Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhetyöntekijä kyselee raha-asioista

Vierailija
04.10.2016 |

Ollaan oltu lastensuojelunasiakkaita jo monta vuotta, erilaisten ongelmien vuoksi. On ollut koulunkäyntiongelmia vanhimmalla lapsella, ja itsellä burnout takana. Perhetyöntekijä on käynyt vaihtelevasti, ja tarpeen mukaan. Ollaan oltu aika köyhiäkin lähes koko tämä aika. Nyt mies sai hyväpalkkaisen työn ja olen surutta ostellut kotiin kaikkea mukavaa, siis sellaista joista olen vain joskus haaveillut. Lapsille ostettiin uudet vaatteet ja uusia leluja. Perhetyöntekijä (joka on uusi, käynyt vain muutaman kerran) huomasi tämän ja kysyi, kuinka meillä on varaa tähän kaikkeen? Menin hieman hämilleni, enkä oikein osannut vastata mitään. Pitääkö lastensuojelun asiakkaan olla superköyhä tai edes köyhä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se miehen hyväpalkkainen työ tuo kuussa rahaa? Paljonko omat tulosi ovat? Paljonko ovat pakolliset menonne? Säästättekö pahanpäivän varalle?

Mä en ole ap, mutta kyllä mä ostan palkkapäivänä lapselle ehkä uusia leluja, vaatteita yms. Eikö se ole ihan normaalia.

Kiitos! Miksi kaupat on täynnä vaatteita jos niitä ei saisi ostaa? :D ap

Niin. Mulla ei ole hyvä palkka, mutta ostan lapselleni kivat vaatteet. Mulle ei ole tuollaisesta huomauteltu. Perhetyöntekijä/t ovat kivat. Tiukkaa on välillä kuten kriiseissä, eroissa tuppaa olemaan. Jostain syystä lapselle haluaa juuri silloin kaiken.

Vierailija
22/29 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain toinen vanhempi on töissä ja asumisesta on kuluja, niin vaikea uskoa että palkasta jää juurikaan shoppailuvaraa. Käteen jäänee jotain 2000€ ja perheen kaikki pakolliset menot (asuminen, ruoka, vakuutukset, puhelin nyt ainakin) helposti vähintään 1800€. Siitä 150€säästöön ja 50€ muuhun kuin välttämättömään; ei sillä kovin montaa vaatekertaa osteta

Ei niin mutta fiksu ostaa välillä kengät ja ulkoiluvaatteet aleista ja osaa sisustaa edullisesti ja maulla. Sitäpaitsi mulla ei jää noin paljoa käyttövaraa. T, töissäkäyvä eronnut äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatteko sosiaalitukea? Jos saatte, on aika epäreilua ostella tavaroita sen sijaan, että esim säästäisi vähän, eikö?

Vierailija
24/29 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain toinen vanhempi on töissä ja asumisesta on kuluja, niin vaikea uskoa että palkasta jää juurikaan shoppailuvaraa. Käteen jäänee jotain 2000€ ja perheen kaikki pakolliset menot (asuminen, ruoka, vakuutukset, puhelin nyt ainakin) helposti vähintään 1800€. Siitä 150€säästöön ja 50€ muuhun kuin välttämättömään; ei sillä kovin montaa vaatekertaa osteta

Tuplaa tuo summa ja lisää vielä tonni niin ollaan aika lähellä totuutta, mitä siis jää pakollisten jälkeen käteen. ap

Vierailija
25/29 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatteko sosiaalitukea? Jos saatte, on aika epäreilua ostella tavaroita sen sijaan, että esim säästäisi vähän, eikö?

Lastensuojelun asiakkuudella ei ole mitään tekemistä sosiaalitukien kanssa. Ei katso yhteiskuntaluokkaa ja varallisuutta se asia.

Vierailija
26/29 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks toi 150e säästöön laitettava summa lakipykäliin kirjoitettu

Vierailija
27/29 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se miehen hyväpalkkainen työ tuo kuussa rahaa? Paljonko omat tulosi ovat? Paljonko ovat pakolliset menonne? Säästättekö pahanpäivän varalle?

Mä en ole ap, mutta kyllä mä ostan palkkapäivänä lapselle ehkä uusia leluja, vaatteita yms. Eikö se ole ihan normaalia.

Kiitos! Miksi kaupat on täynnä vaatteita jos niitä ei saisi ostaa? :D ap

Niin. Mulla ei ole hyvä palkka, mutta ostan lapselleni kivat vaatteet. Mulle ei ole tuollaisesta huomauteltu. Perhetyöntekijä/t ovat kivat. Tiukkaa on välillä kuten kriiseissä, eroissa tuppaa olemaan. Jostain syystä lapselle haluaa juuri silloin kaiken.

Kun oltiin köyhiä, kolusin isoja kirppareita joista löysi pikkurahalla hyväkuntoisia vaatteita. Saan jotain tyydytystä siitä, että onnistun ostoksissani, varsinkin jos löydän jotain arvokasta halvalla. Olen myös huomannut ettei rahalla saa hyvää sisustusmakua :) ap

Vierailija
28/29 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö perhetyöntekijä, että miehesi sai hyväpalkkaisen työn? Vai kuvitteleeko hän, että olette edelleen köyhiä, mutta sinä et kykene hallitsemaan shoppailuvimmaasi, mikä lopulta johtaa ylivelkaantumiseen ja muihin lasten kannalta huonoihin tilanteisiin?

Tietää että sai töitä, palkasta en ole puhunut mitään. Näinä vuosina huolena ei koskaan ollut lastensuojelulla meidän rahan käyttö, eikä sen puutekaan. En harrasta shoppailua, lähinnä kierättämistä, mutta nyt ostin ihan uudet vaatteet kaupasta mikä on oikeasti harvinaista. En kyllä ajatellut, että tuossa voisi olla kuviteltu ongelma. ap

Miten sinä et ymmärrä, että aiemmin jokseenkin vähävaraisen perheen yllättävän runsas rahankäyttö voi todellakin aiheuttaa ongelmia? Mitä salaamista hyvässä palkassa on? Aivan hyvin olisit selvittänyt koko asian kertomalla, että nyt on varaa tällaiseen kun miehellä on hyväpalkkainen työ.

Ajattelepa nyt, miltä se ulkopuolisesta voi näyttää.

Esimerkkinä on jo mainittu, että voi olla seurausta rahankäytön ja elämänhallinnan menettämisestä. Siis ei enää välitetä maksaa laskuja vaan ostellaan kaikkea kivaa ja eletään päivä kerralla.

Toinen syy yllättävään rahankäytön lisääntymiseen voi olla rikollisilla keinoilla hankittu raha. Vilkkaammalla mielikuvituksella voi keksiä paljon enemmänkin syitä sille, mistä syystä rahaa voi yllättäen olla paljon enemmän kuin ennen, ja monet niistä antavat entistä enemmän aihetta lastensuojelulle.

Vierailija
29/29 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö perhetyöntekijä, että miehesi sai hyväpalkkaisen työn? Vai kuvitteleeko hän, että olette edelleen köyhiä, mutta sinä et kykene hallitsemaan shoppailuvimmaasi, mikä lopulta johtaa ylivelkaantumiseen ja muihin lasten kannalta huonoihin tilanteisiin?

Tietää että sai töitä, palkasta en ole puhunut mitään. Näinä vuosina huolena ei koskaan ollut lastensuojelulla meidän rahan käyttö, eikä sen puutekaan. En harrasta shoppailua, lähinnä kierättämistä, mutta nyt ostin ihan uudet vaatteet kaupasta mikä on oikeasti harvinaista. En kyllä ajatellut, että tuossa voisi olla kuviteltu ongelma. ap

Miten sinä et ymmärrä, että aiemmin jokseenkin vähävaraisen perheen yllättävän runsas rahankäyttö voi todellakin aiheuttaa ongelmia? Mitä salaamista hyvässä palkassa on? Aivan hyvin olisit selvittänyt koko asian kertomalla, että nyt on varaa tällaiseen kun miehellä on hyväpalkkainen työ.

Ajattelepa nyt, miltä se ulkopuolisesta voi näyttää.

Esimerkkinä on jo mainittu, että voi olla seurausta rahankäytön ja elämänhallinnan menettämisestä. Siis ei enää välitetä maksaa laskuja vaan ostellaan kaikkea kivaa ja eletään päivä kerralla.

Toinen syy yllättävään rahankäytön lisääntymiseen voi olla rikollisilla keinoilla hankittu raha. Vilkkaammalla mielikuvituksella voi keksiä paljon enemmänkin syitä sille, mistä syystä rahaa voi yllättäen olla paljon enemmän kuin ennen, ja monet niistä antavat entistä enemmän aihetta lastensuojelulle.

Mies sai töitä Heinäkuussa, tietenkään elintasomme ei noussut välittömästi, vaan pikkuhiljaa. Olen avoin, kerron ihan mielelläni asioistani mutta tuo tapa millä perhetyöntekijä sen kysyi (epäolennainen asia, kun mies sai töitä) loukkasi mielestäni yksityisyyttäni. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi