Otetaanko kaikilta mt-apua hakevilta huumeseula?
Hain uusituneen masennuksen vuoksi apua terveyskeskuksesta, sieltä laitettiin lähete psykiatrian poliklinikalle. Ajanvarauskirjeen mukana oli neuvo käydä laboratoriossa antamassa valvotusti virtsanäyte huumeseulaa varten koska "se kuuluu kokonaisvaltaiseen psykiatriseen tutkimukseen".
Olen käyttänyt mt-palveluita paljon enkä ole koskaan ennen törmännyt tällaiseen. En ole koskaan käyttänyt mitään päihteitä. Otetaanko tuo todellakin ihan rutiinina kaikilta vai vain silloin jos on ikäänkuin epäily jostain?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estääköhän siitä kieltäytyminen hoidon saamisen? Itse kieltäytyisin, vaikka en huumeita edes käytä, koska olisi aika helvetin loukkaavaa tulla epäillyksi narkomaaniksi ja että ongelmat jotenkin liittyisivät siihen. No, onneksi olen toistaiseksi voinut käydä hoidattamassa hulluuttani yksityisellä puolella, jossa potilaita kohdellaan kunnioittavasti.
Ei ole loukkaavaa. Ota selvää asioista. Usein mielenterveysongelmia "lääkitään" alkoholilla ja muilla päihteillä, kun muutakaan keinoa olon helpottumiseen ei tunnu olevan. Toisaalta välillä ei tiedä, kumpi oli ensin: sairaus vai päihdeongelma... mutta siis todella tavallista, että päihdehuollon asiakkailla on mielenterveyden ongelma ja toisin päin.
Potilaalla on oikeus tulla kohdattuna yksilönä eikä tyypillisenä mt-puolen asiakkaana. Jos olet alalla, tee palvelus ja vaihda pois. Sabotoit terveydenhuoltoa tekemällä ennakko-oletuksia potilaista.
En kirjoittanut kumpaakaan viestiä, mutta tuo ensimmäinen on faktaa.
Siis mikä, se että yksityisellä puolella kohdellaan potilaita kunnioittavasti?
Ei ole rutiinia. Olen asioinut tämän vuoden aikana psykiatrian polilla, eikä huumeidenkäytöstä ole edes puhuttu. Edes lastensuojeluilmoituksen yhteydessä huumetestejä ei ole tehty, mutta ilmoitus oli lasunkin mielestä selvästi aiheeton joten se saattoi vaikuttaa asiaan. Silti uskon että jos huumetestaus olisi rutiinia, olisi mt-ongelmat + lasu-yhdistelmällä päässyt pissaamaan purkkiin alta aikayksikön.
Vierailija kirjoitti:
Venäjältä löytyy Youtubesta sellaista videosettiä muuntohuumeiden käytöstä, ettei tosikaan. Ihmiset vapaaehtoisesti myrkyttävät itsensä hyvin ennenaikaiseen hautaan.
Niin, kuvittele itsesi tilanteeseen jossa ne myrkyt saisivat sinut tuntemaan olosi paremmaksi edes hetkeksi. Hintana siitä voi olla käsi, jalka, näkö tai jopa henki.
Ei multa ainakaan ole ikinä otettu, ja olen kuitenkin ollut hoidon piirissä jo 7 vuotta.
Saako mt-hoitoa ollenkaan jos jotain näkyy testeissä? Ajatellaanko että päihteistä se vain johtuu ja ratkaisu on lopettaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estääköhän siitä kieltäytyminen hoidon saamisen? Itse kieltäytyisin, vaikka en huumeita edes käytä, koska olisi aika helvetin loukkaavaa tulla epäillyksi narkomaaniksi ja että ongelmat jotenkin liittyisivät siihen. No, onneksi olen toistaiseksi voinut käydä hoidattamassa hulluuttani yksityisellä puolella, jossa potilaita kohdellaan kunnioittavasti.
Ei ole loukkaavaa. Ota selvää asioista. Usein mielenterveysongelmia "lääkitään" alkoholilla ja muilla päihteillä, kun muutakaan keinoa olon helpottumiseen ei tunnu olevan. Toisaalta välillä ei tiedä, kumpi oli ensin: sairaus vai päihdeongelma... mutta siis todella tavallista, että päihdehuollon asiakkailla on mielenterveyden ongelma ja toisin päin.
Potilaalla on oikeus tulla kohdattuna yksilönä eikä tyypillisenä mt-puolen asiakkaana. Jos olet alalla, tee palvelus ja vaihda pois. Sabotoit terveydenhuoltoa tekemällä ennakko-oletuksia potilaista.
Kierre, missä mt-ongelmat aiheuttavat päihdeongelmaa ja päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ap:lla ei ole päihdeongelmaa, voi pyytää monipuolisemmat maksa-arvotestit, jos epäillään. GT nyt lähinnä näyttää pitkäaikaisen alkon käytön, mutta on myös AFOS rinnalle. Alat ja Asat tarvittaessa. Kokenut lääkäri osaa noita katsella vähän eri silmällä, kuin kandiharjoittelija tk:ssa.
Kokenut lääkäri Tapiolassa piti minulle saarnan alkoholista, kuin hain apuja kipuihin.
Vasta kandi Valkeakoskella päivystyksessä tajusi heti, että kyseessä oli sappikivet.
Maksa-arvoni on yhä vieläkin ihan sekaisin joten en ole maksa-arvoja mittauttanut enää vuosiin.
Mt-ongelmat aiheuttavat päihdeongelmaa ja päin vastoin. Päihteiden käyttö peittää itse mt-puolta, joten se pitäisi saada ensin pois, ennen kuin itse ongelmaan päästään käsiksi. Julkinen terveydenhuolto vain ei kovin helposti lähde tukemaan tuota prosessia.
Vierailija kirjoitti:
Ei multa ainakaan ole ikinä otettu, ja olen kuitenkin ollut hoidon piirissä jo 7 vuotta.
Jos se liittyy tähän Sote-uudistukseen...? Kouluissakin aletaan antaa lapsille jotakin kirjallista sanahelinää sen sijaan, että olet vain yksinkertaisesti tämän numeron arvoinen tässä aineessa.
Vierailija kirjoitti:
Venäjältä löytyy Youtubesta sellaista videosettiä muuntohuumeiden käytöstä, ettei tosikaan. Ihmiset vapaaehtoisesti myrkyttävät itsensä hyvin ennenaikaiseen hautaan.
Tässäkin taas syy-seuraus johtuu on täysin kieltolain . Huumeet ovat laittomia, mikä nostaa heroiinin hinnan pilviin -> käyttäjät ovat keksineet halvan tavan, jolla kodeiini saadaan muutettua desomorfiiniksi. Tämä on se pahamaineinen krokodil. Desomorfiini - se päihdyttävä aine - ei sinällänsä ole vaarallista, mutta valmistukseen tarvitaan jodia, fosforia ja liuottimeksi butaania tai bensaa. Valmistukseen tarvittavat aineet tekevät siis krokodilista erittäin syövyttävän, ei huumaava aine itsessään.
Tätäkään ainetta ei olisi ikinä kehitetty, jos heroiini olisi laillista ja kieltolaki ei ostaisi sen hintaa keinotekoisesti.
Huumeseulaan pitää ottaa kuvallinen henkilötodistus mukaan. Tällaiselle, jolle huunemaailma on ihan vieras, tämä on kyllä eksoottista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Saako mt-hoitoa ollenkaan jos jotain näkyy testeissä? Ajatellaanko että päihteistä se vain johtuu ja ratkaisu on lopettaminen?
Näin se pitkälti on. Mystisesti myös kaikki ongelmat johtuvat päihteistä vaikka mt-ongelmaa olisi hoidettu jo lapsena ja päihteet olisivat tulleet mukaan aikuisiällä. Ensimmäinen viikon ryyppyputki 30 vuotiaana aiheutti myös kaikki ongelmat ennen sitä.
Tuli mieleen kun olin useamman vuoden avohoidossa, ja jossain välissä sitä virtsanäytettä pyydettiin. En ollut käynyt labrassa sitten lapsuuden joten en muistanut, ettei sitä ennen saisi edes juoda vettä aamulla (lääkärikään ei tästä maininnut). Tulokset nähtyään lääkäri tokaisi, että pissa oli liian laimeaa jotta siitä saisi seulat, ja että en saisi yrittää häivyttää tuloksia tällä lailla. Sanoin voivani käydä uudestaankin, mutta lääkäri vain tuhahteli ettei se ole tarpeen, ja loput hoitosuhteesta olinkin sitten hänen silmissään nisti. :D Tuli vaihdettua lopulta yksityiselle puolelle.
Mutta tosiaan, kaipa tuo seula on suht yleistä nykyään, ja katsotaanhan siitä kai myös muitakin arvoja joilla voidaan poissulkea esim. väsymystä aiheuttavia fyysisiä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kuulemma räjähtänyt tutkimuskemikaalien käyttö käsiin, ja todella usea psykoosipotilaista on psykoosissa näiden vuoksi.
Tämä on se kieltolain porsaanreikä, jota ei ikinä pystytä tukkimaan. Et pysty tekemään laitonta sellaisesta jota ei ole olemassa. Kun perinteiset ovat laittomia, aletaan kehittämään tutkareita jotka tulevat myyntiin laillisina ja sitten kun edellisistä tutkareista on saatu laittomia, on tilalle kehitetty jo uudet tutkarit joita aletaan myymään laillisesti.
Sanomattakin selvää, että huumeet muutuvat tämän takia koko ajan entistä vaarallisemmaksi. Esim. aito LSD on nykyään aika harvinaista ja LSD:nä myydään kaikenlaista tutkaripaskaa. Eli toisin sanoen suht harmiton ja vaaraton aine on kieltolain takia korvaantunut erittäin vaarallisilla tutkareilla.
Taas tätä huumepropagandaa. Olet ihan oikeassa tutkimuskemikaaleista, mutta LSD-juttu on ihan täyttä propagandaa. Kaikkea muuta kuin "harmiton ja vaaraton aine". Toki varmasti onkin psyykkisesti terveelle, mutta jos on edes piilevää taipumusta mt-ongelmiin, voi olla ettei edes siitä yhdestä tripistä toivu koskaan täysin. Tutkarien vaarallisuus ei tee LSD:stä yhtään sen vähähaittaisempaa, ja se on ihan syystä laitonta.
Otappa kuule itse asioista selvää. LSD:tä on tutkittu paljon tämän vuosikymmenen puolella kun ilmapiiri on vapautunut ja toistaiseksi ei löydetty mitään linkkiä LSD:n ja mt-ongelmien välillä. Pikemminkin se vaikuttaa menevän toisin päin eli LSD pienentää riskiä sairastua psyykkisiin sairauksiin. Mikä kuulostaa itse asiassa ihan järkevältä, kun sitä miettii hetken aikaa.
Lisäksi tilastot puhuvat puolestaan. Esim. alkoholin, amfetamiinin ja crack-kokaiinin takia ihmisiä joutuu koko ajan psykiatriseen hoitoon, mutta se on hyvin harvinaista, että kukaan sinne joutuu LSD:n takia. Jos LSD aiheuttaisi mt-ongelmia, kuten stereotypia väittää, ihmisiä olisi eksponentiaalisesti enemmän hoidossa LSD:n aiheuttamien spykoosien takia.
Narkki täällä puolustamassa omaa lempihuumettaan. Ap saa varmaan käsityksen, miksi niitä seuloja sen kuvallisen henkilötodistuksen vuoksi vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierre, missä mt-ongelmat aiheuttavat päihdeongelmaa ja päin vastoin.
"Kierre, missä mt-ongelmat aiheuttavat päihdeongelmaa ja päin vastoin."
1. Opettele vastaamaan.
2. Ihan sama, jokaisella potilaalla on silti oikeus tulla kohdatuksi yksilönä, ja ennakko-oletuksia potilaista tekevät sabotoivat terveydenhuoltoa ja potilaiden etua.
Ihmiset tekevät toisistaan päivittäin ennakko-oletuksia, tahtomattaankin. Eivät lääkärit ole mikään poikkeusryhmä siinä. Luokitellaan ja arvioidaan lyhyessä ajassa. Et ole niin uniikki, että 20 minuutissa olisi aikaa perehtyä syvällisesti Juuri Sinun Tilanteeseesi Ja Ongelmiin. Maksa yksityinen tai terapia omasta lompakosta, niin voi herua vähän enemmän sympatiaa. Sekin varauksella ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kuulemma räjähtänyt tutkimuskemikaalien käyttö käsiin, ja todella usea psykoosipotilaista on psykoosissa näiden vuoksi.
Tämä on se kieltolain porsaanreikä, jota ei ikinä pystytä tukkimaan. Et pysty tekemään laitonta sellaisesta jota ei ole olemassa. Kun perinteiset ovat laittomia, aletaan kehittämään tutkareita jotka tulevat myyntiin laillisina ja sitten kun edellisistä tutkareista on saatu laittomia, on tilalle kehitetty jo uudet tutkarit joita aletaan myymään laillisesti.
Sanomattakin selvää, että huumeet muutuvat tämän takia koko ajan entistä vaarallisemmaksi. Esim. aito LSD on nykyään aika harvinaista ja LSD:nä myydään kaikenlaista tutkaripaskaa. Eli toisin sanoen suht harmiton ja vaaraton aine on kieltolain takia korvaantunut erittäin vaarallisilla tutkareilla.
Taas tätä huumepropagandaa. Olet ihan oikeassa tutkimuskemikaaleista, mutta LSD-juttu on ihan täyttä propagandaa. Kaikkea muuta kuin "harmiton ja vaaraton aine". Toki varmasti onkin psyykkisesti terveelle, mutta jos on edes piilevää taipumusta mt-ongelmiin, voi olla ettei edes siitä yhdestä tripistä toivu koskaan täysin. Tutkarien vaarallisuus ei tee LSD:stä yhtään sen vähähaittaisempaa, ja se on ihan syystä laitonta.
Otappa kuule itse asioista selvää. LSD:tä on tutkittu paljon tämän vuosikymmenen puolella kun ilmapiiri on vapautunut ja toistaiseksi ei löydetty mitään linkkiä LSD:n ja mt-ongelmien välillä. Pikemminkin se vaikuttaa menevän toisin päin eli LSD pienentää riskiä sairastua psyykkisiin sairauksiin. Mikä kuulostaa itse asiassa ihan järkevältä, kun sitä miettii hetken aikaa.
Lisäksi tilastot puhuvat puolestaan. Esim. alkoholin, amfetamiinin ja crack-kokaiinin takia ihmisiä joutuu koko ajan psykiatriseen hoitoon, mutta se on hyvin harvinaista, että kukaan sinne joutuu LSD:n takia. Jos LSD aiheuttaisi mt-ongelmia, kuten stereotypia väittää, ihmisiä olisi eksponentiaalisesti enemmän hoidossa LSD:n aiheuttamien spykoosien takia.
Jos omaisit sisälukutaidon, olisit ehkä ymmärtänyt etten missään vaiheessa väittänyt LSD:n aiheuttavan yhtään mitään. Sen sijaan se voi tutkimusten mukaan LAUKAISTA piileviä mt-ongelmia, joten sitä tulisi ehdottomasti käyttää vain valvotuissa olosuhteissa eikä missään tapauksessa vapaasti. Sinä, arvon päihdepropagandan levittäjä, olet kaavoihisi kangistunut ja luulet etteivät ihmiset osaa ajatella itse. Vastaat minulle kuten olet vastannut monille muille lukematta, mitä oikeasti kirjoitan.
Esimerkiksi amfetamiinijohdannaisilla on runsaasti käyttöä lääkinnällisessä mielessä, mutta ei se silti tarkoita ettäkö sitä pitäisi vapaasti myydä. Toisekseen on ihan totta että harva joutuu hoitoon LSD:n vuoksi. Sinusta se kertoo aineen vähähaittaisuudesta, minusta se kertoo siitä että sitä ei juuri kukaan enää käytä, kuten jo itsekin totesit. Varmasti jos käyttö olisi yleisempää, myös sen aiheuttamia ongelmia olisi enemmän.
En siis missään tapauksessa kiistä etteikö esimerkiksi LSD:n käyttöä tulisi tutkia lisää lääkinnällisessä mielessä. Vapaaseen levitykseen - ei ikinä.