Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Emme omista autoa, koska asumme stadissa" :D

Vierailija
07.10.2016 |

Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.

Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?

Kommentit (442)

Vierailija
241/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kortti mutta ei autoa. Lähinnä reissaan vain ulkomailla ja kentälle ei olisi järkeä mennä omalla autolla koska parkki maksaa edemmän kuin taksi kentälle. Kotimaassa käyn joskus isovanhemmilla Jyväskylässä mutta sinnekin mennään sitten yhdessä koko perhe eli pääsen vanhempien kyydillä tai lainaan heiltä autoa jos menen yksin. Vuokra-autokin kerran-pari vuodessa tulee halvemmaksi kuin auton pitäminen, meidän yhtiössä ei ole edes autopaikkoja vapaana ja vaikka olisikin niin en maksaisi siitä lähes satasta kuussa.

Kauppa on noin sadan metrin päässä.

N26

Vierailija
242/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks työtön pitää autoa Helsingissä mikä on ihan tajutonta. Sitten ei oo kuulemma rahaa.

Hoh hoijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin autottomat saavat veronsiirtojen kautta tukea maaseudun autollisilta.

Tuo unohtuu aina kun helsinkiläisten suunnalta kuuluu valitusta sieltä syrjäseuduille siirtyvistä verovaroista.

Ei niinkuin mitä tukea? Perähikiän teiden ylläpito, kolme autoa VRK/pääkaupunkiseudun kovalla kulutuksella oevat tiet. Laskeppa uudelleen.

On kaikkien tiedossa, että auton käytöstä peritään meillä huimasti enemmän veroja kuin mitä käytetään teihin, joten autollisten verot tosiaan käytetään autottomien hyväksi. Helsingissä on todella paljon autottomia ja sinnehän se tuki sitten keskittyy.

No nyt meni kyllä landelaisella käsitteet sekaisin. Helsingin verotuloista ylläpidetään isoa osaa maakuntien menoista.

No ei todellakaan ylläpidetä! Viimeistään Hgissä loisiva virkamiesarmeija pitää siitä huolen.

Tuosta voi ihan itse katsoa:

http://www.uudenmaanliitto.fi/tietopalvelut/uusimaa-tietopankki./talous…

Muu Suomi keikkuu siellä tukilistan kärjessä, kaikki PKS-kaupungit pohjalla, verotulot taas toisnpäin

Vierailija
244/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.

Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?

Jos minulla olisi pieniä lapsia, niin hankkisin auton, koska pienten lasten kuljettaminen bussissa on aika ikävää. Tosin jos minulla olisi pieniä lapsia, niin muuttaisin pois kaupungista, koska en haluaisi laittaa heitä samaan kouluun ongelmaisten kakaroiden kanssa.

Minulla ei ole lapsia ja bussi kulkee joka suuntaan ikkunani alta. Juna-asema on kilometrin päässä ja siitäkin pääsee joka suuntaan. Junalla matkustaminen on paljon turvallisempaa kuin autolla liikkuminen ja matkustaessa voi vaikka lukea kirjaa. Kaupungin sisällä liikun tosiaan bussilla, pyörällä tai kävellen. Pääosin pyörällä tai kävellen. Mielestäni tämä on paljon huolettomampaa, koska ei tarvitse aina etsiä autolle parkkipaikkaa. Auto maksaa ja sitä pitää käyttää katsastamassa, huoltamassa yms. Sitä voidaan myös vaurioittaa kun se lojuu kadun varrella. Siitä on minulle enemmän huolta kuin hyötyä, joten sellaisen hankkimisessa ei ole mitään järkeä. Minulla on myös paljon kavereita, joilla on auto, joten jos olemme johonkin menossa, niin voimme mennä kaverin autolla ja minä maksan reissusta oman osuuteni ja tarjoan vaikka ruuat palkaksi kuskina toimimisesta. Tosin itse kyllä ehdotan yleensä julkisilla menemistä, mutta jos kaverit haluavat mennä mieluummin autolla, niin voin senkin kyytiin hypätä.

En oikein ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat mennä keskustaan autolla, koska se luo vain ihan ylimääräistä vaivannäköä verrattuna julkisiin. Pitää etsiä parkkipaikka ja sitten palata sinne autolle kun on tehnyt kierroksen. Julkisiin voi hypätä siitä kohtaa, jossa sattuu juuri silloin olemaan, kun haluaa lähteä kotiin. Asun pääreitin varrella, joten todella moni linja kulkee kotini ohi, joten ei tarvitse odottaa pitkään. Pyörällä kulkeminen se vasta huoletonta ja nopeaa onkin ja samalla saa myös hyötyliikuntaa.

Vierailija
245/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisilla pääsee oikeastaan kaikkiin kohteisiin, joihin pääosin menen. Toki roadtripit ovat välillä kivoja, mutta teen niitä sen verran harvoin, että ei niiden takia kannata autoa omistaa. Noita reissuja harvoin tehdään yksin ja lähes jokaisella suomalaisella on auto, joten matkakavereiltasikin sellainen todennäköisesti löytyy.

Vierailija
246/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei ainakaan reissata suomessa ollenkaan. Lomat vietetään ulkomailla, jonne mennään lentäen. Kotoota lentokentälle mennään taksilla. Mua ei ole ikinä kiinnostanut ajaa ajokorttia. Ikinä ei ole kiinnostanut kotimaan reissailu missään landella.

Aikamoinen sivistynyt kaupunkilainen, luulin että tämmöinen ovat urbaanilegendaa

Vierailija
247/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaostosten tekeminen sekä keskisuuret hankinnat ovat sellainen asia miksi on kiva olla autollinen. Jos haluaa hakea Lidlistä ja Prismasta kerralla sen 5 kassia ruokaa, kaikki vaikka lapsen kanssa. Tai jos haluaa ostaa uuden mikrouunin kaukaisen ostoshelkutin aleista.

Mukavata tehdä tämä kaikki hesan bussilla?

Prisman parkkipaikalta on pidempi matka maitohyllylle kuin meidän keittiöstä lähimmän kaupan maitohyllylle. Helpompi mun on siis tästä kävellen hakea viisi kassillista ruokaa kerralla kuin autolla Prismasta. Mutta äärettömän harvoin on tarvetta ostaa viittä kassillista ruokaa kerralla, kun asuu kaupan vieressä.

Ei tosin asuta Helsingissä ja meillä on autokin, mutta ei pahemmin autolla käydä kaupassa (tai missään), kun ei siinä vain ole järkeä.

Vierailija
248/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakunnat saavat tukea EU:n aluekehitysvaroista ja sosiaalirahastosta. Lisäksi viljelijöille tulee maataloustukea. Ilman maaseutua, Suomi olisi vielä suurempi nettoveronmaksaja kuin nyt. Ei taida "stadilainen" tätä tajuta?

Vierailija
249/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla kun ollaan niin "asua stadissa" -käsitys koskee asumista myös Espoossa ja Vantaalla. Ja kun ei ihan ydinkeskustasta puhuta niin väite asuntokohtaisten parkkipaikkojen puuttumisesta tuntuu hyvin erikoiselta. Eikös av-mammat perinteisesti asu satojen tuhansien, jos ei miljoonan kämpissä, kai niihin nyt autotalli, autokatos, parkkihalli tai edes vaivainen parkkiruutu kuuluu ;)?

Johan vitsin murjaisit:D Ei todellakaan kuulu läheskään kaikkiin kalliisiin asuntoihin parkkipaikkaa. Uusissa asunnoissa ei kuulu käytännössä koskaan. Yleensä sellaisen voi kyllä ostaa erikseen, mutta on myös taloja (joissa asunnot maksavat satoja tuhansia) joihin ei rakenneta ensimmäistäkään parkkiruutua, joten sellaista ei ole mahdollista edes ostaa, jos ei sitten hanki jostain muualta.  Vanhoissakin taloissa näitä on, siitä luonnollisesta syystä, ettei niitä rakentaessa autoja pahemmin ollut.

Vierailija
250/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa auton pitoon, asuminen on täällä sen verran kallista.

Mutta onneksi se peltilehmä ei niin tarpeellinen olekaan. En näe mitään ongelmaa käydä lasten kanssa lähikaupassa vaikka päivittäin ja tuoda sieltä vain sen verran tavaraa, mitä jaksetaan kantaa (isompi on jo ihan innoissaan, kun saa auttaa kantamalla omassa repussaan jotakin). Rattaisiinkin voi jotain lastata. 

Kehä kolmosen ulkopuolelle ei ole mitään tarvetta lähteä ruokakaupoille, eikä ostoksille muutenkaan. Lähinnä sukulaisvierailuja tulee tehtyä. Junassa onneksi on helppo matkustaa myös rattaiden kanssa.

Ja jos ei julkisilla pääse niin taksi kulkee. Sillä on käyty lääkäripäivystyksessä ym. reissuja. Sekin halvempaa kuin omistaa auto.

Vierailija
251/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en junaan nousisi kuin poikkeustapauksessa, ahdistavaa, joskin sentään hieman mukavampaa kuin linja-auto. Oma auto, oma vapaus ja matkustaminen omassa tahdissa on mukavaa. Ilman viiniäkin. 

Näin sitä ollaan erilaisia. Minua taas autoa ajaessa rasittaa, kun pitää tarkkailla muuta liikennettä, landella ajaessa pöpeliköstä mahdollisesti pomppaavia hirviä, miettiä missä risteyksessä pitikään kääntyä. Bussissa tai junassa voin kaikessa rauhassa keskittyä lukemiseen tai maisemien katseluun tai vaikka puhua puhelimessa. Se on minulle sitä omaa vapautta!

Vierailija
252/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on auto ja asutaan Helsingissä. Vuosia elettiin ilman autoa ja pärjättiin oikein mainiosti. Sitten toisen lapsen synnyttyä alkoivat mökkireissut tuntua liian hankalilta ja hankittiin auto. Siinä se nyt sitten seisoo välillä viikkojakin putkeen kadunvarressa. Kesällä toki käytiin reissuilla mutta en ymmärrä miksi ihmeessä autoa tarvittaisiin kauppareissuihin. Meillä on lähikauppa 100m päässä, isohko s-market noin 800metrin päässä ja Prisma 3km päässä. Prismassa käydään harvoin ja sinnekin silloin yleensä mennään rattailla ja julkisilla. Helposti sujuu. Töissä käydään pyörällä tai julkisilla jos ihan kauhea sää on. Niitä parkkipaikkoja kun ei ole töissäkään.

Parkkipaikkoja ei siis kaikille todellakaan ole, meillä vanha talo ja sähkötolppia on koko talolle yhteensä 10kpl ja asuntoja lähemmäs 100. Kadunvarteen saa auton lähelle kotia, jos saa. Ja tämä on ihan arkea monessa 60-luvulla tai sitä ennen rakennetussa lähiössä. Samalla vaivalla voi kantaa sen kauppakassin bussipysäkiltä tai sitten tilata ostokset kotiin, huomattavasti halvempaa kuin auton pito.

Vierailija
253/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulikki kirjoitti:

Meillä on kaks autoa vaikka ajetaan vain yhdellä, ollaan vähän parempiosaisia kuin stadilaiset äidin mussukat.

Olet myös palstakommenttien perusteella hurjasti rasistisempi ja vihapuhetta viljelevämpi, kuin me autottomat mussukat.

Vierailija
254/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokone vie meidät neljä kertaa vuodessa ulkomaille. Vuorka-autolla ajetaan kerran vuodessa lappiin. Ruoka tulee kotiin toimitettuna. Kävellen pääsee töihin, harrastuksiin, kahville. Pyörällä pääsee nuksioon.

Mitä meiltä jää kokematta, kun ei ole autoa?

no se p***uralli ;)

Vierailija
255/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei ainakaan reissata suomessa ollenkaan. Lomat vietetään ulkomailla, jonne mennään lentäen. Kotoota lentokentälle mennään taksilla. Mua ei ole ikinä kiinnostanut ajaa ajokorttia. Ikinä ei ole kiinnostanut kotimaan reissailu missään landella.

'kotoota' :DD

ja olet helsinkiläinen? No et ainakaan syntyperäinen ;)

En ole tuo sama mutta miksi pitäisi olla syntyperäinen helsinkiläinen? Eikö kukaan muu saa asua helsingissä? Minä oon savossa syntynyt ja kasvanut ja puhun yhä savon murteella, mutta olen asunut ja työskennellyt helsingissä jo kymmenisen vuotta. (Ja jos nyt ketjun varsinaiseen aiheeseen mennään, niin kyllä, autotta elän minäkin. Ajokortti on, mutta autolle ei ole yksinkertaisesti yhtään mitään tarvetta.)

Mene takaisin sinne savoon

Vierailija
256/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle

Kehä I sisäpuoli on stadia. Sen ulkopuolella on lande.

Vierailija
257/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta vuoden olen ollut ilman omaa autoa. Noin kerran,pari kuukaudessa on ollut tilanteita joissa olen kulkenut kimppakyydillä. Joka ikinen kerta olen kyydistä maksanut tai tankannut kaverin auton tai edes ruoat tarjonnut jos ei rahaa ole huolinut. En kehtaisi kulkea toisten kyydillä pummina!

Vierailija
258/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli viiskymppinen eikä mulla ole koskaan ollut autoa. Ei edes ajokorttia. Olen koko ikäni asunut pääkaupunkiseudulla ja jo lapsena opin liikkumaan julkisilla. Eivät lapsenikaan halunneet ajokorttia, vaikka tarjouduinkin sellaiset maksamaan. Koulumatkat kulkivat aikoinaan kävellen, pyörällä tai julkisilla ja tottuivat siihen. Ymmärrän kuitenkin ihan hyvin , että jos on tottunut joka paikkaan kulkemaan omalla autolla, niin julkisten käyttö voi tuntua hankalalta. 

Mulla on vain kaksi lasta (nyt tosin jo aikuisia), joten ei meillä ole koskaan mennyt viittä kassillista ruokaa päivässä. Ei edes kahdessa tai kolmessakaan päivässä. Mulla on ihan perushyvä ruokakauppa parin minuutin kävelymatkan päässä. Jos tarvitsen jotain erikoisempaa, en siltikään mene markettiin tai kauppakeskukseen vaan kauppahalliin, torille tai pieniin erikoismyymälöihin (joita ei kauppakeskuksissa juurikaan ole). Näillä ostosreissuilla tykkään käydä samalla myös kahviloissa tai ravintolassa syömässä (ei ketjujen kahviloissa tai ravintoloissa, joita yleensä kauppakeskuksissa on). Usein käyn näillä ostosreissuilla jonkun ystäväni kanssa ja on ihan mukavaa vapaapäivänä lounastaa vaikka tapasten ja punaviinin merkeissä. Päivittäistavaroita lukuunottamatta tilaan lähes kaiken netistä joko kotiin kuljetettuna tai tuohon lähikauppaan, jossa on postin asiointipiste. Joskus tilaan päivittäistavaroitakin suoraan kotiin tai ruokaa jostain ravintolasta. Isompia hankintoja kuten pakastinta tai pesukonetta ei edes henkilöautossa saisi kuskattua, joten kuljetus olisi pakko tilata. Samalla vievät vanhan kierrätykseen. 

Lähes kaikki sukulaiseni, joita tapaan, asuvat myös pääkaupunkiseudulla. Muiden sukulaisten luokse pääsee junalla tai lentokoneella. En erityisemmin nauti autolla matkustamisesta eivätkä moottoriteiden varret mielestäni mitään hienoja nähtävyyksiä ole. Peltoa, metsää, vesistöjä ja rakennuksia näkee hyvin junan ikkunastakin. Ulkomailla matkustaessani otan mieluiten hotellihuoneen jostain keskustan hotellista ja liikun kävellen tai tarvittaessa taksilla. Tokion, Lontoon ja New Yorkin metrolla liikkuu siinä missä Helsinginkin ja esim Firenzestä pääsee näppärästi junalla Pisaan, ei Italiaan tarvitse omalla autolla lähteä (eikä usein riittäisi aikakaan, jos on viikon loma). 

Vierailija
259/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli viiskymppinen eikä mulla ole koskaan ollut autoa. Ei edes ajokorttia. Olen koko ikäni asunut pääkaupunkiseudulla ja jo lapsena opin liikkumaan julkisilla. Eivät lapsenikaan halunneet ajokorttia, vaikka tarjouduinkin sellaiset maksamaan. Koulumatkat kulkivat aikoinaan kävellen, pyörällä tai julkisilla ja tottuivat siihen. Ymmärrän kuitenkin ihan hyvin , että jos on tottunut joka paikkaan kulkemaan omalla autolla, niin julkisten käyttö voi tuntua hankalalta. 

Mulla on vain kaksi lasta (nyt tosin jo aikuisia), joten ei meillä ole koskaan mennyt viittä kassillista ruokaa päivässä. Ei edes kahdessa tai kolmessakaan päivässä. Mulla on ihan perushyvä ruokakauppa parin minuutin kävelymatkan päässä. Jos tarvitsen jotain erikoisempaa, en siltikään mene markettiin tai kauppakeskukseen vaan kauppahalliin, torille tai pieniin erikoismyymälöihin (joita ei kauppakeskuksissa juurikaan ole). Näillä ostosreissuilla tykkään käydä samalla myös kahviloissa tai ravintolassa syömässä (ei ketjujen kahviloissa tai ravintoloissa, joita yleensä kauppakeskuksissa on). Usein käyn näillä ostosreissuilla jonkun ystäväni kanssa ja on ihan mukavaa vapaapäivänä lounastaa vaikka tapasten ja punaviinin merkeissä. Päivittäistavaroita lukuunottamatta tilaan lähes kaiken netistä joko kotiin kuljetettuna tai tuohon lähikauppaan, jossa on postin asiointipiste. Joskus tilaan päivittäistavaroitakin suoraan kotiin tai ruokaa jostain ravintolasta. Isompia hankintoja kuten pakastinta tai pesukonetta ei edes henkilöautossa saisi kuskattua, joten kuljetus olisi pakko tilata. Samalla vievät vanhan kierrätykseen. 

Lähes kaikki sukulaiseni, joita tapaan, asuvat myös pääkaupunkiseudulla. Muiden sukulaisten luokse pääsee junalla tai lentokoneella. En erityisemmin nauti autolla matkustamisesta eivätkä moottoriteiden varret mielestäni mitään hienoja nähtävyyksiä ole. Peltoa, metsää, vesistöjä ja rakennuksia näkee hyvin junan ikkunastakin. Ulkomailla matkustaessani otan mieluiten hotellihuoneen jostain keskustan hotellista ja liikun kävellen tai tarvittaessa taksilla. Tokion, Lontoon ja New Yorkin metrolla liikkuu siinä missä Helsinginkin ja esim Firenzestä pääsee näppärästi junalla Pisaan, ei Italiaan tarvitse omalla autolla lähteä (eikä usein riittäisi aikakaan, jos on viikon loma). 

Samaa elämää elämme. En yksinkertaisesti keksi mihin tarvitsisin autoa tai edes sitä ajokorttia. En koe tienvarsien pajupusikoita huumaavina maisema-arvoina.

Vierailija
260/442 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassu ajatus, että auto pitää olla, jotta saa mentyä hypermarketiin ja ostettua sieltä 5 kassia ruokaa. Vaikka onnistuisi säästämään jopa 50 euroa kuussa ruokakuluissa, tulee auton pito silti paljon kalliimmaksi kuin mitä säästöt ruokakuluissa on. Jos haluaa ostaa mikroaaltouunin, esimerkiksi Stockan alle 35 kg kotiinkuljetus on 15 €.