Lokakuun laihdutusryhmä
Kuka lähtee mukaan lokakuun laihdutusryhmään? Tyyli on vapaa, mutta tarkoituksena on, että keskusteluun kirjoiteltaisiin mahdollisimman usein laihdutuksen edistymisestä, mielellään voi pitää ruokapäiväkirjaa ja kirjoitella punnitukset päivittäin tai haluamaansa tahtiin. Laihdutusryhmään ovat tervetulleita kaikki laihduttajat lähtöpainoon katsomatta. :) Ryhmän tarkoituksena on tsempata ja kannustaa sekä itseänsä että muita laihdutuksessa.
Voitte mielellään esitellä itsenne haluamallanne tavalla, sekä ilmoittaa lähtöpainon, pituuden ja mahdolliset tavoitteet.
Lyhytmuotoinen esittäytyminen: olen nuorehko kahden pikkulapsen äiti, joka tekee töitä täysaikaisesti ja lisäksi suorittaa toista yliopistotutkintoa täysaikaisesti, joten arki on lievästikin sanottuna hektistä. Olen 163 cm pitkä, ja lähtöpainoni oli yli vuosi sitten 88 kg, nyt painoa on tasan 63 kg, eli 25 kg on jo lähtenyt. Tavoitepainoni on 55 kg, ja haluan päästä tavoitteeseeni vuoden 2016 loppuun mennessä.
Kiireisen elämäntilanteen vuoksi en viikolla ehdi harrastaa liikuntaa, vaan liikunta sijoittuu lähinnä viikonlopuille, ja on lähinnä siis kävelylenkkejä milloin mihinkin. Tämän takia en syö kovin paljoa, jos joku joskus ihmettelee pieniä ruokamääriä. Toisaalta välillä saatan pitää herkkupäiviä.
Aion tulla kirjoittelemaan iltaisin. Kirjoitan silloin aamupainon, päivän syömiset sekä mahdollisesti myös kuulumiset.
Ilmoittautukaa mukaan!
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
8 täällä, moi! Aamupaino 59,7kg eli -100g perjantaista. Ymmärrettävää, sillä viikonloppuna söin 100g sipsejä ja join kuohuvaa. Syön kuitenkin sen verran normaalia vähemmän hiilareita, että aina kun niitä puputan normaalia enempi, niin tulee turvotusta ja paino nousee jopa ja sitten kuitenkin putoaa lopulta ihan kivasti. Tämän vuoksi perjantai on yleensä se minun virallinen punnituspäivä, vaikka saatan mulloinkin vaa'alla käydä.
Tässä tulee nyt eilisen ruokailut:Aamupala:
Vadelmia, maitorahkaa, sokeritonta mehukeittoa, vehnälesettä, kahvia rasvattomalla maidolla. 291 kcalLounas: tonnikala salaatti 338 kcal
Päivällinen: wokvihanneksia, broilerin ohutleikettä, oliiviöljyä ja soijakastiketta. 342 kcal
Iltapala: turkkilaista jogurttia, siemensekoitusta, sokeritonta mehukeittoa 229 kcal.
Kalorit yhteensä 1200. Liikuntana 1,5 tuntia fresbeegolfia vaikeassa maastossa. Ei kannata ottaa mallia, jos ei ole lyhyt ja hidas aineenvaihdunta. Itsehän en laihdu sillä 1500 kalorilla...
Huono puoli päivittäin punnitsemisessa onkin, että joka päivä ei oikein tule positiivista tulosta, varsinkin jos lähtöpaino on jo melko matala. Maltti on valttia. :)
Minullakaan ei paino hievahdakaan millään 1500 kalorilla päivässä - valitettavasti. Siksi mennään niinkin alhaisilla kaloreilla, kuin alle 1000 kcal/vrk.
Tänäaamuna muuten paino laskusuunnassa vihdoin, eli turvotukset näköjään lähtemässä. Paino oli aamulla 63,5 kg. Kyllä vain nuo herkuttelupäivät pysäyttävät painon putoamisen erittäin tehokkaasti muutamaksi päiväksi! Parhaimmillaanhan muistaakseni painoni oli syyskuussa 62,6 kg. Nyt takaisin sniihin mittoihin ja mielellään alemmas mahdollisimman pian!
Ap
Päivittäinhän ei tosiaan ole järkevää käydä puntarilla, koska painon heittely on normaalia. Itse olen nyt 16 viikossa laihtunut sen 10 kiloa eli keskimäärin 625g viikossa. Mikä omasta mielestäni on mahtavaa! Odotettavissa on, että viimeiset 7 kiloa saattavat kohta aiheuttaa harmaita hiuksia. Katselen rauhassa, että miten paino tässä putoaa ja olen ihan tyytäinen, jos olen tavoitemitoissa joskus maaliskuun tienoilla. En ota tästä turhaa stressiä. Olen oppinut nauttimaan tietyistä liikuntalajeista, ruokailun säännöllisyyttä yms. Maltillinen painonpudotus opettaa saavuttamaan fiksut elämäntavat! :) Viikonloppuisin mulla on kuitenkin lupa herkutella, järkevissä määrin tosin. Jos ennen söin vkl:na karkkia 300g pussin, niin nykyisin sallin siitä puolet tai jos ennen söin 200g pussin sipsiä, niin nykyisin syön 100g. Ja siis vain yhtä herkkua, ei 100g sipsiä + 150g karkkia. -8
Vieläkö pääsee mukaan?
Olen 28-vuotias, pituutta 161cm ja painoa 60,7kg tänä aamuna, tavoite 55kg.
En ota paineita laihduttamisesta, yritän liikkua ja syödä hyvin.
Täällä on joku ikävä alapeukuttaja :( tappaa innon.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö pääsee mukaan?
Olen 28-vuotias, pituutta 161cm ja painoa 60,7kg tänä aamuna, tavoite 55kg.
En ota paineita laihduttamisesta, yritän liikkua ja syödä hyvin.
Saa liittyä mukaan. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku ikävä alapeukuttaja :( tappaa innon.
Alapeukuttaja siirtyi tänne edellisestä keskustelustamme. Hän jaksoi siellä alapeukuttaa sellaiset 200 viestiä, eli varmasti jaksaa päivystää myös tässä keskustelussa. ;) Mutta hei, antaa sen alapeukuttaa, jos siitä saa kiksinsä. Sillä surullinen tapaushan on kyseessä, kun elämä pyörii laihdutuskeskustelun viestin alapeukuttamisen ympärillä.
Ap
Aamupala: raejuusto-omeletti, pekonia, kaksi maitokahvia (310 kcal)
Lounas: Porkkanakeittoa, lusikallinen smetanaa (310 kcal)
Välipala: puolukkamaitoa, tee (120 kcal)
Päivällinen: Tonnikalasalaatti (240 kcal)
Aamupaino oli sata grammaa eilistä vähemmän, nyt siis 77,7 kg.
Lähden viikonlopuksi auttamaan leikkauksesta toipuvaa äitiäni, enkä tällä kertaa ajatellut laskea kaloreitani. Tulen sieltä maanantaina takaisin hieman turpeampana, mutta sallin sen itselleni - olenhan saanut pudotettua jo seitsemän kiloa :)
Eikä niistä alapeukuttajista todellakaan kannata välittää! Noilla alapeukuttajilla on vielä tapana yläpeukuttaa, jos vaa'an lukema on plussalla tai on muuten livennyt ruokavaliosta. He toivovat meille epäonnistumista, koska eivät itse onnistu siinä missä me.
- Ysi
01.10. 63,0
02.10. 64,1
03.10. 64,2
04.10. 63,5
Nyt paino vihdoinkin taas oikeassa suunnassa. Vaikka onhan se turhauttavaa, kun parin päivän mässäilemisen takia paino jumittaa puoli viikkoa. Sitten sitä jälkiviisaana miettii, että oliko se sen browniesin arvoista... No ei, vaikka sillä hetkellä tuntuikin, että kyllä. Nyt sitä miettii jo perjantaita, että söisikö sitä työpaikan perjantaisuklaata vai ei. Koitetaan pysyä tiukkana. Tämä päivä on mennyt taas hienosti laihdutuksen kannalta. Onnistuisinkohan pitämään kokonaisen herkuttoman viikon?
Vetäisin tuossa viikonloppuna yhdet tavoitefarkut jalkaan, ja istuivat oikein kauniisti. Muutama kuukausi sitten ostamani vanhemmat tavoitefarkut alkavat olla turhan löysät. Mahtava fiilis!
Voisin alkaa mittailla myös vyötärönympärystä vaikkapa kerran viikossa. Otan mitan perjantaina.
Aamupala: kahvi täysmaidolla (50 kcal)
Lounas: salaatti fetalla ja tonnikalalla ja kananmuna (250 kcal)
Päivällinen: pizzapala, skyr ja pari viinirypälettä (350 kcal)
Iltapala: skyr (90 kcal)
Yhteensä n. 750 kcal
Ap
Ap, me suhtaudutaan kyllä (arjen) herkutteluihin aivan eri tavalla :D Mä en ole vielä kertaakaan katunut yhtäkään krapulamättöpäivää, koska tiedän kehon saavan siitä lisäpuhtia painonpudotukseen. On totta, että ne neljän päivän turvotukset latistaa fiilistä, mutta niiden kadottua paljastuu taas vähän pienempi vaa'an lukema.
Ja onnittelut tavoitefarkuista! Mulla ei ole mitään tavoitevaatteita, samat vaatteet ovat mahtuneet vaikka painoero on ollutkin jopa 15 kiloa. Ja ei - ei ole mitään johannatukiaissyndroomaa, missä kuvittelisin vaatteiden sopivan, kunhan ne vaan venyvät tarpeeksi ruhoni päälle :D Kilot jakautuivat vaan niin tasaisesti; vyötärölle ilmestyi viisi lisäsenttiä, lantiolle pari, reisiin neljä. Olisi mukava seurailla laihtumista mittanauhan kanssa, mutta olisi se aika yksitoikkoista. Ja yksitoikkoisesta puheenollen:
päivä paino yhteensä
1.10. 77,8 kg - 6,8 kg
2.10. 77,9 kg - 6,7 kg
3.10. 77,8 kg - 6,8 kg
4.10. 77,7 kg - 6,9 kg
5.10. 77,8 kg - 6,8 kg
Tässä sitä sahaillaan sataa grammaa edestakaisin. On muuten paljon miellyttävämpää seurailla tällaista etenemistä, kuin että olisi joka päivä paino ollut tuon 77,8 kg.
Aamupala: Raejuusto-omeletti, pekonia, kaksi maitokahvia (310 kcal)
Välipala: Belvita Breakfast -täytekeksi, banaani, maitokahvi (230 kcal)
Päivällinen: Parsakaalikeittoa, lusikallinen smetanaa, juustonäkkileipä (390 kcal)
Iltapala: Belvita Breakfast -täytekeksi, kaksi parapähkinää, tee (180 kcal)
- Ysi
Viestin 17 kirjoittaja täällä taas hei. En käy vaa'alla kuin suunnilleen kerran viikossa, koska olen itse huomannut, että liiallinen painosta stressaaminen hidastaa projektiani. Mutta kukin varmasti löytää/on löytänyt sen oman tyylin, joka sopii juuri omalle kropalle ja mielelle parhaiten. Tsemppiä kaikille tuosta alapeukuttajan mokomasta huolimatta! :)
Nyt olen päässyt viikonlopun jälkeisestä morkkiksesta eteenpäin ja tehnyt jo pieniä onnistuneita valintoja: kesällä on monesti työmatkalla tullut ostettua joku R-kioskin tai Hesburgerin höttöpulla, kun lähtee nälkäisenä kotiin työvuorosta. Nyt olen mennyt sankarillisesti kotiin ja tehnyt tonnikalasalaatin tai jotain muuta kevyempää. Taas on tullut huomattua, että kyse on enemmänkin tavasta kuin hirveästä kaiken kaatavasta nälästä tuossa vaiheessa. Hyvin pärjää kotiin asti kun vaan pitää tahdonvoiman lujana ja kävelee houkutuksista ohi. Edelleen pitää kyllä repsahdusten välttämiseksi olla ostamatta kotiin mitään naposteltavaa muistuttavaakaan (kun omat lempinaposteltavani ovat kaikki mallia sipsit, juustot, lihapullat...), ettei mene harakoille tämä tahdonvoiman harjoittelu. :D
Vihreää teetäkin join eilen. Toimii sekä näin syyslenssujen aikaan että osana painon hallintaa!
8 täällä moi! Tänää en ole puntarilla käynyt, koska ei minullakaan yleensä ole tapana käydä päivittäin. Nyt on kyllä ikävän turvonnut olo, kun kuukautiset lähestyy, joten jännitän näkyykö se perjantain punnituksessa. Tiedostan, että turvotus ei ole lihoamista, mutta kun se ärsyttää, jos vaa'alla ei näy muutoksia, tai paino on väliaikaisesti korkeammalla. Toki seuraavana punnituspäivänä tulee mukava "yllätys".
Eilisen syömisiä voisin kuitenkin vilauttaa. Tänne laitan vain hyvin suurpiirteisenä syömiseni, mutta fat secrettiin kirjaan joka ikisen raaka-aineen grammoineen.
Aamupala: jogurttirahkaa, sokeritonta mehukeittoa, vehnälesettä, pari kuppia kahvia rasvattomalla maidolla 225 kcal
Lounas: kanasalaatti siemenillä ja pestolla höystettynä 291 kcal
Töissä lisäksi pari kuppia kahvia rasvattomalla maidolla 58 kcal
Päivällinen: lindströmin pihviä, uunijuureksia ja tomaattia 432 kcal
Iltapala: teetä, mandariini ja 20g pähkinöitä 163 kcal
Yhteensä 1169 kcal.
Jännä muuten, miten itseäni ei enää haittaa, jos mies vetää karkkia vieressä. Eilen oli ostanut namuja ja yritti työntää hedelmäkarkkia suuhuni ja huusin vain "EI EI EI!!!" :D ehkä mä olen tosiaan laihduttanut jo niin pitkään, että suoritan jo tätä. Mua jännittää, että mites sitten laihdutuksen jälkeen? Ennen mulla oli tapana syödä ähkyksi asti ja aivan liikaa herkkuja kerralla, vaikka ruokavalio muuten koostuikin ihan järkevistä jutuista. Toivottavasti paluuta vanhaan ei enää ole. -8
Syön vain kaksi kertaa päivässä. Paastoa pidän 20 - 12.00 aikana.
Rasvan käyttöä olen lisännyt rutkasti, siis voita ja majoneesia.
Hiilareita joku 20- 40 g/päivä.
Paino pudonnut lokakuussa 1,3 kg.
01.10. 63,0
02.10. 64,1
03.10. 64,2
04.10. 63,5
05.10. 63,0
06.10. 62,8
Yhteensä -0,2 kg
No niin, vihdoinkin alkaa näyttää siltä, että projekti lähtee taas oikeaan suuntaan. Jos vielä viikonlopun saisin tsempattua, niin olisi mahtavaa. Viikonloput ovat usein ollut kompastuskivenä.
Eilisen syömiset:
Aamupala: kahvi täysmaidolla (50 kcal)
Lounas: salaatti, jossa fetaa (200 kcal)
Päivällinen: pizzapala ja skyr (300 kcal)
Iltapala: pieni porkkana ja skyr (100 kcal)
Lisäksi join pari kuppia kahvia kevytmaidolla. Päivän kalorit siis 700 kcal. Tänään mennään samoilla linjoilla.
Ap
Jumitus on ohi! Aamupaino oli 77,5 kg, eli siis 300 grammaa vähemmän kuin eilen ja puolitoista kiloa vähemmän kuin viikko sitten! Huomiselta toivon vieläkin tiukemman luvun, sillä viikonloppu tosiaan tulee menemään hölläillen. Laskeskelin jo, etten sen takia varmaankaan tule saavuttamaan tämän kuun tavoitetta (75 kg), mutta itseasiassa se ei edes haittaa! Kokeilin nimittäin eilen pukuani ja se istuu täydellisesti. Enää ei yläosa purista niin, että kainaloihin ilmestyisi makkaroita :) Toivottavasti se vielä kolmenkin viikon kuluttua istuu hyvin, ettei sitten juhlissa tarvitse riuhtoa löysähköä yläosaa takaisin paikoilleen.
Eilen muuten tuli näppäilyvirhe sosekeiton kaloreiden kanssa, mutta tänään laitan numerot oikein:
Aamupala: Cheddaromeletti, pekonia, tee (420 kcal)
Välipala: Belvita Breakfast -täytekeksi, maitokahvi (120 kcal)
Lounas: Parsakaalikeittoa, juustonäkkäri, tee (190 kcal)
Päivällinen: Kinkkupihvi, puolikas maissintähkä, kreikkalainen salaatti, tee (380 kcal)
Kahdeksikolle sanoisin että itsekin vielä painin samojen ongelmien kanssa. Jos en laskisi kaloreita, en enää oikein osaisi arvioida sopivaa annoskokoa - saatika että edes muistaisin mitä suuhun on aiemmin päivän aikana eksynyt! Ruokapäiväkirjan pito ehkäisee myös sellaista napostelulla taltutettavaa pikkunälkää, koska siinä on mustaa valkoisella se, että olen jo syönyt, eikä ole enää muutamaan tuntiin tarvetta syödä. En kuitenkaan haluaisi ikuisesti syömisiäni merkkailla tai vaa'alla pomppia, joten jokin ratkaisu pitäisi jossain vaiheessa kehittää.
Ja ap, lasketko tarkoituksella kalorit yläkanttiin vai kuinka paljon oikein käytät kahvin kanssa maitoa?! :D Oma maitokahvi (lusikallinen täysmaitoa) sisältää noin 10 kcal.
- ysi
Vierailija kirjoitti:
Jumitus on ohi! Aamupaino oli 77,5 kg, eli siis 300 grammaa vähemmän kuin eilen ja puolitoista kiloa vähemmän kuin viikko sitten! Huomiselta toivon vieläkin tiukemman luvun, sillä viikonloppu tosiaan tulee menemään hölläillen. Laskeskelin jo, etten sen takia varmaankaan tule saavuttamaan tämän kuun tavoitetta (75 kg), mutta itseasiassa se ei edes haittaa! Kokeilin nimittäin eilen pukuani ja se istuu täydellisesti. Enää ei yläosa purista niin, että kainaloihin ilmestyisi makkaroita :) Toivottavasti se vielä kolmenkin viikon kuluttua istuu hyvin, ettei sitten juhlissa tarvitse riuhtoa löysähköä yläosaa takaisin paikoilleen.
Eilen muuten tuli näppäilyvirhe sosekeiton kaloreiden kanssa, mutta tänään laitan numerot oikein:
Aamupala: Cheddaromeletti, pekonia, tee (420 kcal)
Välipala: Belvita Breakfast -täytekeksi, maitokahvi (120 kcal)
Lounas: Parsakaalikeittoa, juustonäkkäri, tee (190 kcal)
Päivällinen: Kinkkupihvi, puolikas maissintähkä, kreikkalainen salaatti, tee (380 kcal)
Kahdeksikolle sanoisin että itsekin vielä painin samojen ongelmien kanssa. Jos en laskisi kaloreita, en enää oikein osaisi arvioida sopivaa annoskokoa - saatika että edes muistaisin mitä suuhun on aiemmin päivän aikana eksynyt! Ruokapäiväkirjan pito ehkäisee myös sellaista napostelulla taltutettavaa pikkunälkää, koska siinä on mustaa valkoisella se, että olen jo syönyt, eikä ole enää muutamaan tuntiin tarvetta syödä. En kuitenkaan haluaisi ikuisesti syömisiäni merkkailla tai vaa'alla pomppia, joten jokin ratkaisu pitäisi jossain vaiheessa kehittää.
Ja ap, lasketko tarkoituksella kalorit yläkanttiin vai kuinka paljon oikein käytät kahvin kanssa maitoa?! :D Oma maitokahvi (lusikallinen täysmaitoa) sisältää noin 10 kcal.
- ysi
Itse asetan tavoitteita lähinnä tsemppaamaan itseäni, ja harvoin pääsenkään tavoitteeseeni, joka voi olla esim. kuukaudessa 6 kg pois, niin kuin viime keskustelussa. Tarkoituksena on lähinnä tsemppaus, koska ei ole kovin tsemppaavaa asettaa tavoitteeksi vaikka 1 kg/kk, silloinhan sitä lähtee heti löysäilylinjalle. ;) Eli ei minullekaan ole mikään maailmanloppu, jos tavoite ei toteudukaan. Nyt ultimate tavoitteenani on painaa siis 55 kg vuoden -16 loppuun mennessä. Tiedostan kyllä, ettei se välttämättä onnistu, mutta ei se ole mikään maailmankaatava asia, jos ei onnistu.
Voipi olla, että joudut hankkimaan uudet kledjut juhliisi! :D
Kotona juomani aamukahvi on sellaiset 60% kahvia ja 40% maitoa, joten siksi kaloreita tulee kupillisesta ihan oikeasti se 50 kcal, ellei enemmänkin. :)
Töissä sitten juon kahvit kevytmaidolla, ja käytän maitoa huomattavasti vähemmän.
Ap
17 täällä taas. Kävin aamulla vaa'alla, ja lukema on valitettavasti pysynyt ihan samana. Mutta ei kai siitä niin harmissaan pitäisi olla, kun tietää, että se on pysynyt samana koko kesän? Menee varmaan siis hetki, että pääsee tästä eteenpäin. Tiedänpähän kuitenkin, että olen tehnyt terveellisempiä valintoja syömisteni suhteen kuin kesällä. Vähän harmittaa, ettei ole mitään mitattavaa edistystä tapahtunut, mutta onpahan parempi mieli tehdyistä valinnoista, tietää ainakin yrittävänsä. Kyllä tämä tästä vielä käyntiin lähtee. Eilen kävin ulkona syömässä vähän tilanteen pakosta, mutta söin salaatin ja pienen keiton, enkä mitään hampurilaista tai pihviä perunoilla, kuten olisi kesällä tehnyt. Pieni voitto! :)
Mua tsemppaa sellaiset tavoitteet, joihin on mahdollisuus päästä. Jos maaliviiva jää liian kauas, tulee sellainen "no emmä ny kuitenkaan koskaan saavuta tota" -fiilis. Sitten sitä pikkuhiljaa palaa taas niihin huonoihin tapoihin, kunnes jonain aamuna katsoo peilikuvaansa uusin silmin.
On ihan mielenkiintoista laskea (kalorivajeesta syntyvä) mahdollinen pudotus ajalle X ja seurailla omaa edistymistä. Tällä hetkellä excel-taulukosta löytyy lukema 77,3 kiloa. Ellei taustalla olisi tuota viiden päivän painojumia, olisi tuo hyvinkin voinut olla tämänaamuinen lukemani. Ja kyllä - olen insinööri. :D
- ysi
Aamupala: maitokahvi (50 kcal)
Lounas: salaattia, fetaa, tonnikalaa, puolikas muna (200 kcal)
Päivällinen: pizzapala ja skyr (300 kcal)
Iltasella on tullut tässä naposteltua porkkana, vähän hunajamelonia ja pari lusikallista lasten puuroa. 100 kcal? Päivän aikana 2 kuppia kahvia. Yhteensä siis päivän kalorit taas sen 700 kcal.
Ap
Sainpas napattua aamupainon tasan 77-kiloiseksi! Lähes kilon pudotus parissa päivässä, jumit lähtivät tosiaankin liikkeelle. Tästä on hyvä jatkaa sitten joskus ensi viikolla...
Aamupala: Cheddaromeletti, pekoni, maitokahvi, tee (430 kcal)
Välipala: Omenapaistos, vaniljakastiketta, maitokahvi (250 kcal)
Päivällinen: Tonnikalasalaatti makealla chilikastikkeella, tee (230 kcal)
En tiedä miten lähipäivinä raportointi tulee vanhempien luota onnistumaan, eli toivotan varmuuden vuoksi hyviä viikonloppuja. Mun vapaavaihde alkaa NYT ja juhlistan sitä kaurapuurolla ja isolla maitolasillisella :)
- ysi
Vielä ehtinee mukaan.
Paino 55kg, pituus 165, tavoite 49kg (ennenkuin joku tulee dumaamaan niin 49 on se mun hyvän olon paino, mikä on minulle sopiva ja normaali!) En siis "lihava" ole nytkään mutta kyllä laihdutan takaisin normaalimittoihini.
Minä olen hiilari- ja kaloritietoinen. Ruokavalio koostuu enimmäkseen hedelmistä ja kasviksista, laadukkaasta proteiininlähteestä ja rasvoista. En ns. "välttele" hiilareita, (paitsi nopeita ja huonoja), vaan hiilarit tulee enimmäkseen kasviksista ja hedelmistä. Pyrin tekemään kaiken ruokani itse, jotta tiedän mitä se sisältää :)
-Blanche /21.?