Vauvojen ruokasuositukset muuttuu taas. Edellinenkin meni kyllä aika ohi.
Minkähänlainen se nykyinen nyt oli? Akuutissa sanottiin että suositukset on kieltäneet antamasta vauvalle (alle vuoden ikäiselle) jotain tiettyjä ruoka-aineita. Mulla on nuorimmaiset jo 7v. ja siihen aikaan oli ettei hunajaa saa antaa, eikä tietenkään tavallista maitoa, vaan korviketta piti antaa vuoden ikään asti.
Esikoien kun syntyi 22 vuotta sitten, ei muistaakseni hunajaa kielletty antamasta, mutta en kyllä antanutkaan, ei ollut mitään syytä antaa.
Mulle, ja mun sisaruksille on annettu kiinteää ruokaa 3kk ikäisestä, samoin olen tehnyt kaikkien lasteni kanssa, vaikka jossain vaiheessa tuli se että vasta 4kk iäisenä saisi antaa.
Nyt ovat kuitenkin huomanneet että yhtään ei auta, vaan päinvastoin, allergioiden syntymiseen se että kiinteitä ruokia ei anneta alle puolivuotiaalle. Suositukset luultavasti muuttuu taas takaisinpäin niihin vanhoihin, ja jopa saa antaa tavallista maitoa jo alle yksivuotiaalle.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
WHO:n ohje on täysimetystä (rintamaitoa lapsentahtisesti rinnasta) puolivuotiaaksi. PUOLIVUOTIAAKSI. Onko tämä noin vaikea ymmärtää? Osittaisimetystä jatketaan vähintään kaksivuotiaaksi, mutta rinnasta voi ruokkia vaikka kouluikään asti, jos molemmat siitä nauttivat.
Pilaatte lastenne terveyden ja kehityksen tuolla pelleilyllä.
Kaikki alalla olevat tietävät, että WHO:n ohje pohjaa erityisesti Afrikkaan ja Aasiaan, joissa pitkä imetys on lapselle eduksi siksi, että ruoka on ravintoaineiltaan paljon köyhempää ja riskialttiimpaa. Se on vain kansainvälinen suositus, että näissä maissa imetettäisiin piiitkään (mitä ei usein tapahdu).
Eikös sokeri ole kielletty hampaiden reikiintymisen ja karies bakteerin ehkäisyn vuoksi?
Luin tässä huvikseni vanhaa neuvolakorttiani. Olen syntynyt vuonna 1980 ja silloin on suositeltu antamaan appelsiinimehua 3 kk iästä lähtien. Niin ne viralliset suositukset muuttuvat koko ajan ja vaikea tietää, kuka sitten on loppupeleissä täysin oikeassa.:)
Suomessahan vain 2÷ äideistä imettää lasta täysimetyksellä 6 kuukautta vanhaksi. Hirveän pieni luku.
Vierailija kirjoitti:
Noo, se rintamaito on sellainen vararavinto. Jos on jokin hätätilanne esim. eikä muuta tarjolla. Kädellisillä on kädet sitä varten että niillä tehdään ruokaa.
Ikävä kyllä tyhmästä äidistä kärsii lapsen älykkyys. Anna vain muiden lapsille älyllistä etumatkaa ja pidä ne tissisi piilossa! Itselle ei olisi tullut mieleenkään sabotoida tuolla tavalla oman lapsen älyllistä kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Täysimetys on paras puolivuotiaaksi (/mahdollisimman pitkään siis, mutta ei sitäkään voi liian myöhään venyttää, tuo noin puoli vuotta kai max raja ja sit alkaa tarvita mm. rautaa kiinteistä?) ja liian aikainen kiinteiden aloitus lisää allergioita. Kiinteät tulisi aloittaa samaan aikaan, kun vielä imettää, koska samanaikainen imetys suojaa allergioilta. Useimmat lopettaa imetyksen jo ennen 6 kk ikää ja siksi on todettu se, että allergiat lisääntyy, "jos aloittaa kiinteät myöhään", mutta ne on oikeasti lisääntyneet niillä, jotka on tuolloin myöhempään aloittaneet kiinteät eivätkä ole enää imettäneet samaan aikaan. Tuota "oheisimetyksen" tärkeyttä ei oikein olla virallisesti tajuttu, mutta joitain tutkimuksia tästä on tehty.
Jos luit yhtään keskustelua, niin puhe oli juuri tuosta, että liiallinen kiinteiden aloituksen lykkäys on arveltu olevan yhteydessä allergioiden lisääntymiseen ja suositukset menevät tässä lähiaikoina mahdollisesti uusiksi.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1426659916392
"Vauvojen ruokailusuositukset saattavat mennä kokonaan uusiksi. Nykyinen ohje kuuden kuukauden täysimetyksestä kyseenalaistetaan laajasti. Sen ei ole todettu ehkäisevän allergioita – päinvastoin allergiat ovat lisääntyneet.
Eurooppalaiset allergiajärjestöt ovat jo muuttaneet suosituksiaan: kiinteät ruoat pitää aloittaa neljästä kuuteen kuukauden iässä. Näin vauvan suoliston puolustusjärjestelmä kehittyy luonnollisella tavalla."
"Suomen täysimetyssuositus on 6 kuukautta. Vain 1 % (yksi prosentti) pääsee tähän Suomessa (THL 2009). Keskimäärin täysimetys päättyy 1,4 kuukauden iässä, tavoitteen ja toteutuman ero on keskimäärin 4,6 kuukautta (THL 2009)."
Lähde Väestöliitto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin -60 luvulla annettiin vauvoille myös sokerivettä. Varmaan 50v:n päästä kauhistellaan näitä nykysuosituksia.
Sokerivettä annettiin 70-luvun alussakin, jolloin itse olin vauva. Sokeria myös opastettiin laittamaan lehmänmaidon joukkoon, että maistuisi eikä korviketta tarvittaisi (olikohan silloin edes korviketta?). Omasta neuvolakortistani huomasin, että mulle oli suoritusten mukaan annettu appelsiinituoremehua 1 kk ikäisestä alkaen, samoin maksamakkaraa.
Kummasti selvittiin hengissä, eikäö tosiaan allergioita tai lapsen diabetestakaan ollut lainkaan niin paljon kuin nyt. Lihavat lapset olivat harvinaisia 70-luvulla.
Äitini sanoi, että jotain "alkeellista" korviketta oli jo silloin olemassa, mutta moni kuulemma teki sitä itse mm. juureksista. Itsekin olen saanut tuoremehua 1kk ikäisestä alkaen neuvolan suositusten mukaan.
Lapset 2012 ja 2015 ja molemmille olen aloittanut kiinteät 4 kuukauden iässä reippaalla tahdilla. Näin suositeltu neuvolassa. Kuuden kuukauden iässä ovat syöneet jo kunnon annoksia. Imetystä olen jatkanut 1,5 vuoden ikään.
Ei allergioita kummallakaan :)
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan vain 2÷ äideistä imettää lasta täysimetyksellä 6 kuukautta vanhaksi. Hirveän pieni luku.
Suomessa halutaan olla tilastoinnin mallioppilaita. Minäkään en ole täysimettänyt, kun vauva sai teholla kahden päivän ajan korviketta, sitten puolivuotiaaksi rintamaitoa. Muualla Euroopassa tuo tilastoitaisiin varmasti täysimetykseksi. Se lisämaito on vähän kuin lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Hunaja on botulismin takia kielletty. Googleta. Lukee kyllä niissä oppaissa mitä oon neuvolasta saanu. Vai mistä se pitäis kuulla?
Eipä niissä oppaissa lukenut syytä, vain että ei saa antaa. Enkä ole halunnutkaan antaa niin en ole syytä googlettanut enkä neuvolassa kysynyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
"Suomen täysimetyssuositus on 6 kuukautta. Vain 1 % (yksi prosentti) pääsee tähän Suomessa (THL 2009). Keskimäärin täysimetys päättyy 1,4 kuukauden iässä, tavoitteen ja toteutuman ero on keskimäärin 4,6 kuukautta (THL 2009)."
Lähde Väestöliitto
Tuo nyt johtuu vain ja ainoastaan täysimetyksen määritelmästä. Esim. lapsi ei ole täysimetetty jos saa kerrankin äidinmaitoa pullosta, vaan sen pitää olla rinnasta. Myös jos lapsi saa kerrankin sairaalassa lisämaitoa niin lapsi ei ole täysimetetty, vaikka äiti kotiuttamisen jälkeen antaisi pelkkää rintaa seuraavat kuusi kuukautta. Plus monet imettävät alkavat maistella lisäruokia esim. 5 kk niin silloinkaan ei luonnollisesti ole täysimetetty 6 kk ikään.
Allergiat allergiat allergiat. Kuulkaas minulla on kaksi allergista lasta, molempien ruoka-aine allergiat ovat alkaneet imetysaikana. Oireilleet suolisto-ongelmina ja ihottumana. Siis ennenkuin mitään kiinteitä on aloiteltu! Eiköhän niihin allergioihin loppuviimein ole syy perimässä. Meidän lapsilla on geenilotossa ollut huono tuuri (me emme ole allergisia). Molemmat siedätetty kaikkeen oireista huolimatta ja isommalla ei yhtään ruoka-aineallergiaa ole hankalista vauvavuoden oireista huolimatta. Junioria siedätetään äidinmaidon kautta paraikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo, se rintamaito on sellainen vararavinto. Jos on jokin hätätilanne esim. eikä muuta tarjolla. Kädellisillä on kädet sitä varten että niillä tehdään ruokaa.
Ikävä kyllä tyhmästä äidistä kärsii lapsen älykkyys. Anna vain muiden lapsille älyllistä etumatkaa ja pidä ne tissisi piilossa! Itselle ei olisi tullut mieleenkään sabotoida tuolla tavalla oman lapsen älyllistä kehitystä.
Kiitos että nostit tissini pöydälle! Olen varmasti sinua älykkäämpi eikä miehenikään tyhmä ole😉. Lapsen älykkyys ei suoraa korreloi maidonlähteiden tahi syntymäreikänsä paikan kanssa. On muitakin tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Allergiat allergiat allergiat. Kuulkaas minulla on kaksi allergista lasta, molempien ruoka-aine allergiat ovat alkaneet imetysaikana. Oireilleet suolisto-ongelmina ja ihottumana. Siis ennenkuin mitään kiinteitä on aloiteltu! Eiköhän niihin allergioihin loppuviimein ole syy perimässä. Meidän lapsilla on geenilotossa ollut huono tuuri (me emme ole allergisia). Molemmat siedätetty kaikkeen oireista huolimatta ja isommalla ei yhtään ruoka-aineallergiaa ole hankalista vauvavuoden oireista huolimatta. Junioria siedätetään äidinmaidon kautta paraikaa.
Ja en näe syytä 6kk täysimetykselle. Vauvan motorinen kehitys on sellaista, että miksi en antaisi? Ikää siis 4kk, nappaa pöydältä vaikka palan porkkanaa ja pistää suuhun. Yksilöllisten valmiuksien mukaan aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Täysimetys on paras puolivuotiaaksi (/mahdollisimman pitkään siis, mutta ei sitäkään voi liian myöhään venyttää, tuo noin puoli vuotta kai max raja ja sit alkaa tarvita mm. rautaa kiinteistä?) ja liian aikainen kiinteiden aloitus lisää allergioita. Kiinteät tulisi aloittaa samaan aikaan, kun vielä imettää, koska samanaikainen imetys suojaa allergioilta. Useimmat lopettaa imetyksen jo ennen 6 kk ikää ja siksi on todettu se, että allergiat lisääntyy, "jos aloittaa kiinteät myöhään", mutta ne on oikeasti lisääntyneet niillä, jotka on tuolloin myöhempään aloittaneet kiinteät eivätkä ole enää imettäneet samaan aikaan. Tuota "oheisimetyksen" tärkeyttä ei oikein olla virallisesti tajuttu, mutta joitain tutkimuksia tästä on tehty.
Mulla on kolme lasta, enkä ketään heistä ole pystynyt imettämään kuin 2-3 kk, eikä kellään mitään allergiaa, ei tosin ole mullakaan kuin kumi (ei lääkärin toteama) eikä miehellä ole mitään.
Mun sisaruksista minä olen vähiten imetetty jotain 3kk, ja meistä neljästä sisaruksesta nuorin jota on imetetty yli vuoden ikäiseksi, on ainoa jolla on ollut atooppinen iho, yhdellä sisaruksella on kissa/eläinallergia ja hänen lapsillaan. Äidilläni on kala- ja ohra-allergiat.
Keliakiaa ei ole kellään koko suvussa. Isän puolella on kahdella hänen sisaruksella astma, ovat jo yli kuusikymppisiä. Korvatulehduksia ei ole mulla, mun sisaruksilla tai mun tai siskon lapsilla ollut kuin mun pojalla kerran, ja hänkin oli jo 5v.
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään imetysfanaatikko (itseasiassa esikoisen kanssa imetys ei onnistunut), mutta tämä kannattaisi muistaa näissä "Eipä se pitkä täysimetys näköjään suojaa allergioilta kun ovat vain lisääntyneet." Suomessa ei voida väestöllisesti tehdä johtopäätöksiä pitkästä (6kk) täysimetyksestä, sillä niin harva sitä tekee. Kun puhutte kuinka allergiat ovat lisääntyneet, niin suurin osahan niistä allergikkolapsista on suht vähän imetettyjä, sillä kokonaisuudessaan väestömme lapset ovat lyhyen aikaa imetettyjä. Tässä vähän lukuja vuodelta 2005: 1% täysimetti 6kk:n ikään asti, 18% lapsista sai äidinmaitoa 1-vuotiaana, kuukauden ikäisistä vauvoista pelkkää rintamaitoa sai 60%. Nuo luvut eivät ole suositusten myötä muuttuneet suuntaan tai toiseen.
Ja niitä imetyksen katkeamiseen ja korvikkeen käyttöön syitä on monia, mutta pointti on, että ei Suomessa, jossa imetetään todella vähän, voida tehdä meidän allergioista johtopäätöstä eri aikojen imetyssuositusten perusteella. Imetyssuositus ei tarkoita samaa kuin imetyskäytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta, enkä ketään heistä ole pystynyt imettämään kuin 2-3 kk, eikä kellään mitään allergiaa, ei tosin ole mullakaan kuin kumi (ei lääkärin toteama) eikä miehellä ole mitään.
Mun sisaruksista minä olen vähiten imetetty jotain 3kk, ja meistä neljästä sisaruksesta nuorin jota on imetetty yli vuoden ikäiseksi, on ainoa jolla on ollut atooppinen iho, yhdellä sisaruksella on kissa/eläinallergia ja hänen lapsillaan. Äidilläni on kala- ja ohra-allergiat.
Keliakiaa ei ole kellään koko suvussa. Isän puolella on kahdella hänen sisaruksella astma, ovat jo yli kuusikymppisiä. Korvatulehduksia ei ole mulla, mun sisaruksilla tai mun tai siskon lapsilla ollut kuin mun pojalla kerran, ja hänkin oli jo 5v.
Tässähän oli otoksena kokonaista seitsemän ihmistä, joten eiköhän asia tullut jo tyhjentävästi todistettua. Nyt kaikkialla maailmassa voidaan lopettaa aiheen tutkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde Väestöliitto
Tuo nyt johtuu vain ja ainoastaan täysimetyksen määritelmästä. Esim. lapsi ei ole täysimetetty jos saa kerrankin äidinmaitoa pullosta, vaan sen pitää olla rinnasta. Myös jos lapsi saa kerrankin sairaalassa lisämaitoa niin lapsi ei ole täysimetetty, vaikka äiti kotiuttamisen jälkeen antaisi pelkkää rintaa seuraavat kuusi kuukautta. Plus monet imettävät alkavat maistella lisäruokia esim. 5 kk niin silloinkaan ei luonnollisesti ole täysimetetty 6 kk ikään.
Mistä olet tuollaisen käsityksen saanut? Kyllä tuossa nimenomaan tarkoitetaan sitä, että vauvan ravintona on ollut pelkkä (oman) äidin rintamaito. Eihän tuollaisten asioiden tutkimisessa olisi muuten mitään järkeä, rintamaito ei miksikään muutu jos se siirretään rinnasta pulloon. Siis kun puhutaan oman maidon pumppaamisesta, ja sen antamisesta vauvalle.
Lisäruoan kohdalla olet oikeassa. Vauva joka alkaa saamaan vellejä tai kiinteitä, ei ole enää täysimetetty vaan osittaisimetetty. Sen sijaan rintamaidon antaminen pullosta ei tarkoita ettei lasta täysimetettäisi. Nuo tutkimukset muutenkin ovat kyselytutkimuksia, eli vanhemmilta itseltään kysytään.
Voihan tuon termin noinkin ajatella, mutta kyllä täysimetyksellä tarkoitetaan pelkän rintamaidon antamista lapselle, tapahtuikin se sitten välillä pullon välityksellä.
Th
Mikä kiire niillä kiinteillä on, äidinmaito on kuitenkin sitä pääruokaa ekan vuoden ajan ja kiinteitä menee siinä sivussa. Ja kyllä se vauva niitä kiinteitäkin syö, vaikka puolivuotiaana aloittaisi. Ainakin meillä meni vuoden ikäisellä jo yksi lastenruokapurkki kahdelle aterialle jaettuna ja jotain pientä välipalaa myös.
Useimmat kuitenkin syöttää lapsilleen niitä purkkiruokia, jotka on melkolailla köyhää ravintoa. Turha niitä on nostaa mitenkään tärkeään osaan alle 1-vuotiaan ruokavaliossa.