Miksi nykyajan nuorissa miehissä ei ole herrasmiehiä?
Sitä näin nuorena naisena ihmettelen, että miksi nuorissa miehissä ja vähän vanhemmissakin miehissä ei ole herrasmiehiä nykyään juuri ollenkaan? Ei ole miehiä, jotka esimerkiksi tarjoaisivat naiselleen kivan ravintolaillan ja illan päätteeksi maksaisivat laskun. Eikä ole miehiä, jotka ostavat ja antavat naisille lahjoja, kuten vaikka koruja. Myös käytöstavat ovat kaukana herrasmiesten käytöstavoista. Eivät useimmiten avaa naisille ovea tai päästä naista menemään ovesta ensin, eivät auta naiselle takkia pois päältä tai takkia päälle, eivätkä puhu herrasmiesmäiseen sävyyn.
Sen olen huomannut, että herrasmiehiä löytyy vielä joistakin eläkeläismiehistä, vielä lähinnä 1930-luvulla ja 1940-luvulla syntyneistä. Joo, ovat toki aivan liian vanhoja minulle, että sillä silmällä heitä katselisin ja että heistä kiinnostuisin, mutta silti, he olivat herrasmiehiä aikanaan nuoruudessaan ja ovat sitä naisilleen vieläkin. Ovat ikäänsä nähden oikein tyylikkäitä herrasmiehiä. Ja joitakin vanhoja TV-ohjelmiakin kun katsoo, niin ennen vanhaan olivat miehet herrasmiehiä.
Mitä miehille on tapahtunut?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole?
Minun kokemukseni mukaan on kyllä, eikä ole edes mitenkään harvinaista.
Hyväkäytöksisiä, tunteistaan puhuvia, keskustelutaitoisia, reiluja ja tyylikkäitä on nykyiset nuoret miehet (18-27v) kokemukseni mukaan.Avaavat ovia, kantavat kauppakassit, matkalaukut, puhuvat kunnioittavasti ja kauniisti, eivät lääpi ja ahdistele, hierovat, antavat taivaallista suuseksiä, hoitavat jos on kipeänä, auttavat remppa ymv. jutuissa, auttavat takin päälle ja pois päältä, tarjoavat olkapäätä jos on paha mieli (minulle on tullut ihan julkisella paikallakin pahaa mieltä itkiessäni joku parikymppinen gentlemanni tarjoamaan teen ja olemaan läsnä ettei tarvitse yksin väentungoksessa pillittää) jne.
Rahaa ja materiaa en miehiltä tarvitse enkä halua, vaikka tietysti esim. ravintolaillallisen, oopperan, teatterin, luontoelämysten ymv. tarjoaminen välillä on mukavaa ja normaalia.
Toisaalta voin itsekin kustantaa molempien laskun enkä oleta miehen maksavan minun osuuttani, etenkin kun
harva nuorimies on mikään massikeisari.Hyviä kokemuksia pääasiassa on miehistä, etenkin nuorista miehistä.
N24
Kiva kuulla. Mitä kaikkea sinä tarjoat miehille?
Hyvää seuraa, naurua ja iloa, lämpöä, keskustelua, ruokaa, leivonnaisia, seksiä, silitän ja hieron, laulan uneen jos toista ahdistaa tai muutenkin vain, maksan useimmiten miehenkin ostokset, pidän huolta kuten minustakin pidetään.
Se on vastavuoroista ja tulee luontevasti, siksi nämä listat tuntuvat vähän hassuilta kun joutuu miettimään mitä kukakin "tarjoaa".:D
En ajattele ihmissuhteita ja kohtaamisia tuollaisella mentaliteetilla ja laskeskele "palveluksia", ei ole toistaiseksi tarvinnut kun tosiaan luontevasti tuntuu menevän niin, että itse antaa hyvää ja saa sitä takaisin.
N24
Olisin kyllä todella otettu jos mies avaisi oven, vetäisi tuolin, auttaisi takin päälle ja käyttäytyisi muutenkin herrasmiesmäisesti.
Mies voi tarjota kyllä illallisen, mutta niin voin minäkin. Laskun jakaminen on jotenkin huvittavaa.
Herrasmiehiin en vielä kuitenkaan ole törmännyt.
Lopetin ovien availun muutaman: "osaan mä nyt oven sentään avata itekin!" kommentin jälkeen. :D Olisi kiva kyllä löytää nainen jolle saisi olla herrasmies ja noudattaa vanhanaikaisia ja konservatiivisiakin sukupuolirooleja välillä. Seksististähän se on puolin ja toisin, mutta mitäpä siitä, jos olisi molemmille ok. Voisi luoda jännitteitä ja kiimaa, toisin kuin joku "tavataantinderinkauttapäädytäänpanokavereiksi15minrupattelunjälkeenjatylsistytäänyhtänopeasti"-touhu. :)
Hyvät nuoret miehet, olette erehtyneet. Tasa-arvo ei tarkoita oikeutta barbariaan. Hyvät tavat kuuluvat sivistyneille ihmisille olivat he keskenään eriarvoisia tai tasa-arvoisia. Itselläni on herrasmies. Ovet avaa, kantaa kassit ja mennessään vielä kehaisee kuinka ihana olen. Koruja tulee lahjoina ja kukkiakin ilman erikseen käskemättä tai riitaa. Onkin kolmannen sukupolven korkeastikoulutettu ja suku on asunut kalustetuissa huoneissa jo sadat vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on herrasmies. Avaa ovet, jopa auton oven. Tuo mulle herkkuja kaupasta ilman pyytämistä. Maksaa ravintolassa ja baarissa. Kyllä mäkin olen tarjoutunut tietenkin joka kerta maksaa, mutta mies haluaa, ruuat kotiin ostetaan puoliksi. Ihana mies :) Syntynyt -69
Kyllähän siinä mieheksi itsensä tuntee kun tuo pikku nartulle sapuskaa luolaan. Näin sen pitäisi ollakin ja ämmä kiitollisuuden osoitukseksi pyllistää hiljaa uikuttaen. Prostituutiotahan tuollainen käytännössä on, mutta sitä ei pidä sanoa ääneen. Eikä se miehiä edes haittaa. Päinvastoin, taloudellinen valta voi olla todella kiihottavaa. m46
Kaikki miehet eivät pidä siitä että niitä hyväksikäytetään ja sitten lähdetään jänniksen matkaan.
Miehet ovat viisastuneet ainakin jotkut, ei kaikki.
Golddigger naiset kyllä erottuu nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole?
Minun kokemukseni mukaan on kyllä, eikä ole edes mitenkään harvinaista.
Hyväkäytöksisiä, tunteistaan puhuvia, keskustelutaitoisia, reiluja ja tyylikkäitä on nykyiset nuoret miehet (18-27v) kokemukseni mukaan.Avaavat ovia, kantavat kauppakassit, matkalaukut, puhuvat kunnioittavasti ja kauniisti, eivät lääpi ja ahdistele, hierovat, antavat taivaallista suuseksiä, hoitavat jos on kipeänä, auttavat remppa ymv. jutuissa, auttavat takin päälle ja pois päältä, tarjoavat olkapäätä jos on paha mieli (minulle on tullut ihan julkisella paikallakin pahaa mieltä itkiessäni joku parikymppinen gentlemanni tarjoamaan teen ja olemaan läsnä ettei tarvitse yksin väentungoksessa pillittää) jne.
Rahaa ja materiaa en miehiltä tarvitse enkä halua, vaikka tietysti esim. ravintolaillallisen, oopperan, teatterin, luontoelämysten ymv. tarjoaminen välillä on mukavaa ja normaalia.
Toisaalta voin itsekin kustantaa molempien laskun enkä oleta miehen maksavan minun osuuttani, etenkin kun
harva nuorimies on mikään massikeisari.Hyviä kokemuksia pääasiassa on miehistä, etenkin nuorista miehistä.
N24
Kiva kuulla. Mitä kaikkea sinä tarjoat miehille?
Hyvää seuraa, naurua ja iloa, lämpöä, keskustelua, ruokaa, leivonnaisia, seksiä, silitän ja hieron, laulan uneen jos toista ahdistaa tai muutenkin vain, maksan useimmiten miehenkin ostokset, pidän huolta kuten minustakin pidetään.
Se on vastavuoroista ja tulee luontevasti, siksi nämä listat tuntuvat vähän hassuilta kun joutuu miettimään mitä kukakin "tarjoaa".:D
En ajattele ihmissuhteita ja kohtaamisia tuollaisella mentaliteetilla ja laskeskele "palveluksia", ei ole toistaiseksi tarvinnut kun tosiaan luontevasti tuntuu menevän niin, että itse antaa hyvää ja saa sitä takaisin.N24
Haluan sinut elämääni! Menemmekö naimisiin? ;)
Saa pilua niin helposti soominaisilta, ettei maksa vaivaa. Ulkomailla missä naiset ovat vielä naisia ja arvostavat miehiä, niin tietysti eri asia.
Elämme postfeminismin aikaa. Tasa-arvo on saavutettu. Minkä ihmeen takia miesten pitäisi käyttäytyä jotenkin tieten tahtoen eri tavalla kuin naisten? Jos se tulee luonnostaan, tulkoon, mutta toivottavasti kukaan ei hyvänen aika ala vetää mitään roolia.
En ole ap:n viestissä kuvailtua kohtelua saanut miehenäkään koskaan naisilta. Eikö Suomessa pitänyt pyrkiä tasa-arvoon, tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä todella otettu jos mies avaisi oven, vetäisi tuolin, auttaisi takin päälle ja käyttäytyisi muutenkin herrasmiesmäisesti.
Toki noikaan ei riitä mihinkään, jos mies ei käy töissä ja sä et siten saa miehestä taloudellista hyötyä.
Kyllä niitä on. Nykyinenkin on ja niin myös olivat kaikki eksänikin. Rakastun vain herrasmiehiin!