"Emme omista autoa, koska asumme stadissa" :D
Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.
Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.
Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?
Oletko oikeasti niin veltto, että et jaksa käydä ilman autoa kaupassa? :D
Helsingin kotitalouksista yli puolella ei ole autoa. Auto on rahareikä ja riesa, johon menee kaikki rahat.
Autottomuus on statussymboli. Ja se on siitä kätevää statussymboli, että se on kohtuullisen edullista. Autolla tietenkin tekee Helsingissä ihan yhtä paljon kuin missä tahansa muualla. Julkinen liikenne toki toimii, mutta hitaasti, kuten missä tahansa muualla. Jos jostain syystä ei jaksa polkea tai kävellä, niin julkisiin joutuu tuhlaamaan merkittävän osan elämästään. Joitain tämä ei haittaa, se tuo sosiaalista arvostusta. Julkisilla kestää esim Taka-Töölöstä Kruununhakaan (nämä ovat molemmat Helsingin "keskustassa") noin 40 minuuttia, kun kävellen alle 30 minuuttia, pyörällä 20, autolla, mopolla tai moottoripyörällä 15 min tai vähemmän. Ja tämä ero vain kasvaa, kun ollaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, palellen odottamassa julkista pysäkillä.
Vierailija kirjoitti:
Me ei ainakaan reissata suomessa ollenkaan. Lomat vietetään ulkomailla, jonne mennään lentäen. Kotoota lentokentälle mennään taksilla. Mua ei ole ikinä kiinnostanut ajaa ajokorttia. Ikinä ei ole kiinnostanut kotimaan reissailu missään landella.
No miten sinä siellä ulkomailla liikut, jos ei edes ajokorttia ole? Vai landaatko vaan konnekin turistimestaan ja pyörit niissä pienissä ympyröissä?
Kyllä jää paljon kokematta, jos ei siellä ulkomaillakin ajele ympäriinsä erilaisia paikkoja tutkimassa ja tuytyy vasn johonkin deturin retkikohteeseen 😃
Spåra myös kulkee hitaammin kuin kävelijä, maksaa (veronmaksajalle) enemmän per km kuin taksi(!) ja pilaa kirskunallaan asukkaiden kotirauhan. No, säästyvätpä nuorten, laiskojen jalat . Syystä tai toisesta huonosti liikkuvat eivät voi sen sijaan käyttää ratikkaa, johon on hankala nousta, huonosti tilaa ja heiluu. Voi itse kokeilla, jos joskus loukkaantuu tai elää vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ajan autolla superhypermarketin oven eteen, koska vituttaa tarpoa loskapaskassa kädet maitohapoilla kauppakassien kanssa pysäkille, jossa alkoholistit haisee ja nistit mölisee.
Ai sinäkö se olet. Niinkuin tiedotuksena, auto on tarkoitus jättää siihen parkkipaikalle, ei oven eteen.
Maalla asuvan voi olla vaikea ymmärtää, että isohkon kaupungin keskusta-alueella autosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Helsingin keskustassa on huomattavasti nopeampi ja helpompi liikkua julkisilla tai pyörällä kuin henkilöautolla. Usein parkkipaikkaa etsiessä ja ruuhkassa seisoessa tulee sellainen olo, että olisin tässä ajassa hoitanut jo esim. kauppa-asian moneen kertaan, jos olisin tullut fillarilla. Meidän perheellä oli henkilöauto muutaman vuoden, mutta luovuimme siitä, kun se saattoi seistä useamman viikon kadun varressa käyttämättömänä. Muutaman kerran vuodessa, kun tarvitsemme autoa,vuokraamme sen. On halvempaa ja helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Me ei ainakaan reissata suomessa ollenkaan. Lomat vietetään ulkomailla, jonne mennään lentäen. Kotoota lentokentälle mennään taksilla. Mua ei ole ikinä kiinnostanut ajaa ajokorttia. Ikinä ei ole kiinnostanut kotimaan reissailu missään landella.
Ihan oikeasti? Et tunne omaa kotimaatasi ollenkaan? Et ole koskaan käynyt Suomessa muualla kuin omassa koti/syntymäpaikassasi? Et edes voi ymmärtää, mitä vaille jäät. Kotimaasi on kaunis ja toiselta puolelta maapalloa tullaan tänne ihailemaan yötöntö yötä/keskiyön aurinkoa, revontulia. Itä-ja Keski-Suomi täynnä ihania maisemia/ihania paikkoja. En kyllä viitsisi leveillä sillä, että en tunne omaa maatani, ehkä halua siellä mihinkään mennä. Ja ulkomaillakin käyt tietenkin vain pelkästään kaupunkilomilla? Kuka sitä nyt landella/rantalomilla viihtyisi ;)
"Emme omista autoa, koska asumme stadissa" :D
Parhaita vielä ne, jotka perustelee etteivät tarvitse autoa, mutta vinkuvat kuitenkin usein kyytiä ja jopa autoa lainaksi.
Valitettavasti tuttavapiirissä on sellaisia paskakuulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on auto niin voi ex-tempore lähteä heti minne vaan, kun samaan aikaan autoton kyylää liikenneaikatauluja tai ruikuttaa autoa lainaksi.
Tämä. Kuinka moni on saanut bussi- tai junakuskin kurvaamaan lähimmälle pitserialle kun matkalla jonnekin perheen kanssa tulee ajatus "ai hitto kun tekisi mieli kunnon pitsaa jotta jaksaa loppumatkan"?
Laina-auto on jees jos sitä tarvitsee kerran vuodessa, mutta julkinen liikenne on juuri sitä. Julkista, aikataulutettua ja rajoittavaa.
Kai sä tajuut et niitä busseja jne. menee aivan tajuttoman usein? Ihan sama oonko menossa töihin tai kotiin tai vaikka Vantaalle.
Niistä vehkeistä voi hypätä pois kesken matkan. Niitä pitserioita ynnä muita on JOKA kulmalla.
Niin, ja elämäähän ei ole PK-seudun ulkopuolella? Matkustat sukulaisiin tai muuhun reissuun perheinesi junalla, miten helposti pysähdyt ruokapaikkaan aivan silloin kuin itseä huvittaa?
En matkusta junalla, koska lentämällä sama matka on vaan niin paljon halvempi. Ja vajaan tunnin mittaisen lennon (ja lentokenttämuodollisuudet) jaksaa kyllä ilman pizzaa. Junaan pakkaisin toki eväät. Ei mulla olisi mikään pakko päästä matkan varrella olevien huoltoasemien tai ketjuravintoloiden antimien ääreen, vaan käytän mieluummin rahani määränpäästä löytyviin hyviksi tietämiini paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti? Et tunne omaa kotimaatasi ollenkaan? Et ole koskaan käynyt Suomessa muualla kuin omassa koti/syntymäpaikassasi? Et edes voi ymmärtää, mitä vaille jäät. Kotimaasi on kaunis ja toiselta puolelta maapalloa tullaan tänne ihailemaan yötöntö yötä/keskiyön aurinkoa, revontulia. Itä-ja Keski-Suomi täynnä ihania maisemia/ihania paikkoja. En kyllä viitsisi leveillä sillä, että en tunne omaa maatani, ehkä halua siellä mihinkään mennä. Ja ulkomaillakin käyt tietenkin vain pelkästään kaupunkilomilla? Kuka sitä nyt landella/rantalomilla viihtyisi ;)
Jos nykyään ei matkusta Suomessa, se ei tarkoita sitä etteikö joskus olisi niin tehnyt. Ainakin itse olen kiertänyt perheen kanssa Suomea koko lapsuuteni ja oikeastaan siihen asti kun muutin pois kotoa. Kotimaan matkailu vaan on kovin kallista ja monesti samalla rahalla pääsee myös kivoille ulkomaan reissuille. Viimeksi esimerkiksi olin vaeltamassa Skotlannissa. Kiinnostavien paikkojen lisäksi haluan nähdä erilaisia kulttuureja, eikä Suomessa ole tähän yhtä paljon mahdollisuuksia kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Asun n.4km päässä Helsingin keskustasta ja en ikinä selviäisi ilman autoa!
Keskustaan kukaan täyspäinen ei vapaaehtoisesti mene omalla autolla,mutta millä helvetillä tuot himaan tai viet pois mitään kenkälaatikkoa isompaa ?
Osta isompi reppu. Minulla on sellainen, että siihen mahtuu helposti kenkälaatikko ja tilaakin jää. Tai hanki vaikka IKEAn kassi.
Ei paljon kiinnosta elämä siellä upottavassa suossa landella ABC:n ja hyttyspuskien välimaastossa.
Vierailija kirjoitti:
Autottomat kuulemma huomaa hyvin tori.fi:ssä. Jos myynti-ilmoitukseen laittaa "vain nouto" niin tästä huolimatta osa kyselijöistä alkaa vinkua tuomista, jopa ilmaiseksi annettaville tuotteille ja useiden kymmenien kilometrien päähän. Niin, millä niitä huonekaluja lähdet hakemaan, jos ei ole autoa? Taksilla? Bussilla? Junalla? Ratikalla?
Kyllä mä oon ratikalla ja metrolla kuljettanut. Kyllähän aika monen voi kaataa kotiin jos ostaa omasta kaupunginosasta.
Esim. näyttö ja muuta pienempää voi helposti hakea vaikka Vantaalta.
Suomi on oikeasti aika ruma ja tylsä maa. Mieluummin matkustelen vaikka Ruotsissa ja etenkin Norjassa jos pohjoisesta luonnosta haluan nauttia. Niissä maissa on kirkonkylätkin vielä jotain muuta kuin markkettilaatikoita .
Ajokortti kuuluu yleissivistykseen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten sinä siellä ulkomailla liikut, jos ei edes ajokorttia ole? Vai landaatko vaan konnekin turistimestaan ja pyörit niissä pienissä ympyröissä?
Kyllä jää paljon kokematta, jos ei siellä ulkomaillakin ajele ympäriinsä erilaisia paikkoja tutkimassa ja tuytyy vasn johonkin deturin retkikohteeseen 😃
Me olemme reissaanneet eri puolilla Alankomaita paljon. Ihan junilla ja bussilla, kummallakaan ei ole korttia eikä se mitään estä tai meitä vituta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon käyny, mutta oon käyny myös muualla. Suomi on enimmäkseen raiskattua pusikkoa ja latteaa maisemaa. Metsät on hakattu, kylät vaihdet apsuihin. Järvissä ja meressä on sinilevää. Tulee liian surullinen mieli, mieluummin sitä viettää lomansa paikoissa, joissa välitetään ympäristöstä ja rakennuskulttuurista.
= Koska asumme stadissa, meillä ei ole varaa autoon.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on oikeasti aika ruma ja tylsä maa. Mieluummin matkustelen vaikka Ruotsissa ja etenkin Norjassa jos pohjoisesta luonnosta haluan nauttia. Niissä maissa on kirkonkylätkin vielä jotain muuta kuin markkettilaatikoita .
:DDDD Et sitten ole tainnut pahemmin Suomen luonnossa liikkua? On jäänyt Lapin luonnonpuistot ja Kolit näkemättä? Olet pyörinyt vain niissä rumissa kirkonkylissä. Kyllä Suomesta löytyy kaunista luontoa missä liikkua, ei sitä varten varvii Ruotsiin lähteä. Ihania nämä oman maan morkkaajat;) Kaikki on muualla paremmin, jopa Lapin/koko maan luonto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon käyny, mutta oon käyny myös muualla. Suomi on enimmäkseen raiskattua pusikkoa ja latteaa maisemaa. Metsät on hakattu, kylät vaihdet apsuihin. Järvissä ja meressä on sinilevää. Tulee liian surullinen mieli, mieluummin sitä viettää lomansa paikoissa, joissa välitetään ympäristöstä ja rakennuskulttuurista.
Vähäisesti olet matkaillut Suomessa jos nuo ovat ainoa malli, mitä olet Suomesta nähnyt. Itse en ole moiseen törmännyt. Ainoa lattea maisema löytyy pohjanmaalta ja sielläkin isot peltoaukeat ovat omalla tavallaan kauniita. Metsää Suomessa riittää, ihan sitä hakkaamatontakin, pakkoko sitä on johokin hakkuuaukean reunaan mennä ihmettelemään. Se joka väittää, että Suomessa ei ole kaunista vaan ainoastaan raiskattua pusikkoa, ei oikeasti kotimaataan tunne.
Asun n.4km päässä Helsingin keskustasta ja en ikinä selviäisi ilman autoa!
Keskustaan kukaan täyspäinen ei vapaaehtoisesti mene omalla autolla,mutta millä helvetillä tuot himaan tai viet pois mitään kenkälaatikkoa isompaa ?
Ja jos haluut mennä kylän toiselle puolelle niin tunti vähän toista julkisilla.