Joku oikeasti taloyhtiön hallituksen asioista tietävä paikalla? Tarvitsen apua nyt
Taloyhtiössä oli pyykkejä kuivaushuoneessa liian pitkään. Viime keväänä ennen yhtiökokousta tuli lappu, että kaikki pyörävarastossa olevat tavarat on merkittävä perjantaihin mennessä ja siihen mennessä on myös kuivaushuone tyhjennettävä.
Perjantaina kuivaushuone oli tyhjä.
Operaation yhteydessä muista kellaritiloista löytyi koiperhosia.
Tämän johdosta minä aloin pyykätä heti samana viikonloppuna runsaasti.
Vasta maanantaina isännöitsijä oli tarkistanut kuivaushuoneen ja todennut, että siellä on yhä pyykkiä (jotka oli siis aivan eri pyykit kuin perjantaina, jolloin kuivaushuone oli pitänyt tyhjentää).
Yhtiökokous oli tiistaina ja siellä sitten todettiin, että kuivaushuoneessa on yhä pyykkiä.
Sanoin, että ne on meidän, perjantaina tila kyllä oli tyhjä, kävin siellä.
Isännöitsijä sanoi, että no, minä kävin maanantaina.
Totesin, että löysin koiperhosia ja nyt on aikeina käydä kaikki tekstiilit läpi.
Isännöitsijä totesi, että no, nyt tiedetään, että ne on sun ja katsotaan kun olet ötökkäongelman hoitanut.
Yhtiökokouksessa sovittiin, että pyykkitupaan tulee varausvihko, jonka mukaan tilaa saa varata, muistaakseni puhe oli, että 2 pvää saa pyykkejä pitää kuivaushuoneessa kunhan vihko saapuu.
Vihkoa ei koskaan tullut.
Saunaan kyllä tuli varauslista, josta ei oltu puhuttu. Saunaa ei kukaan käytä.
Olen pyykännyt vaatteita, tekstiilejä tuntuu olevan liikaa ja lisäksi on masennustaustaa, joten en jaksa hoitaa isoja projekteja kovin ripeästi vaikka pitäisi.
Apua en ole saanut.
Olen pyykkituvan tiloissa lajitellut pestyjä pyykkejä ja kantanut niitä takaisin ylös, mutta projekti on valitettavasti kesken.
Tänään tuli kirje, että pyykkitupa laitetaan lukkoon ja tilaan pitää pyytää avain huoltomieheltä.
Ei ollut tietoa siitä, montako avainta tulee, ja miten niitä sitten hallinnoidaan.
Olin yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan, että en koe menettelyä oikeana, myönnän, että projektini on viivästynyt, mutta asiasta olisi voinut keskustella kanssani.
Mitään huomautusta tai varoitusta en ole saanut eikä mitään deadlineä olla ilmoitettu.
Ilmoitin myös, että en huvikseni pese kasapäin pyykkiä, mutta tilanne johtuu tuholaisongelmasta.
Kysyin viestitse hallituksen puheenjohtajalta, että missä se yhtiökokouksessa sovittu varausvihko viipyy.
Mielestäni ensin olisi pitänyt toteuttaa tämä systeemi, koska niin sovittiin.
Hallituksen puheenjohtaja ei vastannut tähän.
Lähetin tuntia myöhemmin uuden viestin, jossa kysyin, että missä viipyy tieto pyykkitupaan sovitusti laitettavasta varausvihkosta, jota ei ole. Mainitsin, että ei ole varausvihkoa, ei varoitusta, ei deadlineä, mutta lukot tulee.
Hallituksen pj vastasi: "Lukot tulee, hommaa vaatteet pois 5.10. mennessä. Kyllä sinä siihen pystyt."
Vastasin, että en kysynyt tuota, vaan kysyin, missä se yhtiökokouksessa sovittu varausvihko viipyy.
Ei vastausta.
Tiedän, että minussa on vikaa tämän asian suhteen, mutta olen yrittänyt huomioida muita, tosin pyykikitupaa ei tässä talossa ole juuri koskaan kovinkaan moni käyttänyt, yksi mummo on siellä lakanoita kuivattanut, ei juuri muuta toimintaa ole.
Mutta menikö ihan oikein kun sovittua varausvihkoa ei ole tullut ja nyt sitten menetellään näin?
Ja olen osakkeenomistaja, mikäli sillä on merkitystä.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
ahaaa! kirjoitti:
Se vihko tulee jossain vaiheessa. Ei ehkä tänään tai huomenna, mutta tulee. Asia kuuluu olevan hoidossa. Mikä kiire sillä on kun ei sinunkaan pyykkien haulla ole? Taloyhtiön hallitus voi selkeyttää ja kiristää pyykkituvan käyttösääntöjä, jos vallalla oleva käytäntö ei toimi. Ei todellakaan ole oikein jättää omia pyykkejä moneksi päiväksi tupaan vanumaan, koska masennus. Todennäköisesti joku asukkaista on valittanut isännöitsijälle tai hallituksen pj:lle ja siksi asia on otettu käsittelyyn.
Terkuin hallituksen pj.
Jo nyt on vittu, että teillä on ongelma.
Ap sanoi, että pyykkitupaa ei juuri käytetä. Joskus joku mummo siellä pyykkiä kuivattaa.
Niin mikä ihme tässä on ongelma, vaikka ne pyykit kuivuis siellä viikon!
Periaateko?
Veikkaan et jos saman tyypin koko garderooppi on yhteisissä tiloissa yli puoli vuotta, saattaa se aiheuttaa sen että asiaan on puututtava jossain kohtaa.
Tässä ei liene kysymys viikoista.
Pyykit kuivuvat vuorokaudessa. Outoa antaa vuoro kahdeksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ahaaa! kirjoitti:
Se vihko tulee jossain vaiheessa. Ei ehkä tänään tai huomenna, mutta tulee. Asia kuuluu olevan hoidossa. Mikä kiire sillä on kun ei sinunkaan pyykkien haulla ole? Taloyhtiön hallitus voi selkeyttää ja kiristää pyykkituvan käyttösääntöjä, jos vallalla oleva käytäntö ei toimi. Ei todellakaan ole oikein jättää omia pyykkejä moneksi päiväksi tupaan vanumaan, koska masennus. Todennäköisesti joku asukkaista on valittanut isännöitsijälle tai hallituksen pj:lle ja siksi asia on otettu käsittelyyn.
Terkuin hallituksen pj.
Ap sanoi, että pyykkitupaa ei juuri käytetä. Joskus joku mummo siellä pyykkiä kuivattaa.
Periaateko?
Veikkaan et jos saman tyypin koko garderooppi on yhteisissä tiloissa yli puoli vuotta, saattaa se aiheuttaa sen että asiaan on puututtava jossain kohtaa.
Tässä ei liene kysymys viikoista.
Ei tässä tarvii mitään veikata, vaan lukea aloitus.
Eikä siitä tule mieleen, että olisi viikosta tai enemmästä kuivaushuoneen käytöstä kyse.
Paremminkin, että siellä on kuivattu joitakin päiviä. Ja tästä joku saatanan nipo + pj saanut vit*n päähänsä ja ruvennut toimittamaan tätä "liiallista kuivaushuoneen eliminointia".
Kyllä pipo kiristää siellä (pj.) ja täällä porukalla.
Kukaan ei juuri kuivaushuonetta tarvii, mutta jotain on vaan tehtävä.
Ap:lla on ilmeisesti nyt viime aikoina mennyt pidempään kuivatellessa tuholaiset kanssa, kun pyykkiäkin paljon, joten poikkeus pitäisi kanssa ymmärtää.
Vähän vois ostaa isomman pipon. Vinkki: vielä pipoa ei tarvii ollenkaan 😄
Onko tämä juttu oikeasti totta vai harvinaisen hyvä provo?
Pyykkitupaa ei juuri käytä kukaan.
Silti sitä pitää rajoittaa. Kokouksia ja avaimia??
Eikö todella ole parempaa tekemistä.
Taitaa pj. olla tekemisen puute.
Vierailija kirjoitti:
ahaaa! kirjoitti:
Terkuin hallituksen pj.
Periaateko?
Ei kai sitä kukaan pysty käyttämäänkään kun aloittaja on pitänyt sitä enemmän tai vähemmän varattuna keväästä lähtien. On saattanut muillakin olla tarvetta esim peittojen ja muiden tilaa vaativien pyykkien kuivatukseen, jona on kausiluonteista. Ap varaa pyykkituvan ja kuivatushuoneen puoleksi vuodeksi niin onhan se nyt ongelma!
Ne koinsyömät matot ja lankarullat kannattaa heti ensimmäisenä käydä kiikuttamassa jätesäkissä roskiin. Olet tuonut tuholaiset häkkivarastoon josta ne pääsevät saastuttamaan muidenkin tavarat.
Onko sinulla sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat auttaa varaston siivoamisessa?
Sinulla on myös melko varmasti mielenterveydellisiä ongelmia ja niihin sinun täytyisi myös saada apua. Taloyhtiö on tämän huomannut ja haluavat pistää poikki maanisen käytöksen ja pyykkihuoneen jatkuvan käytön.
Vierailija kirjoitti:
Ap itse kertoo, että hänen (vaihtuvat?) pyykkinsä ovat olleet siellä ainakin huhtikuusta. Ei ihme, että muut eivät käytä kuivaushuonetta, etenkin kun ap on kertonut koiperhosista yhtiökokouksessa.
Pesutupa ja kyivaushuone on Kaikkien asukkaiden käytössä tasapuolisesti, eikä sitä voi yksi asukas omia.
Kuivaushuoneessa pyykit otetaan välittömästi kun ne ovat kuivat, jotta muut asukkaat voivat käyttää sitä.
Meillä taloyhtiössä kuivaushuoneessa pyykit saavat olla max 24h (kuivuvat 10h) jonka jälkeen talohuolto käy hakemassa pyykit narulta ja asukas voi ne lunastaa talohuollolta maksamalla 60€.
Samoin pesukoneessa, jos varauksesta on mennyt yli tunti ja pyykit on edelleen koneessa, talohuolto tulee apuun.
Tähän ratkaisuun päädyttiin, kun muutama talon asukas omi pesutilat ja kuivaushuonetta piti vaatevarastonaan, ihan kuin ap. tai niin olin lukevani rivien välistä, jos hän pitää pyykkiä päiväkausia kuivaushuoneessa.
Aikoinaan asuttiin kerrostalossa, kuivaushuonetta sai varata max. 4h pyykkivuoron jälkeen. Että ihan 2vrk, se tuntuu jo ihan uskomattomalta.
Jo lapsuudenkodissa oli systeemi, että pyykkivuoro varattiin. Talonmies kävi pudottamassa pyykkituvan avaimen postiluukusta edellisenä päivänä. Avain palautettiin talonmiehen luukkuun pyykkivuoron päätyttyä. Ihan oli normaalia, että sauna ja pyykkitupa oli lukossa, eikä sinne ollut mitään "vapaata pääsyä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap itse kertoo, että hänen (vaihtuvat?) pyykkinsä ovat olleet siellä ainakin huhtikuusta. Ei ihme, että muut eivät käytä kuivaushuonetta, etenkin kun ap on kertonut koiperhosista yhtiökokouksessa.
Eipä ole puhunut kuukausista. Putsaa pullonpohjat
Ihan normaali käytäntö on , että kuivaushuone ja pyykkitupa ovat lukossa ja avaimen saa vuoron varattuaan. En ihan ymmärrä tätä ap:a joka kommentoi itselleen muuka eri ihmisenä tässä ketjussa. Varmaan sitä kuivaushuonetta onkin hieman hankalaa kenenkään muun käyttää jos se koko ajan on täynnä ap:n pyykkiä ja niitä viikkaillaan ja "projektoidaan" monta päivää. Ja jos kuivaushuoneessa on puhallin, niin käytä ap ihmeessä sitä, pyykit kuivuvat muutamassa tunnissa, sitten viikkailet ne asaunnossa. Ei yksi ihminen voi omia itselleen pyykkitupaa niin, etteivät sitä muut asukkaat voi halutessaan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole puhunut kuukausista. Putsaa pullonpohjat
Korjaa AP ihmeessä jos sun projektit ymmärrettiin nyt väärin :D
Eihän toi nyt normaalia ole hei.
Miksi et korjaa asiaa vaan kommentoit jonain muuna ja annata samalla tietoa jota ei alkuperäisissä viesteissä ole ollut? Luulitko ettei sitä huomata?
Ap tässä.
Soitin yhdelle naapurille, joka kertoo, että on saanut hallituksen pj:ltä tiedon, että varausvihko tulee.
Mutta sitä ei ole tullut.
Sain naapurilta vinkin käydä kysymässä jonkin toisen isännöitsijän mielipidettä ja kävinkin.
Ao. isännöitsijä kuuli koko tarinan ja hämmästeli. Näytin myös eilen tulleen tiedotteen.
Oli myös sitä mieltä, että jos yhtiökokouksessa on sovittu vihkosta, se on tultava.
Järjestyssäännöt tarkistin ja niissä lukee, että pyykkitupaa käytetään pyykkituvan sääntöjen mukaan.
Pyykkituvassa ei ole mitään sääntöjä esillä, ei ole koko sinä aikana ollut kun olen tässä asunut.
Kuulemma hallitus valvoo sitä, että yhtiökokouksessa laitetut asiat tulevat täytäntöön ja nyt kun olen vihkosta kysynyt, en saa vastausta siihen, miksi sitä ei ole tullut.
Ja kuulemma minulla on oikeus saada osakkaana vastaus siihen, miksi näin ei ole toimittu.
Näin joku täällä eilen kommentoikin, mutta nyt on sitten vielä toiselta isännöitsijältä asia varmistettu.
ap
Vastaa nyt siihen, kuinka kauan ne pyykit sinulla ovat siellä pyykkituvassa, joka on ilmeisesti myös kuivaushuone. Kaksi vuorokautta on todella pitkä aika, ihan vaikka siihen olisikin lupa. Meidän pyykkituvassa on vuoro 2 h ja sitten sen pitää olla siisti seuraavalle. Siellä on kuivausrumpu tai sitten voi kuivata omassa kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Soitin yhdelle naapurille, joka kertoo, että on saanut hallituksen pj:ltä tiedon, että varausvihko tulee.
Mutta sitä ei ole tullut.
Sain naapurilta vinkin käydä kysymässä jonkin toisen isännöitsijän mielipidettä ja kävinkin.
Ao. isännöitsijä kuuli koko tarinan ja hämmästeli. Näytin myös eilen tulleen tiedotteen.
Oli myös sitä mieltä, että jos yhtiökokouksessa on sovittu vihkosta, se on tultava.
Järjestyssäännöt tarkistin ja niissä lukee, että pyykkitupaa käytetään pyykkituvan sääntöjen mukaan.
Pyykkituvassa ei ole mitään sääntöjä esillä, ei ole koko sinä aikana ollut kun olen tässä asunut.
Kuulemma hallitus valvoo sitä, että yhtiökokouksessa laitetut asiat tulevat täytäntöön ja nyt kun olen vihkosta kysynyt, en saa vastausta siihen, miksi sitä ei ole tullut.
Ja kuulemma minulla on oikeus saada osakkaana vastaus siihen, miksi näin ei ole toimittu.
Näin joku täällä eilen kommentoikin, mutta nyt on sitten vielä toiselta isännöitsijältä asia varmistettu.
ap
Eiköhän se varausvihko tulekin, sitä käyttää vaan se jolle pyykkituvan varaukset tehdään ja jolta avain saadaan.
Jos pyykkituvassa ei ole esillä sovittuja sääntöjä, se ei tarkoita etteikö niitä olisi.
Miten kauan tätä sun pyykkäämistä on jatkunut putkeen?
Mikä vika varausjärjestelmässä on?
Sehän vaan vahvistaa sen että sun varaamalla vuorolla sinne ei voi tulla muita pällistelemään tai pöllimään pyykkejä tai mitään muutakaan, eikös tämä olisi itsesikin kannalta oikein hyvä vaihtoehto?
Pyykkitupaan tuotavasta vihkosta on päätetty yhtiökokouksessa 20.4.2016. Tarkoitus oli, että vihkoon varataan vuorot.
Vihkoa ei ole tullut.
Ja edelleen tilassa on oikeastaan vain kuivaushuone, on pesulan puoli, mutta koneita ei ole asuinaikanani ollut.
Olen siis todellakin tietoinen siitä, että olen itse tässä mokannut.
Mutta jos kokouksessa on sovittu, että vihko tulee ja sitä ei ole tullut, niin on melko erikoista, että ilman tuon päätökseen täytäntöönpanoa on päätetty laittaa ovet lukkoon eikä asukkaat pääse tilaan.
Lisäksi eilinen tiedote on todella epäselvä.
Huoltoyhtiö toimittaa avaimen, mutta minne.
Vuoro pitää varata puhelimitse edellisenä päivänä eli tuoko huoltoyhtiö avaimen viikonloppunakin. Mitä kustannuksia siitä sitten taas tulee.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se varausvihko tulekin, sitä käyttää vaan se jolle pyykkituvan varaukset tehdään ja jolta avain saadaan.
Eli kun pyykkitupa on asukkailta lukossa, niin huoltoyhtiöltä saa avaimen ja sillä pääsee tilaan, jossa vihko on.
Omalla vuorolla sitten kirjoittaa vihkoon, että minä varasin tämän nyt? Ja sitten palauttaa avaimen siihen laatikkoon, joka tiedotteessa oli mainittu?
OK.
Ajatus tässä on siis se, että varausvihkoa ei ole tullut ja kuitenkin ovet lukitaan. Mitä virkaa varausvihkolla enää tässä vaiheessa on? Eihän siihen pääse käsiksi, kun se on siellä lukkojen takana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siis millaiset lukot? Ei saa taloyhtiön jäsenet avainta niihin lukkoihin? Eikö ne avaimet nyt pidä kuitenkin osakkeenomistajilla olla, teidän kaikkien varoillahan se pyykkitupa on rakennettu alunperin ja sitä ylläpidetään taloyhtiön varoilla. En nyt osaa muuta vastata. Ja varauskirja ehdottomasti oltava, ei kai pyykkituvat toimi "kuka ehtii ensin" -periaatteella, ei meillä ainakaan toiminu, kun asuttiin pesutuvallisessa yhtiössä.
Mitäs teidän yhtiöjärjestys sanoo asiasta? Onkohan niissä yleensä pesutuvista..?
Olen joskus asunut talossa, jossa oli pyykkitupa. Jokainen pääsi sisään omilla avaimilla ja varauskirjaan sai merkitä vain pyykkituvan varauksen, kuivaushuonetta ei siis saanut varata, sinne saivat viedä pyykkinsä aivan vapaasti myös kotikoneilaan pyykkinsä pesseet. Jos joku oli varannut pesutuvan ja kuvitellut varanneensa myös kuivaushuoneen, niin oma häpeä, jos siellä olikin narut täynnä toisten pyykkejä.
Periaateko?