Akne - tuo ikuinen vitsaus
En edes tiedä mistä aloittaa, koska olen tästä jauhanut keskustelupalstoilla, kaverien ja perheen kanssa, lääkäreissä, psykologilla, muiden kohtalotoverien kanssa... Eihän tämä asia miksikään muutu jauhamalla. En edes tiedä miksi nytkään aloitin tämän keskustelun. Ehkäpä tämä on jotain terapiaa itselleni, kun asia taas palautui ajankohtaiseksi.
En edes jaksa enää käydä ihotaisteluni historiaa läpi, koska siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Ihmiset vain kommentoivat sitä ainaista typerää "kyllä se siitä, no syö vähemmän maitotuotteita, vaihda ehkäsyä, pese kasovat kunnolla, älä syö sokeria, opi elämään sen kanssa, maailmassa on pahempiakin sairauksia ja ongelmia..."
Iho-ongelmaisena on aina estyneempi ja epäsosiaalisempi. Masentaa, alkaa eristämään itseään muista tai muut eristää ja välttelee. Ulkonäkökeskeisessä yhteiskunnassa ajatukset pyörii koko ajan ihossa ja jokapäiväiset ihonhoito/meikkausrutiinit käyvät kukkaron päälle ja ajallisesti - ja varsinkin henkisesti - raskaaksi.
Jos joku joskus keksii, miten dianenova-koukun ja akneräjähdyksen oravanpyörän saa katkaistua hormonivapaattomalla ja muutenkin omaa elimistöä ei-rasittavalla tavalla, niin kertokaa ihmeessä.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sinkkitabletit ovat parantaneet ihon kuntoa jonkin verran. Iho tuntuu ja näyttää sileämmältä ja tasaisemmalta. Yllättäen sain jonkinlaista apua myös Nizoral-sampoosta: pestessäni suihkussa hiuksia sain päähäni pestä myös kasvoni Nizoralilla. Tehtyäni näin parin viikon ajan huomasin, että kasvojen reunoilla ja hiusrajassa olevat karheat epäpuhtauksien rykelmät olivat vähentyneet. Minulla on nykyään ongelmana lähinnä ihon öljyisyys ja mustapäät.
Nämä ovat kylläkin varmaan ohimeneviä juttuja, joten kohta joudun ehkä hankkimaan Diane Nova -reseptin.
Oletko kokeillut ihon öljyisyyden ja mustapäiden hoitoon Salisyylihappoa? En ole kärsinyt aknesta mutta pahoista mustapäistä kyllä ja tuo auttoi.
Olen joskus kokeillut jotain salisyylihappopitoista kasvovettä tms., mutta kyseiset tuotteet ovat yleensä minun iholleni liian tujuja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mummojen ja ukkien nuoruudessa ei ollut aknea? Aivan, roskaruoka puuttui ja ihoa ei peitetty meikkikerroksilla.
Kyllä oli silloinkin, muistona noista syviä arpia naamassa. Niistä ei vain puhuttu, kärsittiin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sinkkitabletit ovat parantaneet ihon kuntoa jonkin verran. Iho tuntuu ja näyttää sileämmältä ja tasaisemmalta. Yllättäen sain jonkinlaista apua myös Nizoral-sampoosta: pestessäni suihkussa hiuksia sain päähäni pestä myös kasvoni Nizoralilla. Tehtyäni näin parin viikon ajan huomasin, että kasvojen reunoilla ja hiusrajassa olevat karheat epäpuhtauksien rykelmät olivat vähentyneet. Minulla on nykyään ongelmana lähinnä ihon öljyisyys ja mustapäät.
Nämä ovat kylläkin varmaan ohimeneviä juttuja, joten kohta joudun ehkä hankkimaan Diane Nova -reseptin.
Oletko kokeillut ihon öljyisyyden ja mustapäiden hoitoon Salisyylihappoa? En ole kärsinyt aknesta mutta pahoista mustapäistä kyllä ja tuo auttoi.
Olen joskus kokeillut jotain salisyylihappopitoista kasvovettä tms., mutta kyseiset tuotteet ovat yleensä minun iholleni liian tujuja.
Kokeilin myös itse alkuun kasvovettä jossa on Salisyylihappoa mutta kasvoveden alkoholi kuivatti rankasti. Siirryin paulas choicen nestemäiseen bha:han. Kuorii, vähentää rasvoittumista jotka siis auttavat mustapäihin. Mutta tuokin aiheutti hieman kiristelyä ihossa eli illalla pesu rasvalla/voiteella, Salisyylihappoa, normaali kasvovoide ja päälle arganöljyä ettei kiristele. Käytän sitä talvella myös jos tarvitsee. Käytin alkuunkin tuota bha:tai vain pari kertaa viikossa ja nykyään kerran parissa viikossa.
Viljaton ja sokeriton ruokavalio auttaa akneen, tutkitusti.
http://aknenhoito.blogspot.fi/2008/06/uusi-tutkimus-ruokavalion-vaikutu…
Minulla ei nuorena ollut mitään ongelmia ihon kanssa.
Kun lopetin muutama vuosi sitten e-pillerit, niin helvetti alkoi. Pari kuukautta lopettamisesta iho oli ihan ok mutta sen jälkeen alkoi ilmestyä aknea. Kokeilin kaikki puhdistustuotteet, puhdistin ruokavalion, liikun ja nukun säännöllisesti.
Ihotautilääkärin mukaan iho ei ole niin paha että määrättäisiin Roaccutan mutta ehdotettiin antibiotteeja joita en halunnut. Pari kertaa olen käyttänyt akne-voidetta joka auttaa siihen asti kunnes voide loppuu, eihän sitä voidettakaan voi koko loppu elämää käyttää?
Kosmetologin suositteli luonnonmukaisia, ekologisia aineita jotka auttaa hetken kunnes iho taas pahenee.
Tässä on yksi tästä ketjusta poimittu kommentti joka saa näkemään punaista:
"Se on se ruokavalio mikä auttaa, vaikka et halua sitä kuulla. Ilmeisesti haluat syödä herkkuja etkä ole valmis niistä luopumaan?
Itse hoidin ihoni kuntoon ruokavaliomuutoksella. Tästä kirjasta se lähti: http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1564639"
Jos ratkaisu olisi noin helppo ja yksinkertainen ja kaikilla tepsisi samat asiat niinkuin hänellä, niin tuskin kenelläkään olisi enää aknea ja hakisia apua. Tuo on paskapuhetta, että kun itsellä auttoi joku niin kyllä se muillakin auttaa ja se on ainoa keino, sanoisi nyt vielä kaikki muutkin kliseet ulkoilusta ja nukkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kultaakin kalliimpi neuvo : SPIRONOLACTONE 50 mg 3 tablettia päivässä. Ei sivuvaikutuksia. Olen syönyt jo 2 vuotta. Hormonaalinen ehkäisy auttaa myös esim. YAZ pillerit, mutta jos et ehkäisyä tarvitse niin ei kannata vain hyvän ihon vuoksi syödä. Olen 34 ja vieläkin olisi paha akne ilman spinoja. Akne alkoi 15 v ja olen syönyt 6 antibioottikuria, 3 Roacutankuuria ja kaikkia voiteita oon käyttänyt. Mee ihotautilääkärille ja pyydä resepti Spinoihin. Lääke on todellisuudessa verenpainelääke joka poistaa nestettä. Lekurit eivät määrää mielellään, koska tää lääke on halvempi kuin roacutan ja voin taata ettei läheskään niin vaarallinen . Googlaa Spironolactone acne niin saat lisätietoa. Tätä lääkettä suosittelen kaikille aknesta kärsiville. Uskokaa mua hyvät ihmiset !!
Täytyykö tuota Spiroa syödä jatkuvasti että akne pysyy poissa? Miten helppoa on saada resepti lääkäriltä,esim. jos menee yksityiselle? Olen syönyt aikanaan antibiootteja,roa-kuurin ja käyttänyt a-vitamiini voidetta.En ole vuosiin käyttänyt maitotuotteita koska huomasin että ne pahentavat akneani. Näppyjä ilmestyy kuitenkin edelleen ja olisi ihanaa jos joskus iho olisi täysin puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että tästä heräsi taas vähän keskustelua ja myötätuntoviestejä - niitä tässä lähinnä kaipaankin, kun kaikki muu on jo käyty läpi miljoonat kerrat :)
Keskustelu on edennyt juuri niin kuin olettaa saattaa eli samat ikuiset väännöt ruokavaliosta, roa-kuurista, epillerien vaihdosta, kasvojenpesusta, apteekkien tehottomista rahastusmömmöistä, raskaaksi hankkiutumisesta, luonnonkosmetiikasta ja poppakonsteista.
Huomion arvioista mielestäni oli tuo ruokasoodalla kuorinta. Kaikkihan me aknesta kärsivät jo tiedämme, että mikään kuorinta ja ulkoiset tökötit eivät auta sisäiseen hormonaaliseen häiriöön (paitsi ehkä jopa pahentavat sitä). Mutta ruokasoodalla kuoriminen/naamio kyllä nopeuttaa finnien paranemista ja kirkastaa ihoa. Ja tekee ihanan siloiseksi. Sitä olen itse sillöin tällöin tehnyt, kun niitä näppyjä tulee. Lisäksi ruokasoodanaamio auttaa lievään atooppiseen ihottumaan ja kuivuuteen kasvoilla, mikä kuulostaa tietenkin hullulta ennen kuin sen itse kokeilee. En siis suosittele, sanon vain sen toimineen itselläni.
Minun tilanteenihan on nyt se, että ihoni on hyvä ja jopa kaunis tällä hetkellä. Silloin tällöin ilmestyy pari pientä, parissa päivässä katoavaa näppyä. Puhdistani kasvoni vain micellar-vedellä ja käytän pelkkää meikkivoidetta ja joskus puuteria. Ruokavalioni on välillä aivan päin persettä, jolloin syön ja ryyppään holtittomasti. Tämä ei vaikuta ihooni millään tavalla. Vastaavasti taas normaalisti syön ja liikun hyvin, huolehdin terveydestäni muutenkin kuin ihon takia. Ihoni kunto ei korreloi ruokavalion kanssa, ei vaikka kuinka olen sitä toivonut, haaveillut ja yrittänyt. Sehän olisi maailman huikein ja helpoin juttu.
Tämä ihoni hyvä kunto johtuu diane novasta, jota olen syönyt n.10v. Näiden vuosien aikana olen lopettanut pari kertaa, aina palaten takaisin pillereihin ihoni räjähdettyä. Olen kokeillut pari roa-kuuria ja sitä ennen teininä toki kaikki antibiootit (ulkoiset ja sisäiset), mömmöt, tahnat, nesteet, kuorinnat, saippuat, naamiot, meikittömyyskaudet, ruokavaliot, epillerimerkin vaihdot... Kerran teininä meinasin jopa ahdistuksissani viillellä kasvoni partaterällä.
Toiveeni olisikin elää lääkkeetöntä ja lisähormonitonta elämää, ilman mitään ylimääräisiä kemikaaleja ja myrkkyjä - ulkoisia ja sisäisiä - mitä nykyinen lääketiede tarjoaa aknen hoitoon. Toisin sanoen, haluaisin elää ihan normaalia, luonnollista elämää. Minulla ei ole mitään muita kroonisia sairauksia tai vaivoja. Olen täysin terve ihminen. Ehkäpä siksi kohtaloni ja karmani on kärsiä aknesta koko elämäni. Ja tällä hetkellä diane novan popsiminen onkin minulle ihan fine, koska niistä ei ole minulle yhtään mitään sivuvaikutuksia.
Ainoa ongelma on se, että lääkärit eivät enää suostu määräämään niitä useiksi vuosiksi. Joudun siis joka vuosi tappelemaan ja vaihtamaan lekureita ja hankkimaan jopa laittomasti pillerit. Tuntuu, että tässäkin on joku lääkefirmojen salaliitto takana, että jengi ostaisi muita pillerimerkkejä ja heidän akneoireensa uusisi... Diane nova siis maailman ainoa keino tällä hetkellä, jotta minun ihoni on hyvä ja akne poissa. Ja juuri sitä lääkärit eivät haluaisi millään minulle antaa lisää. Maksa-ja muut arvot, migreeni, ylipaino, tupakanpoltto, perinnölliset sairaudet tai mikään muu syy ei kosketa minua. Siksi rasittaakin aina kiistellä lekurin kanssa tästä iän ikuisesta asiasta. Mitäs menivät koukuttamaan minut siihen lääkkeeseen.
- ap
Ymmärrän että masentaa mutta kysyit ihan suoraan neuvoja, jos jollain on muuta kuin ruokavaliota/liikuntaa/pesua/hormoneja ohjeena. Vaivauduinko kirjoittamaan ihan turhaan? (70)
Minä ainakin ymmärsin, että tässä ketjussa voisi vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja tuntemuksia aiheeseen liittyen... Että voi vaikka purkaa sydäntään, jos siltä tuntuu.
Tietenkin, niin AV toimii. Olen vain hieman yllättynyt siitä että oikea neuvo ei ollutkaan haluttu.
Joudun sairauden takia käyttämään jatkuvasti kierukkaa joka taas aiheuttaa finnejä. Tiedän miten paljon akne masentaa ja ahdistaa, ihmiset joilla on täydellinen iho eivät voi ymmärtää kuinka paljon epätäydellinen iho vaikeuttaa elämää. Olen valehtelematta laittanut satoja euroja ihooni mutta nyt onneksi löysin Bionin tuotteet ja netin kautta tilasin vaikean aknen tuotepaketin ja se on rauhottanut ihoni tosi hyvin! Kun sain tulehduksen kuriin ihossani kävin kosmetologilla ihonpuhdistuksessa. Vielä tulee välillä finnejä leuan alle mutta muuten iho on aika hyvässä kunnossa :)