Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Emme omista autoa, koska asumme stadissa" :D

Vierailija
07.10.2016 |

Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.

Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?

Kommentit (442)

Vierailija
261/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi sujuvaa ja leppoisaa on pääkaupunkiseudun julkinen liikenne, kuten äsken palstan etusivulla olevasta bussiketjusta voi lukea. Istumapaikoista näköjään oikein tapellaan. En matkustaisi niillä edes ilmaiseksi eikä onneksi tarvitsekaan :D

Vierailija
262/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin autottomat saavat veronsiirtojen kautta tukea maaseudun autollisilta.

Tuo unohtuu aina kun helsinkiläisten suunnalta kuuluu valitusta sieltä syrjäseuduille siirtyvistä verovaroista.

Ei niinkuin mitä tukea? Perähikiän teiden ylläpito, kolme autoa VRK/pääkaupunkiseudun kovalla kulutuksella oevat tiet. Laskeppa uudelleen.

On kaikkien tiedossa, että auton käytöstä peritään meillä huimasti enemmän veroja kuin mitä käytetään teihin, joten autollisten verot tosiaan käytetään autottomien hyväksi. Helsingissä on todella paljon autottomia ja sinnehän se tuki sitten keskittyy.

No nyt meni kyllä landelaisella käsitteet sekaisin. Helsingin verotuloista ylläpidetään isoa osaa maakuntien menoista.

No ei todellakaan ylläpidetä! Viimeistään Hgissä loisiva virkamiesarmeija pitää siitä huolen.

Uudellamaalla julkisen sektorin työntekijöiden osuus työntekijöistä on pienempi kuin Suomessa keskimäärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton saa myös vuokrattua silloin harvoin, kun sitä joskus tarvitsee. Ei sitä tarvitse seisottaa kadun varressa ruostumassa.

Tämä vinkiksi muillekin, jotka eivät ole tätä ratkaisua vielä ajatelleet.

Eli mikä tässä on se ongelma?

Vierailija
264/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kummallakin liikkuva työ ja kotimme ostin kotimme sen perusteella siinä oli saatavilla parkkipaikkoja. Yhden osakkeen ostimme asunnon mukana ja toisen yksi naapureista myi.

Kun mieheni jäi 2 v sitten työttömäksi, hän myi heti auton pois ja vuokrattiin autopaikka, 150 e kk käteen, puhtaana käteen.

Itse menin toimistotöihin muutama vuosi sinne, Vantaalle ja autolla oon kulkenut mutta nyt laskettiin meillä ei ole autoon varaa, joten sama juttu, auto myytiin ja vuokrattiin autopaikka yhdelle toiselle talolaiselle.

Käytimme uberiä silloin kun meillä oli 2 autoa. Nyt kun minulla on bussilippu, mennään julkisilla ja mies ostaa lipun.

Asumme kantakaupungissa

Vierailija
265/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset on oikeasti pahimpia juntteja koskaan. Moni stadilainen ei edes tiedä, missä on vaikka Jyväskylä tai Vaasa..koska koko elämän aikana ei olla kehä 3 ulkopuolelle menty.

Se jos joku on junttia, ettei omaa kotimaata tunneta yhtään. Ollaan niin olevinaan ja mainostetaan että ^me matkustetaan vain ulkomaille^ :D

Vierailija
266/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mitä maksaa autopaikka (niin luit oikein) Helsingissä?Sillä saa useasta paikkaa omistusasunnon.

Vierailija
267/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain yksi lapsi ja ekat 10 vuotta lapsiperheenä pärjättiin ilman omaa autoa. Arkiliikkuminen julkisella, satunnaiset tilanteet taksilla, viikonloppureissut vuokra-autolla ja käytimme myös CityCarClubin autoja, joita voi vuokrata vaikka muutamaksi tunniksi kerrallaan. Auto vie paljon rahaa ja tuossa elämäntilanteessa autottomuus mahdollisti meille sen, että pystyimme asumaan kohtuuhyvällä alueella ja matkustelemaankin. Isompia ruokaostoksia varten meillä oli sellainen mummokärry, mutta tukeva sellainen.

Nyt 6 vuotta ekan auton oston jälkeen meillä on vähän parempi taloudellinen tilanne - asuntolaina on maksettu ja venekin on hankittu. Jos olisimme ostaneet auton, silloin kun meillä ei olisi ollut kunnolla siihen varaa, niin kyllä olisi monet ulkomaanmatkat jääneet tekemättä ja asuntolainaakin olisi varmaan vielä jäljellä. Autoa ei edelleenkään käytetä päivittäiseen liikkumiseen, mutta onhan se kiva olla olemassa. Ymmärrän silti hyvin, jos joku samanlaisessa tilanteessa ei halua maksaa 90€/kk (ja meillä on halpa, moni maksaa enemmän) pelkästä parkkipaikasta ja siihen vakuutukset ja verot päälle. Lähimpään ruokakauppaan meillä on arviolta 30 metrin matka ja kilsan säteellä on lisäksi pari S-Markettia ja Suomen parhaaksi valittu Citymarket. Ja pari pienempää ruokakauppaa siihen lisäksi. Ei todellakaan tarvita autoa ruokakaupassa käymiseen, töihin pääsee kävellen jne.

Vierailija
268/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläiset on oikeasti pahimpia juntteja koskaan. Moni stadilainen ei edes tiedä, missä on vaikka Jyväskylä tai Vaasa..koska koko elämän aikana ei olla kehä 3 ulkopuolelle menty.

Se jos joku on junttia, ettei omaa kotimaata tunneta yhtään. Ollaan niin olevinaan ja mainostetaan että ^me matkustetaan vain ulkomaille^ :D

Fakta nyt vaan on se, että esim. Budapest nyt vaan on kauniimpi, halvempi ja mielenkiintoisempi kaupunki kuin Vaasa!

En keksi yhtäkään syytä käydä Vaasassa. Suht halvalla pääsee on leirintäalueella yötä, muuten oikein ei.

Vierailija
269/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi sujuvaa ja leppoisaa on pääkaupunkiseudun julkinen liikenne, kuten äsken palstan etusivulla olevasta bussiketjusta voi lukea. Istumapaikoista näköjään oikein tapellaan. En matkustaisi niillä edes ilmaiseksi eikä onneksi tarvitsekaan :D

Työmatkani on bussi metro bussi ja ei ikinä ole mitään ongelmia ollut.

Älä usko, että jotkut ihmetarinat ovat yleispäteviä.

T. Istun bussissa juuri nyt, kivaa ja rauhallista

Vierailija
270/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle

Kehä I sisäpuoli on stadia. Sen ulkopuolella on lande.

Buuuuuu Vantaaaaaa! Hyi. Ei.

Vierailija
271/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtäkään syytä käydä Vaasassa. Suht halvalla pääsee on leirintäalueella yötä, muuten oikein ei.

Minä taas voisin kyllä käydä joskus Vaasassa ihan turistina, mutta en keksi yhtään hyvää syytä, miksi minun pitäisi omistaa henkilöauto siellä käydäkseni. Pääseehän sinne julkisillakin.

Vierailija
272/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverillani oli auto eikä tietenkään parkkihallipaikkaa, joten autoa parkkeerattiin keskustassa (Punavuoressa). Hän tarvitsi autoa vain kesä- ja joululomilla. Mikä riesa! Aina joku urpo rikkoi peilejä ja koko ajan autoa joutui siirtelemään lumisena talvena. Hän luopui autostaan muutaman vuoden kuluttua. Kun piti myöhemmin saada isompi auto, hän muutti lähiöön, koska sai parkkipaikan autolleen. Ei stadilainen autoa tarvitse. Taksi tulee halvemmaksi. Ne säästyvät rahat voi laittaa osakkeisiin.

Vierailija
273/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas voisin kyllä käydä joskus Vaasassa ihan turistina, mutta en keksi yhtään hyvää syytä, miksi minun pitäisi omistaa henkilöauto siellä käydäkseni. Pääseehän sinne julkisillakin.

Mä olen käynyt montakin kertaa Vaasassa. Junalla. 

Vierailija
274/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on maailman huonoin sijoitus, mutta saahan sitä huveihinkin rahaa laittaa, ei siinä mitään. Niin kauan kuin polttoainetta riittää. Jospa joka auton katolle laitetaan sellainen tuulimylly, joka tuottaa energian - tai aurinkokenno, niin ei mene bensiiniä ei dieseliä kankkulan kaivoon...

Vierailija
275/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.

Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?

Siis voi kiesus mikä aloitus. Kuka terve ihminen nyt kaupugissa ja muutenkaan autoa tarvii?

Joo, en ole lukenut muuten ketjua, enkä lue.

Vierailija
276/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa siinä sitten on, että pidemmällä matkalla käyttää junaa, linja-autoa, taksia tai lentokonetta?

Kyllähän sinne mökille, mummolaan, sukuloimaan, tai vaikka laskettelemaan on melko hankala julkisilla mennä ja taksilla se on julmetun kallista.

Itse olen tasan kerran mennyt viikoksi lappiin laskettelemaan junalla ja oli tasan viimeinen kerta. Rajoittaa perillä melko paljon tekemistä, ellei ole autoa käytössä.

Vierailija
277/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis voi kiesus mikä aloitus. Kuka terve ihminen nyt kaupugissa ja muutenkaan autoa tarvii?

Joo, en ole lukenut muuten ketjua, enkä lue.

Et sitten lainkaan ymmärtänyt aloitusta. Pointtihan aloituksessa oli nimenomaan se, että sanomalla, ettei kaupungissa autoa tarvi, samalla paljastaa, että elää kuplassa, eikä juuri käy sen ulkopuolella.

En siis ole ap, mutta ihmetellyt olen aina itsekin, tuota perustetta, ettei kaupungissa autoa tarvita. Itsekin asun kaupungissa, en tosin Helsingissä, mutta liikun usempana päivänä viikossa kaupungin ulkopuolella ja se ei olisi lainkaan mahdollista ilman autoa, tai olisi ainakin äärimmäisen hankalaa ja turkasen kallistakin, koska usein olisi turvauduttava taksiin, koska julkisilla en pääsisi perille.

Vierailija
278/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Helsingissä vanhassa esikaupungissa. Mulla on auto, koska olen hyvätuloinen ja mulla on varaa pitää sitä, vaikka ajoa tulee alle 10000 kilsaa vuodessa.

Me käydään pyörällä töissä; se on nopeampi kuin auto. Työpaikka pn Ruoholahdessa ja kaikki helsinkiläiset tajuaa, että sinne ei autolla kannata yrittää mistään suunnasta Helsingistä koska joutuu ajamaan keskustan läpi.

Meillä asuu sukulaiset lähellä eikä meillä ole kesämökkiä. Autoa käytetään kun mennään laskettelemaan tai kylpylään tms.

Meillä saattaa olla helposti auto viikonkin parkissa. Taloudellisesti auton pito ei ole järkevää, mutta on se kiva olla. Ilmankin pärjäis vallan mainiosti.

Vierailija
279/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kotoisin Helsingistä vaan pienemmästä kaupungista mutta asun täällä nyt. Synnyinkaupungissa tarvitsi autoa jos halusi käydä isossa marketissa ostoksilla. Asuin siellä siis keskustassa myös. Nykyään pääsen yhdellä ratikalla kotiovelta työpaikan ovelle, kauppa 2 min kävelymatkan päässä, kauppakeskus 10 min kävelyn päässä, terveyskeskus, virastot, uimahalli kaikki 15 min matkan päässä. Juna kulkee, Onnibus-pysäkki lähellä, lentokenttäbussi menee vierestä vuorokauden ympäri. Mulle pitäisi maksaa, että suostuisin ottamaan auton, elämä on niin helppoa nyt.

Vierailija
280/442 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut pk-seudulla koko työikäni.

Hyvä ystäväni meni Oulussa naimisiin ja päätimme mennä häihin.

Lennot ostettiin, hotelli ja olimme 3 yötä ja 4 päivää Oulussa. Se oli siinä.

Julkinen toimii hitaasti. En kuvitellut 5 min ratikkavälejä, mutta bussissa oli väli tunti.

Yritimme etukäteen ottaa selvää mitä tehdä, mutta kun ykkösnähtävyys oli uusi kauppakeskus, joka helsinkiläisen mielestä on tietenkin vaatimaton .

Häät olivat ihanat, lennot toimivat, hotelli oli hyvä, eli kaikinpuolin tyytyväisiä oltiin mutta ne muutamat maamerkit tuli nähtyä ja katsottua, se oli siinä. Oulu on koettu ja nähty.

Kun syksyllä koulut alkavat, ei mitään tapahdu kuin viikonloppuisin.

Olen vst vkonloppuja viettänyt mm Vaasassa, Lahdessa ja Jyväskylässä . Voi melkein sanoa tehty ja laittaa ruksit päälle.

Ollaan nähty mitä me löysimme näkemisen arvoisiksi paikoiksi mutta seuraavalle käynnille ei näkemistä enää riitä.