Onko teidän mielestä 6000 e/kk hyvä palkka?
Asuimme Saksassa ja siellä palkkataso oli korkeampi ja autot puolet Suomen hinnoista. Ruoka paljon halvempaa. Halusimme kuitenkin Suomeen. Nyt mulle tarjottiin ton verran asiantuntijatehtävästä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on palkka 6200, jää käteen n 4 tonnia. Suomalaiseen tasoon verrattuna hyvä. Saksalaiseen systeemiin verratuna kannattaa muistaa nuo veroilla saatavat hyödyt. KOulutus on ilmaista, päivähoito myös tällä tulotasolla voimakkaasti tuettua, terveydenhoito +- ilmaista, pitkät vanhempaislomat jne. Yksin asuva voi miettiä vain ruokaa ja asunnon hintaa, perheenä kaikki nuo vaikuttaa käteen jäävään.
No kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin tällaista kirjoittaa. Saksassa koulutus ON ilmaista. Kirjojakaan ei tarvitse (lukiossakaan) maksaa vaan kaiken saa koulusta lainaksi (voi olla riippuvainen liittovaltiosta). Ja lapsilisät ovat huomattavasti suuremmat kuin Suomessa, ja niitä saa yli 17-vuotiaskin. Päivähoito ei ole Saksassa niin kallista kuin luullaan. Itse asiassa jos Klo 7:30-14:00 riittää, se ei maksa paljoa mitään. Terveydenhoito on yhtä lailla ilmaista kuin Suomessa (otetaan tosi eri potista) ja PAREMPAA! Lasten kanssa lääkäri- tai lääkekuluja ei kerry, kaikki maksetaan riippumattaa siitä oliko sinulla extravakuuuksia vai ei. Saksa on loistava maa lapsiperheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina jaksaa ihmetyttää, kuinka juuri Suomen palkkaeliitti näyttää viihtyvän av-palstalla. Olin kuvitellut itse tienaavani ihan ok palkkaa, mutta täällä näköjään joka mamma saa vähintään pari tonnia enemmän.. :)
6000 €/kk ei ole mitään palkkaeliittiä vaan hyvä palkka asiantuntijalle.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden keskuudessa ylimpään desiiliin pääsee vasta 6664 euron ansioilla. Yli 6664 euroa tienaavia on Suomessa yli 25 000 henkilöä (lähde: Palkkarakenne 2015, Tilastokeskus).
Tuo on kyllä oikeasti aivan hämmästyttävä luku. Että noin vähän on tuon verran tienaavia henkilöitä. Summa kun on hyvä, mutta oikeassa maailmassa kuitenkin hyvinkin vaatimaton. Muistaakseni yli 60 000 euroa vuodessa ansaitsevat maksavat myös jotain 75% veroista.
Noin paljon on yli 6664 euroa palkkatuloina tienaavia korkeakoulutettuja. Lisää siihen päälle ei-korkeakoulutetut, yrittäjät ja pääomatulot niin määrä kasvaa.
Pääomatulojen verotus on paljon laimeampaa kuin palkkatulojen näissä 6+ t e/kk tuloissa. Hankin vähän yli 6 t/kk, miehellä lähes 10 t/kk ja käteen jäävä ero meillä on satasia (osa miehen verotettavasta kuukausitulosta autoetuja jne). Eli palkalla on todella hankalaa rikastua Suomessa, jos pelkkää kääteenjäävää summaa katsoo on Saksa ja moni muu maa varmaan parempi. Mutta Suomessa on puolensa, ainakin kun on syntynyt suomalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä palkka. Mulla itselläni on n. 2200 e/kk ja silläkin pärjää. ;)
Siinä onkin se, että progressiivisen verotuksen jälkeen ei ero nettopalkassa olekaan niin kovin kummoinen. Plus vähemmän bruttona ansaitseva on oikeutettu kaikenlaisiin vähennyksiin ja tukiin mitä enemmän bruttona ansaitseva ei saa.
Joskus korotus bruttopalkassa saattaa jopa vaikuttaa niin, että nettona käteen jää vähemmän!
Ns. "hyväpalkkaisia" Suomessa ei todellakaan kannata kadehtia.
"Joskus korotus bruttopalkassa saattaa jopa vaikuttaa niin, että nettona käteen jää vähemmän!"
Tämä ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa.
Se tilanne saattaa olla että rajaveroaste on 55-60 % jolloin jokaisesta lisäeurosta menee suurin osa verottajalle kuin palkansaajalle, mutta ei todellakaan niin, että jokaisesta lisäeurosta menisi euro ja yli verottajalle.
Voin kokemuksesta sanoa, että Helsingissä ei jää sinullekaan mitään 6000 bruttopalkasta. Vaikkei ostaisi mitään erityistä.
Kyllä sillä juuri ja juuri toimeen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Voin kokemuksesta sanoa, että Helsingissä ei jää sinullekaan mitään 6000 bruttopalkasta. Vaikkei ostaisi mitään erityistä.
9 vuotta sitten varmaan ihan ok palkka.
Kuka nostelee näitä vanhoja ketjuja jatkuvasti?
Olen pitkälle koulutettu, mutta tuollaisiin summiin en ole yltänyt, vaikka kaikki ves:in mukaiset lisätkin oli jo tienattu. Poikkeus taisi olla parina vuonna kesäkuun palkka, jonka yhteydessä maksettiin lomakorvaus. Mutta sittenpä pääsikin verottaja hieromaan karvaisia kämmeniään.