"Emme omista autoa, koska asumme stadissa" :D
Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.
Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?
Kommentit (442)
4:n lapsen kanssa ei tarvitse miettiä, tarvitseeko autoa. Yhden illan ja päivän ainana voi olla jokaisella harrastusmenoa, eikä todellakaan samassa suunnassa. Muutimme pois kantakaupungista kehyskuntaan, en voisi tämän lauman kanssa kaupungissa asua.
Olen Helsinkiläinen enkä omista itse autoa. Voisin käyttää miehen autoa tai ostaa helposti oman, mutta mitä sillä tekisin ?
Asun 5km päässä keskustasta ja polkupyörä on ylivoimaisesti nopein kulkuväline, sitten raitiovaunu ja bussit joita menee n. 10 linjaa lähimmältä pysäkiltä n. 2-5 min välein .
Autolla en voi mennä töihin koska en saa mistään päiväksi kohtuuhintaista autopaikkaa.
Aikoinaan lasten päiväkoti-iäsää autoa tarvittiin päiväkotikuljetuksiin, koska hoitopaikkaa ei koskaan aluksi saanut omalta asuinalueelta.
Uusiin kerrostaloihin ei Helsingissä metron lähellä välttämättä kaavoiteta autopaikkoja kaikille asunnoille.
Minun tuntemani autottomat stadilaiset ovat vähävaraisia ja kyllä, pysyvät käytännössä kehä 3 sisäpuolella lähes aina. Jos eivät, niin ainakin siitä tehdään valtava ongelma.
Autottomat kuulemma huomaa hyvin tori.fi:ssä. Jos myynti-ilmoitukseen laittaa "vain nouto" niin tästä huolimatta osa kyselijöistä alkaa vinkua tuomista, jopa ilmaiseksi annettaville tuotteille ja useiden kymmenien kilometrien päähän. Niin, millä niitä huonekaluja lähdet hakemaan, jos ei ole autoa? Taksilla? Bussilla? Junalla? Ratikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on rikkaampi helsinkiläinen joka laittaa autosta säästyvät rahat asuntoon, vai autoileva maalainen. Nimittäin asuntojen hinnat vain nousee. Ja milloin vain voi päättää muuttaa maalle ja hankkia auton. Vaan maalaiserkku ei voi niin vaan ostaa asuntoa pk-seudulta, kun rahatkin meni siihen autoon.
Anokaa sinne landelle kunnon kevyen liikenteen väylät, niin avot, huomaatte, miten reippalijat pysyy sutjakkaina. Ainiin, eihän se käy. Naapuri luulis köyhäks kun kävelis.
Maalaisen ei tarvitse laittaa mitään rahaa asuntoon vaan isoon taloon ja sekin on jo maksettu.
Kyl kyl. Teillä vaan ne isoot talootkin maksaa muutaman kymmenen tuhatta, ja myydessä niistä saa aina vaan vähemmän. Hyvä jos ostaja ees löytyy. Summa summarum..
Vierailija kirjoitti:
Autottomat kuulemma huomaa hyvin tori.fi:ssä. Jos myynti-ilmoitukseen laittaa "vain nouto" niin tästä huolimatta osa kyselijöistä alkaa vinkua tuomista, jopa ilmaiseksi annettaville tuotteille ja useiden kymmenien kilometrien päähän. Niin, millä niitä huonekaluja lähdet hakemaan, jos ei ole autoa? Taksilla? Bussilla? Junalla? Ratikalla?
Me ollaan tehty tosi hyviä löytöjä tori.fi:ssä ja saatu varattua ja napattua ne itsellemme siksi, että on voitu lähteä saman tien hakemaan ja omistetaan vielä peräkärrykin. Kyllä mä itsekin myisin tavaran sille, joka sen ensimmäisenä tulee hakemaan enkä sille, joka varailee sitä jonnekin viikon päähän, että saa pummattua kyytiä. Ja semmoisille en edes vastaisi, jotka odottaisi mun tuovan tavaran.
No joo, vähän ohi aiheen mutta kyllä siitä autosta voi olla paljon sellaista hyötyä, jota mikään julkinen liikenne ei päihitä.
Voi kun voisikin taas elää ilman autoa. Asuin Espoossa monta vuotta ja silloin oli kyllä auto, mutta sitä käytettiin tosi harvoin. Muutettiin maalle ja täälläkin selvittiin ilman kahta autoa kunnes lähdin töihin. Mutta oma valinta, näillä mennään.
Olen maalta myös kotoisin ja muistan kun perheeseeni tuli auto vasta silloin kun menin kouluun. Sitä ennen kauppatavarat toi kauppias kotiin (oli ihan yleistä 70-luvulla maaseudulla), muuten kuljettiin pyörällä tai potkukelkalla ja linja-autoja kulki vaikka kuinka usein. Taksia käytettiin kun oli kiire esim. lääkäriin. Isä ajoi traktorilla jos jotain isompaa piti jostain hakea. Mutta meillä olikin maatila, eikä tarvetta päivittäiselle kulkemiselle muualle. Nykyään kun seuraa maatilojen elämää, niin ei oikein tuo enää onnistuisi, mutta tuolloin elämä oli niin erilaista ja eristäytyneempää.
Kandee laittaa ulos pakkaseen tommoset kierrätyshuonekalut.
Stadissa pääsee sporalla jokapaikkaa. Minne ei spåra kulje on vantaata tai böndeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Kävelen K-supermarkettiin ja Alepaan han oikeasti minuutissa, ovat viereisessä talossa. 2 ihmistä kantaa sen muutaman metrin vaikka 5 kassia ruokaa jos on pakko.
Ikea-reissuille ja vastaaville mennään yleensä isäni autolla, ei esim. veljelläni, äidilläni tai kavereillanikaan ole autoja.
Itse ymmärrän että pärjää ilman autoa. Mutta toi että käytetään isää/äitiä tai mitä tahansa hyväksi jotta päästään vaikka Ikeaan on halveksittavaa.
Jos on sen päätöksen tehnyt että ei osta autoa niin sitten pitää ITSE järjestää asiat niin että ei myöskään tarvitse muilta sitä pummia
Ei se ole mitään pummimista, jos neljä kertaa vuodessa lainaa omien vanhempiensa autoa näiden itsensä tarjouksesta ja tuo auton pestynä, imuroituna ja bensatankki aiempaa täydempänä takaisin. Hirveän halveksittavaa. Kyllä pitäisi vuokrata auto, vaikka olisi muutoin käyttämättä seisova sukulaisten auto tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Kävelen K-supermarkettiin ja Alepaan han oikeasti minuutissa, ovat viereisessä talossa. 2 ihmistä kantaa sen muutaman metrin vaikka 5 kassia ruokaa jos on pakko.
Ikea-reissuille ja vastaaville mennään yleensä isäni autolla, ei esim. veljelläni, äidilläni tai kavereillanikaan ole autoja.
Itse ymmärrän että pärjää ilman autoa. Mutta toi että käytetään isää/äitiä tai mitä tahansa hyväksi jotta päästään vaikka Ikeaan on halveksittavaa.
Jos on sen päätöksen tehnyt että ei osta autoa niin sitten pitää ITSE järjestää asiat niin että ei myöskään tarvitse muilta sitä pummia
Ei se ole mitään pummimista, jos neljä kertaa vuodessa lainaa omien vanhempiensa autoa näiden itsensä tarjouksesta ja tuo auton pestynä, imuroituna ja bensatankki aiempaa täydempänä takaisin. Hirveän halveksittavaa. Kyllä pitäisi vuokrata auto, vaikka olisi muutoin käyttämättä seisova sukulaisten auto tarjolla.
Mun vanhemmat pitäisivät mua ihan pöpinä, jos menisin vuokraamaan auton enkä kysyisi heiltä ensin, saako lainaan. Aika huonot perhesuhteet, jos ei voi kysyä jotain autoa lainaan. Eihän ne sitten lainaa, jos eivät halua lainata. On se nyt kumma kun tästäkin pitää vääntää. Kyllä meidän perheessä aitetaan toista, käydään yhdessä Ikeassa tai vietetään aikaa yhdessä ostoksilla ihan muutenkin.
Mun autoa saa kyllä lainata kun itsellä ei Ole sulle juurikaan näyttää. Pysyy akku paremmin latingissa jos joku joskus ajelisi.
Stadilainen
Miksi haluaisin omlstaa auton? Ruostuisi vaan kadunvarressa. Asun stadin ytimessä. Rautatieasemalle on matkaa alle kilsa, samoin Kamppiin kaukobussiasemalle, eli jos haluan poistua stadista, kävelen junaan tai bussiin. Stadin sisällä käytän fillaria, julkisia ja taksia, taksilla voi ajaa vuodessa aikamoisia määriä ennen kuin ollaan lähelläkään oman auton aiheuttamia kustannuksia. Ikeaan menee ilmainen bussi Kiasman edestä. Käydään kerran vuodessa lasten kanssa mm. Lapissa vaeltamassa, yöjunalla ja bussilla sujuu kätevästi. Ulkomaille mennessä lentokentälle vie Finnair-bussi muutamalla eurolla. Kodin vieressä on paljon ruokakauppoja, fillarimatkan päässä sellaisiakin jotka ovat auki 24/7, eli ruokaostokset tehdään kävellen tai pyörällä. Maidot, mehut ym. painavat tilaan usein myös Alepan kotiinkuljetuspalvelusta suoraan kotiin. Jos jotain unohtuu, se on helppo hakea perästä.
Mun työmatka on alle kolme kilometriä. Fillaroin sen nopeammin kuin menisin autolla, koska vapaan parkkipaikan löytämiseen kotikatuni läheltä menee yleensä 15-20 minuuttia. Saa ajaa korttelia ympäri muutaman kerran ja toivoa, että jostain kadunvarsiruudusta on juuri lähtenyt auto. Lisäksi pyöräillessä saan raitista ilmaa ja liikuntaa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tehty tosi hyviä löytöjä tori.fi:ssä ja saatu varattua ja napattua ne itsellemme siksi, että on voitu lähteä saman tien hakemaan ja omistetaan vielä peräkärrykin. Kyllä mä itsekin myisin tavaran sille, joka sen ensimmäisenä tulee hakemaan enkä sille, joka varailee sitä jonnekin viikon päähän, että saa pummattua kyytiä. Ja semmoisille en edes vastaisi, jotka odottaisi mun tuovan tavaran.
No joo, vähän ohi aiheen mutta kyllä siitä autosta voi olla paljon sellaista hyötyä, jota mikään julkinen liikenne ei päihitä.
Mä oon tilannut yleensä farmarimallisen taksin. Sanoo vaan tilatessa että pitää mahtua pesukone/kirjahylly/sohva, niin kyllä onnistuu.
Helsinki on Suomen Pyongyang. Ihmiset asustelevat komeroissa, pyöräilevät töihin ja pukeutuvat kierrätys vaatteisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.
Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?
Siis voi kiesus mikä aloitus. Kuka terve ihminen nyt kaupugissa ja muutenkaan autoa tarvii?
Joo, en ole lukenut muuten ketjua, enkä lue.
Et sitten lainkaan ymmärtänyt aloitusta. Pointtihan aloituksessa oli nimenomaan se, että sanomalla, ettei kaupungissa autoa tarvi, samalla paljastaa, että elää kuplassa, eikä juuri käy sen ulkopuolella.
En siis ole ap, mutta ihmetellyt olen aina itsekin, tuota perustetta, ettei kaupungissa autoa tarvita. Itsekin asun kaupungissa, en tosin Helsingissä, mutta liikun usempana päivänä viikossa kaupungin ulkopuolella ja se ei olisi lainkaan mahdollista ilman autoa, tai olisi ainakin äärimmäisen hankalaa ja turkasen kallistakin, koska usein olisi turvauduttava taksiin, koska julkisilla en pääsisi perille.
Terveiset täältä kuplasta. Meille tulee aika harvoin tarve käydä paikoissa, johon pitää mennä autolla. Me tehdään yleensä kerran kesässä retki Fiskarsiin jne., sinne mennään autolla. Samoin Porvoossa käydään retkellä, mennään yleensä kuitenkin lättähatulla, kun se on osa seikkailua. Olen menossa teatteriretkelle Lahteen, mutta mulla on junaliput varattuna.
Me käytetään autoa lähinnä jos käydään laskettelemassa tai vastaavaa. Mutta en mä käy jossain kaupungin ulkopuolella ajelemassa viikottain, ei mulla ole mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikeaan menee niiden oma ilmainen bussi Helsingin keskustasta.
Ne, joita vituttaa kyydin pummijat, voisivat ensi alkuun opetella avaamaan suunsa ja sanomaan ei, eikä hiljaa mielessään märehtiä sitä, että kylläpä sillä nyt oli pokkaa, kehtasikin kysyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis voi kiesus mikä aloitus. Kuka terve ihminen nyt kaupugissa ja muutenkaan autoa tarvii?
Joo, en ole lukenut muuten ketjua, enkä lue.
Et sitten lainkaan ymmärtänyt aloitusta. Pointtihan aloituksessa oli nimenomaan se, että sanomalla, ettei kaupungissa autoa tarvi, samalla paljastaa, että elää kuplassa, eikä juuri käy sen ulkopuolella.
En siis ole ap, mutta ihmetellyt olen aina itsekin, tuota perustetta, ettei kaupungissa autoa tarvita. Itsekin asun kaupungissa, en tosin Helsingissä, mutta liikun usempana päivänä viikossa kaupungin ulkopuolella ja se ei olisi lainkaan mahdollista ilman autoa, tai olisi ainakin äärimmäisen hankalaa ja turkasen kallistakin, koska usein olisi turvauduttava taksiin, koska julkisilla en pääsisi perille.
Niin elämänpiirit eriytyvät. Suurissa kaupungeissa eletään elämää joka muistuttaa toisten suurten kaupunkien elämää enemmän kuin saman maan maaseudun elämää. Meillä ei ole autoa. Se ei tarkoita sitä, ettemme lähtisi Helsingistä koskaan pois. Sukuloimme kyllä. Omat sukulaiseni asuvat Helsingissä myös. Miehen Lontoossa. Ei hänenkään sukulaisilla ole autoa.
Olen asunut vuoronperään maalaiskaupungissa, Helsingissä ja isommassa pohjoisen kaupungissa. Eron autoilussa huomaa.
Täällä kehä kolmosen ulkopuolella on tapana että autolla mennään pienetkin matkat ja on tärkeää päästä autolla ovelta ovelle. On siis kauhistus jos joutuu käyttämään jalkalihaksiaan kävelyyn. Kerran ajoimme toiseen kaupunkiin erääseen tapahtumaan josta en löytänyt parkkia tapahtumapaikan parkkikselta. Ajoin auton parkkiin 5 min kävelymatkan päähän. Ihmiset kauhistelivat että miksi ihmeessä sinä niin kauas jätit auton!? Samoin jos kaupoille mennään autolla eikä etuoven eteen saada autoa, pyöritään ympyrää vaikka 10 min että saadaan auto mahdollisimman lähelle kauppojen ovea. Siinä ajassa olisi jo ehtinyt kävellä kauemaiselta parkkipaikalta kauppaan pitkälle. Hyötyliikunta on turhaa sillä kerran viikossa voi käydä kevytpilateksessa ojentelemassa raajojaan, oven eteen parkkeeraten tietenkin! Tai jos siinä ei ole paikkaa niin sitten jätetään auto keskelle pihaa sen sijaan että laitettaisiin parkkiruutuun 7 metrin päähän.
Auto on pyhä maalaiselle. Miehillä lukee tinderin ilmoituksessa minkä merkin miehiä ovat: esim. volovomies henkeen ja verreen. Muita merkkejä panetellaan pätevällä äänensävyllä. Edes väärän merkkiseen taksiin ei suostuta menemään.
Kuskina ollessa autoa ei saa sammuttaa siksi aikaa kun kyytiläinen käy shoppailemassa 25 min ja itse odottaa autossa. Pahin oli pari viikkoa sitten kun eräs äiti lähti kauppaan ja jätti lapsen (kouluikäinen) käynnissä olevaan autoon. Täällä maalla menee maine jos auton sammuttaa odotuksen ajaksi. Maine menee myös jos yhtään hidastaa väistääkseen suojatieläisiä tai eläimiä. Kyllä tosikuski näyttää suojatieläisille että kantapäiden yli tullaan jos kehtaat viivästyttää matkaani.
Sellainen jolla ei ole autoa tai kahta, niin kylläpä tuo on maineensa menettänyt, sitä tuo aloittaja varmaan tarkoittaa.
Helsingissä joukkoliikenne kulkee 4-7 min välein, ei tunnin välein. Tervemenoa myös ajelemaan vaikkapa itäväylältä pasilaan aamuruuhkassa, voipi tulla mieleen että menisinkö sittenkin pyörällä...
Itse olen hyväkuntoinen hyötyliikunnan vuoksi ja aiheutan kateellista paheksuntaa täällä maalla. Itsestäni on ihan normaalia että jaksaa kävellä vaikkapa kurvista keskustaan ilman että läkähtyy ja nääntyy.
Täällä maalla on myös yleistä että ihan keski-ikäiset ihmiset eivät ole ikinä matkustaneet junalla, tai korkeintaan kerran elämässä.
Juu ainoa oikea tapa elää on asua maalla omakotitalossa kahden auton kanssa. Juu.
p.s. vr:llä on ihan hyvät hinnat nykyisin kun ostaa ajoissa liput, samoin löytyy halpoja busseja kuten onnia pitemmille matkoille, halvimmillaan eurolla olen Helsinkiin matkustanut.
"Ympäri Suomen järjestetään erilaisia tapahtumia erilaisissa ympäristöissä. Automatkailu Suomessa, Skandinaviassa ja vaikka Euroopassa. Urheilu- ja kulttuuritapahtumat ympäri Suomen."
Anteeks nyt vaan mutta pääkaupunkiseudulla on kulttuuritapahtumia enempi kuin ehtii käymään. Ja ne on vähän eri tasoa kuin joku eukonkannon sm ja rompepäivät.
"Oletko kuullut vaikka Savonlinnan oopperajuhlista, Seinäjoen monista tapahtumista jne?"
Oletko kuullut junasta?