Kysy 10-lapsisen lestadiolaisperheen tyttäreltä, vastaan kaikkiin tunnin sisään.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista seksuaali kasvatusta/ valistusta olet saanut kotona? Näyttivätkö isä ja äiti hellyyttä toisiaan kohtaan?
Näyttivät kyllä hellyyttä. Äidin kanssa puhuttiin seksistä kun olin 16-vuotias ja aloin viedä poikakavereita kotiin. Ehkäisystä ei puhuttu vaan lähinnä siitä etten saa harrastaa seksiä ennen kuin olen löytänyt oikean ja olen vanhempi. Koska siitä voi tulla raskaaksi, sukupuolitauteja yms. -ap
Kiitos vastauksesta :) jos saan vähän samaan teemaan jatkaa, niin mitä sinulle on kotonaopetettu tai millaisia ajatuksia sinulla muuten on homo/biseuksuaalseista (miehet ja naiset). Onko sinusta esim väärin jos kaksinaista tekevät toisilleen hyvää, suutelemalla tai alapäitään koskettelemalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena vapahtajanasi?
En ole enää itse lestadiolainen, mutta uskon kyllä että Jeesus on ollut olemassa. Uskon myös Jumalaan. Ja uskon myös siihenkin että ne jotka uskoo Jumalaan, pääsevät taivaaseen.
Uskotko Jeesuksen olevan Jumala tai Jumalan poika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nussitko ilman kumia?
Joo mieheni kanssa kyllä :D meillä on yksi lapsikin. Nyt syön e-pillereitä. -ap
Mikset kokonaan ilman ehkäisyä?
Eikö omatunto huuda että on väärin ottaa miehen spermat sisään ja tuhota siemenet pillereillä?
Ei.koska en ole enää lestadiolainen - ap
Voisitko pettää?
No olen kerran pettänyt eksääni. Nykyisen mieheni kanssa. :/ joo en ole ylpeä. Eksäni ei kyllä ollut yhtään sen parempi jos siitä lähdetään. - ap
Mitä jos nyt tulisit raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ollut parasta 10-lapsisessa perheessä kasvaessa? Oletteko usein viettäneet aikaa kaikkien sisarusten kesken samanaikaisesti? Mitä silloin teette, kun hengailette kymmenen hengen porukalla? Teistähän riittäisi kunnom joukkueet moniin pallopeleihin. :D Vai jakauduitteko usein "pienempiin" porukoihin, tyyliin 4 vanhinta pelaa olkkarissa jotain ja loput leikkii lastenhuoneessa?
Siis parasta oli lapsena just kaikki pihaleikit yms :D ja se et oli aina seuraa. Pelattiin kaikkea pallopaikalla, jalkapalloa yms ja yleensä mukana oli serkut jotka asuu lähellä niin meitä oli iltaisin joku 30 tyyppiä pelaamassa. Muuten kyllä kaikilla oli omia kavereita jne, sisarujsistani eniten leikin vuotta nuoremman siskoni kanssa barbeilla yms ja kävimme myös yhdessä ratsastustunneilla jne :)
Vastaan illemmalla loppuihin. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista seksuaali kasvatusta/ valistusta olet saanut kotona? Näyttivätkö isä ja äiti hellyyttä toisiaan kohtaan?
Näyttivät kyllä hellyyttä. Äidin kanssa puhuttiin seksistä kun olin 16-vuotias ja aloin viedä poikakavereita kotiin. Ehkäisystä ei puhuttu vaan lähinnä siitä etten saa harrastaa seksiä ennen kuin olen löytänyt oikean ja olen vanhempi. Koska siitä voi tulla raskaaksi, sukupuolitauteja yms. -ap
Kiitos vastauksesta :) jos saan vähän samaan teemaan jatkaa, niin mitä sinulle on kotonaopetettu tai millaisia ajatuksia sinulla muuten on homo/biseuksuaalseista (miehet ja naiset). Onko sinusta esim väärin jos kaksinaista tekevät toisilleen hyvää, suutelemalla tai alapäitään koskettelemalla?
No hirveesti ei ole asiasta puhuttu. Kun olin lapsi homot olivat varmaan enemmän kaapissa,kuin tänä päivänä. Siis 90-luvulla ja 2000-luvun alussa.. joskus äiti on negatiiviseen sävyyn puhunut serkustani, joka on lesbo, mutta muuten on hänen kanssaan tekemisissä. Itse kyllä hyväksyn kaikenlaiset suuntautumiset :) paras ystäväni on bi (kai me kaikki vähän olemme) ja seurustelee nyt naisen kanssa. Minulla on myös useampi kaveri jotka ovat homoja, en pidä sitä mitenkään ihmeellisenä tai mitään. - ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nussitko ilman kumia?
Joo mieheni kanssa kyllä :D meillä on yksi lapsikin. Nyt syön e-pillereitä. -ap
Mikset kokonaan ilman ehkäisyä?
Eikö omatunto huuda että on väärin ottaa miehen spermat sisään ja tuhota siemenet pillereillä?
Ei.koska en ole enää lestadiolainen - ap
Voisitko pettää?
No olen kerran pettänyt eksääni. Nykyisen mieheni kanssa. :/ joo en ole ylpeä. Eksäni ei kyllä ollut yhtään sen parempi jos siitä lähdetään. - ap
Mitä jos nyt tulisit raskaaksi?
No jos pillerit pettäisivät niin ei siinä sitten mitään. Meillä on oma asunto ja miehellä tosi hyvä palkka. Itsekkin pääsin just oman alan työhöni jossa viihdyn, enkä haluaisi juuri nyt jäädä äitiyslomalle. Ei minua kuitenkaam haittaisi jos tulisi toinen lapsi, nyt vaan tykkään elämästämme juuri näin. - ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko naimisissa?
Olen -ap
Minä vuosina sisaruksesi ovat syntyneet?
Vierailija kirjoitti:
Minä vuosina sisaruksesi ovat syntyneet?
En viitsi laittaa, joku saattaa tunnistaa. - ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena vapahtajanasi?
En ole enää itse lestadiolainen, mutta uskon kyllä että Jeesus on ollut olemassa. Uskon myös Jumalaan. Ja uskon myös siihenkin että ne jotka uskoo Jumalaan, pääsevät taivaaseen.
Hyvin on lapsuudessa tehty aivopesu ja helvetillä pelottelu jäänyt takaraivoon. Vaikka olet lähtenyt hörhöhihhuleista pois, niin silti lapsuuden pelottelut estää näkemästä asioita puhtaalla järjellä.
Onko totta että lestadiolaiset eivät käytä ollenkaan alkoholia?
Onko joukossanne epätavallisen paljon maahanmuuttokriittisiä? Ainakin Kärkkäisen Magneettimediaa kun katsoo :D... ja Kärkkäinen mm. mainostaa MV-lehden sivuilla jne..
Saako lestadiolaislapset osallistua muiden lasten synttäreille?
Miten tv? Onko yhä kielletty?
Mitä jos joku "rikkoo sääntöjä"? Tuleeko muista lestadiolaisperheistä tai suvulta paheksuvia katseita?
Vierailija kirjoitti:
Onko totta että lestadiolaiset eivät käytä ollenkaan alkoholia?
Onko joukossanne epätavallisen paljon maahanmuuttokriittisiä? Ainakin Kärkkäisen Magneettimediaa kun katsoo :D... ja Kärkkäinen mm. mainostaa MV-lehden sivuilla jne.. V: Joo kyllä on. Isäni vastustaa maahanmuuttoa ja kaikki tuntemani aikuiset vl:t myös.
Saako lestadiolaislapset osallistua muiden lasten synttäreille? : V: Saa :D
Miten tv? Onko yhä kielletty?: V: On kai kielletty ainakin meidän perheessä. Tosin on kyl ristiriitaista, vanhempani katsovat ainakin netin kautta lähetyksiä (urheilua, uutisia, ruotsin kuninkaallisten pirskeitä jne) ja pikkusisarukseni katsovat dvd:ltä yms lasten elokuvia. En kyllä yhtään tiedä mikä on tilanne telkkarin suhteen tänä päivänä nuoremmissa vl-perheissä.
Mitä jos joku "rikkoo sääntöjä"? Tuleeko muista lestadiolaisperheistä tai suvulta paheksuvia katseita?
: V: No jaa. Joskus 13-14 v kokeilin meikkaamista koulussa, niin vl-kaverini pitivät siitä minulle hirveät saarnat.. Ja meidän suvussa ei ainakaa ole kukaan paheksunut jos on joskus erehtynyt tekeen "syntiä" ihmisiähän kaikki vaan on.
- Ap
Onpas jännä aihe lukea keskustelua :)
Jos Ap vielä vastaa, niin miten sinun vanhemmat ja muut sisarukset suhtautuvat kun et itse ole enää uskossa? Onko kukaan muu sukulainen tai tuttu reagoinut huonolla tavalla?
Pitääköhän se yhtään paikkaansa että suku ja perhe saattaa hylätä jos lakkaa uskomasta?
Oho meni yksi kysymys ohitse. Ei käytetä alkoholia ollenkaan ainakaa meillä eikä kenelläkään tuttavaperheessä tietääkseni.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Onpas jännä aihe lukea keskustelua :)
Jos Ap vielä vastaa, niin miten sinun vanhemmat ja muut sisarukset suhtautuvat kun et itse ole enää uskossa? Onko kukaan muu sukulainen tai tuttu reagoinut huonolla tavalla?
Pitääköhän se yhtään paikkaansa että suku ja perhe saattaa hylätä jos lakkaa uskomasta?
Ihan tavallisesti suhtautuvat. Silloin kun kielsin uskoni, samaan syssyyn myös kaksoisveljeni kielsi, niin äiti ja isä olivat tosi surullisia. Kaikki asiat kyllä puhuttiin halki ja sen jälkeen rauhotuin (olin aika kamala teini) ja välitkin vanhempiin parani huomattavasti.
Eikä kukaan sukulaisista ottanut asiaa mitenkään huonosti, kaikkiin on samanlaiset välit kuin ennen. Meillä on muutenkin aika iso suku jossa on monta ei-lestaa ja lestaa, mutta se ei ole kyllä muuttanut suhtautumista mitenkään.
Eikös se ole jehovilla niin että perhe hylkää jos kieltää uskon?
Lestadiolaisilla ei ainakaan. Lapset on hyvin tärkeässä asemassa ja mun mielestä se usko ei arkielämässä näy kovinkaan paljon, ei sen takia hylätä omaa lasta.
Tosin erään perheen isä oli sanonut teini-ikäisille lapsilleen että " Jos joskus joku teistä kieltää uskon niin se on samantien ovesta ulos eikä takaisin ole tulemista."
Muistan miten vanhempani paheksuivat että miten on voinutkin sanoa noin.
Ja minä olen aina voinut luottaa vanhempiini että he eivät jätä minua koskaan, tapahtui mitä tahansa. - ap
Mitä ihmeessä ajattelit, kun noin kristillisesti ja hyvin kasvatettuna petit ekaa miestäsi? Oliko aviomies?
Miten se uskon kieltäminen käytännössä tapahtuu. Onko siihen jokin rituaali tms.
Ja uskoithan sinä edelleen Jumalaan.
Mikä on ollut parasta 10-lapsisessa perheessä kasvaessa? Oletteko usein viettäneet aikaa kaikkien sisarusten kesken samanaikaisesti? Mitä silloin teette, kun hengailette kymmenen hengen porukalla? Teistähän riittäisi kunnom joukkueet moniin pallopeleihin. :D Vai jakauduitteko usein "pienempiin" porukoihin, tyyliin 4 vanhinta pelaa olkkarissa jotain ja loput leikkii lastenhuoneessa?