Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akne - tuo ikuinen vitsaus

Vierailija
05.10.2016 |

En edes tiedä mistä aloittaa, koska olen tästä jauhanut keskustelupalstoilla, kaverien ja perheen kanssa, lääkäreissä, psykologilla, muiden kohtalotoverien kanssa... Eihän tämä asia miksikään muutu jauhamalla. En edes tiedä miksi nytkään aloitin tämän keskustelun. Ehkäpä tämä on jotain terapiaa itselleni, kun asia taas palautui ajankohtaiseksi.

En edes jaksa enää käydä ihotaisteluni historiaa läpi, koska siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Ihmiset vain kommentoivat sitä ainaista typerää "kyllä se siitä, no syö vähemmän maitotuotteita, vaihda ehkäsyä, pese kasovat kunnolla, älä syö sokeria, opi elämään sen kanssa, maailmassa on pahempiakin sairauksia ja ongelmia..."

Iho-ongelmaisena on aina estyneempi ja epäsosiaalisempi. Masentaa, alkaa eristämään itseään muista tai muut eristää ja välttelee. Ulkonäkökeskeisessä yhteiskunnassa ajatukset pyörii koko ajan ihossa ja jokapäiväiset ihonhoito/meikkausrutiinit käyvät kukkaron päälle ja ajallisesti - ja varsinkin henkisesti - raskaaksi.

Jos joku joskus keksii, miten dianenova-koukun ja akneräjähdyksen oravanpyörän saa katkaistua hormonivapaattomalla ja muutenkin omaa elimistöä ei-rasittavalla tavalla, niin kertokaa ihmeessä.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Acnatac auttanut.

Vierailija
2/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccuttan-kuuri ihotautilääkäriltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillut antibioottista kasvovettä? Antibiootti se on sekin, mutta ei kuormita elimistöä yhtä paljon. Mun miehellä oli tuota. Hänellä se ei kyllä sitten parantanut aknea (piti kyllä poissa pitkän aikaa), mutta ehkä se on jollekulle muulle ihan kokeilemisen väärtti. Se ei kuivattanut ihoa erityisesti. En muista valmisteen nimeä, mutta se on varmasti ihotautilääkärille tuttu.

Vierailija
4/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Roaccutan. t. 2

Vierailija
5/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan sama juttu. Akne on pilannut itsetuntoni, sosiaaliset suhteeni, urakehitykseni, mielenterveyteni, oikeastaan kaiken. Asiasta ei voi puhua missään, koska rumuuden kokemusta vähätellään.

Vierailija
6/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että jos jätät ne kemikaalit vähemmälle alkaa ihokin parantua. Mahdollisimman luonnollinen hoito. Meikit ei varmastikaan ole hyväksi vaan tekee Kivan kierteen siihen.

Vierailija
7/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon että jos jätät ne kemikaalit vähemmälle alkaa ihokin parantua. Mahdollisimman luonnollinen hoito. Meikit ei varmastikaan ole hyväksi vaan tekee Kivan kierteen siihen.

Ja taas näitä hyvää tarkoittavia, kaikkitietäviä neuvoja. Painu #¤&%### tästä ketjusta, kun et selvästikään tiedä asiasta mitään.

# 5

Vierailija
8/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se ruokavalio mikä auttaa, vaikka et halua sitä kuulla. Ilmeisesti haluat syödä herkkuja etkä ole valmis niistä luopumaan?

Itse hoidin ihoni kuntoon ruokavaliomuutoksella. Tästä kirjasta se lähti: http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1564639

Vierailija
9/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan sama juttu. Akne on pilannut itsetuntoni, sosiaaliset suhteeni, urakehitykseni, mielenterveyteni, oikeastaan kaiken. Asiasta ei voi puhua missään, koska rumuuden kokemusta vähätellään.

Tämä on niin totta. Nykymaailmassa, jossa kaikkien pitää olla kauniita, ei kuitenkaan saa valittaa omasta rumuudesta. Itse asiassa jopa muiden haukkuminen rumaksi tuntuu olevan hyväksytympää kuin oman ulkonäön arvosteleminen. Ja kun todellisuudessa akne on muutakin kuin ulkonäkö. Se on ihan oikea sairaus. Hormotasapainohäiriö. Se on jopa vaarallista, kun menee pahaksi. Tulehdus kasvoissa ja hormonihäiriö elimistössä on vakava asia. Mutta koska se ilmenee esteettisenä ongelmana eikä vaikuta fyysiseen motoriikkaan, sitä ei pidetä todellisena sairautena, joka vaikuttaa ihmisen psyykeeseen ja voi jopa aiheuttaa itsetuhoisia ajatuksia.

Ja akne on myös sellainen juttu, että sitä ei voi ymmärtää eikä siinä voi ohjeistaa sellaiset ihmiset, jotka sitä eivät ole kokeneet. Siksi niin moni aknepotilas ahdistuukin, kun muut esittää typeriä, toimimattomaksi todettuja keinoja, ja kukaan muu ei usko, että aknepotilas on ihan oikeasti jo kokeillut kaikkea ja vähintäänkin tietää, mikä sopii ja mikä EI sovi. JA useimmat ei edes käsitä, että akne on hyvin yksilöllinen sairaus, johon toisilla auttaa eri asiat kuin toisilla.

Vierailija
10/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin tutulta. Diane Nova piti aknen kurissa, mutta lääkärit eivät enää suostu kirjoittamaan sille reseptiä. Ja kaikki muu on jo kokeiltu, antibiootit, ruokavaliot, erilaiset pesutavat ja -tuotteet, ei vaikutusta. Nyt menossa ensimmäinen Roaccutan-kuuri, saa nähdä, onko tästäkään apua.

Vierailija
11/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan asiasta valittaisi jos ei olisi roaa jo kokeillut. Tai herkkujen pois jättämistä, voi luoja sentään.

Vierailija
12/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mummojen ja ukkien nuoruudessa ei ollut aknea? Aivan, roskaruoka puuttui ja ihoa ei peitetty meikkikerroksilla.

Vierailija
13/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Nykymaailmassa, jossa kaikkien pitää olla kauniita, ei kuitenkaan saa valittaa omasta rumuudesta. Itse asiassa jopa muiden haukkuminen rumaksi tuntuu olevan hyväksytympää kuin oman ulkonäön arvosteleminen. Ja kun todellisuudessa akne on muutakin kuin ulkonäkö. Se on ihan oikea sairaus. Hormotasapainohäiriö. Se on jopa vaarallista, kun menee pahaksi. Tulehdus kasvoissa ja hormonihäiriö elimistössä on vakava asia. Mutta koska se ilmenee esteettisenä ongelmana eikä vaikuta fyysiseen motoriikkaan, sitä ei pidetä todellisena sairautena, joka vaikuttaa ihmisen psyykeeseen ja voi jopa aiheuttaa itsetuhoisia ajatuksia.

Ja akne on myös sellainen juttu, että sitä ei voi ymmärtää eikä siinä voi ohjeistaa sellaiset ihmiset, jotka sitä eivät ole kokeneet. Siksi niin moni aknepotilas ahdistuukin, kun muut esittää typeriä, toimimattomaksi todettuja keinoja, ja kukaan muu ei usko, että aknepotilas on ihan oikeasti jo kokeillut kaikkea ja vähintäänkin tietää, mikä sopii ja mikä EI sovi. JA useimmat ei edes käsitä, että akne on hyvin yksilöllinen sairaus, johon toisilla auttaa eri asiat kuin toisilla.

Itse olin monen vuoden ajan koulukiusattu aknen takia. Kiusaaminen alkoi, kun iho ei ollut vielä edes kovin pahana. Nyt kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, ja mielenterveyteni on raunioina. Silti en saisi arvostella ulkonäköäni enkä ilmaista heikkoutta. "Se on vain kato itsetunnosta ja asenteesta kiinni!!!" Hieno homma. Ensin itsetuntoni tuhottiin, sitten muut hierovat huonoa itsetuntoani naamaani ja käyttävät sitä nolaamisen aseena. Nykyään ihmisten suosikkitapa kiusata minua tuntuu olevan nolata minut huomauttamalla, miten epävarmalta ja ujolta vaikutan.

Juuu, kaikki on asenteesta kiinni!

# 5

Vierailija
14/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mummojen ja ukkien nuoruudessa ei ollut aknea? Aivan, roskaruoka puuttui ja ihoa ei peitetty meikkikerroksilla.

Olisko jotain lähdettä sille tiedolle, ettei ukkien ja mummojen nuoruudessa ollut aknea? Se ei nyt riitä, että sinä ajattelet, ettei sitä ollut. Ethän itse ollut silloin tekemässä huomioita.

Vierailija
15/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä - mummoni kärsi aikoinaan todella pahasta aknesta. Ainoat käytettävissä olevat hoidot olivat lähdevedellä peseminen, finnien puristelu ja perunajauho iholle levitettynä.

5

Vierailija
16/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa kommenttien alapeukkujen määrästä päätellen että ikävää totuutta ei haluta kuulla. Halutaan uskotella että akne on iskenyt tyhjästä eikä sille voi muuta tehdä kuin pilleriä napsia. Jos yrittää sanoa järkiasioita, kuin antaa ihon hengittää ilman pakkelikerrosta ja syödä terveellisesti niin alapeukkua satelee.

Pitäkää rupunaamanne!

Vierailija
17/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö Höpö! Kyllä oli ennenkin aknea ja pahaa aknea olikin. Tästä on keskusteltu monen iäkkäämmän ihmsen kanssa.

Vierailija
18/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani kaikkien aknesta kärsivien puolesta :( Tiedän että joillain on ruokavalion muutos auttanut, mutta jos kerran olette sitä jo kokeilleet niin turhapa sitä on enää teille "tyrkyttää". Toivon että löydätte jostain avun, oli se sitteen lääkkeet tai mikä vaan. Pahat iho-ongelmat on kamalia, olen vierestä seurannut miehen tuskailua pahasti atooppisen (=on ollut välillä sairaalahoidossa) ihon kanssa.

Vierailija
19/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa kommenttien alapeukkujen määrästä päätellen että ikävää totuutta ei haluta kuulla. Halutaan uskotella että akne on iskenyt tyhjästä eikä sille voi muuta tehdä kuin pilleriä napsia. Jos yrittää sanoa järkiasioita, kuin antaa ihon hengittää ilman pakkelikerrosta ja syödä terveellisesti niin alapeukkua satelee.

Pitäkää rupunaamanne!

Kuule, mun isoisällä oli paha akne aikoinaan, ei taatusti ollut kiinni mistään pakkelikerroksesta tai roskaruuasta.

Vierailija
20/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut akne teini-iästä asti, joskin muuttanut vähän muotoaan aikuisiällä. Pysyi kurissa pillereillä, mutta niiden lopettamisen jälkeen on tehnyt ärsyttävän comebackin. Parhaiten on auttanut maitotuotteiden radikaali vähentäminen (en nyt ihan totaalikieltäytyjälinjaa ole vetänyt, mutta kotona vaihtanut kaikki maitotuotteet maidottomiin vastineisiin ja ulkona syödessä kun vain muistan) ja runsas veden juonti. Lisäksi säännöllinen AHA-kuorinta ja mahdollisimman mieto päivittäinen puhdistusaine. Ei tuu ihan täydellistä näilläkään, mutta parempi kuitenkin. Voit ainakin lohduttautua sillä, että tää on melko yleinen vaiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme