Joku oikeasti taloyhtiön hallituksen asioista tietävä paikalla? Tarvitsen apua nyt
Taloyhtiössä oli pyykkejä kuivaushuoneessa liian pitkään. Viime keväänä ennen yhtiökokousta tuli lappu, että kaikki pyörävarastossa olevat tavarat on merkittävä perjantaihin mennessä ja siihen mennessä on myös kuivaushuone tyhjennettävä.
Perjantaina kuivaushuone oli tyhjä.
Operaation yhteydessä muista kellaritiloista löytyi koiperhosia.
Tämän johdosta minä aloin pyykätä heti samana viikonloppuna runsaasti.
Vasta maanantaina isännöitsijä oli tarkistanut kuivaushuoneen ja todennut, että siellä on yhä pyykkiä (jotka oli siis aivan eri pyykit kuin perjantaina, jolloin kuivaushuone oli pitänyt tyhjentää).
Yhtiökokous oli tiistaina ja siellä sitten todettiin, että kuivaushuoneessa on yhä pyykkiä.
Sanoin, että ne on meidän, perjantaina tila kyllä oli tyhjä, kävin siellä.
Isännöitsijä sanoi, että no, minä kävin maanantaina.
Totesin, että löysin koiperhosia ja nyt on aikeina käydä kaikki tekstiilit läpi.
Isännöitsijä totesi, että no, nyt tiedetään, että ne on sun ja katsotaan kun olet ötökkäongelman hoitanut.
Yhtiökokouksessa sovittiin, että pyykkitupaan tulee varausvihko, jonka mukaan tilaa saa varata, muistaakseni puhe oli, että 2 pvää saa pyykkejä pitää kuivaushuoneessa kunhan vihko saapuu.
Vihkoa ei koskaan tullut.
Saunaan kyllä tuli varauslista, josta ei oltu puhuttu. Saunaa ei kukaan käytä.
Olen pyykännyt vaatteita, tekstiilejä tuntuu olevan liikaa ja lisäksi on masennustaustaa, joten en jaksa hoitaa isoja projekteja kovin ripeästi vaikka pitäisi.
Apua en ole saanut.
Olen pyykkituvan tiloissa lajitellut pestyjä pyykkejä ja kantanut niitä takaisin ylös, mutta projekti on valitettavasti kesken.
Tänään tuli kirje, että pyykkitupa laitetaan lukkoon ja tilaan pitää pyytää avain huoltomieheltä.
Ei ollut tietoa siitä, montako avainta tulee, ja miten niitä sitten hallinnoidaan.
Olin yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan, että en koe menettelyä oikeana, myönnän, että projektini on viivästynyt, mutta asiasta olisi voinut keskustella kanssani.
Mitään huomautusta tai varoitusta en ole saanut eikä mitään deadlineä olla ilmoitettu.
Ilmoitin myös, että en huvikseni pese kasapäin pyykkiä, mutta tilanne johtuu tuholaisongelmasta.
Kysyin viestitse hallituksen puheenjohtajalta, että missä se yhtiökokouksessa sovittu varausvihko viipyy.
Mielestäni ensin olisi pitänyt toteuttaa tämä systeemi, koska niin sovittiin.
Hallituksen puheenjohtaja ei vastannut tähän.
Lähetin tuntia myöhemmin uuden viestin, jossa kysyin, että missä viipyy tieto pyykkitupaan sovitusti laitettavasta varausvihkosta, jota ei ole. Mainitsin, että ei ole varausvihkoa, ei varoitusta, ei deadlineä, mutta lukot tulee.
Hallituksen pj vastasi: "Lukot tulee, hommaa vaatteet pois 5.10. mennessä. Kyllä sinä siihen pystyt."
Vastasin, että en kysynyt tuota, vaan kysyin, missä se yhtiökokouksessa sovittu varausvihko viipyy.
Ei vastausta.
Tiedän, että minussa on vikaa tämän asian suhteen, mutta olen yrittänyt huomioida muita, tosin pyykikitupaa ei tässä talossa ole juuri koskaan kovinkaan moni käyttänyt, yksi mummo on siellä lakanoita kuivattanut, ei juuri muuta toimintaa ole.
Mutta menikö ihan oikein kun sovittua varausvihkoa ei ole tullut ja nyt sitten menetellään näin?
Ja olen osakkeenomistaja, mikäli sillä on merkitystä.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen juttu, että jos kokouksessa päätetään varauslistasta, ja sen sijaan tulee avaimenlunastussysteemi, niin eiköh haliitus ole tällöin toiminut väärin ja kokouksessa päätetyn vastaisesti?
Varsinkin kun vaikuttaa, että virallista päätöstä lukkosysteemistä ei tehty vaan se keksittiin hallituksen kesken.
-ohis
Tätä ajattelin itsekin, olkoonkin, että pyykit on lojuneet enkä ole jaksanut ym.
On yksi asia, mitä en vielä ole täällä kertonut ja en ehkä koskaan kenellekään kerro. Muutama luotettava ihminen tietää. Mutta vaikutti kuitenkin suuresti siihen, miksi ne pyykit jäi parempia aikoja odottelemaan. Eikä ole mun pään sisältöön tai muuhun terveyteen liittyvä asia, vaan taloyhtiöön liittyvä asia.
En tiedä olisiko vastaanotto täällä ollut erilainen, jos olisin kertonut kaiken, mutta nyt täytyy sanoa, että kun täällä nyt on hauskoja kommentteja siitä, miten on onni, että ei ole miestä tai lapsia kärsimässä minusta, niin onhan ne loukkaavia. Samoin se, että on varmaan ihan hirveitä rytkyjä...
Mutta... en lopettanut pyykkäämistä. Päinvastoin. Revin vaatehuoneesta oikeastaan kaikki loputkin tarkastamattomat jutut ulos ja pyykkäsin ( ja yhä pyykkään )... mutta sitten kävi niin, että sen verran mullakin järki toimi, että kun aikoinaan vaatehuoneen rempassa jäi pari listaa laittamatta paikoilleen, niin mietin että putsaanko lattian ja pakkaan tavarat takaisin hyllyille ja tangoille vai laitetaanko ne listat nyt kun se on mahdollista, kun siis tankoja tyhjennetty. Pohdin laitanko ne itse, mutta totesin että ei, nyt soitan apua.
Mun on tosi vaikea pyytää apua, koska olen lapsesta asti pärjännyt ja selvinnyt yksin. Sanon aina, että kyllä tää tästä, mä teen itse, kaikki on ihan hyvin. Ja sit menetän yöunet ja ruokahalun ja panikoin... Mulla on myös sellainen kokemus, että vaikka apua pyytäisi, sitä ei saa.
No, eilen sitten vaan otin puhelimen käteen ja soitin itkuisen puhelun ja pyysin apua. Apu tuli. Listat laitettiin.
Pyykkiä olen kantanut ylös ja laittanut osan jo takaisin vaatehuoneeseen. Samalla on ainakin jotain vanhoja papereita heitetty pois ja ihan muutama vaatekin...
Jatkan toisessa viestissä...
ap
Kun kävin viime viikolla kysymässä isännöitsijätoimistosta kopiota pöytäkirjasta, jotta saisin tietää onko siihen kirjattu päätös varausvihkosta (oli), niin toimistosihteeri sanoi, että no kyllä sinä kopion saat, mutta teille on kyllä jaettu tiivistelmät päätöksistä. Sanoin, että en löytänyt sitä nyt. No eilenpä löysin.
Kokouksessa päätetiin urakasta, joka maksaa 1500 e. Sitä ei ole mainittu tiivistelmässä.
Kokouksessa päätettiin saunanvarausjärjestelmästä. Sitä ei ole mainittu tiivistelmässä.
Eikä ole mainintaa tästä pyykkituvan varausjärjestelmästäkään.
Ainoat maininnat on tilinpäätöksen ja talousarvioesityksen hyväksymisestä, vastikkeista, vesimaksusta, lainaosuuksista, autopaikkamaksusta, saunamaksusta, jätteen perusmaksusta, kunnossapitotarveselvitystä, hallituksen jäsenistä ja toiminnantarkastajasta.
Joten onkohan tässä taloyhtiössä jotain muutakin vikaa kuin se, joka on nyt analysoitu minun päässäni olevaksi...
Ja tosiaan minusta tuntuu, että päätöstä tästä uudesta lukitusjärjestelmästä ei ole kirjallisena.
Talossa tehtiin 10 vuotta sitten parvekeremontti, jota ei valvottu kunnolla. Kun osakkaat saivat tehdä listaukset vioista, isännöitsijä ei huolehtinut, että korjaukset tehdään takuun puitteissa. Suurimmalla osalla on parvekkeiden kaidelevyissä halkeamia. Ei ongelma. Meillä oli parvekkeen kattolaatta rapautunut kulmasta ja siihen tehtiin paikka. Paikka alkoi vuotaa saumasta, sateella vettä tippui katosta parvekkeelle. Kaiteiden levyihin tuli homepilkkuja, koska parveke oli koko ajan liian kostea. Ei ongelma.
Puhuin tästä useassa yhtiökokouksessa ja aina isännöitsijä sanoi, että hoidetaan ensi tilassa... 2 vuotta sitten hermostuin, kun kokouksessa alettiin puhua pihasuunnitelmasta ja muista kivoista projekteista. Totesin, että on se kumma kun meillä on parvekkeen katto vuotanut kohta 10 vuotta eikä lupauksista huolimatta olla saatu korjattua, mutta tällaiseen hääräämiseen sitten on varaa. No sitten se katto viimein korjattiin...toki katolta, ei siis niitä vaurioita, joita parvekkeen katossa näkyy.
ap
jatkuu...
Taloyhtiössä on ollut myös rakenteellisesta viasta johtuva home-esiintymä ja terveystarkastaja kävi toteamassa näkyvän mikrobikasvuston. Yksi osa seinästä oli kastunut läpi eli molemmilla puolilla seinää oli näkyviä vaurioita. Vika oli katolta tuleva putki, joka oli jäänyt suojaamatta ja vuoti seinän sisään. Tämä korjattiin niin, että isännöitsijä ei oikein olisi halunnut laittaa kuivatusta seinään, se piti oikein vaatia. Mitään mittaustutkimuksia ei kuitenkaan tehty, ei otettu näytteitä tms. Kastunutta rakennetta ei purettu, vaan hiottiin molemmin puolin vain tasoite pois ja sitten uutta maalia päälle.
Mattoteline oli ollut samalla paikalla "aina". Kuitenkin kun taloon muutti uusi henkilö, joka nyt sattuu olemaan hallituksessa, yllättäen mattotelineelle piti keksiä uusi paikka. Aiempi paikka kun oli hänen ikkunansa alla...
No, se siitä, eipä täällä kuulkaa asioita aikoihin ole kovinkaan hyvin hoidettu ja kuitenkin sitten minun pyykit on se kaikkein suurin ongelma - ja tämähän sitten ei minusta tunnu oikeudenmukaiselta :)
Joskus muuten kun olen yhtiökokouksessa ollut jostain eri mieltä, niin hallituksen pj sanoi, että jos et tykkää niin ei täällä ole pakko asua. Ja toinen hallituksen jäsen sanoi, että oletko sinä aina kaikista asiosita eri mieltä.
Olisiko pitänyt kertoa tämä kaikki heti alkuun täällä, en tiedä. Olen tässä itse tätä kaikkea ehtinyt pohtia ja onhan tää kaikenkaikkiaan ihan pöljä yhtiö. Yksi asukas hermostui kun hänen lapsensa ei saanut pitää motskaria pyörävarastossa ja ehdotti, että rakennetaan sitten autokatos, jonka päätyyn tulee lukittu tila motskarille.
Sen naapurin mummon kanssa olen hyvissä väleissä ja tosiaan - pyykkiä on raahattu nyt ylös.
<3
ap
Ja jos päätös muuttuu normaalisti taloyhtiöissä käytetyistä varausvihko-menetelmästä siihen, että yleisen tilan ovi päätetäänkin laittaa lukkoon, niin kyse on jostain hullusta, jonka päähän ei järki mene. Kenestä voisi olla kyse, mitä veikkaat? Vinkki; 25 sivua jankkausta, pyykit edelleen kuivaushuoneessa.