Ahtisaari: Kansa on väärässä
"Ahtisaari: ”Kansanäänestykset pitäisi kieltää kaikkialla paitsi Sveitsissä"
"Kansanäänestykset ovat myrkkyä"
Hmm... Ilmeisesti kansa oli väärässä myös silloin, kun äänesti Ahtisaaren presidentiksi.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ahtisaari-kansanaanestykset-pitaisi-k…
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Mutsi väitti, että Ahtisaari on koulutukseltaan ala-asteen opettaja. En ole tarkistanut asiaa, mutta jos se on totta, niin eipä hänkään ole saanut pätevää koulutusta työhönsä. Sitä paitsi hän on jo eläkeiässä.
Korjaan: kansakoulunopettaja.
On siis saanut koulutuksensa 50-luvulla.
Miettikää lähipiirinne 79-vuotiaita. Antaisitteko heidän päättää tämän maan asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa eliitti moralisoimassa kansaa ymmärtämättömyydestä. Mitenköhän olisi sen demokratian halveksumisen sijaan kansan kouluttaminen?
Mutta ei se ole kyllä mikään ihme, että Ahtisaari ei ymmärrä lainkaan mistä oikeistopopulismi todellisuudessa kumpuaa, nimittäin siitä että vapaa kapitalismi (ja EU sekä euro) ei tuonutkaan kuuta taivaalta. Kyse on maailmanlaajuisesta ilmiöstä kaikissa teollisuusmaissa. Ei kansasta tullut yhtäkkiä tyhmää, kansa vain ei ihan vielä ole sisäistänyt sitä mikä iski. Mutta kyllä se sen verran jo tietää että on vihainen, ja sitä Ahtisaari nyt haluaa torjua, ymmärtämättä lainkaan syitä jotka siihen johtivat. Tästä kertoo jo sekin, että kyykytyksestä johtuvaan vitutukseen hän tarjoaa lisää kyykytystä.
Kyllä esim. peruskoulussa jo 70/80-luvulla opetettiin yhteiskunnan toiminnan perusteet ja matematiikkaa niin paljon, että pystyisi yksinkertaisista arvioinneista ja laskelmista selviämään, mutta suurin osa viittaa niille kintaalla. Kun "ei niitä tarvii missään."
En minä nyt tarkoittanut mitään perusopetusta vaan sitä, että ihmiset otetaan mukaan päätöksentekoon ja yhteiskunnan jäseniksi, heille annetaan tietoa asioista ja heidän annetaan päättää asioita. Kun ihmiset syrjäytetään kaikesta tiedosta ja heidän yhteiskunnallinen vaikuttamisensa on sitä että kerran neljässä vuodessa pääsee äänestämään siitä miten ihmiskasvoista kapitalismia seuraavat neljä vuotta harjoitetaan.
Ei ole edes yritystä saada ihmisiä oikeasti vastuullisiksi yhteiskunnan tasa-arvoisiksi jäseniksi, on ainoastaan tavoite (jota Ahtisaarikin tässä ajaa) saada heidän äänensä kutistumaan entistä pienemmäksi. Sitä on kapitalismi siinä vaiheessa kun pääoma saa täydelliseen otteeseensa myös poliittiset elimet. Kuten viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana on käynyt.
Mistä kaikesta tiedosta esim. sinut on syrjäytetty? Miten Ahtisaari ja muut on kutistamassa kansalaisten ääntä "entistä pienemmäksi"? Ei meillä ole ollut edes neuvoa antavia kansanäänestyksiä maan historiassa kuin pari.
Ahtisaari halveksuu periaatteellisesti demokratiaa, hän sanoo kansanäänestysten olevan kategorisesti paska idea. Hän haluaa siis luopua niistä ylipäätään mahdollisena keinona, eli siis kutistaa kansalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa. Hänen näkökulmastaan kansalla ei ole eikä pidäkään olla mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen miten heitä hallitaan. Kansalle kuuluu työ- ja hiljaisuusvelvoite.
Tuo liittyen siis siihen showhun jota meidän politiikkamme nykyään on, mutta noin muuten tarkoitin sitä tietoa ja päätöksentekoa, joka tapahtuu yhteiskunnan kaikkein tärkeimmässä osassa eli tuotannossa. Kapitalistisessa järjestelmässä kaikki tuotantoon liittyvä päätöksenteko tapahtuu pienessä porukassa suljettujen ovien takana ja sillä joka työn tekee (ja joka myös lopulta osaa tuotteen) ei ole sananvaltaa mihinkään. Kun me vietämme kolmasosan elämästämme tekemällä jotain mihin meillä ei ole pienintäkään mahdollisuutta vaikuttaa, on absurdia väittää että meitä ei olisi syrjäytetty todellisesta päätöksenteosta. Siitä mitä tuotetaan, missä tuotetaan ja mihin toimitetaan, nämä ovat ihmisen toiminnan perusedellytyksiä ja niitä palasia jolle kaikki muu rakentuu.
Ja meidät on totaalisesti syrjäytetty siitä kaikesta.
Kyllähän tuotteen ostajalla on aika laaja sananvalta. Kautta aikojen yrityksiä on mennyt konkurssiin, kun heidän tuotteelleen ei ole kysyntää. Viimeisen kymmenen vuoden aikana yritysten läpinäkyvyys tuotannon suhteen on minusta vain kasvanut. Ihmiset ovat hintatietoisuuden lisäksi keskimäärin tietoisempia tuotannon eettisestä ulottuvuudesta. Tuotteen ostajalla on täysi oikeus valita, valitseeko esim. kotimaisen tuotteen vai ei.
Itse koen ostopäätöksilläni voivani paljoltikin vaikuttaa siihen, mitä tuotetaan, missä tuotetaan ja mihin toimitetaan. Lisäksi koen työssäni (teknologia-alan yritys) voivani toteuttaa luovuutta ja vaikuttaa noihin asioihin meidän tuotteidemme suhteen, vaikkakin asiakkaiden valinnat asettavat viime kädessä rajat. Ja en ole mikään pomoportaan porho, vaan arvostettu asiantuntija.
Tuotteen ostajalla ei ole minkäänlaista sananvaltaa kapitalistisessa järjestelmässä. Sinulla ei ole valtaa siihen mitä ja millaisia tuotteita kaupassa on tarjolla, koska ne on jo tuotettu ennen kuin ne tulevat sinne. Kapitalistisessa tuotantoprosessissa sinä itse olet tuottanut ne (et tietenkään kirjaimellisesti juuri noita tuotteita, mutta sinä luot itse osaltasi omalla työlläsi edellytykset niiden olemassaololle). Ja kun sinulla ei ole valtaa tuotannossa, miten sinulla voisi olla valtaa ostaessasikaan? Sinä vain käyt lunastamassa sinulle kuuluvan kulutusoikeuden tuotteeseen, joka on jo olemassa.
Noin muutenkin yksittäisen palkansaajan käytettävissä olevat resurssit ovat täysin mitättömiä siihen että niillä voisi jotenkin laajemmin ohjailla resurssien käyttöä. Ajatuskin on absurdi, koko kapitalistinen järjestelmä perustuu sille että valta on harvojen käsissä.
Kyllähän tämä nykyinen "demokratia" luo ihan valheellisen vaikuttamiskyvyn tunteen. Ainakaan itsellä ei ole sellainen olo, että tässä mikään menisi niin kuin haluaisin. Sitten aina kuulee helpon vastuunsiirtokortin, että "ittepähän ootte äänestäny". Ja poliitikot tekee mitä ne haluaa, koska me ollaan "itte äänestetty niin".
Parempi olisi ehkä olla jokin muu valtiomuoto.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä nykyinen "demokratia" luo ihan valheellisen vaikuttamiskyvyn tunteen. Ainakaan itsellä ei ole sellainen olo, että tässä mikään menisi niin kuin haluaisin. Sitten aina kuulee helpon vastuunsiirtokortin, että "ittepähän ootte äänestäny". Ja poliitikot tekee mitä ne haluaa, koska me ollaan "itte äänestetty niin".
Esim. virallistenkin tutkimusten mukaan pakkoruotsia vastustaa lähes 3/4 suomalaisista. Asiasta tehtiin kansalaisaloitekin, joka sai riittävästi kannatusta, mutta eduskunta pyyhki sillä takapuoltaan. Pakkoruotsin poistamisen sijaan ikään kuin eliitin vi**uiluna se päätettiinkin aikaistaa ala-asteelle.
Vierailija kirjoitti:
No ei mikään valtiomuoto vaan koko talousjärjestelmä pitää uudistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla ihmisistä ei vaan ole sitä tarvittavaa ymmärrystä, mikä tarvitaan esimerkiksi EU:n, Brexitin tai Natoon vai ei-tyyppisissä kysymyksissä. Sitä varten meillä on kansanedustajat
Katsopa nyt noita nykyisiä kansanedustajia. Luulen, että keskimääräinen av-mamma ei ole sen tyhmempi.
Ja kansa on ne sinne äänestänyt. Ehkä jokin muu järjestelmä olisi toimivampi.
Kansa toki äänesti, mutta kukaan tuskin ikinä olisi uskonut sitä takinkäännön määrää, mitä nämä yksilöt eduskuntaan päästessään alkoi suorittaa.
No, ainakaan itse en enää usko vaalipuh... siis vaalivalheita.
Eiköhän tuo takinkääntöjen määrä ole kaikkien vaalien jälkeen jokseenkin vakio. Onko joskus ollut syytä luottaa vaalipuheisiin?
Me vanhat starbat muistetaan hyvin mm. Erkki Liikasen lapsilisien kolminkertaistaminen.
Ahtisaari on oikeassa. Eikä tarvii kuin tehdä läpileikkaus palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutsi väitti, että Ahtisaari on koulutukseltaan ala-asteen opettaja. En ole tarkistanut asiaa, mutta jos se on totta, niin eipä hänkään ole saanut pätevää koulutusta työhönsä. Sitä paitsi hän on jo eläkeiässä.
Korjaan: kansakoulunopettaja.
On siis saanut koulutuksensa 50-luvulla.
Miettikää lähipiirinne 79-vuotiaita. Antaisitteko heidän päättää tämän maan asioista?
Hm, oma äitini on 88 ja appivanhemmat reilusti päälle 80. Appi alkaa sairauksiensa jälkeen olla vähän huru-ukko, mutta anoppi ja äitini ovat aivan skarppeja ja elävät tätä päivää. Kyllä he ovat kelpoisia päättämään tämän maan asioista, jos minulta kysytään.
Hyvin vaihteleva tilanne henkilöittäin, ei voi millään pistää ehdotonta ikärajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla ihmisistä ei vaan ole sitä tarvittavaa ymmärrystä, mikä tarvitaan esimerkiksi EU:n, Brexitin tai Natoon vai ei-tyyppisissä kysymyksissä. Sitä varten meillä on kansanedustajat
Katsopa nyt noita nykyisiä kansanedustajia. Luulen, että keskimääräinen av-mamma ei ole sen tyhmempi.
Olet aika optimisti. Mä luulen kyllä, että suurinta osaa evVvk mikään politiikka ja ymmärrys on hyvin vaatimattomalla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. virallistenkin tutkimusten mukaan pakkoruotsia vastustaa lähes 3/4 suomalaisista. Asiasta tehtiin kansalaisaloitekin, joka sai riittävästi kannatusta, mutta eduskunta pyyhki sillä takapuoltaan. Pakkoruotsin poistamisen sijaan ikään kuin eliitin vi**uiluna se päätettiinkin aikaistaa ala-asteelle.
Kyllä kansa tietää. Tuo on just niin loistava esimerkki, että miten melko yhdentekevässäkään asiassa ei voida antaa kansalaisten valita. Kun ajatus ei edes ollut ruotsinopetuksen lopettaminen vaan sen muuttaminen vapaaehtoiseksi.
Pitäskö tästä nyt sitten uumoilla, että Suomi laitetaan myyntikuntoon ja liitetään Ruotsiin? Mitä yhtenäisempi maailma, sen parempi?
Mitä luulette, että saisiko SItoutumattomat ehdokkaat , joilla olisi antikapitalistiset ajatukset, kannatusta tulevaisuuden eduskuntavaaleissa?
Luulen että kyllä !
EI OSTETA MITÄÄN JA VAIKUTETAAN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aika optimisti. Mä luulen kyllä, että suurinta osaa evVvk mikään politiikka ja ymmärrys on hyvin vaatimattomalla tasolla.
Kuvailitko nyt kansanedustajaa vai av-mammaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailitko nyt kansanedustajaa vai av-mammaa?
Av-mammaa. Kansanedustajia kyllä politiikka kiinnostaa, syyt saattavat tosin vaihdella.
Ahtisaari on oikeassa.