Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akne - tuo ikuinen vitsaus

Vierailija
05.10.2016 |

En edes tiedä mistä aloittaa, koska olen tästä jauhanut keskustelupalstoilla, kaverien ja perheen kanssa, lääkäreissä, psykologilla, muiden kohtalotoverien kanssa... Eihän tämä asia miksikään muutu jauhamalla. En edes tiedä miksi nytkään aloitin tämän keskustelun. Ehkäpä tämä on jotain terapiaa itselleni, kun asia taas palautui ajankohtaiseksi.

En edes jaksa enää käydä ihotaisteluni historiaa läpi, koska siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Ihmiset vain kommentoivat sitä ainaista typerää "kyllä se siitä, no syö vähemmän maitotuotteita, vaihda ehkäsyä, pese kasovat kunnolla, älä syö sokeria, opi elämään sen kanssa, maailmassa on pahempiakin sairauksia ja ongelmia..."

Iho-ongelmaisena on aina estyneempi ja epäsosiaalisempi. Masentaa, alkaa eristämään itseään muista tai muut eristää ja välttelee. Ulkonäkökeskeisessä yhteiskunnassa ajatukset pyörii koko ajan ihossa ja jokapäiväiset ihonhoito/meikkausrutiinit käyvät kukkaron päälle ja ajallisesti - ja varsinkin henkisesti - raskaaksi.

Jos joku joskus keksii, miten dianenova-koukun ja akneräjähdyksen oravanpyörän saa katkaistua hormonivapaattomalla ja muutenkin omaa elimistöä ei-rasittavalla tavalla, niin kertokaa ihmeessä.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kaikki viljat pois, myös gluteenittomat, samoin rypsiöljy. Käytä voita ja oliiviöljyä. Jaksa 1-2 kuukautta ja takaan että huomaat eron. Viljattomuudessa ja rypsittömyydessä on oltava ehdoton.

Vierailija
62/88 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä kaikki viljat pois, myös gluteenittomat, samoin rypsiöljy. Käytä voita ja oliiviöljyä. Jaksa 1-2 kuukautta ja takaan että huomaat eron. Viljattomuudessa ja rypsittömyydessä on oltava ehdoton.

Olen kokeillut tätä akneeni, ei vaikutusta. Eli älä takaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut tätä akneeni, ei vaikutusta. Eli älä takaa. 

Jep, tämä. Itselläni kyllä huomasin muutoksia (lähinnä ne isoimmat paiseet jäivät pois) mutta kokonaan akne ei hävinnyt. Olen kokeillut myös jättää juustot ja sokerit pois. Ei vaikutusta. Viljattomalla ruokavaliolla muutos oli isoin mutta ei tosiaan vienyt koko ongelmaa pois.

Roa-kuurin olen syönyt. Vei vähäksi aikaa finnit veke. E-pillerit ovat täysin poissuljettu vaihtoehto.

Kaikenlaista on tullut jo kokeiltua mutta ei tästä naamasta vissiin näpytöntä saa. Pahimpiin finneihin haen suosiolla ab-kuurin. Muuten paranemiseen menisi viikkoja.

Kyllä tämän naaman kanssa on oppinut elämään. Nykyään kehtaan kulkea ilman meikkiäkin ulkona.

Vierailija
64/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sinkkitabletit ovat parantaneet ihon kuntoa jonkin verran. Iho tuntuu ja näyttää sileämmältä ja tasaisemmalta. Yllättäen sain jonkinlaista apua myös Nizoral-sampoosta: pestessäni suihkussa hiuksia sain päähäni pestä myös kasvoni Nizoralilla. Tehtyäni näin parin viikon ajan huomasin, että kasvojen reunoilla ja hiusrajassa olevat karheat epäpuhtauksien rykelmät olivat vähentyneet. Minulla on nykyään ongelmana lähinnä ihon öljyisyys ja mustapäät.

Nämä ovat kylläkin varmaan ohimeneviä juttuja, joten kohta joudun ehkä hankkimaan Diane Nova -reseptin.

Vierailija
65/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina leuka ja nenä ihan punaisena, ja rasvaisuutta ja mustapäitä. Mitään lääkettä en ole ottanut niin en tiedä onko apua, luulen että tulee takaisin kuurin loppumisen jälkeen. Nyt on kokeilussa ilman reseptiä saatava basiron wash, sitä levitetään viideksi minuutiksi päivittäin ja huuhdellaan. Sen pitäisi tuhota aknebakteerit, mutta pitää käyttää pitemmän aikaa ennenkuin tulokset näkyy. Itse olen käyttänyt reilu 2 viikkoa eikä vielä näy, lukikohan ohjeessa että 3kk käytön jälkeen näkyy tuloksia. No saapa nähdä.

Vierailija
66/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vaiva täällä. E-pillereiden lopetuksen jälkeen iho oikeasti "räjähti" ja on ollut siitä asti aika kauheassa kunnossa. (Yli 5v) Leuka ja leukapielet ja poskiluun päältä pahimmat, tulee niitä isoja, "syviä" finnejä. Muuten täynnä valkopäitä, sitten taas nenä ja nenänpielukset täynnä mustapäitä. Otsassa ja ohimoilla myös finnejä. Iho on rasvoittuva, mutta pintakuiva ja todella vaikea hoitaa. Se on myös samalla hyvin ohut ja minulla on ollut mm. Todella syvät ilmerypyt otsassa jo teinistä asti. Ohut iho aiheuttaa myös hyvin näkyvät tummat silmänaluset. Tasan ei käy onnenlahjat kun kasvojen ihossa monta tällaista asiaa ja tuntee itsensä niin samperin rumaksi ilman meikkiä. Silloin kun iho on kausittaisesti pahimmillaan, pintakuivuus aiheuttaa rasvoista huolimatta sen että meikkivoide kuivattaa finniä/ihoa siitä päältä jotenkin ja siihen tulee sellainen kuiva kohta, vähän kuin iho hilseilee irti. Ihan järkyttävän hirveän näköistä... Valitse siinä sitten näytätkö kirjavalta silmäpussi - hirviöitä vai siltä että ihosi hilseilee paikoittain irti etkä osaa meikata.

Pahinta on ollut kun kävin kesällä kaupassa meikittä kun olin lomalla. Poskien iho oli taas vähän huonossa kunnossa ja ensimmäistä kertaa elämässäni minulle naurettiin. Joo, olivat n. 10v lapsia.. Mutta silti. Seurasivat perässä ja nauroivat naamallani ("miten kukaan voi näyttää noin hirveältä, kato tota naamaa, onks toi joku hirviö hahahha"), sitten rupesivat tekemään pilkkaa ostoksistani. En saanut sanaa suustani, koska aiemmin kukaan ei ole oikeasti millään pahalla kommentoinut ihoni kuntoa.

On kokeiltu vaikka mitä ja Roaccutania en saa kun en syö enkä voi syödä pillereitä. Tämä on ns. Kauhun tasapaino, jos yksikin hoitorutiini laiminlyödään niin sitten kärsitään seuraavat 2vkoa.

Vierailija
67/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusintana tarvittaessa jos akne uusiutuu

Vierailija
68/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mummojen ja ukkien nuoruudessa ei ollut aknea? Aivan, roskaruoka puuttui ja ihoa ei peitetty meikkikerroksilla.

Kenet lasket mummoikään eli mistä alkaen on alkanut tämä akne-epidemia?

Vierailija
69/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotiaana vuonna 2006 sitten puhkesi yllättäen paha akne. Sain monta Roacutan kuuria ja ne helpottivat jonkin verran. Sitten Diane novat ehkäisyn takia vuonna 2010. Söin muutaman vuoden ja sain pari lasta. Akne pysynyt poissa 6 vuotta vaikka en enää käytä hormonaalista ehkäisyä.

Vierailija
70/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta aknea eri variaatioissa ja nyt näyttäisi että säännöllinen kosmetologin hoito (jos oletetaan että on aknen tunteva kosmetologi) yhdistettynä hellään ja tehokkaaseen ihon hoitoon kotona, oikeilla tuotteilla, ja ongelma on kestettävissä eikä naama hajoa täysin hormoneihin ja stressiin.

...ja tuo ei sano mitään joten tarkennan oikeat tuotteet.:)

http://www.johnandginger.co.uk/karin-herzog-vita-a-kombi-3-spot-zapper…

(Plus muut KH:n oxygen sarjassa.)

Tuo toimii tulehduksiin oikeasti ja kokoajan käytettynä tuo talin ihon pinnalle helposti. Auttoi viikossa kolmen kuukauden tuskan jälkeen kun tulehdus ei lakannut millään. Iho näyttää ihan erilaiselta vaikka nyt on hormonaalisesti paskin pätkä menossa. Pieni koko tuubissa kestää yllättävän pitkään. Kallis on kuitenkin, vaikka tilasin ulkomailta ja käytin alennuksia.

Perusrasvana käy mikä tahana tuoksuton ja mieto kasvorasva. Tai, jos iho on tarpeeksi kipeä, kasvoöljy.

Kuorintaan kannattaa satsata myös. 2-4 kertaan viikossa, apteekin V10+ on mainio. Dermalogican kuorintatuotteet toimii hyvin myös, tosin V10+ on 'halvempaa'.

Vierailija
71/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että tästä heräsi taas vähän keskustelua ja myötätuntoviestejä - niitä tässä lähinnä kaipaankin, kun kaikki muu on jo käyty läpi miljoonat kerrat :)

Keskustelu on edennyt juuri niin kuin olettaa saattaa eli samat ikuiset väännöt ruokavaliosta, roa-kuurista, epillerien vaihdosta, kasvojenpesusta, apteekkien tehottomista rahastusmömmöistä, raskaaksi hankkiutumisesta, luonnonkosmetiikasta ja poppakonsteista.

Huomion arvioista mielestäni oli tuo ruokasoodalla kuorinta. Kaikkihan me aknesta kärsivät jo tiedämme, että mikään kuorinta ja ulkoiset tökötit eivät auta sisäiseen hormonaaliseen häiriöön (paitsi ehkä jopa pahentavat sitä). Mutta ruokasoodalla kuoriminen/naamio kyllä nopeuttaa finnien paranemista ja kirkastaa ihoa. Ja tekee ihanan siloiseksi. Sitä olen itse sillöin tällöin tehnyt, kun niitä näppyjä tulee. Lisäksi ruokasoodanaamio auttaa lievään atooppiseen ihottumaan ja kuivuuteen kasvoilla, mikä kuulostaa tietenkin hullulta ennen kuin sen itse kokeilee. En siis suosittele, sanon vain sen toimineen itselläni.

Minun tilanteenihan on nyt se, että ihoni on hyvä ja jopa kaunis tällä hetkellä. Silloin tällöin ilmestyy pari pientä, parissa päivässä katoavaa näppyä. Puhdistani kasvoni vain micellar-vedellä ja käytän pelkkää meikkivoidetta ja joskus puuteria. Ruokavalioni on välillä aivan päin persettä, jolloin syön ja ryyppään holtittomasti. Tämä ei vaikuta ihooni millään tavalla. Vastaavasti taas normaalisti syön ja liikun hyvin, huolehdin terveydestäni muutenkin kuin ihon takia. Ihoni kunto ei korreloi ruokavalion kanssa, ei vaikka kuinka olen sitä toivonut, haaveillut ja yrittänyt. Sehän olisi maailman huikein ja helpoin juttu.

Tämä ihoni hyvä kunto johtuu diane novasta, jota olen syönyt n.10v. Näiden vuosien aikana olen lopettanut pari kertaa, aina palaten takaisin pillereihin ihoni räjähdettyä. Olen kokeillut pari roa-kuuria ja sitä ennen teininä toki kaikki antibiootit (ulkoiset ja sisäiset), mömmöt, tahnat, nesteet, kuorinnat, saippuat, naamiot, meikittömyyskaudet, ruokavaliot, epillerimerkin vaihdot... Kerran teininä meinasin jopa ahdistuksissani viillellä kasvoni partaterällä.

Toiveeni olisikin elää lääkkeetöntä ja lisähormonitonta elämää, ilman mitään ylimääräisiä kemikaaleja ja myrkkyjä - ulkoisia ja sisäisiä - mitä nykyinen lääketiede tarjoaa aknen hoitoon. Toisin sanoen, haluaisin elää ihan normaalia, luonnollista elämää. Minulla ei ole mitään muita kroonisia sairauksia tai vaivoja. Olen täysin terve ihminen. Ehkäpä siksi kohtaloni ja karmani on kärsiä aknesta koko elämäni. Ja tällä hetkellä diane novan popsiminen onkin minulle ihan fine, koska niistä ei ole minulle yhtään mitään sivuvaikutuksia.

Ainoa ongelma on se, että lääkärit eivät enää suostu määräämään niitä useiksi vuosiksi. Joudun siis joka vuosi tappelemaan ja vaihtamaan lekureita ja hankkimaan jopa laittomasti pillerit. Tuntuu, että tässäkin on joku lääkefirmojen salaliitto takana, että jengi ostaisi muita pillerimerkkejä ja heidän akneoireensa uusisi... Diane nova siis maailman ainoa keino tällä hetkellä, jotta minun ihoni on hyvä ja akne poissa. Ja juuri sitä lääkärit eivät haluaisi millään minulle antaa lisää. Maksa-ja muut arvot, migreeni, ylipaino, tupakanpoltto, perinnölliset sairaudet tai mikään muu syy ei kosketa minua. Siksi rasittaakin aina kiistellä lekurin kanssa tästä iän ikuisesta asiasta. Mitäs menivät koukuttamaan minut siihen lääkkeeseen.

- ap

Vierailija
72/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokeiltu vaikka mitä ja Roaccutania en saa kun en syö enkä voi syödä pillereitä. Tämä on ns. Kauhun tasapaino, jos yksikin hoitorutiini laiminlyödään niin sitten kärsitään seuraavat 2vkoa.

Roaccutania voi saada myös ilman pillereitä. Lääkäri voi poiketa säädöksistä, jos kokee sen perustelluksi. Näin tehtiin minun kohdallani, ilmoitin vain etten halua pillereitä. Ja toisaalta, vaikka lääkäri sulle kirjoittaisi e-pillerit, niin kukaan ei sua pakota niitä syömään. Tärkeintähän on vain, ettet tule raskaaksi kuurin aikana eli huolehdit ehkäisystä muulla tavalla.

Vierailija
73/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että tästä heräsi taas vähän keskustelua ja myötätuntoviestejä - niitä tässä lähinnä kaipaankin, kun kaikki muu on jo käyty läpi miljoonat kerrat :)

Keskustelu on edennyt juuri niin kuin olettaa saattaa eli samat ikuiset väännöt ruokavaliosta, roa-kuurista, epillerien vaihdosta, kasvojenpesusta, apteekkien tehottomista rahastusmömmöistä, raskaaksi hankkiutumisesta, luonnonkosmetiikasta ja poppakonsteista.

Huomion arvioista mielestäni oli tuo ruokasoodalla kuorinta. Kaikkihan me aknesta kärsivät jo tiedämme, että mikään kuorinta ja ulkoiset tökötit eivät auta sisäiseen hormonaaliseen häiriöön (paitsi ehkä jopa pahentavat sitä). Mutta ruokasoodalla kuoriminen/naamio kyllä nopeuttaa finnien paranemista ja kirkastaa ihoa. Ja tekee ihanan siloiseksi. Sitä olen itse sillöin tällöin tehnyt, kun niitä näppyjä tulee. Lisäksi ruokasoodanaamio auttaa lievään atooppiseen ihottumaan ja kuivuuteen kasvoilla, mikä kuulostaa tietenkin hullulta ennen kuin sen itse kokeilee. En siis suosittele, sanon vain sen toimineen itselläni.

Minun tilanteenihan on nyt se, että ihoni on hyvä ja jopa kaunis tällä hetkellä. Silloin tällöin ilmestyy pari pientä, parissa päivässä katoavaa näppyä. Puhdistani kasvoni vain micellar-vedellä ja käytän pelkkää meikkivoidetta ja joskus puuteria. Ruokavalioni on välillä aivan päin persettä, jolloin syön ja ryyppään holtittomasti. Tämä ei vaikuta ihooni millään tavalla. Vastaavasti taas normaalisti syön ja liikun hyvin, huolehdin terveydestäni muutenkin kuin ihon takia. Ihoni kunto ei korreloi ruokavalion kanssa, ei vaikka kuinka olen sitä toivonut, haaveillut ja yrittänyt. Sehän olisi maailman huikein ja helpoin juttu.

Tämä ihoni hyvä kunto johtuu diane novasta, jota olen syönyt n.10v. Näiden vuosien aikana olen lopettanut pari kertaa, aina palaten takaisin pillereihin ihoni räjähdettyä. Olen kokeillut pari roa-kuuria ja sitä ennen teininä toki kaikki antibiootit (ulkoiset ja sisäiset), mömmöt, tahnat, nesteet, kuorinnat, saippuat, naamiot, meikittömyyskaudet, ruokavaliot, epillerimerkin vaihdot... Kerran teininä meinasin jopa ahdistuksissani viillellä kasvoni partaterällä.

Toiveeni olisikin elää lääkkeetöntä ja lisähormonitonta elämää, ilman mitään ylimääräisiä kemikaaleja ja myrkkyjä - ulkoisia ja sisäisiä - mitä nykyinen lääketiede tarjoaa aknen hoitoon. Toisin sanoen, haluaisin elää ihan normaalia, luonnollista elämää. Minulla ei ole mitään muita kroonisia sairauksia tai vaivoja. Olen täysin terve ihminen. Ehkäpä siksi kohtaloni ja karmani on kärsiä aknesta koko elämäni. Ja tällä hetkellä diane novan popsiminen onkin minulle ihan fine, koska niistä ei ole minulle yhtään mitään sivuvaikutuksia.

Ainoa ongelma on se, että lääkärit eivät enää suostu määräämään niitä useiksi vuosiksi. Joudun siis joka vuosi tappelemaan ja vaihtamaan lekureita ja hankkimaan jopa laittomasti pillerit. Tuntuu, että tässäkin on joku lääkefirmojen salaliitto takana, että jengi ostaisi muita pillerimerkkejä ja heidän akneoireensa uusisi... Diane nova siis maailman ainoa keino tällä hetkellä, jotta minun ihoni on hyvä ja akne poissa. Ja juuri sitä lääkärit eivät haluaisi millään minulle antaa lisää. Maksa-ja muut arvot, migreeni, ylipaino, tupakanpoltto, perinnölliset sairaudet tai mikään muu syy ei kosketa minua. Siksi rasittaakin aina kiistellä lekurin kanssa tästä iän ikuisesta asiasta. Mitäs menivät koukuttamaan minut siihen lääkkeeseen.

- ap

Ymmärrän että masentaa mutta kysyit ihan suoraan neuvoja, jos jollain on muuta kuin ruokavaliota/liikuntaa/pesua/hormoneja ohjeena. Vaivauduinko kirjoittamaan ihan turhaan? (70)

Vierailija
74/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo totta, että Diane Novaa on nykyään vaikea saada? JOS lääkettä on Suomessa edelleen saatavilla eikä potilaalla ole käytön estävää sairautta, kyllä sitä pitäisi määrätä! Tuohan on jo törkeää.

Vierailija
75/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Ymmärrän että masentaa mutta kysyit ihan suoraan neuvoja, jos jollain on muuta kuin ruokavaliota/liikuntaa/pesua/hormoneja ohjeena. Vaivauduinko kirjoittamaan ihan turhaan? (70)

Minä ainakin ymmärsin, että tässä ketjussa voisi vaihtaa ajatuksia, kokemuksia ja tuntemuksia aiheeseen liittyen... Että voi vaikka purkaa sydäntään, jos siltä tuntuu.

Vierailija
76/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet pois ja hiilarit minimiin. Pesu esim. Sebamedilla ja kunnon kosteutus. Erilaisia naamiota esim. savi ja peel-off.

Vierailija
77/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yrittää sanoa järkiasioita, kuin antaa ihon hengittää ilman pakkelikerrosta ja syödä terveellisesti niin alapeukkua satelee.

Et ole sitten nähnyt yhtään teinipoikaa, jolla on paha akne? Saattavat olla urheilijoita ja terveen ruuan syöjiäkin kaiken lisäksi.

Jotenkin on niin helppo naisille huudella tästä ongelmasta ja väittää, että meikkaaminen on suurin syy huonoon ihoon. Suurimmalle osalle tytöistäkin taitaa tulla finnejä siinä vaiheessa, kun eivät vielä meikkaa. Ymmärrän hyvin, jos alkavat silloin käyttää peittäviä voiteita, koska tytöille se on hyväksyttävää (ja osittain myös oletus). Poikien pitää yleensä vai kestää.

Vierailija
78/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aknea voisi verrata loisivaan naikkoseen jolle aivotoiminta on juttu ihan uus.

Vierailija
79/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sinkkitabletit ovat parantaneet ihon kuntoa jonkin verran. Iho tuntuu ja näyttää sileämmältä ja tasaisemmalta. Yllättäen sain jonkinlaista apua myös Nizoral-sampoosta: pestessäni suihkussa hiuksia sain päähäni pestä myös kasvoni Nizoralilla. Tehtyäni näin parin viikon ajan huomasin, että kasvojen reunoilla ja hiusrajassa olevat karheat epäpuhtauksien rykelmät olivat vähentyneet. Minulla on nykyään ongelmana lähinnä ihon öljyisyys ja mustapäät.

Nämä ovat kylläkin varmaan ohimeneviä juttuja, joten kohta joudun ehkä hankkimaan Diane Nova -reseptin.

Oletko kokeillut ihon öljyisyyden ja mustapäiden hoitoon Salisyylihappoa? En ole kärsinyt aknesta mutta pahoista mustapäistä kyllä ja tuo auttoi.

Vierailija
80/88 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meine base emäksinen suola on minun ihoni pelastus. Lisäksi syön sinkkiä. Teen suolasta kasvovettä, 1dl keitettyä vettä ja siihen 1tl suolaa ja pyyhin kasvot aamuin illoin. Käytän päivisin bb- voidetta ja mineraalimeikkejä. Muita voiteita en tarvitse. Iho pysynyt kurissa pari raskautta ja nyt kohdun poistosta johtuvan hormonimyrskyn. Poistan meikit iltaisin Urtekramin aloe vera palasaippualla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi