Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin aikaan tiedän 3-vuotiaat menevät nukkumaan ja milloin heräävät?

Vierailija
30.09.2016 |

Nukkuvatko päikkärit tämän lisäksi ja kuinka pitkään? Meidän 3-vuotias nukkuu niin vähän, että ollaan vanhemmat helisemässä tämän kolmen vuoden valvomisen jälkeen. Väsyttää!!!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, että päiväkodeissa suhtaudutaan yleisesti noin päiväunitarpeeseen. Oman lapseni päiväkodissa vielä erikseen kysyttiin, herätelleäänkö alle 3-vuotiasta päiväunilta, nukkuuko liian pitkään,miten teidän yöunet? Itse en asiaa edes ottanut puheeksi.

Vierailija
22/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista vastauksista. Meillä tosiaan nukutaan 21-05 ja päiväkodissa päikyt. Ollaan ihan loppu. Haluaisin luopua päikkäreistä, mutta päiväkoti ei anna.T.ap

En ole pystynyt käyttämään päiväkotien palveluja kuin puolipäiväisenä, sillä kaikki kolme lastani ovat kukkuneet puolille öin "päikkyjen" jälkeen. Että tervetuloa kerhoon ja olen siis ollut asiakkaana kolmessa päiväkodissa, ja kaikissa lapset nukutetaan väkisin pienille "päikyille".

Päiväunien jättäminen väliin ei käytännössä onnistu, koska päiväkotien ohjelma järjestetään niin että tädeillä on muuta ohjelmaa silloin eivätkä he pysty hoitamaan lapsia. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis omien työtuntien pienentäminen ja mummojen sun muiden valjastaminen avuksi.

Meidän vähäunisten lasten vanhempien pitäisi yhdistyä ja tehdä asialle yhdessä jotain. Päiväunille pitää olla vaihtoehto, jos niiden nukkuminen heikentää perheen elämänlaatua. Meillä mies tekee reissutyötä ja esim. nyt kun olen ollut flunssassa pedin pohjalla, en kestäisi ajatusta, että lapsi nukahtaa vasta puolen yön aikaan.

Suurimmassa osassa paikoista päikkärittömyys olisi järjestettävissä, jos henkilökunta niin haluaisi. Itse suunnittelen ja valmistelun seuraavan päivän toimintaa samalla, kun lapset tekevät hiljaisia töitä. Myös esim kuivurin voi tyhjentää lasten piirtäessä ja pelatessa. Tekosyitä päiväkodin puolelta tuo "muu ohjelma"

T. Tuo aikaisempi LTO

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikyt on aika tärkeät noin pienelle.Siinä päiväkoti ihan oikeassa.Tuntia myöhemmin nukkumaan ja lisää liikuntaa ja ulkoilua päivään.

Siellä nukkuu kaikki päiväunet,ei ole teidän lapsi mikään erityistapaus.

Koittakaa ulkoilla ja muuta eikä oleskelua pelkästään illalla.

Tuollaiset tietämättömät pätijät ovat kyllä vittumaisempia ihmisiä ikinä. Vai ihanko oikeasti ajattelit tuolla neuvolla auttavasi jota kuta? Newsflash: et auta. Meillä ulkoillaan valoisaan aikaan joskus vielä päiväkodin jälkeenkin, mutta jos lapsi on nukkunut päiväunet, ei toivoakaan saada häntä yöunille ennen yhtä. Ulkoiletko itse lasten kanssa vielä päiväkodin jälkeen esim marraskuussa, kun on umpipimeää ja sataa kaatamalla vettä? Sepä onkin kaikille kivaa. Sitäpaitsi ruokakin pitää tehdä, kun koko porukalla on kiljuva nälkä. Lapsi on henkisesti väsynyt päiväkotipäivästä ja kaipaa vanhempien syliä ja aikaa enemmän kuin ulkoilua.

.

Kaikki lapset ei tarvitse päiväunia. Päiväunet ovat joillekin perheille suoraan helvetistä. Kokeile vaikka viikko nukkumaan menoa yhdeltä ja tule sitten mutisevan lisää.

Vierailija
24/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

22-05, päiväkodissa nukkuu 2h. Kolmevuotiaiden ei kuulemma anneta nousta sadun jälkeen vaikka isommat nousevat. Ovat liian pieniä olemaan ilman päiväunia. Käytämme päivittäin melatoniinia, että saamme edes tuohon aikaan nukkumaan.

Vierailija
25/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista vastauksista. Meillä tosiaan nukutaan 21-05 ja päiväkodissa päikyt. Ollaan ihan loppu. Haluaisin luopua päikkäreistä, mutta päiväkoti ei anna.T.ap

En ole pystynyt käyttämään päiväkotien palveluja kuin puolipäiväisenä, sillä kaikki kolme lastani ovat kukkuneet puolille öin "päikkyjen" jälkeen. Että tervetuloa kerhoon ja olen siis ollut asiakkaana kolmessa päiväkodissa, ja kaikissa lapset nukutetaan väkisin pienille "päikyille".

Päiväunien jättäminen väliin ei käytännössä onnistu, koska päiväkotien ohjelma järjestetään niin että tädeillä on muuta ohjelmaa silloin eivätkä he pysty hoitamaan lapsia. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis omien työtuntien pienentäminen ja mummojen sun muiden valjastaminen avuksi.

Meidän vähäunisten lasten vanhempien pitäisi yhdistyä ja tehdä asialle yhdessä jotain. Päiväunille pitää olla vaihtoehto, jos niiden nukkuminen heikentää perheen elämänlaatua. Meillä mies tekee reissutyötä ja esim. nyt kun olen ollut flunssassa pedin pohjalla, en kestäisi ajatusta, että lapsi nukahtaa vasta puolen yön aikaan.

Suurimmassa osassa paikoista päikkärittömyys olisi järjestettävissä, jos henkilökunta niin haluaisi. Itse suunnittelen ja valmistelun seuraavan päivän toimintaa samalla, kun lapset tekevät hiljaisia töitä. Myös esim kuivurin voi tyhjentää lasten piirtäessä ja pelatessa. Tekosyitä päiväkodin puolelta tuo "muu ohjelma"

T. Tuo aikaisempi LTO

No niin pitäisi yhdistyä! Saisi vertaistukeakin. Ei kukaan ymmärrä miltä tuntuu noista ylös JOKA aamu viideltä, jos ei ole sitä itse kokenut. T.ap

Vierailija
26/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20:00-06:00

Vierailija
27/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää, että päiväkodeissa suhtaudutaan yleisesti noin päiväunitarpeeseen. Oman lapseni päiväkodissa vielä erikseen kysyttiin, herätelleäänkö alle 3-vuotiasta päiväunilta, nukkuuko liian pitkään,miten teidän yöunet? Itse en asiaa edes ottanut puheeksi.

Kyllähän siellä päiväkodissa kaikenlaista kysellään ja on kyselty minultakin. Se onkin sitten ihan eri asia, jos ilmoitat että lapsesi päiväuni on ongelmallinen. Siinä voikin henkeä pidätellen odottaa, että asialle oikeasti tehtäisiin jotain.

Oikeassa elämässä päiväunia tarvitsematon lapsesi pakotetaan pimeään huoneeseen makaamaan täydellä vatsalla paikallaan 45 minuuttia viiva tunti. Sitten kun lapsi lopulta nukahtaa hänen annetaan nukkua kolmeen asti, koska häntä aina nukuttaa niin hyvin. Siinä sitten haet kolmen jälkeen lapsen, joka on seuraavat kaksi tuntia ihan kuuppa sekaisin ja hilluu sitten puoleen yöhön hereillä. Seuraavaksi kasvattajan taitojasi epäillään ja muutenkin ollaan sitä mieltä ettei lapsi nuku jos sitä ei nukuta.

Ongelmaan on tietysti helppo ratkaisu, eli haet lapsesi puoliltapäivin pois ja touhuat loppupäivän kotona. Uniongelmat ratkeavat kuin taikaiskusta, vaikka iltarutiineihin ja ulkoiluihin ei ole tullut mitään muutosta. Tämä on ihan käytännössä opittua kymmenen vuoden ja kolmen eri päiväkodin kokemuksella. 

Vierailija
28/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

21-8 (tarhapaikkaa odotellaan) ja lisäksi päivällä pari tuntia. Täyttää kolme siis viikon päästä.

Vierailija
29/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä melkein 3-vuotias nukkuu 21.00-06.00 ja tunnin päiväunet päiväkodissa. Väsyneitä ollaan. Voitte miehen kanssa viikonloppuisin nukkua vuorotellen. Mutta siinäpä ne viikonloput menevätkin - nukkuessa. :)

Vierailija
30/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöunille klo 21, herätään klo 9.00. Ei päikkäreitä.

Vierailija
31/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuu n. klo 19-07. Ei nuku päiväunia.

Vierailija
32/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikyt on aika tärkeät noin pienelle.Siinä päiväkoti ihan oikeassa.Tuntia myöhemmin nukkumaan ja lisää liikuntaa ja ulkoilua päivään.

Ainoa syy miksi suomalaisissa päiväkodeissa pakotetaan lapset vaikka kirveellä nukkumaan päiväunet on se, että päiväunet helpottavat päiväkodin työntekijöiden työtaakkaa. Ja ei, en heitä syytä laiskoiksi, vaan ongelma on siinä, että henkilökuntaa ei ole tarpeeksi. Itse asun ulkomailla, eikä täällä ikinä ole pakottamalla pakotettu lapsia nukkumaan päiväunia, vaan he nukkuvat, jotka unta tarvitsevat. Oma 3-vuotiaani ja yksi toinen lapsi ovat ryhmänsä (20 lasta) ainoat lapset, jotka nukkuvat päiväunet päiväkodissa. Henkilökuntaa on yksi aikuinen kolmea lasta kohden.

Vierailija
33/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Tuo aikaisempi LTO

No niin pitäisi yhdistyä! Saisi vertaistukeakin. Ei kukaan ymmärrä miltä tuntuu noista ylös JOKA aamu viideltä, jos ei ole sitä itse kokenut. T.ap

Jos jollain olisi aikaa ja energiaa luoda esim. Facebook-ryhmä, niin liittyisin mielelläni.

Vierailija
34/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v9kk yrittää jättää päikkäreitä pois, eli vaihtelee. Jos ei ole nukkunut niin yöunet n. 19-7, ja jos on nukkunut (2h) niin 20-6. Vuorokaudessa unitunteja kertyy siis n. 12, saman verran kuin perheen 5-vuotiaalla, joka nukkuu n. 19-7.

Vierailija
35/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa syy miksi suomalaisissa päiväkodeissa pakotetaan lapset vaikka kirveellä nukkumaan päiväunet on se, että päiväunet helpottavat päiväkodin työntekijöiden työtaakkaa. Ja ei, en heitä syytä laiskoiksi, vaan ongelma on siinä, että henkilökuntaa ei ole tarpeeksi. Itse asun ulkomailla, eikä täällä ikinä ole pakottamalla pakotettu lapsia nukkumaan päiväunia, vaan he nukkuvat, jotka unta tarvitsevat. Oma 3-vuotiaani ja yksi toinen lapsi ovat ryhmänsä (20 lasta) ainoat lapset, jotka nukkuvat päiväunet päiväkodissa. Henkilökuntaa on yksi aikuinen kolmea lasta kohden.

Asumme Suomessa, mutta lapsi on yksityisessä englanninkielisessä päiväkodissa. Päiväunisysteemit eroaa käsittämättömän paljon tavallisesta suomalaisesta päiväkodista. Lapseni saa kuunnella puoli tuntia satua istuen(kunhan pysyy sängyssä ja on hiljaa) ja nousta sadun jälkeen leikkimään. Kaverini samanikäinen joutuu suomalaisessa päiväkodissa makaamaan paikallaan 1,5h ensin kuunnellen satua ja sitten rauhallista tilulilulii-musiikkia. Siinä nukahtaa väkisinkin. Lapsiryhmä on muuten ihan samankokoinen lapseni päiväkodissa kuin suomalaisissa eli ei ole kiinni resursseista.

Vierailija
36/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Tuo aikaisempi LTO

Jos jollain olisi aikaa ja energiaa luoda esim. Facebook-ryhmä, niin liittyisin mielelläni.

Niin minäkin 👍🏼

Vierailija
37/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme Suomessa, mutta lapsi on yksityisessä englanninkielisessä päiväkodissa. Päiväunisysteemit eroaa käsittämättömän paljon tavallisesta suomalaisesta päiväkodista. Lapseni saa kuunnella puoli tuntia satua istuen(kunhan pysyy sängyssä ja on hiljaa) ja nousta sadun jälkeen leikkimään. Kaverini samanikäinen joutuu suomalaisessa päiväkodissa makaamaan paikallaan 1,5h ensin kuunnellen satua ja sitten rauhallista tilulilulii-musiikkia. Siinä nukahtaa väkisinkin. Lapsiryhmä on muuten ihan samankokoinen lapseni päiväkodissa kuin suomalaisissa eli ei ole kiinni resursseista.

Nyt äidit ja isät barrikadeille! Lopetetaan lasten pakkonukuttaminen päiväkodissa!!!!

Vierailija
38/38 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tuoda esille myös tämä seikka... eli ne vanhemmat, jotka sitten valitettavasti käyttävät "hyväkseen" sitä päiväunetonta järjestelyä, että saavat viettää ns. laatuaikaa iltaisin aikuisten kesken. Eli sanotaan, että meidän Niko-Petteri voisi nyt sitten jättää päiväunet pois, että iltamme helpottuisivat. Ja sillä tarkoitetaan siis sitä, että lapsi saadaan yöunille mahdollisimman aikaisin. No siinä yritetään sitten kaikin keinoin pitää istuvalteen nukahtelevaa lasta hereillä, ei ole muuten helppoa. Jos yrität mainita asiasta, vastaus on, että ei se niitä kotonakaan viikonloppuisin tarvitse. No ei kai, kun ei kukonlaulun aikaan tarvitse nousta ylös... En tällä kommentilla tarkoittanut, että kannattaisin päiväunipakkoa, koska ymmärrän ap:n ongelman.

T. perhepäivähoitaja