"Emme omista autoa, koska asumme stadissa" :D
Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.
Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on oikeasti aika ruma ja tylsä maa. Mieluummin matkustelen vaikka Ruotsissa ja etenkin Norjassa jos pohjoisesta luonnosta haluan nauttia. Niissä maissa on kirkonkylätkin vielä jotain muuta kuin markkettilaatikoita .
:DDDD Et sitten ole tainnut pahemmin Suomen luonnossa liikkua? On jäänyt Lapin luonnonpuistot ja Kolit näkemättä? Olet pyörinyt vain niissä rumissa kirkonkylissä. Kyllä Suomesta löytyy kaunista luontoa missä liikkua, ei sitä varten varvii Ruotsiin lähteä. Ihania nämä oman maan morkkaajat;) Kaikki on muualla paremmin, jopa Lapin/koko maan luonto.
Olen kyllä kiertänyt Kolit ja Lapin luonnonpuisto. Mutta Lapissa on metsäautoteitä ristiin rastiin, moottorikelkkareittejä kaikkialla. Kolista, siis kyse kaikkein ikonisimmasta kansallismaisemasta pari kilsaa niin siellä on voimakasta metsätaloutta avohakkuineen. Ja se hotelli siellä huipulla on ruma, siellähän oli vanha hirsinen kansallisromanttinen valtionhotelli ennen, mutta S-ketju repi sen alas.
Huomaa, että et ole matkustellut esim. Ruotsin luontoalueilla, jossa suomalaisille ominainen ympäristösikailu on kielletty. Pohjois_Ruotsin erämaat ovat laajempia ja rikkumattomampia kuin Suomen. Maiseman komeus vuoristoineen tulee tietenkin annettuna, mutta asenneympäristö on paljon miellyttävämpi - luontoa todella vaalitaan, moottorikelkkailu on mieltei kokonaan kielletty ja siellä luonoosa liikutaan vaeltamalla. Hiljaisuutta ja rauhaa todella on. Esim. Abiskossa Kebnekaiselle ei edes pääse autolla kuin johonkin 10-20km päähän - vrt Saana, jossa on joku hirveä turistihökkelikylä juurella ja kaikki rakennettu. Eikä tarvitse mennä edes pohjoiseen: Keski-Ruotsi on upeaa seutua metistä järviin ja rannikkoon. Eikä siellä ole tuhottu kirkonkyliä.
Ajokortti kuuluu yleissivistykseen kirjoitti:
No miten sinä siellä ulkomailla liikut, jos ei edes ajokorttia ole? Vai landaatko vaan konnekin turistimestaan ja pyörit niissä pienissä ympyröissä?
Kyllä jää paljon kokematta, jos ei siellä ulkomaillakin ajele ympäriinsä erilaisia paikkoja tutkimassa ja tuytyy vasn johonkin deturin retkikohteeseen 😃
Sitä ei ehkä huomaa jos vain autolla liikkuu, mutta kyllä aika monessa ulkomaassakin on jonkinmoinen julkinen liikenne olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei ainakaan reissata suomessa ollenkaan. Lomat vietetään ulkomailla, jonne mennään lentäen. Kotoota lentokentälle mennään taksilla. Mua ei ole ikinä kiinnostanut ajaa ajokorttia. Ikinä ei ole kiinnostanut kotimaan reissailu missään landella.
Ihan oikeasti? Et tunne omaa kotimaatasi ollenkaan? Et ole koskaan käynyt Suomessa muualla kuin omassa koti/syntymäpaikassasi? Et edes voi ymmärtää, mitä vaille jäät. Kotimaasi on kaunis ja toiselta puolelta maapalloa tullaan tänne ihailemaan yötöntö yötä/keskiyön aurinkoa, revontulia. Itä-ja Keski-Suomi täynnä ihania maisemia/ihania paikkoja. En kyllä viitsisi leveillä sillä, että en tunne omaa maatani, ehkä halua siellä mihinkään mennä. Ja ulkomaillakin käyt tietenkin vain pelkästään kaupunkilomilla? Kuka sitä nyt landella/rantalomilla viihtyisi ;)
Oon käyny, mutta oon käyny myös muualla. Suomi on enimmäkseen raiskattua pusikkoa ja latteaa maisemaa. Metsät on hakattu, kylät vaihdet apsuihin. Järvissä ja meressä on sinilevää. Tulee liian surullinen mieli, mieluummin sitä viettää lomansa paikoissa, joissa välitetään ympäristöstä ja rakennuskulttuurista.
Vähäisesti olet matkaillut Suomessa jos nuo ovat ainoa malli, mitä olet Suomesta nähnyt. Itse en ole moiseen törmännyt. Ainoa lattea maisema löytyy pohjanmaalta ja sielläkin isot peltoaukeat ovat omalla tavallaan kauniita. Metsää Suomessa riittää, ihan sitä hakkaamatontakin, pakkoko sitä on johokin hakkuuaukean reunaan mennä ihmettelemään. Se joka väittää, että Suomessa ei ole kaunista vaan ainoastaan raiskattua pusikkoa, ei oikeasti kotimaataan tunne.
Väärin. Nimeonomaan olen. Suomalaiset kuvittelevat, että maa on jotenkin luonnonläheinen ja kaunis. Hävettävän suurelta osin täysin raiskattu ja valjastettu metsäteollisuudelle ja S-ketjulle Apsuineen ja marketti"raitteineen". Parkkipaikkoja, huoltoasemia ja raiskioita on ihan liikaa. Kun maisemallisesti ei ole annettu sellaista lähtökohtaa kuin Ruotsissa ja Norjassa kannatatisi edes yrittää pitää muu huolehtiminen samalla tasolla, mutta ei. Hirveitä virheitä tehty.
Miksi ne autottomuuden hehkuttajat niin kovin usein pummaa kyytiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä sitten on, että pidemmällä matkalla käyttää junaa, linja-autoa, taksia tai lentokonetta?
Kyllähän sinne mökille, mummolaan, sukuloimaan, tai vaikka laskettelemaan on melko hankala julkisilla mennä ja taksilla se on julmetun kallista.
Riippuu siitä, missä sukulaiset asuvat. Minulla enimmäkseen kaupungeissa, joihin pääsee julkisillakin. Niille maalla asuvien luo mennään julkisilla niin lähelle kuin pääsee, ja loppumatka taksilla. Taksilla saa ajella aika paljon, ennen kuin tulee yhtä kalliiksi kuin auton pito.
Laskettelua en harrasta, ei kiinnosta, joten siihen en autoa tarvitse.
Tätä raiskiota on suomalaisuus:
Kolin vanha hotelli - purettu
http://www.vartsi.net/wp-content/uploads/2013/04/File0001.jpg
Kolin uusi S-ketjun betonibunkkerihotelli parkkipaikoineen maisemaa hallitsemassa
Ja tähän suomalaiseen luontoraiskauskulttuuriin kuuluu, että tehdään tällaisia aloituksia, joissa huudetaan autoa kaikille. Autolla pitäisi päästä kaikkialle. Se on luonnon tuho. Ruotsin Abiskohon on toimiva junayhteys Tukholmasta eikä sinne ole mitään mieltä ajaa autolla.
Vierailija kirjoitti:
Ne on mulkkuja
Asun stadissa Ullanlinnassa ja tossa vastapäätä on kauppa. Mihin sitä autoa tarvitaan? Pitäisikö minun kuljettaa sillä ostokset kadun tälle puolelle? Ajatteko te siellä maalla autonne sisälle keittiöön jääkaapin viereen, kun "ette jaksa kantaa"?
Ap on varmaan itse yksi niistä pullamammoista joka ei jaksa kantaa repullista maitoa kuin parkkipaikan ja kotioven välin.
Mutta onhan se häneltä pois, jos joku muu jaksaa. Vielä enemmän kyllä se, että joku julkeaakin käyttää julkisia! Hävetkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.
Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?
Siis voi kiesus mikä aloitus. Kuka terve ihminen nyt kaupugissa ja muutenkaan autoa tarvii?
Joo, en ole lukenut muuten ketjua, enkä lue.
Et sitten lainkaan ymmärtänyt aloitusta. Pointtihan aloituksessa oli nimenomaan se, että sanomalla, ettei kaupungissa autoa tarvi, samalla paljastaa, että elää kuplassa, eikä juuri käy sen ulkopuolella.
En siis ole ap, mutta ihmetellyt olen aina itsekin, tuota perustetta, ettei kaupungissa autoa tarvita. Itsekin asun kaupungissa, en tosin Helsingissä, mutta liikun usempana päivänä viikossa kaupungin ulkopuolella ja se ei olisi lainkaan mahdollista ilman autoa, tai olisi ainakin äärimmäisen hankalaa ja turkasen kallistakin, koska usein olisi turvauduttava taksiin, koska julkisilla en pääsisi perille.
Kun autottomuuttani ihmetteleville vastaan, että kaupungissa asuvana en autoa tarvitse, en samalla väitä, että kukaan kaupungissa asuva ei autoa tarvitse. Kyllä, tiedän ettei julkisilla pääse aina ja kaikkialle täälläkään. Viittaan vain siihen, että kaupungissa autotta eläminen on yleensä ihan mahdollista, ja ainakin helpompaa kuin autoton elämä maalla tai pikkukylässä. Julkisilla + kävellen pääsee kuitenkin useimpiin paikkoihin ja melkein aina, ja jos ei ole säännöllisesti asiaa paikkaan johon ne eivät vie, on halvempi hoitaa reissu taksilla kuin pitää sitä varten autoa.
Jos tässä joku kuplassa elää, niin aloittaja, joka ei näköjään pysty ymmärtämään, että ilman autoa pystyy mainiosti siirtymään kehä kolmosen ulkopuolelle. Jopa perheellinen ihminen.
Okei. Mihin tarviin autoa kun 100 metrin päässä on bussipysäkit?
15 minuutin matkan päässä rautatieasema ja linja-autoasema.
Toisilla paikkakunnilla sama juttu. Vastassa on bussit, junat jne.
Aikataulut puhelimessa.
???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Kävelen K-supermarkettiin ja Alepaan han oikeasti minuutissa, ovat viereisessä talossa. 2 ihmistä kantaa sen muutaman metrin vaikka 5 kassia ruokaa jos on pakko.
Ikea-reissuille ja vastaaville mennään yleensä isäni autolla, ei esim. veljelläni, äidilläni tai kavereillanikaan ole autoja.
Itse ymmärrän että pärjää ilman autoa. Mutta toi että käytetään isää/äitiä tai mitä tahansa hyväksi jotta päästään vaikka Ikeaan on halveksittavaa.
Jos on sen päätöksen tehnyt että ei osta autoa niin sitten pitää ITSE järjestää asiat niin että ei myöskään tarvitse muilta sitä pummia
Luuletko, että se on vanhemmille joku kamala rasite, että toisinaan pyytää heitä apuun? Omat vanhempani ainakin tulevat apuun aina kun pyydän ja joskus koittavat tuppaantua mukaan, vaikka en edes pyydä. Itsekin autan kavereitani usein ihan mieluusti. Jos on oikea asenne elämään, niin kaikki työ ei ole rasite, vaan se on jopa hauskaa. Itse esimerkiksi lähden usein mieluummin kaverille muuttoavuksi kuin istun yksin kotona.
Asia erikseen jos toisen apua tarvitsee jatkuvasti, mutta tämä ryhmä taitaa olla autoilun osalta aika marginaalinen. Aika harvoin niitä sänkyjä ja hyllyjä tulee kuitenkaan osteltua. Itseasiassa otin viime sängyn kotiinkuljetuksella ja vanhan poisviennillä, joten ei tarvinut kenenkään auttaa. Katsotaan kymmenen vuoden päästä uudestaan miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Mihin tarviin autoa kun 100 metrin päässä on bussipysäkit?
15 minuutin matkan päässä rautatieasema ja linja-autoasema.
Toisilla paikkakunnilla sama juttu. Vastassa on bussit, junat jne.
Aikataulut puhelimessa.
???
Se 30kg vatsamakkaran liikuttaminen on se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun kaveripiirissäsi on noin. Onko teillä tapana pummata myös tupakkaa, lastenhoitoapua, ja milloin mitäkin?
Itse en pummaa kyytiä vaan menen julkisilla tai taksilla. Ne on autolliset kaverit, jotka on tyrkyttämässä kyytiä: "kyllä mä voin heittää sut kotiin", jos on käyty elokuvissa, sulkista pelaamassa tai mitä nyt milloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sinne mökille, mummolaan, sukuloimaan, tai vaikka laskettelemaan on melko hankala julkisilla mennä ja taksilla se on julmetun kallista.
Jos auton tarve on se, että käy kerran vuodessa mummolassa ja kerran vuodessa laskettelulomalla, kannattaa vuokrata auto, sen sijaan että hankkii oman.
Tai voihan sitä mennä laskettelemaan Alpeillekin, sinne pääsee julkisilla paljon kätevämmin kuin omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut vaikka Savonlinnan oopperajuhlista, Seinäjoen monista tapahtumista jne?
Olen kuullut, ja oopperaa Savonlinnassa olen käynyt jopa kuuntelemassa. Mutta eihän se liity autoihin mitenkään. Eikä ole drive-in -tapahtuma; ihan hyvin voi mennä kuuntelemaan ilman autoakin. Savonlinnaan pääsee julkisillakin.
Itselläni ei ole edes ajokorttia ja hyvin olen pärjännyt nämä n. 40 elämääni vuotta. Asun metroaseman vieressä (josta myös lukuisia bussiyhteyksiä eri puolille kaupunkia), keskustaan muutamien minuuttien matka kuten myös työpaikalle. Lisäksi pyöräilen paljon. Parin minuutin kävelymatkan päässä kotoa on 4 ruokakauppaa. Haen niistä kerralla vain sen verran ruokaa, kun viitsin kantaa. Ei ole ikinä ollut mitään syytä lähteä sellaiseen paikkaan, johon ei julkisilla / kävellen / pyörällä pääsisi. Huonekalut olen tilannut kotiinkuljetuksella eli siihenkään en ole autoa tarvinnut. Muuttoja varten olen tilannut pakun kuskeineen. Kulttuuritapahtumia Helsingissä on runsaasti ja tarvittaessa matkustan lentäen / laivalla / junalla ulkomaille (n. 10 kertaa vuodessa) eli minkään tapahtumienkaan tai matkustelun takia en ole autoa ikinä tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti kuuluu yleissivistykseen kirjoitti:
No miten sinä siellä ulkomailla liikut, jos ei edes ajokorttia ole? Vai landaatko vaan konnekin turistimestaan ja pyörit niissä pienissä ympyröissä?
Kyllä jää paljon kokematta, jos ei siellä ulkomaillakin ajele ympäriinsä erilaisia paikkoja tutkimassa ja tuytyy vasn johonkin deturin retkikohteeseen 😃Sitä ei ehkä huomaa jos vain autolla liikkuu, mutta kyllä aika monessa ulkomaassakin on jonkinmoinen julkinen liikenne olemassa.
Nimenomaan, kyllä noihin saksalaisiin pikkukyyliinkin joku lähijuna tai bussi menee!
Jokainen arvostaa erilaisia asioita ja eivätkä ne ole toisiaan parempia tai huonompia. Sinä arvostat jotain luontoarvoja ja olet valmis ajelemaan pitkiäkin matkoja jonkin vaaramaiseman takia. No minä arvostan historiallisia arvoja. Rakastan kaupunkimatkailua ja historiallisissa kohteissa käyntejä. Joku Rooman reissu Colosseumeineen, temppeleineen tai katakombeineen on minulle se must juttu elämässä. En todellakaan tarvitse niissä käydäkseni autoa. Katsos kun ihmiset matkustelevatkin nähdäkseen erilaisia asioita.