Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomessa asiakas joutuu itse pakkaamaan ruokaostoksensa kassiin?

Vierailija
06.10.2016 |

Monissa ulkomaan maissa kaupan myyjät pakkaavat asiakkaan ostokset kassiin. Mutta ei suomessa. Miksi näin? Jos valtio haluaisi voisi se rahoittaa kauppoja palkkaamaan avustavia työntekijöitä pakkaamaan asiakkaan ruokaostokset. Vähennetään maahanmuutto ja naistutkimuksen rahoista, sekä pienennetään politikkojen palkkoja niin saataisiin jo aika monta uutta työpaikkaa luotua.

Helpottaisi monen vanhuksen / liikuntakyvyttömän ruokakaupassa käyntiä, kun kaupassa hoidettaisiin asiakaspalvelu kunnolla ja ruokaostokset pakataan. Mutta Suomi onkin niin jälkeenjäänyt ja kurja maa jossa ei tunneta sanaa asiakaspalvelu!

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut mikä kassalla ärsyttää, on kassahenkilön jatkuva hihnanliu'utus. Kun teen suuret ostokset, on surkeaa katsoa, kuinka painavammat tavarat vyöryy toisten päälle ja litistää, ruhjoo ja rikkoo tiektään kaiken. Hihna vaan pyörii. Tämä silloinkin, vaikkei takanani olisi ketään seuraavaa asiakasta. Iso kiitos niille harvoille kassoille, jotka osaavat tauottaa tarpeen mukaan tuon hihnan. Maksan hitosti ruokatavarasta. Haluan sen ehjänä kotiin. Että tässä mielessä voisin kannattaakin pakkaajia.

Vierailija
22/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken saa rahalla. Kaupat vaan täyteen pakkaajia (väh minimipalkalla) ja ruuan hinta ylös. Kaikkihan laskutetaan lopuksi kauppalaskussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi saa pakata itse. Yhdellä kerralla ostin 20 kaljaa, muutaman maitopurkin ja ruokaa. Sitten kassalla joku neropatti päätti alkaa pakkaamaan tavarat valmiiksi kassiin hihnalla ja totta kai lappasi maitopurkit ja lähes kaikki kaljatölkit samaan kassiin, että toisesta kassista tuli mahdollisimman painava. Hienoa sitten kaupan ulkopuolella alkaa purkaamaan kasseja ja pakkaamaan ne siten, että molemmat painavat suunnilleen saman verran.

Ei kukaan osta 20 kaljaa paitsi ehkä jotkut rantojen miehet.

Kyllä minä ostan usein kaikkea kerralla paljon!

Terv perheen äiti

Vierailija
24/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän urheiluseura (kuten varmaan kymmenet muutkin tässä maassa) pakkaavat talkoina jouluruuhkassa asiakkaiden kasseja Prismoissa. Seura saa tästä palkkion ja me vanhemmat teemme sen talkootyönä, tietenkin hyötyen siitä harkkamaksuissa ja muissa.

Yllättävän moni ei suurin surminkaan halua ostoksiaan pakattavan, on jopa suorastaan epäkohteliaita ja ärähtävät päin naamaa. Kysymme siis tietenkin aina kohteliaasti ostoksia hihnalle laittavalta asiakkaalta, että voinko pakata ostoksesi? Osa toki ilahtuu ja kysyy jopa, että paljonko on velkaa. Mutta moni ei halua ostoksiaan pakattavan vaan pakkaa ne mieluummin itse. Vaikka me pakkaajat olemme kaikki isiä ja äitejä, ei mitään nuorisoa, eli jonkinlaista pakkaamiskokemusta meillä kaikilla on :) Ei mene viilit ylösalaisin eikä tomaatit alimmaiseksi.

Itse ostan vanhemmilleni aina samalla ruuat ja tiedän, mitkä tavarat on tarkoitettu vanhemmilleni. Pakkaan ne aina eri kasseihin. En halua siihen ketään pakkaajaa, etteivät tavarat sekaannu.

Vierailija
25/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat itsepalvelukansaa. Ei haluta vaivata muita omilla jutuilla, eikä luoteta siihen että joku muu tekee homman kunnolla. Minä ainakin haluan pakata itse omat kassini, jotta tavarat tulee siten kuten haluan niiden olevan. On erittäin vaivaannutttavaa kun kaupoissa on joskus jouluna jotain partiolaisia pakkaamassa kasseja, tekisi mieli käskeä se pakkaaja hiiteen siitä kassalta :)

Vierailija
26/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi saa pakata itse. Yhdellä kerralla ostin 20 kaljaa, muutaman maitopurkin ja ruokaa. Sitten kassalla joku neropatti päätti alkaa pakkaamaan tavarat valmiiksi kassiin hihnalla ja totta kai lappasi maitopurkit ja lähes kaikki kaljatölkit samaan kassiin, että toisesta kassista tuli mahdollisimman painava. Hienoa sitten kaupan ulkopuolella alkaa purkaamaan kasseja ja pakkaamaan ne siten, että molemmat painavat suunnilleen saman verran.

Minä kiellän aina palkkaamasta jos on näitä ruuhkapäiviä jolloin kauppa on palkannut pakkaajia.

Ostat 200€ kaikennäköisiä ruokia vaikka itsenäisyyspäivän pyhien viettoon ja se fiksu pakkaaja pakkaa jotkut tomaatit alimmaiseksi ja seuraavaksi pakasteranskikset ja sen jälkeen jotain mahdollisimman painavaa, esimerkiksi. Minun kokemukseni on se, että osa tuotteista on aina vaurioitunut jos joku työllistetty (usein kai täällä jotain futisnuoria tms) on ne pakannut.

Lisäksi pakkaan mielelläni kaikki kaappiin a menevät ostokset yhteen kassiin, yläkerran jääkaapin tavarat yhteen ja alakerran jääkaapin tavarat toiseen jne. Helpottaa kummasti työtä kotona.

Vierailija
27/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä mietitään aika paljon toiminnan tehokkuutta. Minkä verran olisit valmis maksamaan siitä, että joku pakkaa ostoksesi? Asiakkaiden pitäisi olla valmiit maksamaan siitä niin paljon, että pakkaaja saisi jonkunlaisen toimeentulon kokopäiväisestä tavaroiden pakkaamisesta. Täällä on aika vahvana myös se ajatus, että kokopäiväisen työn palkalla pitää pystyä elämään.

Suomessa toiminta on tehokasta. Koska meillä on kaupoissa kassat tuplalaareilla, niin asiakkaalle jää aikaa pakata omat tavaransa. Saksassa oli tuskastuttavaa odottaa jotain mummoa kun se pakkasi tavaroitaan ja jassa istui kädet sylissä odottomassa että tulee tilaa aloittaa seuraavan asiakkaan tavarat, mutta eipä tuo näyttänyt paikallisia mitenkään haittaavan.

Vierailija
28/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kiellän aina palkkaamasta jos on näitä ruuhkapäiviä jolloin kauppa on palkannut pakkaajia.

Ostat 200€ kaikennäköisiä ruokia vaikka itsenäisyyspäivän pyhien viettoon ja se fiksu pakkaaja pakkaa jotkut tomaatit alimmaiseksi ja seuraavaksi pakasteranskikset ja sen jälkeen jotain mahdollisimman painavaa, esimerkiksi. Minun kokemukseni on se, että osa tuotteista on aina vaurioitunut jos joku työllistetty (usein kai täällä jotain futisnuoria tms) on ne pakannut.

Lisäksi pakkaan mielelläni kaikki kaappiin a menevät ostokset yhteen kassiin, yläkerran jääkaapin tavarat yhteen ja alakerran jääkaapin tavarat toiseen jne. Helpottaa kummasti työtä kotona.

Meillä on kans systeemi miten tavarat pakataan,  jotta ne on kotona helppo purkaa omille paikoilleen.

Vierailija
29/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut mikä kassalla ärsyttää, on kassahenkilön jatkuva hihnanliu'utus. Kun teen suuret ostokset, on surkeaa katsoa, kuinka painavammat tavarat vyöryy toisten päälle ja litistää, ruhjoo ja rikkoo tiektään kaiken. Hihna vaan pyörii. Tämä silloinkin, vaikkei takanani olisi ketään seuraavaa asiakasta. Iso kiitos niille harvoille kassoille, jotka osaavat tauottaa tarpeen mukaan tuon hihnan. Maksan hitosti ruokatavarasta. Haluan sen ehjänä kotiin. Että tässä mielessä voisin kannattaakin pakkaajia.

Sehän on sinun ongelmasi, jos lataat hihnalle ensin viilipurkit ja ruukkuyrtit , ja vasta niiden jälkeen painavat tavarat. Lisäksi minun lähikauppani kassat laittavat kyllä herkemmät tavarat kassan sivuun.

Vierailija
30/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkaaja ja maksutapahtumakin voisi olla omana rivinä kassakuitissa. Jos haluaa pakkaajan niin painaisi nappia kassalla ja pakkaaja singahtaisi tiskin päähän täyttämään kassejasi. Kassakuitiin napsahtaisi rivi "pakkaaja 1€" ja "käteismksu1€" tai " korttimaksu 0,5€" jne. Jokainen maksakoon sen mukaan mitenaiheuttaa kuluja. On aika väärin että kassatapahtumakin maksetaan tuotteiden hinnoissa, yhden maidon ostaja maksattaa kulujaan kokonaisen kärryllisen ostajalla.

Vierailija
31/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten alkaiskin valitus, että pakkaaja varasti nakkipakettini. Ei sitä ollut kassissa, vaikka varmasti sen ostin.

Vierailija
32/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa kaupassa kävijöistä käytyää omia kestokasseja. Minä pakkaan pakasteet vielä erilliseen niille tarkoitrttuun kassiin. Suomessa myös maksetaan jokaisesta muovikassista erikseen ja jokainen haluaa itse päättää, montako muovikassia haluaa. Maailman meriin päätyvä muovijäte on juuri näitä pieniä, heikkolaatuisia kahisevia pusseja, joihin monessa maassa pakataan ruokaostokset.

Vierailija
33/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä Keski-Euroopassa pitää ihan itse pakata tavarat kassiin, poikkeustapauksessa kassa voi niitä laitella pussiin. 

Ennemmin miettisin sitä, miksi Suomessa kahviloissa, baareissa ja ravintoloissakin on itsepalvelu ja pöydät edellisten asiakkaiden jäljiltä paskaisia. Hyi helvetti!

Vierailija
34/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemätöntä työtä täällä kyllä riittää, muttei palkanmaksajia. 

Työvoima on tosi kallista. Ja elinkustannukset korkeat.

Vierailija
35/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon monesti joulukuussa ollut Tokmannin tyylisessä kaupassa pakkaamassa asiakkaiden ostoksia. Harva pakkaa ostoksensa samaa tahtia mitä kassa niitä hihnalle työntää ja tarkoitus oli nopeuttaa kassajonon liikkumista, eli pakata niitä ostoksia asiakkaille valmiiksi. Lahjapakettiin käärittävät laitettiin suoraan eri pussiin tai ojennettiin paketoijalle. No, tätä liikettä ei ole vuosiin enää ollut.

Kaupassa ei siis myyty ruokaa eikä yhden asiakkaan ostokset kertaakaan olleet yhtä kassillista suuremmat.

Jos ruokakaupassa, hypermarkettiko se nyt onkaan, alkaisi joku vieras pakkaamaan ruokiani niin nopeasti käskisin hänet muualle. Ei sinänsä, olisihan se apu toisaalta kiva mutta en minä saisi niitä pusseja millään ehjänä kotiin asti. Itse kun pakkaan, laitan lastenvaunujen tavarakoriin menevään reppuun maidot, pakasteet ja kaiken painavan. Loput joudun kantamaan käsissäni, eivätkä muovipussit kestäisi kahta kilometriä ehjänä.

Vierailija
36/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei avustavia ole opetettu miten niitä tavaroita kassiin viskelevät.

Vierailija
37/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaan ruuat verkkokaupasta. Tulee kasseihin pakattuna kotiovelle.

Harmi vaan, että joskus puuttuu tuotteita. Ja lähetti on myöhässä. Ruokakaupat eivät oikein halua panostaa verkkokauppaan, ehkä lähetin ja pakkaajan kulut ovat liikaa. Toisaalta, kulujahan tulee myös markettien työntekijöistä.

Vierailija
38/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä ne pakkaa vain muutaman ostoksen niihin kahiseviin ja reikäisiin minipusseihin, ettei mikään vain hajoa, ja yhdestä kauppakerrasta tulee 25 muovipussia, ei siinäkään mitään järkeä ole.

Paperikasseihin ainakin siellä (NY) pakattiin missä itse asioin supermarketissa ja muuten nämä ruskeat paperikassit uusiokäytettiin koululaisten kirjojen päällystämiseen...Näin siis viime vuosituhannella jo.

Vierailija
39/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kans systeemi miten tavarat pakataan,  jotta ne on kotona helppo purkaa omille paikoilleen.

Tämä. Jääkaappiin ja kuivakaappeihin menevät tarvikkeet pakkaan omiin kasseihinsa suoraan, samoin mm. pakasteille on oma laukku. Suurempi työ olisi lajitella ostokset kotona paikoilleen jonkun toisen pakkaamista kasseista, kuin tehdä se itse jo kassalla.

Vierailija
40/40 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakkaana on sellainen henkilö joka ei oikein pärjää ostosten pakkaamisessa syystä tai toisesta, kuuluu se kassamyyjän vastuulle auttaa pakkaamisessa tai kutsua paikalle toinen myyjä pakkaamaan että voi jatkaa työtä kassalla.

Ainakin näin itse tein aina kun vielä olin marketissa töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme