Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasenkätisyys

Vierailija
06.10.2016 |

Olen vasenkätinen, aina kun kirjoitan, leikkaan tai teen jotain vasemmalla kädellä niin ihmiset hämmästelevät tätä. Viimeksi tänään kun kirjoitin vasemmalla kädellä, niin eräs henkilö ihmetteli tätä ja sanoi, että ei tiennyt minun olevan vasenkätinen, tätä olen kuullut aina lapsuudesta asti.

Mistä vasenkätisyyden hämmästely johtuu? Onko se jotenkin kummallista tai harvinaista tänä päivänä että joku kirjoittaa vasemmalla kädellä? Pidetäänkö sitä jotenkin harvinaisena?

Ilmeisesti joskus vuosia sitten se oli kiellettyä, kouluissa ei annettu kirjoittaa kun oikealla kädellä?

Onko paikalla muita vasenkätisiä, olisi kiva kuulla teidän kokemuksia?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vasurilla kirjoittaminen vain niin harvinaista, kirjoittaako suurin osa oikealla kädellä?

Ilmeisesti en siis ole ainoa vasuri joka ihmettelee muiden reagointia.

N 10 prosenttia väestöstä on vasureita joten joo, suurin psa kirjoittaa oikealla!

Heh, aika hyvin. Meidän perheessä on 10, äiti, isä ja 8 lasta. Nuorin on vasenkätinen. Mainitsin jo vuosi sitten päiväkodissa, että poika on vasuri, että löytyykö sakset? Tänä vuonna vasu-keskustelussa lto valitti, kun poika ei oikein osaa leikata. No ei kai, kun sakset on edelleen vääränkätiset.

Vierailija
22/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse vasuri ja innostun koiramaisesti ja koen välitöntä kumppanuutta, kun törmään toiseen vasuriin. 

Missä kirkossa teillä on Robinin kanssa häät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vasurilla kirjoittaminen vain niin harvinaista, kirjoittaako suurin osa oikealla kädellä?

Ilmeisesti en siis ole ainoa vasuri joka ihmettelee muiden reagointia.

N 10 prosenttia väestöstä on vasureita joten joo, suurin psa kirjoittaa oikealla!

Heh, aika hyvin. Meidän perheessä on 10, äiti, isä ja 8 lasta. Nuorin on vasenkätinen. Mainitsin jo vuosi sitten päiväkodissa, että poika on vasuri, että löytyykö sakset? Tänä vuonna vasu-keskustelussa lto valitti, kun poika ei oikein osaa leikata. No ei kai, kun sakset on edelleen vääränkätiset.

Ainakin Fiskarsin vasurisaksissa vain kahva on käännetty ja terät ovat edelleen samoin päin kun oikeakätisillä eivätkä peilikuvana, eli vasuri ei leikatessaan näe leikkauslinjaa yhtä tarkasti kuin oikeakätinen. (Ei haittaa, muta ärsyttää.) Meillä on keittiössä Lidlin halpissaksia, neutraalilla kahvalla. Koulussa opettelin aikanaan itselleni vääränkätisillä - eivät ne mukavat ole, mutta mahdollista se on.

Ketjussa aiemmin saksinut

Vierailija
24/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä välillä ihmetellän. Kerran joku sanoi, "ai, mä ihmettelin, miten näytti niin oudolta, mut sähän oot vasenkätinen". Huomaan kyllä itsekin vasurit heti. Esim. Obama on vasenkätinen.

Vierailija
25/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasuri, mutta saksilla leikkaan oikeakätisesti johtuen ihan siitä, ettei saksia ollut ennen kuin oikeakätisille. Ja hyvin muuten leikkaankin.

Vierailija
26/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme vasenkätisiä. Mieheni on sitä tyystin, mutta minä

-kirjoitan vasemmalla paperille, mutta molemmilla liitutaululle vaikka samanaikaisesti samaa tekstiä

-heitän palloa vasemmalla

-keilaan vasemmalla

-muita mailapelejä kuin pesistä pelaan oikeakätisesti

-lentopallossa syötän vasemmalla yläkautta ja oikealla alakautta

- ompelen, neulon, kudon ja virkkaan oikeakätisesti

- leikkaan vain oikeakätisten saksilla

- leikkuuveitsi on oikeassa kädessä

- lusikka/haarukka voi olla kummassa kädessä tahansa

- haravoin kaksikätisesti

- olkalaukku on aina vasemmalla olkapäällä, mutta käsilaukku oikeassa kädessä

- pyörää talutan vasenkätisesti

Vierailija
27/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä välillä ihmetellän. Kerran joku sanoi, "ai, mä ihmettelin, miten näytti niin oudolta, mut sähän oot vasenkätinen". Huomaan kyllä itsekin vasurit heti. Esim. Obama on vasenkätinen.

No niin. Luettele nyt jokainen tietämäsi. Oletkohan mun anoppi. :)

Vierailija
28/29 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kukaan huomannut

Vierailija
29/29 |
05.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joku siitä huomauttaa, että teen vasemmalla. Vääräkätiseksi sanominen ärsyttää. Ei kädet oo oikea käsi ja vääräkäsi. Joillekkin vasen on= vääräkäsi. Teen tarkkuutta vaativaa työtä ja hyvin sujuu vasemmalla. Yhtäänmistään en ole joutunut luopumaan vasenkätisyyden vuoksi. Purkinavaajaa käytän ja jotain muutakin teen oikealla kädellä. En edes kiinnitä arjessa huomiota kätisyyteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi