Tekeekö teidän miehet näitä kotitöitä?
Eli mieheni tuli raivonpuuskassa eilen illalla kertomaan minulle, kuinka YKSIKÄÄN hänen miespuolinen kaverinsa ei tee seuraavia asioita: tiskaa, pese pyykkiä, luuttua lattioita, pese ikkunoita... Ollaan oltu 2v. yhdessä ja asuttu saman katon alla noin puoli vuotta. Asumme kerrostalokaksiossa. Meillä on ollut 50/50 kotityöt, olemme molemmat työssäkäyviä. Meillä on yleensä se järjestely, että molemmat viikkaa omat vaatteet kaappeihinsa, pesukoneen pistää päälle se kumpi nyt ehtii, toinen imuroi ja toinen luuttuaa, toinen pyyhii pölyt ja toinen tiskaa. Ihan normaali työnjako, eikö!? Kaikki alkoi siitä, kun kyllästyin katsomaan mieheni noin viikon vanhaa vaatekasaa, jotka olivat siis puhtaita pyykkejä ja odottivat kaappiin menoa. Mieheni ei niitä ollut laittanut. Sanoin, että aikooko laittaa vai laitanko minä, kun ei puhtaiden vaatteiden kuulu olla sohvan selkänojalla viikkotolkulla. Suuttui, että YKSIKÄÄN hänen kaverinsa ei niin tee, muijat tekee! Muijat kuulemma hoitaa nuo asiat, että hän on ainoa(?), joka joutuu tuollaista tekemään ja otti samaan huutoon mukaan myös tiskaamiset ja lattian luuttuamiset ja ikkunoiden pesun (sisäpuolelta muutama hassu ikkuna). Jäin suu auki katsomaan ja oikeasti aloin jo pohtimaan oman asunnon hankintaa. Ja ennen, kun joku ehtii lässyttämään jotain "miesten töistä", niin ei meillä ole edes autoa tällä hetkellä.
Kommentit (82)
Ei meilläkään mies pese ikkunoita ellen sano, että voisitko pestä tuon. Höyrypesuri kun hankittiin, niin poika on innostunut pesemään peilejä ja ikkunoita. Muuten mies on päävastuussa imuroinnista, kierrätysroskista (vie siis kierrätykseen työmatkallaan lasit, metallit, kartongit jne) ja muutenkin vie roskat aina. Minä pesen vessan, lattiat ja viikkaan vaatteet (toinen lapsi hoitaa pyykin muuten), pölyt pyyhkii se jota ehdin komentaa, muuten sitä ei tekisi kukaan. Lapset mies hoiti silloin kun ne olivat pieniä, nyt kun ne ovat isompia niin mies käy enemmän harrastuksissaan, eli mun vastuulla on useimmin ruuanlaitto, mies laittaa sapuskat ehkä kahdesti viikossa.
Aloittaja voisi laihduttaa ja lopettaa sen nalkuttamisen ja vittuilun miehelleen.
Saattaisi sujua ne kotityötkin.
Tehdään molemmat noita kaikkia, miten milloinkin. Jako on kuitenkin muotoutunut aika lailla niin, että useimmiten se on mies, joka kokkaa(1-2 krs/vko) ja imuroi (1krt/vko, tai harvemmin...) ja useimmiten minä, joka hoidan pyykit (yleensä joka pv jotain), tiskit,(joka 2. pv), yleisen järjestelyn/raivauksen ja vessan siivouksen (mies yleensä on se, joka rassaa lattiakaivon). Mies vie roskat ja korjaa auton. Kaupassa käynnit hoidetaan yleensä yhdessä. Mies on sitä mieltä, että minä teen enemmän ja hän liian vähän. Mä taas oon sitä mieltä, että mä teen liian vähän ja miehelle jää liikaa hommia.
Miten sulla noin muuten menee miehen kanssa, oletko onnellinen..?
Minusta tuntuu, että ongelma tässä kotityövastuun ja parisuhteen yhteensovittamisessa on se, että naiset keksivät itse niitä tekemättömiä töitä ja saavat niistä ongelman aikaan.
Minäkin myönnän syyllistyneeni tähän asuessani muutaman vuoden exän kanssa yhdessä. Se oli eka ja ainoa kerta, kun olen elänyt avoliitossa. Muuten olen kyllä lähes koko ikäni elänyt solukämpissä, perheen kanssa ja asuntolassa. Voin ihan rehellisesti jälkiviisaana myöntää, että minä itse olin vain nipo, joka vaati miestä hoitamaan kaikkea, mitä todellisuudessa ei edes olisi tarvinut. Asiat olisi voinut hoitaa rennommin. Nyt kun olen asunut yksin omassa kämpässä, en todellakaan pidä paikkoja niin siisteinä ja elän jopa aika paskaisesti ja holtittomasti. Toki hygieniasta pitää huolehtia ja aina kotona on perussiistiä, kun ihmisiä tulee kylään. Minä en hamstraa tavaroita, sisustusjutut ei kiinnosta ja kotia ei edes tarvi puunata koko ajan, kun ei ole mitään ylimääräistä.
Naiset odottavat miehiltä sekä itseltään liikaa. Ja jos elää lasten kanssa, niin silloinhan koti on joka tapauksessa sotkuinen ja paskainen, joten miksi nipottaa ja siivota yhtään sen enempää kuin täytyy? Ja siis lasten hankintahan on ihan naisen oma valinta. Jos mies ei halua pitää lapsia eikä siis osallistua tasapuolisesti kodin siivoukseen lasten vuoksi, niin äiti voi kyllä ottaa lapset ja jättää miehen. Tuskin sitä miestäkään haittaisi, koska eihän se siihen lapsiarkeen halua osallistua. Miksi pitää tehdä asioista niin vaikeaa?
N24
Mä hoidan meillä kaikki kotityöt, mies tekee miestenhommat, autojutut ja vastaavat!
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja voisi laihduttaa ja lopettaa sen nalkuttamisen ja vittuilun miehelleen.
Onko pleikka rikki, kun täällä roikut? Sinäkin voisit alkaa raivata sitä homeista läävääsi pikkuhiljaa. Onhan siitä sentään jo aikaa, kun eron jälkeen, perseelle potkittuna, luukkuusi muutit.
Tiskaa sillon tällön ja pesee pyykkiä. Joskus lun pyydän sitä siivoamaan, niin allaa urputtaan, että kun hän aina pesee astiay jne. Niim ei tarvitse enää muuta tehdä.
Asiahan ei todellakaa ole näin, jos mä en aina jaksa siivota.. niin tää talous on ihan läävä ja se ilmeisesti ei sitä haittaa yhtää. Astiat jöä siihen mihi sattuu kädestä putoaan
Minä teen meillä lähes kaikki kotityöt. En siksi, ettei mies suostuisi tekemään - tekee kyllä jos käsken tekemään - vaan siksi, että haluan tehdä. Palkkatyöni on istumatyötä ja kun olen istunut koko päivän töissä tietokoneen ääressä, haluan kotona liikkua ja tehdä jotain fyysistä, joten siinähän se samalla tulee siivottua, tiskattua ja hoidettua pyykkejä. Ja meillä kun on vain kahden aikuisen ihmisen talous, niin ei siinä hirveästi kotitöitä edes ole.
Ja vaikka olenkin kokopäivätyössä ja hoidan melkein kaikki kotityöt, niin ehdin kyllä myös harrastaa, joten en joudu luopumaan omastakaan ajastani.
Naiset nyhrää kotona kaiken maailman tyhjänpäiväisiä hommia, ja ne ei oikeasti näy missään. Ja kun hän on reissussa, niin ei niitä hommia kukaan kaipaa eikä huomaa..eli se niiden tärkeydestä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Naiset nyhrää kotona kaiken maailman tyhjänpäiväisiä hommia, ja ne ei oikeasti näy missään. Ja kun hän on reissussa, niin ei niitä hommia kukaan kaipaa eikä huomaa..eli se niiden tärkeydestä sitten.
T. Pena, joka viihtyy lutikoitten valtaamassa kämpässään keltainen tippa kalsareissa edessä ja ruskea takana.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että ongelma tässä kotityövastuun ja parisuhteen yhteensovittamisessa on se, että naiset keksivät itse niitä tekemättömiä töitä ja saavat niistä ongelman aikaan.
Minäkin myönnän syyllistyneeni tähän asuessani muutaman vuoden exän kanssa yhdessä. Se oli eka ja ainoa kerta, kun olen elänyt avoliitossa. Muuten olen kyllä lähes koko ikäni elänyt solukämpissä, perheen kanssa ja asuntolassa. Voin ihan rehellisesti jälkiviisaana myöntää, että minä itse olin vain nipo, joka vaati miestä hoitamaan kaikkea, mitä todellisuudessa ei edes olisi tarvinut. Asiat olisi voinut hoitaa rennommin. Nyt kun olen asunut yksin omassa kämpässä, en todellakaan pidä paikkoja niin siisteinä ja elän jopa aika paskaisesti ja holtittomasti. Toki hygieniasta pitää huolehtia ja aina kotona on perussiistiä, kun ihmisiä tulee kylään. Minä en hamstraa tavaroita, sisustusjutut ei kiinnosta ja kotia ei edes tarvi puunata koko ajan, kun ei ole mitään ylimääräistä.
Naiset odottavat miehiltä sekä itseltään liikaa. Ja jos elää lasten kanssa, niin silloinhan koti on joka tapauksessa sotkuinen ja paskainen, joten miksi nipottaa ja siivota yhtään sen enempää kuin täytyy? Ja siis lasten hankintahan on ihan naisen oma valinta. Jos mies ei halua pitää lapsia eikä siis osallistua tasapuolisesti kodin siivoukseen lasten vuoksi, niin äiti voi kyllä ottaa lapset ja jättää miehen. Tuskin sitä miestäkään haittaisi, koska eihän se siihen lapsiarkeen halua osallistua. Miksi pitää tehdä asioista niin vaikeaa?
N24
Juurikin näin. Lisäksi palstamamma palstailee koko miehen työpäivän ajan, ja valittaa sitten siitä kuinka kotona on sotkuista.
Tiskikonetta isäntä operoi, vaihtaa renkaat autoon ja hoitaa puutarhan. Kaikki muut laitteet, kodinhoito ja siivoaminen on mun vastuulla, sisältäen pyykkilaitteet, av- ja it-laitteiden asennukset, auton huoltamiset, moottoripyörän korjaus ja öljynvaihdot, tulisijan korjausmuuraus, hyllyjen asennus, huonekalujen kokoaminen, verhojen ompelu, ruuanlaitto, viikkoimurointi, tekstiilihuolto, luuttuaminen, yleinen järjestys, huolehtiminen lasten koululiikuntavarusteista, puutelistan ylläpito, perhekalenterin ylläpito, vanhempainilloissa ravaaminen sekä muu perheenäidin rooliin liittyvä metatyö.
Että laita se sun miehes ruotuun vaan, ettet saa itelles vätystä palloksi nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pena, joka viihtyy lutikoitten valtaamassa kämpässään keltainen tippa kalsareissa edessä ja ruskea takana.
Monestiko olet tänään jo siirrellyt kynttiläkuppeja? Miehistähän sinulla ei ole miesvihaajana mitään kokemuksia. Työni puolesta olen nähnyt lukemattomia asuntoja, ja paskaisimmat läävät on poikkeuksetta olleet sinkkunaisten ja kotiäityleiden kämppiä.
Voi vittu. Käske jätkä tienaamaan tuplasti ja sinä jäät kotiin jos normaali elämä on noin vaikeaa!
Mies ei pese lattioita eikä pyykkiä, mutta imuroi, pesee ikkunat ja useimmiten hoitaa ruokakaupan ja ruoanlaiton. Itse en koske imuriin kuin pakkotilanteessa (tyyliin jauhopussi leviää lattialle ja mies ei ole kotona). Ikkunoita en edes kuvittele peseväni. Pyykit taas hoidan erittäin mielelläni ja pesen lattiat.
Kivoja miehiä teillä,onnittelen! Mun mies tekee ruokaa. Kaiken muun teen minä,pihahommatkin. Alkaa kyllästyttää 29 vuoden jälkeen moinen lapatossu. Oon kyllä yrittänyt, pyytänyt tekemään jne. Mut ku ei,niin ei. Molemmat ollaan töissä + mulla kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi laihduttaa enkä nalkuta tai vittuile. Taitaa sulle olla normaalia pitää pyykkivuorta sohvalla viikkotolkulla? Jos olisin nalkuttava ja vittuileva, niin olisin tästä jo sanonut tunnin sisällä tai laittanut ne kaappiin ja leikkinyt marttyyriä, kun minä ne sinne kaappiin laitoin!
Onkohan meidän työnjako vähän outo, koska meillä mies EI siivoa, tiskaa, laita pyykkejä tai pese ikkunoita. Molemmat ollaan töissä, mutta minä hoidan nämä ns. naisten työt. Mies laittaa kyllä sillointällöin ruokaa ja jos on esim. jotain remontti hommaa niin mies hoitaa ne. Paitsi joku pieni pintaremontti ja sisustus, ne minä hoidan mielummin. Mies viettää paljon aikaa lapsen kanssa ja hoitaa myös koiran pääsääntöisesti.
Ja mun mies ei ole mikään sovinisti, meillä homma vaan toimii hyvin näin. Outoa on kyllä, että saan muilta naisilta paskaa niskaan tästä. Samoin jos kerron että tykkään leipoa ja laittaa ruokaa, niin ajatellaan että mä olen joku nyrkin ja hellan väliin alistettu, vaikka asia ei näin ole.
Ja 31 unohti, että mies siivoaa saunan ja kylppärin, minkä yhteydessä on hänen käytössään oleva wc-pytty. Mulla pikkuveski, jonka pidän puhtaana.
Ihanaa, kun ei tarvitse riidellä mistään. Ja jos on väsynyt/kurja mielentila, niin ei haittaa, homman voi hoitaa huomennakin, kunhan se kuitenkin tulee tehdyksi.