Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy 10-lapsisen lestadiolaisperheen tyttäreltä, vastaan kaikkiin tunnin sisään.

Vierailija
01.10.2016 |

Joten

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks teitä on niin vähän? Meitä on 16:)

Vierailija
62/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydettiinkö teillä kotona syntejä anteeksi "Jeesuksen nimessä ja veressä"? Tekevätkö ihmiset tätä oikeasti näitä sanoja käyttäen?

Ajatellaanko liikkeessä yleisesti (ihmisten, ei vain opetusten keskuudessa) että vain lestadiolaiset pääsevät taivaaseen ja kaikki muut ovat automaattisesti tuomittu kadotukseen? Jos teidän perheessä ei ajatella näin, entä muuten omassa ympäristössäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitkö lapsuudessasi/nykyään suuren lapsimäärän aiheuttamaa uupumusta muissa perheissä?

Oletko nähnyt/uskotko että on perheitä, jotka kärsivät ehkäisykiellon aiheuttamasta suuresta lapsimäärästä ja sen rasituksista mutta eivät helvetin pelossa uskalla ehkäistä?

Oletko kuullut käsitteestä "vauvavarasto"? Miten siihen suhtaudutaan?

Vierailija
64/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö rippikoulun Jämsässä, Reisjärvellä, Kalliossa, Ranualla vai missä?

Vierailija
65/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeessä ajattelit, kun noin kristillisesti ja hyvin kasvatettuna petit ekaa miestäsi? Oliko aviomies?

Tähän en kyllä jaksais edes vastata. Eikä ollut aviomies :D olin 17-18 v hänen kanssaan seurustellessa. -ap

Vierailija
66/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se uskon kieltäminen käytännössä tapahtuu. Onko siihen jokin rituaali tms.

Ja uskoithan sinä edelleen Jumalaan.

No ei ole rituaalia. Jos sanot ettet ole enää uskovainen nii sit se on uskon kieltäminen. Lestadiolaiset ajattelevat että uskovaisia ovat vain lestat. - ap

Vierailija
67/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydettiinkö teillä kotona syntejä anteeksi "Jeesuksen nimessä ja veressä"? Tekevätkö ihmiset tätä oikeasti näitä sanoja käyttäen?

Ajatellaanko liikkeessä yleisesti (ihmisten, ei vain opetusten keskuudessa) että vain lestadiolaiset pääsevät taivaaseen ja kaikki muut ovat automaattisesti tuomittu kadotukseen? Jos teidän perheessä ei ajatella näin, entä muuten omassa ympäristössäsi?

Ainakin meillä jos olin tehnyt lapsena pahaa ja pyysin anteeksi, niin äiti tai isä sanoi: Saat anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä. Ja seuroissa yms.

Lestadiolaiset ajattelevat että kaikki lestadiolaiset + lapset (oli lapset lestoja tai ei, jos kuolevat lapsena) pääsevät taivaaseen. Sama pätee ihmisiin jotka on esim kehitysvammaisia, siis lapsen tasolla tms. - ap

Vierailija
68/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitkö lapsuudessasi/nykyään suuren lapsimäärän aiheuttamaa uupumusta muissa perheissä?

Oletko nähnyt/uskotko että on perheitä, jotka kärsivät ehkäisykiellon aiheuttamasta suuresta lapsimäärästä ja sen rasituksista mutta eivät helvetin pelossa uskalla ehkäistä?

Oletko kuullut käsitteestä "vauvavarasto"? Miten siihen suhtaudutaan?

Huomasin kyllä äidistä että hän oli väsynyt, silloin kun kolme pikkusisarustani syntyi lyhyellä ikäerolla.. Pahin oli ehkä kaverini äiti, joilla oli 8 lasta 0-11 v, oltiin siis ala-asteella, muistan miten pelkäsin mennä sinne kun se äiti aina huusi ja itki puhelimessa jollekkin mitenväsynyt oli ja "vieraita pentuja talo täynnä'" ei kyllä kiinnostanut mennä kovin usein..

Vauvavarastosta en ole kuullut. - ap

Vierailija
69/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulikki kirjoitti:

Kävitkö rippikoulun Jämsässä, Reisjärvellä, Kalliossa, Ranualla vai missä?

Ranualla :) Ja Siikatörmällä käytiin suurtyttöleirillä, kesä ja talvileireillä jne :)

Ranualla oli kyllä kivaa :D - ap

Vierailija
70/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä suvareissa kävit viimeksi?

Vierailija
71/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista seksuaali kasvatusta/ valistusta olet saanut kotona? Näyttivätkö isä ja äiti hellyyttä toisiaan kohtaan?

Näyttivät kyllä hellyyttä. Äidin kanssa puhuttiin seksistä kun olin 16-vuotias ja aloin viedä poikakavereita kotiin. Ehkäisystä ei puhuttu vaan lähinnä siitä etten saa harrastaa seksiä ennen kuin olen löytänyt oikean ja olen vanhempi. Koska siitä voi tulla raskaaksi, sukupuolitauteja yms. -ap

Kiitos vastauksesta :) jos saan vähän samaan teemaan jatkaa, niin mitä sinulle on kotonaopetettu tai millaisia ajatuksia sinulla muuten on homo/biseuksuaalseista (miehet ja naiset). Onko sinusta esim väärin jos kaksinaista tekevät toisilleen hyvää, suutelemalla tai alapäitään koskettelemalla?

No hirveesti ei ole asiasta puhuttu. Kun olin lapsi homot olivat varmaan enemmän kaapissa,kuin tänä päivänä. Siis 90-luvulla ja 2000-luvun alussa.. joskus äiti on negatiiviseen sävyyn puhunut serkustani, joka on lesbo, mutta muuten on hänen kanssaan tekemisissä. Itse kyllä hyväksyn kaikenlaiset suuntautumiset :) paras ystäväni on bi (kai me kaikki vähän olemme) ja seurustelee nyt naisen kanssa. Minulla on myös useampi kaveri jotka ovat homoja, en pidä sitä mitenkään ihmeellisenä tai mitään. - ap

Sinä ehkä mutta älä puhu muiden puolesta, kiitos.

Vierailija
72/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista seksuaali kasvatusta/ valistusta olet saanut kotona? Näyttivätkö isä ja äiti hellyyttä toisiaan kohtaan?

Näyttivät kyllä hellyyttä. Äidin kanssa puhuttiin seksistä kun olin 16-vuotias ja aloin viedä poikakavereita kotiin. Ehkäisystä ei puhuttu vaan lähinnä siitä etten saa harrastaa seksiä ennen kuin olen löytänyt oikean ja olen vanhempi. Koska siitä voi tulla raskaaksi, sukupuolitauteja yms. -ap

Kiitos vastauksesta :) jos saan vähän samaan teemaan jatkaa, niin mitä sinulle on kotonaopetettu tai millaisia ajatuksia sinulla muuten on homo/biseuksuaalseista (miehet ja naiset). Onko sinusta esim väärin jos kaksinaista tekevät toisilleen hyvää, suutelemalla tai alapäitään koskettelemalla?

No hirveesti ei ole asiasta puhuttu. Kun olin lapsi homot olivat varmaan enemmän kaapissa,kuin tänä päivänä. Siis 90-luvulla ja 2000-luvun alussa.. joskus äiti on negatiiviseen sävyyn puhunut serkustani, joka on lesbo, mutta muuten on hänen kanssaan tekemisissä. Itse kyllä hyväksyn kaikenlaiset suuntautumiset :) paras ystäväni on bi (kai me kaikki vähän olemme) ja seurustelee nyt naisen kanssa. Minulla on myös useampi kaveri jotka ovat homoja, en pidä sitä mitenkään ihmeellisenä tai mitään. - ap

Eikö muuten joskus oo tehty tutkimus että kaikki naiset ovat vähän bi-seksuaaleja tai lesboja. Se joka ei sitä myönnä on ei vaan halua tunnustaa sitä itselleen tai ei vain vielä tiedä olevansa :)) sry vähän ot, mut vituttaa tollaset takakireet estoiset eukot.

Ap:lle kysymys: Pidetäänkö lestadiolaisilla kokoontumisia tms? Onko totta jos lestaperheen ei-lesta lapsi menee naimisiin, niin häissä ei tarjoilla alkoholia? Tai jos on sukujuhlia ja osa porukasta lestadiolaisia, niin alkoholit otetaan esiin vasta kun lestadiolaiset ovat lähteneet?

Vierailija
73/83 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallisena luterilaisena kristittynä ja uskovana oikeastaan ihan suututtaa tuo lestadiolaisten harhaoppi, että vain he pääsevät taivaaseen. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Lestoilla ei ole siihen mitään yksinoikeutta. Miten paljon mahtavat edes Jeesuksesta puhua, jos tämä aika rankka epäilys sallitaan?

Vierailija
74/83 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena vapahtajanasi?

En ole enää itse lestadiolainen, mutta uskon kyllä että Jeesus on ollut olemassa. Uskon myös Jumalaan. Ja uskon myös siihenkin että ne jotka uskoo Jumalaan, pääsevät taivaaseen.

Uskotko Jeesuksen olevan Jumala tai Jumalan poika?

Hei, et vastannut kysymykseeni? :)

Vierailija
75/83 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lestatytöt ovat lähes kaikki niin ilkeitä ja koulukiusaajia.? Liittyykö siihen kun kaikki saa aina Jeesuksen nimessä anteeksi vai ihan vain kasvatuksen puutteeseen?

Vierailija
76/83 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena vapahtajanasi?

En ole enää itse lestadiolainen, mutta uskon kyllä että Jeesus on ollut olemassa. Uskon myös Jumalaan. Ja uskon myös siihenkin että ne jotka uskoo Jumalaan, pääsevät taivaaseen.

Uskotko Jeesuksen olevan Jumala tai Jumalan poika?

Hei, et vastannut kysymykseeni? :)

Joo meni ohitse. Kyllä uskon. - ap

Vierailija
77/83 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallisena luterilaisena kristittynä ja uskovana oikeastaan ihan suututtaa tuo lestadiolaisten harhaoppi, että vain he pääsevät taivaaseen. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Lestoilla ei ole siihen mitään yksinoikeutta. Miten paljon mahtavat edes Jeesuksesta puhua, jos tämä aika rankka epäilys sallitaan?

Kyllä Jeesuksesta puhutaan paljon. Seuroissa, päiväkerhossa, pyhäkoulussa, nuortenilloissa, raamattuluokissa missä vaan. Mutta ymmärrän kyllä, itsekkin ihmettelin lapsena esim kirkossa jumalanpalveluksessa, että eikö nämä muut jotka ovat täällä, muttei "uskovaisia" (eli lestoja) mutta uskovat jumalaan, pääse muka taivaaseen.

Luulenpa että tuo oppi tulee raamatun sanoista, että on pieni joukko maassa joka pääsee taivaaseen ja lestadiolaiset olettavat olevansa niitä.. koska tottelevat raamatun käskyjä (mikä ei pidä paikkansa.) Joo älä pidä ulkonaista kauneutta tärkeänä, älä tuhraa jumalan luomaa (meikkaus yms) ei saa kuunnella musiikkia joka houkuttelee synnin tielle, mutta esim: miestenhän ei pitäisi leikata hiuksia ohimon kohdalta tai ajaa partaa, ja kyllähän lestat niin tekevät.

Ymmärrän suuttumuksesi täysin..on otettu muutama sääntö mielivaltaisesti raamatusta ja sitten vain niitä noudatetaan.

Lisäksi kuitenkin syrjitään ja halveksutaan epäuskosten tapoja, itse vain ollaan parhaita.. tuo on aina ärsyttänyt minuakin. - ap

Vierailija
78/83 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lestatytöt ovat lähes kaikki niin ilkeitä ja koulukiusaajia.? Liittyykö siihen kun kaikki saa aina Jeesuksen nimessä anteeksi vai ihan vain kasvatuksen puutteeseen?

No enpä ole huomannut että olisi?

Varmaan jotkut mutta eiköhän joka paikassa uskontoon tai rotuun katsomatta ole näitä luonnevikaisia koulukiusaajia. -ap

Vierailija
79/83 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muuten joskus oo tehty tutkimus että kaikki naiset ovat vähän bi-seksuaaleja tai lesboja. Se joka ei sitä myönnä on ei vaan halua tunnustaa sitä itselleen tai ei vain vielä tiedä olevansa :)) sry vähän ot, mut vituttaa tollaset takakireet estoiset eukot.

Ap:lle kysymys: Pidetäänkö lestadiolaisilla kokoontumisia tms? Onko totta jos lestaperheen ei-lesta lapsi menee naimisiin, niin häissä ei tarjoilla alkoholia? Tai jos on sukujuhlia ja osa porukasta lestadiolaisia, niin alkoholit otetaan esiin vasta kun lestadiolaiset ovat lähteneet?

Joo kyllä ainakin kaikki häät joissa ei-lesta lestadiolaisperheestä menee naimisiin, niin alkoholia tarjotaan vasta sitten kun lestadiolaiset ovat lähteneet/tai ei ollenkaan.

Sama on ollut kaikissa sukujuhlissa. -ap

Vierailija
80/83 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä ole huomannut että olisi?

Varmaan jotkut mutta eiköhän joka paikassa uskontoon tai rotuun katsomatta ole näitä luonnevikaisia koulukiusaajia. -ap

Lapsemme koulussa juurikin lestat ovat niitä kiusaajia ja mietin vain mistä johtuu.