Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akne - tuo ikuinen vitsaus

Vierailija
05.10.2016 |

En edes tiedä mistä aloittaa, koska olen tästä jauhanut keskustelupalstoilla, kaverien ja perheen kanssa, lääkäreissä, psykologilla, muiden kohtalotoverien kanssa... Eihän tämä asia miksikään muutu jauhamalla. En edes tiedä miksi nytkään aloitin tämän keskustelun. Ehkäpä tämä on jotain terapiaa itselleni, kun asia taas palautui ajankohtaiseksi.

En edes jaksa enää käydä ihotaisteluni historiaa läpi, koska siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Ihmiset vain kommentoivat sitä ainaista typerää "kyllä se siitä, no syö vähemmän maitotuotteita, vaihda ehkäsyä, pese kasovat kunnolla, älä syö sokeria, opi elämään sen kanssa, maailmassa on pahempiakin sairauksia ja ongelmia..."

Iho-ongelmaisena on aina estyneempi ja epäsosiaalisempi. Masentaa, alkaa eristämään itseään muista tai muut eristää ja välttelee. Ulkonäkökeskeisessä yhteiskunnassa ajatukset pyörii koko ajan ihossa ja jokapäiväiset ihonhoito/meikkausrutiinit käyvät kukkaron päälle ja ajallisesti - ja varsinkin henkisesti - raskaaksi.

Jos joku joskus keksii, miten dianenova-koukun ja akneräjähdyksen oravanpyörän saa katkaistua hormonivapaattomalla ja muutenkin omaa elimistöä ei-rasittavalla tavalla, niin kertokaa ihmeessä.

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän niin mistä puhut. Kaikesta psyykkaamisesta huolimatta huono iho syö itsetuntoa ja rajoittaa elämää. Itselläni on ollut vaihtelevaa aknea nyt jo 20 vuotta, ikää reilu 30. Epämääräisten syiden vuoksi vuosiin on mahtunut myös muutama tosi paha jakso. RoA-kuurin söin, mutta se jätti vain hauraan ihon ja hiukset. Akneen apu oli väliaikainen.

Viimeiset 3 vuotta ovat olleet parempia koska, ironista kyllä, lopetin vähäisenkin meikin käytön asteittain, ja lopetin kasvojen puunaamisen lopulta kokonaan. En myöskään koske enää finneihin, koska valkopäät paranevat nopeammin jättämättä punottavaa pistettä, jos niiden vain antaa kuivahtaa. Olihan se alku tosi vaikeaa, kun on tottunut tekemään "kaikkensa", että naama näyttäisi siedettävältä ja sitten ei saisi tehdä mitään. Paraneminen lähti käyntiin hitaasti, joten kannattaa ehkä kääntää peilit nurin...

Täältä sain inspiraatiota. Suosittelen lukemaan.

http://www.skinacea.com/personal/how-I-cleared-my-skin.html

En lähtisi kuitenkaan tilaamaan noita tytyn käyttämiä voiteita, sillä apteekista saa vastaavia tuotteita Suomestakin.

Edelleenkin tulee satunnaisia näppyjä, mutta ne paranevat nopeasti.

Vierailija
42/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mielestäni ärtyneelle akneiholle pahin neuvo on "pestä se kunnolla". Ei mitään ihoriepua hinkata ja kemikalisoida niin paljon kuin aknesta kärsivää naamaa :( Jalan iho pysyy ihan hyvänä ilman samalaista kemikaalikuormaa. Kasvojen iho saattaa kaivata lomaa, jotta se voisi rakentaa oman luonnollisen rasva+mikrobikerroksen suojakseen.

-41

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Roaccuttan tai Isotretinoin mikälie nimeltään on oikeasti tosi tehokas tuohon. Siihen sisältyy muutama kuukausi tuskaa, mutta sit se on todennäköisesti ohi. Turha kuunnella näitä palstan vihervassareita, jotka väittää, että biotiini tai jonkun elefantinpaskan levittäminen auttaa. Voivat auttaa hetkellisesti, mutta se kyllä siitä uusiutuu. Rahasi vaan menetät. Ihotautilääkäri + Isotretinoin kuuri +100 euroa. t. 4kk kuurin 20 vuotiaana syönyt.

Vierailija
44/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin 35-vuotiaana puolen vuoden kuurin roaccutania. Nyt täytän pian 40 ja finnit ovat pysyneet poissa. Kadun, etten hakenut kuuria aikaisemmin. Olisin voinut käyttää esim. käyttää kesävaatteita silloin parikymppisenä...

Vierailija
45/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit en yhtään muista, mitä lääkettä ihotautilääkäri mulle määräs kun 5 vuotta sitten vielä kärsin vaikeasta aknesta. Mutta jytyä tavaraa oli, alkoi iho tuntua ja näyttää ihan erilaiselta tosi nopeasti! Verikokeissa piti melko usein käydä kun kyseinen lääke nosti maksa-arvoa. Eräs uus tuttavuus kuuli hiljattain silloisesta aknestani ja ei kuulemma huomaa yhtään että olis semmoinen vaivannut :) Että iholääkärille aikaa vaan varaamaan, ne kyllä keksii millä saa pois.

Vierailija
46/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani kaikkien aknesta kärsivien puolesta :( Tiedän että joillain on ruokavalion muutos auttanut, mutta jos kerran olette sitä jo kokeilleet niin turhapa sitä on enää teille "tyrkyttää". Toivon että löydätte jostain avun, oli se sitteen lääkkeet tai mikä vaan. Pahat iho-ongelmat on kamalia, olen vierestä seurannut miehen tuskailua pahasti atooppisen (=on ollut välillä sairaalahoidossa) ihon kanssa.

En ole ikinä tavannut ketään aknesta kärsivää joka olisi saanut avun ruokavaliosta. Myytti elää jostain syystä edelleen, vaikka jopa lääkärit ovat kertoneet asian olevan myytti. Mulle arvostettu ihotautilääkäri nauroi päin naamaa kun kerroin kokeilleeni ruokavalionmuutosta. Ei sillä ole hormonitoimintaan vaikutusta. Itse aion kokeilla roaa kunhan lapset on tehty. Sitä ennen en uskalla. Lisäksi käytössä differin ja diane nova. Itselläni differin toimii erinomaisesti, suosittelen kyllä muitakin pyytämään kaveriksi jonkun voiteen. En toki tiedä miten hyvin nämä voiteet toimisivat yksistään, musta tuntuu että itselleni voisi jopa riittää?

Haluaisin, että yhä enemmin testattaisi hormonihoitoja aknen hoitoon. Itselläni ilman diane novaa todella epäsäännölliset kuukautiset.

Vierailija
47/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on sääli, että hormonaaliseen akneen auttaa vain hormonaalinen hoito :(

Vierailija
48/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roaccutankuureja on otettu kaksikin, vain tilapäinen apu akneen. Sen sijaan iho ja limakalvot ohenivat pysyvästi niin, että allerginen nuhani paheni kuurien jälkeen, enkä enää pärjää ilman päivittäistä antihistamiinia.

Diane nova ei sovi, tetrasykliint eivät auta, ruokavaliolla ei ole ollut vaikutusta. Raskauden jälkeen tilanne paheni, hormonit kai...

Nyt tilane on vaihteleva, välillä parempi, välillä huonompi. Kumma kyllä meikkivoiteen käyttö minulla parantaa ihon kuntoa, meikittömien jaksojen jälkeen iho on huonompi. En käsitä miksi.

Minulla parhaiten toimii pesu puhdistusgeelillä vain iltaisin, aamulla pesen suolasaippualla ja vedellä. Kosteusvoiteena parhaiten toimii Urtekramin käsivoiteeksi tarkoitettu ruusuvoide. Varmaan hoidan ihoani ihan pieleen, mutta kaikki "virallisten" suositusten mukainen hoito tuntuu vain pahentavan aknea.

Naurahdin! Mullakin on käytössä käsivoide aknen ja atooppisen ihottuman hoidossa - bodyshopin moringa-voide! Se on vaan niin perkeleen pienissä tuubeissa että kalliiksi tulee.

Vierailija
49/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile ruokasooda-vesivelliä finneille. Pitäisi kuivattaa ja siten häivyttää.

Ruokasooda on mun lievälle aknelle tosi hyvä kuorinta. Ja merisuolaliuoksen käyttäminen kasvovetenä parantaa ihoa todella paljon. Ei tietenkään kaikilla, koska aknea on erityyppistä, mutta useat kokevat näin.

Vierailija
50/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani kaikkien aknesta kärsivien puolesta :( Tiedän että joillain on ruokavalion muutos auttanut, mutta jos kerran olette sitä jo kokeilleet niin turhapa sitä on enää teille "tyrkyttää". Toivon että löydätte jostain avun, oli se sitteen lääkkeet tai mikä vaan. Pahat iho-ongelmat on kamalia, olen vierestä seurannut miehen tuskailua pahasti atooppisen (=on ollut välillä sairaalahoidossa) ihon kanssa.

En ole ikinä tavannut ketään aknesta kärsivää joka olisi saanut avun ruokavaliosta. Myytti elää jostain syystä edelleen, vaikka jopa lääkärit ovat kertoneet asian olevan myytti. Mulle arvostettu ihotautilääkäri nauroi päin naamaa kun kerroin kokeilleeni ruokavalionmuutosta. Ei sillä ole hormonitoimintaan vaikutusta. Itse aion kokeilla roaa kunhan lapset on tehty. Sitä ennen en uskalla. Lisäksi käytössä differin ja diane nova. Itselläni differin toimii erinomaisesti, suosittelen kyllä muitakin pyytämään kaveriksi jonkun voiteen. En toki tiedä miten hyvin nämä voiteet toimisivat yksistään, musta tuntuu että itselleni voisi jopa riittää?

Haluaisin, että yhä enemmin testattaisi hormonihoitoja aknen hoitoon. Itselläni ilman diane novaa todella epäsäännölliset kuukautiset.

Kaverin akne katosi melkein kokonaan kun lopetti maitotuotteiden käytön. En sitten tiedä onko hän vaikka jotenkin allerginen maidolle, osa allergioistahan ei kai vaikuta esim. vatsan toimintaan vaan näkyy juuri iholla? Huom, en väitä että ruokavaliolla voisi hoitaa kaikkien aknen! Luulisi että akneenkin vaikuttaisi useampi tekijä, jollain ehkä joku ruoka-ainekin.

Vierailija
51/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuolla edellä kommentoinut maidottomasta ruokavaliosta apua saanut henkilö. Mulla on ollut nimenomaan hormonaalinen aikuisiän akne (ja muutenkin lieviä testosteronin ylituotantoon liittyviä oireita, mutta ei mitään kovin pahoja eikä esim. PCOS:ia). Maidon jättäminen ei välttämättä tuo tuloksia kaikille, mutta niille, joille se sopii, apu on nimenomaan hormonaalinen. Ihan mainstream-lääketieteessä on saatu alustavaa näyttöä siitä, miten maito vaikuttaa esim. sukupuolihormonien ja insuliinin eritykseen, jolla taas on merkitystä aknen kannalta. Monet lääkärit on aika lääkekeskeisiä, ja lääkehoidolla varmasti on paikkansa. Itse en ole mikään vaihtoehtohihhuli ja mullakin auttaa korkeahormoniset pillerit, mutta en enää saa niitä migreenin takia syödä. En oikein usko, että aknen hoitoon on mitään one size fits all -ratkaisuja; sehän tästä niin ärsyttävää tekeekin.

Vierailija
52/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin 20 vuotta aknesta ja ainut mikä on auttanut on se, että pesen kasvoni aamuin illoin Vichy Purete thermale puhdistusvaahdolla ja syön joka päivä yhden a-vitamiinipillerin. Diane Novaa ja Roaccutania olen myös kokeillut, akne pysyy poissa niin kauan kun söi tabuja, mutta tuli takaisin kun lopetti lääkkeiden syömisen.

Ihoni on ollut viimeisen vuoden tosi hyvä, muutamia yksittäisiä finnejä, mutta kipeät isot paukamat ovat pysyneet poissa. Ja muutkin kenelle olen suositellut tuota a-vitamiinipillerin ottamista, ovat saaneet avun akneen. Se ei vaikuta "yhdessä yössä", mutta kuukauden säännöllisellä käytöllä huomasin vaikutuksen ja mitä pidempään olen käyttänyt pahat paukamat ovat pysyneet poissa.

Suosittelen kokeilemaan, ei ole suuri investointi kokeilla vaikka kuukauden ajan.

Vierailija
53/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet täällä ovat sanoneet, että aknesta ei ole "lupa" valittaa, koska se ei ole "oikea" sairaus. Mutta kyllähän aknekin voi olla tosi kipeä, joten ei sen haitat rajoitu vain ulkonäköön.

Mulla oli myös akne ikävuosina 14-30 jotain. Mulle auttoi tosi hyvin sellainen lääkevoide kuin Skinoren. Sen löysin vasta tultuani raskaaksi, koska se on ainoa lääkevoide jota voi raskausaikana käyttää. (Ja olen kokeillut vaikka kuinka paljon erilaisia lääkkeitä).

Tiesittekö, että Diane Novalle on olemassa vaihtoehto, nimittäin e-pilleri nimeltä Yasmin. Mua lääkäri suositteli vaihtaan Diane Novan Yasminiin, koska myös Yasmin auttaa akneen, mutta siinä on vähemmän hormonia.

Vierailija
54/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon että jos jätät ne kemikaalit vähemmälle alkaa ihokin parantua. Mahdollisimman luonnollinen hoito. Meikit ei varmastikaan ole hyväksi vaan tekee Kivan kierteen siihen.

Ja taas näitä hyvää tarkoittavia, kaikkitietäviä neuvoja. Painu #¤&%### tästä ketjusta, kun et selvästikään tiedä asiasta mitään.

# 5

no hyi vitu jos aikuisella ihmisellä on akne naamassa, syötte paskaa ja juotte kusta?

Hahhahhahhhhahaaaaaa.

Vierailija
55/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaakin kalliimpi neuvo : SPIRONOLACTONE 50 mg 3 tablettia päivässä. Ei sivuvaikutuksia. Olen syönyt jo 2 vuotta. Hormonaalinen ehkäisy auttaa myös esim. YAZ pillerit, mutta jos et ehkäisyä tarvitse niin ei kannata vain hyvän ihon vuoksi syödä. Olen 34 ja vieläkin olisi paha akne ilman spinoja. Akne alkoi 15 v ja olen syönyt 6 antibioottikuria, 3 Roacutankuuria ja kaikkia voiteita oon käyttänyt. Mee ihotautilääkärille ja pyydä resepti Spinoihin. Lääke on todellisuudessa verenpainelääke joka poistaa nestettä. Lekurit eivät määrää mielellään, koska tää lääke on halvempi kuin roacutan ja voin taata ettei läheskään niin vaarallinen . Googlaa Spironolactone acne niin saat lisätietoa. Tätä lääkettä suosittelen kaikille aknesta kärsiville. Uskokaa mua hyvät ihmiset !!

Vierailija
56/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on auttanut sinkin syöminen ja sinkkivoide sekä monia arpivoiteita olen käyttänyt.sothyksen arpivoide ja bm-voiteet, etenkin se 28-geeli on tosi hyvä.se antoi jo parissa päivässä tuloksia.happokuorinnat on hyviä, suosittelen käymään niissä kosmetologilla tai plastiikkakirurgilla.

Vierailija
57/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverin akne katosi melkein kokonaan kun lopetti maitotuotteiden käytön. En sitten tiedä onko hän vaikka jotenkin allerginen maidolle, osa allergioistahan ei kai vaikuta esim. vatsan toimintaan vaan näkyy juuri iholla? Huom, en väitä että ruokavaliolla voisi hoitaa kaikkien aknen! Luulisi että akneenkin vaikuttaisi useampi tekijä, jollain ehkä joku ruoka-ainekin.

eikös tää ole vaikeaa koska joutuu lopettaa jogurttien syönnin?mä nimittäin rakastan niitä!pitäiskö sitten siirtyä vaikka soijaan niiden sijasta?

Vierailija
58/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin pysyy akne paremmassa kunnossa silloin, kun _KÄYTÄN_ meikkiä... Outoa kyllä. Meikin kanssa ei tule koskettua naamaan melkein yhtään, koska se jättäisi jälkiä meikkipohjaan kun ongelmaiho tulisi esiin sieltä pakkelin alta. 

Vierailija
59/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikös tää ole vaikeaa koska joutuu lopettaa jogurttien syönnin?mä nimittäin rakastan niitä!pitäiskö sitten siirtyä vaikka soijaan niiden sijasta?

Itse oon ollut vähän varovainen  soijatuotteiden kanssa, koska niissä on kasviestrogeeneja enkä halua sekoittaa hormonitoimintaani enää enempää. En tiedä, onko niillä oikeasti mitään merkitystä, mutta ei huvita vahingossakaan mennä ojasta allikkoon. Syön siis soijatuotteita satunnaisesti, mutta yritän korvata jatkuvassa käytössä olevat maitotuotteet muilla, ettei ruokavalioon tuu valtavat määrät soijaa. Olen myös jugurttifani, ja sen pois jättäminen on harmittanut eniten. Nyt syön Oatlyn kaurajugurttia, joka on ok, vaikka itse en kaipaisi jugurttiini mitään makeutusaineita.

Vierailija
60/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tuttu aihe tälle 29-vuotiaalle jonka ensimmäiset paiseet ihoon ilmestyi kun olin 11-vuotias.

Roaccutan-kuureja on takana kolme ja niiden avulla pahimmasta aknesta on päässytkin eroon. Siinä mielessä suosittelen niitä, koska itselläni kokemus oli helppo. Ei ikäviä sivuvaikutuksia, päinvastoin, tuntui ihanalta kun iho ja hiukset eivät rasvoittuneet niin helposti. 

Maidottomat, viljattomat ja muut on kokeiltu, epätoivoinen kun olin mutta ei vaikutusta. 

Ehkä sellaiset pikkuvinkit joita en tajunnut itse tarpeeksi ajoissa:

-Ihon räplääminen. Räpläsin aiemmin ihoani ihan sikana ja en edes tajunnut miten paljon sitä tein. Kun lopetin sen, iho rauhottui merkittävästi. 

-Tyynyliinan vaihtaminen kerran viikossa. Toisille varmaan itsestäänselvyys, mulle ei ollut. Hiukset kiinni yöksi niin ei mitkään tökötit ole naamassa koko yötä.

-Ei liian rankkoja tai vahvoja puhdistustuotteita. Liian kuorivat ja raffit tökötit tuntuivat ärsyttävän ihoa. Joskus unohtuu, että rasvainen akneiho voi silti olla tosi herkkä. Puhdistusta ja kosteutusta, yhdenkään tuotteen en ole huomannut olevan niin merkittävän hyvä että sillä olisi merkitystä.

Voimia, tiedän miten ikävää huonon ihon kanssa on olla. Äitini aikoinaan lohdutti että hänen ihonsa parani kun hän tuli ensimmäistä kertaa raskaaksi. Sitä odotellessa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi