Milloin vauva oppii konttamaan?!
Vauva 8kk. Ryöminyt 5kk alkaen, pystyyn nousi 7kk ja tukea vasten kävellyt 8kk eteenpäin. Mutta vieläkään ei konttaa eikä nouse istumaan. Osaa seisoiltaan laskeutua istumaan. Voiko konttaus jäädä kokonaan pois?!
Kommentit (10)
Ei kaikki vauvat konttaa. Osa lähtee suoraan jopa juoksemaan.
Voi jäädä kokonaan pois. Meillä lapsi oppi ryömimään, nousi karhukävelyyn, siitä 7kk seisomaan tukea vasten ja lähti tukea vasten kävelemään. Kannettiin lasta koko vauvavuosi (refluksi), sillä on yhteyttä konttauksen pois jääntiin.
Voi jäädä, mun esikoisella jäi ryömintävaihe kokonaan välistä pois, ja hän oppi ensin kävelemään ja vasta sitten istumaan. Lapset on erilaisia ja kehittyvät eri tavoin ja eri aikaan.
Meillä lapsi ryömi ja pyöri, koskaan ei kontannut. Oppi todella myöhään myös kävelemään (monta kk yli vuoden rajapyykin). Fysioterapeutilla yms käyty, ja terve lapsi oli (ja on).
Se voi jäädä kokonaan pois. Meillä on yhdellä lapsellä käynyt niin. Ryömi ja sitten lähti kävelemään. Nyt tämä nuorin taasen jätti ryömimisen väliin ja lähti suoraan konttaamaan.
Mun tyttö ei ryöminyt, lähti suoraan konttaamaan. Minä taasen en ryöminyt enkä kontannut, lähdin suoraan kävelemään.
Voi jäädä kokonaan pois mutta se on aivojen kehityksen kannalta ihan törkeä taito(harjoittaa aivopuolidkojen yhteistyötä kun on liikutettava kättä ja vastakkaisen puolen jalkaa yhtä aikaa)
Eli jos näyttää ettei lapsi itsekseen opi konttsamaan niin sitä kannattaa kyllä harjoitella, esim niin että houkuttelee lapsen kiipeämään matalan esteen yli, sellaisen mistä ei ryömimällä pääse. Istut vaikka hajareisin lattialla houkuttelet kiipeämään jalkasi yli.
Yleensä tiistaisin noin kello kuuden jälkeen illalla.
Mun esikoinen oppi 8,5-kuisena saman päivän aikana konttaamaan, istumaan, seisomaan ja kävelemään tuki pitkin.
Up