. Meillä on yleensä se järjestely, että molemmat viikkaa omat vaatteet kaappeihinsa, pesukoneen pistää päälle se kumpi nyt ehtii, toinen imuroi ja toinen luuttuaa, toinen pyyhii pölyt ja toinen tiskaa. Ihan normaali työnjako, eikö!? Kaikki alkoi siitä, kun kyllästyin katsomaan mieheni noin viikon vanhaa vaatekasaa, jotka olivat siis puhtaita pyykkejä ja odottivat kaappiin menoa. Mieheni ei niitä ollut laittanut. Sanoin, että aikooko laittaa vai laitanko minä, kun ei puhtaiden vaatteiden kuulu olla sohvan selkänojalla viikkotolkulla. Suuttui, että YKSIKÄÄN hänen kaverinsa ei niin tee, muijat tekee! Muijat kuulemma hoitaa nuo asiat, että hän on ainoa(?), joka joutuu tuollaista tekemään ja otti samaan huutoon mukaan myös tiskaamiset ja lattian luuttuamiset ja ikkunoiden pesun (sisäpuolelta muutama hassu ikkuna). Jäin suu auki katsomaan ja oikeasti aloin jo pohtimaan oman asunnon hankintaa. Ja ennen, kun joku ehtii lässyttämään jotain "miesten töistä", niin ei meillä ole edes autoa tällä hetkellä.
Minun mies tekee kyllä kotihommia. Autot huoltaa merkkiliike.
Hauskaa uhoamista naisilta. Kaikki kaakattavat kovaan äänen että oma mies tekee puolet, ja kuitenkin todellisuus on ihan toista. Miksi muuten tämä palsta olisi täynnä itkua siitä ettei mies tee kotitöitä. Miesten saunailloissakin tulee hyvin selväksi mikä on totuus. Yritin eksällekin sanoa, että kun tein oikeasti sen 50 % kotitöistä ja kävin töissä, niin olin keskivertoa osallistuvampi mies. Ei uskonut, luuli löytävänsä paremman jostain.
Meillä mies tekee vain ulkotöitä: autotallihommaa sekä piha- ja remppahommaa. Kaikki muut saan mä ;)
Siis mä aloin miettimään, mitä otantaa tämä miehesi käytti tässä empiirisessä tutkimuksessaan, johon vetosi ja analysoidessaan, että YKSIKÄÄN tutkimuksen otannasta ei tee kotitöitä. Onko miehelläsi paljon kavereita? Ovatko he kaikki parisuhteessa naisen kanssa? Ja siis kaikki sanoivat järjestäen, että "minä en siivoa enkä tee mitään kotona, naisystäväni hoitaa kaiken". Vaikea jotenkin uskoa moista tilannetta modernissa nykymaailmassa, jossa joku 5 mieskaverusta kaikki toteaa vuorotellen, että minä en siivoa kotona. Voisiko olla mahdollista, että osa naista miehesi kavereista asuu äitinsä luona tai yksin, eivätkä koskaan sen takia siivoa? Siis eihän yksin asuvat miehet oikeasti siivoakaan niin usein kuin parisuhteessa. Voit siis sanoa miehellesi, että asukoon sitten yksin niin ei tarvitse kenenkään enää siivota hänen jälkiään :)
Mun mies tekee kaikkia kotihommia, enemmän kuin minä. Lisäksi mäkättää pikkujutuista ja komentaa muita siivoamaan. Itseäni ei pieni sotku haittaa, mutta siisteysdiktatuuri jyllää maailmassa. Ärsyttää kun aina mennään siistimmän ehdoilla...
Vessat pesee vain hätätapauksessa, kaikkea muuta tekee. Olen juuri palaamassa työmatkalta (lentokentällä ) ja mies on ollut lapsen kanssa sunnuntaista kaksin.
On hoitanut koulukyydit, harrastukset, ruuat, siivoukset, yms kuten aina kun olen poissa. Kun olet kotona hommat jakautuu. Lauantaisin mä vien anopin kauppaan ja mies imuroi talon sillöaikaa:)