Joku oikeasti taloyhtiön hallituksen asioista tietävä paikalla? Tarvitsen apua nyt
Taloyhtiössä oli pyykkejä kuivaushuoneessa liian pitkään. Viime keväänä ennen yhtiökokousta tuli lappu, että kaikki pyörävarastossa olevat tavarat on merkittävä perjantaihin mennessä ja siihen mennessä on myös kuivaushuone tyhjennettävä.
Perjantaina kuivaushuone oli tyhjä.
Operaation yhteydessä muista kellaritiloista löytyi koiperhosia.
Tämän johdosta minä aloin pyykätä heti samana viikonloppuna runsaasti.
Vasta maanantaina isännöitsijä oli tarkistanut kuivaushuoneen ja todennut, että siellä on yhä pyykkiä (jotka oli siis aivan eri pyykit kuin perjantaina, jolloin kuivaushuone oli pitänyt tyhjentää).
Yhtiökokous oli tiistaina ja siellä sitten todettiin, että kuivaushuoneessa on yhä pyykkiä.
Sanoin, että ne on meidän, perjantaina tila kyllä oli tyhjä, kävin siellä.
Isännöitsijä sanoi, että no, minä kävin maanantaina.
Totesin, että löysin koiperhosia ja nyt on aikeina käydä kaikki tekstiilit läpi.
Isännöitsijä totesi, että no, nyt tiedetään, että ne on sun ja katsotaan kun olet ötökkäongelman hoitanut.
Yhtiökokouksessa sovittiin, että pyykkitupaan tulee varausvihko, jonka mukaan tilaa saa varata, muistaakseni puhe oli, että 2 pvää saa pyykkejä pitää kuivaushuoneessa kunhan vihko saapuu.
Vihkoa ei koskaan tullut.
Saunaan kyllä tuli varauslista, josta ei oltu puhuttu. Saunaa ei kukaan käytä.
Olen pyykännyt vaatteita, tekstiilejä tuntuu olevan liikaa ja lisäksi on masennustaustaa, joten en jaksa hoitaa isoja projekteja kovin ripeästi vaikka pitäisi.
Apua en ole saanut.
Olen pyykkituvan tiloissa lajitellut pestyjä pyykkejä ja kantanut niitä takaisin ylös, mutta projekti on valitettavasti kesken.
Tänään tuli kirje, että pyykkitupa laitetaan lukkoon ja tilaan pitää pyytää avain huoltomieheltä.
Ei ollut tietoa siitä, montako avainta tulee, ja miten niitä sitten hallinnoidaan.
Olin yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan, että en koe menettelyä oikeana, myönnän, että projektini on viivästynyt, mutta asiasta olisi voinut keskustella kanssani.
Mitään huomautusta tai varoitusta en ole saanut eikä mitään deadlineä olla ilmoitettu.
Ilmoitin myös, että en huvikseni pese kasapäin pyykkiä, mutta tilanne johtuu tuholaisongelmasta.
Kysyin viestitse hallituksen puheenjohtajalta, että missä se yhtiökokouksessa sovittu varausvihko viipyy.
Mielestäni ensin olisi pitänyt toteuttaa tämä systeemi, koska niin sovittiin.
Hallituksen puheenjohtaja ei vastannut tähän.
Lähetin tuntia myöhemmin uuden viestin, jossa kysyin, että missä viipyy tieto pyykkitupaan sovitusti laitettavasta varausvihkosta, jota ei ole. Mainitsin, että ei ole varausvihkoa, ei varoitusta, ei deadlineä, mutta lukot tulee.
Hallituksen pj vastasi: "Lukot tulee, hommaa vaatteet pois 5.10. mennessä. Kyllä sinä siihen pystyt."
Vastasin, että en kysynyt tuota, vaan kysyin, missä se yhtiökokouksessa sovittu varausvihko viipyy.
Ei vastausta.
Tiedän, että minussa on vikaa tämän asian suhteen, mutta olen yrittänyt huomioida muita, tosin pyykikitupaa ei tässä talossa ole juuri koskaan kovinkaan moni käyttänyt, yksi mummo on siellä lakanoita kuivattanut, ei juuri muuta toimintaa ole.
Mutta menikö ihan oikein kun sovittua varausvihkoa ei ole tullut ja nyt sitten menetellään näin?
Ja olen osakkeenomistaja, mikäli sillä on merkitystä.
Kommentit (384)
Hyvähermoisia naapureita, minä olisin jo moneen kertaan vienyt apn pyykit ulkoroskikseen ja jännityksellä odottanut montako viikkoa menee että huomaa.. :)
Omit kuivaushuoneen, koska asiasta nousi yhtiökokouksessa haloo on joku asiasta valittanut= tarvinnut kuivaushuonetta.
Olisit hoitanut asiat ajallaan, miten et saa pyykkejä haettua jos saat vietyäkkin?
Älä takerru siihen vihkoon, hyväksy mokasI ja hoida hommat jatkossa hyvin.
Laita tekstiilisi pakastimeet. Ötökät kuolevat eikä tarvitse kaikkea pyykätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, mitä tapahtuu jos joudut varaamaan kuivaushuoneen huollosta?
Kuulostaa tosi hämärältä, mutta en aio varata sitä ollenkaan.
ap
Tää on varmaan ollut se pyrkimyskin, ne haluaa sun kamat ja pyykkien lajittelupisteen helvettiin sieltä kuleksimasta. winwin?
Ja sitten tilaa ei käytä kukaan?
Ei vaan silloin sitä voi käyttää myös joku muukin. Aiemmin ei ole oikein onnistunut keltään kun ap pitää pyykkejään siellä jatkuvasti. Yksi mummo silloin tällöin huomannut tilaisuutensa kun ap on hakenut uutta satsia kotootaan. Ap hei, siellä kuivaushuoneessa ei kuulu viikata ja lajitella niitä pyykkejä yksi kerrallaan. Laitat kamasi niihin jonkun jo mainitsemiin ikean kasseihin tai vastaaviin ja lajittelet ne kotona ajan kanssa. Nyt meet hakee ne niin 10minuutin päästä huone on tyhjä. Sen jälkeen voit kysellä lisää uusista toimintatavoista. Vai onko sun tarkoitus käydä tyhjentämässä huone vasta silloin 5.10? Miksi?
Jaahas minulla olisi tiedossa "projekti". Eli pyykinpesu ja kuivaaminen...
Heti tuli semmoinen hienotunnelma kun nyt minä en pese pyykkiä vaan minulla on projekti.
Kekesksk kirjoitti:
Hyvähermoisia naapureita, minä olisin jo moneen kertaan vienyt apn pyykit ulkoroskikseen ja jännityksellä odottanut montako viikkoa menee että huomaa.. :)
Omit kuivaushuoneen, koska asiasta nousi yhtiökokouksessa haloo on joku asiasta valittanut= tarvinnut kuivaushuonetta.
Olisit hoitanut asiat ajallaan, miten et saa pyykkejä haettua jos saat vietyäkkin?
Älä takerru siihen vihkoon, hyväksy mokasI ja hoida hommat jatkossa hyvin.
Sen takia, että kun niitä tuholaisia löytyi, niin olisin halunnut löytää niiden alkuperän ja eliminoida ne. En ole löytänyt. Myönnän, että tekstiilejä on paljon.
En pidä kovin järkevänä sitä, että kannan kaikki pyykit takaisin ylös kun en ole löytänyt tuholaisten alkuperää.
Olen siis pakannut vaatteita alhaalla pusseihin ja kantanut niitä pusseissa takaisin vaatehuoneeseen. Ja sitten pyykännyt lisää.
Alhaalla on pitkä taso, jonka päälle pyykit voi narulta kerätä, joten muutkin ovat voineet tilaa käyttää, tosin minulla on siellä ollut vime aikoina paljon pyykkiä.
On paljon helpompi heittää pyykit koneeseen ja kantaa alas kuin viikata samantapaiset vaatteet pinoksi ja pussittaa ne...kuten ajattelin tehdä.
Se mummo, joka tilaa käyttää, mutta harvoin, hänet olen tänään tavannut ja hän sanoi, että kyllä hän on lakanansa saanut tähän asti kuivatettua.
Eli tosiaan, olen toiminut huonosti, mutta jos joku olisi aktiivisesti halunnut pyykkitupaa käyttää, niin kyllähän ne sitten olisi pois narulta kerätty, siihen tasolle. Mutta ei ole kerätty ja nyt sitten kuitenkin tulee lukot koska ongelma on niin paha...
Tarkennan siis vielä, että 15.4. piti tiedotteen mukaan olla kuivaushuone tyhjä. (Ennen 20.4. pidettävää yhtiökokousta)
Ja 15.4. se oli tyhjä. Todistaja löytyy. Vein omani pois.
Samaan syssyyn löysin häkkivarastosta muutaman koiperhosen ja aloin sitten pyykätä viikonloppuna 16.-17.4. Isännöitsijä oli käynyt tarkastamassa kuivaushuoneen vasta 18.4 (sanoi tämän kokouksessa) ja ilmeisesti sitten luuli, että tilaa ei oltu 15.4. mennessä tyhjennetty.
Ja tarkennan yhä, että tilassa ei ole enää ne pyykit, jotka sinne 16 - 17.4. vein.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jaahas minulla olisi tiedossa "projekti". Eli pyykinpesu ja kuivaaminen...
Heti tuli semmoinen hienotunnelma kun nyt minä en pese pyykkiä vaan minulla on projekti.
En todellakaan huvikseni pyykkiä pese, vaan niiden tuholaisten takia, joita näin, mutta en tiedä mistä ovat peräisin.
Koska en ole löytänyt alkuperää, tästä tuli projekti. En todellakaan ole tätä ennen kutsunut pyykkäämistä projektiksi :)
ap
AP, kuinka monta tuhatta kiloa sulla sitä pyykkiä on siellä kuivaushuoneessa varastoituna, että et viikossa pysty niitä roudaamaan kämppääsi? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä loppuunasti ajateltu päätös taloyhtiöltä. Huolttyhtiön työmäärää nostatessa, vastaavat varauspuheluihin ja käyvät hakemassa avaimen laatikosta käyttökertojen jälkeen, taloyhtiön kustannukset lisääntyvät. Jos kerrostalon yleiset tilat on lukittu asukkailta, luo se huonua ilmapiiriä taloon. Kuin myös ongelma-asukkaat. Yhtiön kannalta järkevämpää olisi ollut ostaa se sininen ruutuvihko pyykkitupaan, puhua kokouksessa että jos tupa on jatkuvassa yhden ihmisen käytössä, aletaan tuvasta periä käyttömaksua. Sitten olisi vihkoon tulevien varauksien myötä helposti todettavissa käyttäjät. Asukkaat tarkkailevat käyttöä. Väärinkäytöksestä ilmoitus isännöitsijälle, hallituksen kokous koolle ja tupamaksu käytäntöön. Maksun vastaanottaa ja kirjaa valittu talon vapaaehtoinen asukas, ellei ole varaa hankkia kolikkolukkoa tuvan oveen.
Huoltoyhtiö on isännöitsijän sukulaisen firma.
Isännöitsijää tämä tuskin haittaa, jos tiedossa on lisää rahaa sukuun...
ap
Onko niitä tuholaisia edelleen? Oletko tarkistanut jokaisen tekstiilin, että olet heittänyt reikäisiksi syödyt pois kulkemasta ja peset vain niitä ehjiä?
Vierailija kirjoitti:
AP, kuinka monta tuhatta kiloa sulla sitä pyykkiä on siellä kuivaushuoneessa varastoituna, että et viikossa pysty niitä roudaamaan kämppääsi? En ymmärrä.
Tämä ongelma tuli niiden koiperhosten myötä. Muuten pyykkäys ei olisi edes alkanut tässä mittakaavassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä tuholaisia edelleen? Oletko tarkistanut jokaisen tekstiilin, että olet heittänyt reikäisiksi syödyt pois kulkemasta ja peset vain niitä ehjiä?
On heitetty syödyt pois.
Yksi koiperhonen oli talvella takin kauluksella.
Toinen vähän myöhemmin eteisen seinällä.
Sitten huhtikuussa löytyi kellarista n. 5 kpl ja täältä asunnosta yhdestä lankakerästä toukka, oli kerän sisällä.
Vaatehuoneessa on vielä villaa. Eteisestä olen pessyt suurimman osan takeista ja kaikki tumput, pipot ja huivit ja pakannut ne pusseihin ja laittanut laatikossa takaisin eteisen hyllylle.
Vaatehuone on melko pimeä ja ahdas ja luin, että sellaisissa tiloissa koit viihtyvät. Ja sitten pelästyin kun en tiennyt onko mistä ne tuli. Koskaan aiemmin en ole koiperhosiin törmännyt.
Kellarista löytyi syötyjä mattoja, joista 2 oli äitini luota ja 2 minun. Ne heitin pois.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On heitetty syödyt pois.
Sitten huhtikuussa löytyi kellarista n. 5 kpl ja täältä asunnosta yhdestä lankakerästä toukka, oli kerän sisällä.
Vaatehuoneessa on vielä villaa. Eteisestä olen pessyt suurimman osan takeista ja kaikki tumput, pipot ja huivit ja pakannut ne pusseihin ja laittanut laatikossa takaisin eteisen hyllylle.
Vaatehuone on melko pimeä ja ahdas ja luin, että sellaisissa tiloissa koit viihtyvät. Ja sitten pelästyin kun en tiennyt onko mistä ne tuli. Koskaan aiemmin en ole koiperhosiin törmännyt.
Kellarista löytyi syötyjä mattoja, joista 2 oli äitini luota ja 2 minun. Ne heitin pois.
ap
En nyt ihan ymmärrä. Näit niitä tuholaisia huhtikuussa ja lauantaina on lokakuu. Sanon nyt ihan hyvällä, että jos et ole jo jossain hoitosuhteessa, kävisitkö juttelemassa terveysasemalla psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa.
Jos yhtiökokouksessa on päätetty, että pyykkitupaan tulee varauskirja, on se sinne tultava. Päätökset ovat sitovia.
MUTTA. Sen varauskirjan asemaa ajaa nyt jatkossa huoltoyhtiössä pidettävä varauslista, joka muodostuu kun sinne asukkaat soittavat ajanvarauksia pyykkitupaan. Huoltoyhtiö sitten toimittaa avaimen (pudottaa varaavan asunnon postiluukusta) ja se on palautettava määräaikaan mennessä.
Kannattaa huomioida, että yhtiökokouksen ja hallituksen päätösten toimeenpanijana on isännöitsijä, eli ongelmissa yhteys sinne eikä puheenjohtajaan. Isännöitsijän ainakin pitäisi olla ammattilainen, joka tietää säännökset ja käytännöt.
Koko "projekti" kuulostaa kyllä todella oudolta, kun pyykkäys on alkanut 16.4. ja jatkuu vielä yli 5 kk myöhemmin. Eli jotain hämärää toiminnassa on ja se lienee taloyhtiön toimenpiteiden taustalla. Aloittajaa kehottaisin nyt miettimään omaa toimintaansa sekä sitä, miksi uusi käytäntö tuntuu liian vaikealta? Hallituksella on oikeus tehdä päätös käytännöistä. Jos se tuntuu kohtuuttomalta, voi asian viedä äänestettäväksi seuraavaan yhtiökokoukseen, jolloin käytäntö voidaan kumota, jos enemmistö niin äänestää.
Mitä tulee tuohon "kaikkiin yleisiin tiloihin on päästävä avaimella" niin ei ole ihan niin yksioikoista. Esimerkiksi juurikin pesu- tai saunatilat voidaan asettaa vuokrausperiaatteella toimivaksi eli avain on niillä, jotka ovat varanneet tai maksaneet vuoron. Laskutus voi sitten olla kertaperusteista tai kuukausimaksu tai vuosimaksukin. Myös avainpantteja käytetään. Pesukoneiden kolikkoautomaateista on aika pitkälti luovuttu, koska ne houkuttelevat varkaita ja korjaaminen murron jälkeen on kalliimpaa kuin laitteen tuotto. Monissa taloissa on siirrytty mobiilimaksuihin eli soitetaan tiettyyn numeroon jonka käyttää saa pesukoneen käyttöönsä, laskutus tapahtuu tällöin puhelinlaskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On heitetty syödyt pois.
ap
En nyt ihan ymmärrä. Näit niitä tuholaisia huhtikuussa ja lauantaina on lokakuu. Sanon nyt ihan hyvällä, että jos et ole jo jossain hoitosuhteessa, kävisitkö juttelemassa terveysasemalla psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa.
Olen tosi pahoillani, mutta olen tähän "projektiini" pyytänyt apua läheisiltä, mutta en ole sitä saanut.
Eli pelästyin ötököitä ja aloitin pyykkäyksen, mutta en sitten jaksanutkaan yksin. Arvioin sitten ehkä tilanteen väärin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Soitin yhdelle naapurille, joka kertoo, että on saanut hallituksen pj:ltä tiedon, että varausvihko tulee.
Mutta sitä ei ole tullut.
Sain naapurilta vinkin käydä kysymässä jonkin toisen isännöitsijän mielipidettä ja kävinkin.
Ao. isännöitsijä kuuli koko tarinan ja hämmästeli. Näytin myös eilen tulleen tiedotteen.
Oli myös sitä mieltä, että jos yhtiökokouksessa on sovittu vihkosta, se on tultava.
Järjestyssäännöt tarkistin ja niissä lukee, että pyykkitupaa käytetään pyykkituvan sääntöjen mukaan.
Pyykkituvassa ei ole mitään sääntöjä esillä, ei ole koko sinä aikana ollut kun olen tässä asunut.
Kuulemma hallitus valvoo sitä, että yhtiökokouksessa laitetut asiat tulevat täytäntöön ja nyt kun olen vihkosta kysynyt, en saa vastausta siihen, miksi sitä ei ole tullut.
Ja kuulemma minulla on oikeus saada osakkaana vastaus siihen, miksi näin ei ole toimittu.
Näin joku täällä eilen kommentoikin, mutta nyt on sitten vielä toiselta isännöitsijältä asia varmistettu.
ap
Rakas ap, tässä tarinassa ydinongelma ei todellakaan ole se luvatun varausvihkon puuttuminen vaan jokin ihan muu. Mikä ihmeen pakkomielle sinulla on siitä vihkosta?
Minun pitäisi tänään pestä pari kauluspaitaa ja housut. Mitenköhän on, uskallanko aloittaa, kun riskinä on, että "projekti" kestää viisi kuukautta? Ei helvetti... Onneksi asun taloyhtiössä, jossa on täyspäisiä ihmisiä. Aika aikaansaamaton on isännöitsijäkin ja hallitus. Tilan tyhjennyskomennon jälkeen pyykit olisi voinut nakata jäteastiaan, ihan luvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On heitetty syödyt pois.
ap
Olen tosi pahoillani, mutta olen tähän "projektiini" pyytänyt apua läheisiltä, mutta en ole sitä saanut.
Eli pelästyin ötököitä ja aloitin pyykkäyksen, mutta en sitten jaksanutkaan yksin. Arvioin sitten ehkä tilanteen väärin.
ap
Kyllä normaali ihminen kykenee pesemään kodintekstiilinsä ihan itse (tai sitten käyttää pesulaa) eikä siihen mene kuukausia. Jollet selviä yksin, tarvitset kyllä apua mielenterveyspuolelta. Jos tekstiilejä on sellainen määrä että niiden pesuun tarvitaan kuukausia, oikea osoite on taas mielenterveystoimisto: olet mahdollisesti hamstraaja.
Olis huippu. Paljo maksaa?