Vauvojen ruokasuositukset muuttuu taas. Edellinenkin meni kyllä aika ohi.
Minkähänlainen se nykyinen nyt oli? Akuutissa sanottiin että suositukset on kieltäneet antamasta vauvalle (alle vuoden ikäiselle) jotain tiettyjä ruoka-aineita. Mulla on nuorimmaiset jo 7v. ja siihen aikaan oli ettei hunajaa saa antaa, eikä tietenkään tavallista maitoa, vaan korviketta piti antaa vuoden ikään asti.
Esikoien kun syntyi 22 vuotta sitten, ei muistaakseni hunajaa kielletty antamasta, mutta en kyllä antanutkaan, ei ollut mitään syytä antaa.
Mulle, ja mun sisaruksille on annettu kiinteää ruokaa 3kk ikäisestä, samoin olen tehnyt kaikkien lasteni kanssa, vaikka jossain vaiheessa tuli se että vasta 4kk iäisenä saisi antaa.
Nyt ovat kuitenkin huomanneet että yhtään ei auta, vaan päinvastoin, allergioiden syntymiseen se että kiinteitä ruokia ei anneta alle puolivuotiaalle. Suositukset luultavasti muuttuu taas takaisinpäin niihin vanhoihin, ja jopa saa antaa tavallista maitoa jo alle yksivuotiaalle.
Kommentit (57)
Tänään oli juuri vauvan neuvola ja keskusteltiin ruokasuosituksista. Kuulemma aletaan kai muuttamaan tuota 6 kk suositusta siihen suuntaan että 4 kk iästä alettaisiin suosittelemaan kiinteiden aloitusta. Ei kuulemma ehkäise allergioita toivotusti vaikka jättäisi kiinteiden aloituksen tuonne 6 kk ikään.
Minäkin 90-luvun alun tuotos ja silloin kiinteät aloitettiin 3 kk iässä.
Vierailija kirjoitti:
Aina lapsille on annettu ruokia mitä muutkin syö jo aika pienestä, eikä ennenvanhaan ollut niin paljon allergioita kuin nykyään.
Ennenvanhaan kotona tehty ruoka koostui perusruoka-aineista ja suomalaisista marjoista ja suomalaisista hedelmistä. Ruokavalio oli suppea ja allergioita ei juuri ollut.
Toisin on tämänpäivän vauvojen ruokavalio. Ulkomaisista hedelmistä tehdyt purkkisoseet, kotiruokakin on puolivalmisteita, janojuomana säilöntäaineita sisältävä ulkomaisista marjoista ja hedelmistä tehty mehu.
Jos aloitetaan vasta 6kk kiinteiden maistelu niin kestää aikansa ennenkuin lapsi syö tarpeeksi. Ja osa 6kk on tosi nirsoja eikä mikään kelpaa kun taas moni 4kk kiinteiden syömisen aloittanut syö 6kk jo vaikka mitä.
Kyllä hunaja oli kielletty jo 70-luvulla sen sisältämän siitepölyn takia.
Vierailija kirjoitti:
No ei kun clostridium botulinumin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut syytä hunajan kieltoon.
ap
Suosittelen selvittämään mitä muualla Euroopassa tehdään. Suositukset vaihtelee maiden mukaan, keski-Euroopassa annetaan kiinteitä jo 4kk, jos SINUSTA tuntuu siltä, että haluat vauvallesi jo tarjota jotain muuta, niin anna mennä. 6kk syö jo huomattavasti enemmän joten voi olla jopa parempi totutella kiinteisiin 4kk iässä. Sveitsissä olen lapsia hoitanut ja moni asia tehdään erilailla. No panic!
Kun olin vauva -60 luvulla niin soseita annettiin jo parin viikon iästä, tomaattia, appelsiinia ensimmäisten joukossa. Omien lasten suositukset ovat olleet 4kk, 4kk ja 5kk, juuri ennen esikoisen syntymää muuttui 3kk:sta 4 kk:ksi. Millainen suositus nyt on? Ja tosiaan pieleenhän on menty, kun ne sairaudet, joiden piti vähentyä, ovatkin lisääntyneet.
Hunaja on botulismin takia kielletty. Googleta. Lukee kyllä niissä oppaissa mitä oon neuvolasta saanu. Vai mistä se pitäis kuulla?
Vierailija kirjoitti:
Kun olin vauva -60 luvulla niin soseita annettiin jo parin viikon iästä, tomaattia, appelsiinia ensimmäisten joukossa. Omien lasten suositukset ovat olleet 4kk, 4kk ja 5kk, juuri ennen esikoisen syntymää muuttui 3kk:sta 4 kk:ksi. Millainen suositus nyt on? Ja tosiaan pieleenhän on menty, kun ne sairaudet, joiden piti vähentyä, ovatkin lisääntyneet.
No tuohon jälkimmäiseen voi olla muitakin syitä, kuten lisääntynyt hygieenisyys tai vaikka se että ruokiin lisätään eri tavalla lisäaineita.
Äidinmaito on alle vuoden vanhan lapsen pääasiallinen ravinto. Piste. Simple as that. Kiinteitä voi tarjota mutta maito aina ennen kiinteitä ennen vuoden ikää.
Ja lehmänmaitoa ei ihmislapsi tarvitse jos äidinmaitoa on tarjolla. Niin soisi olevan, koska se on ihmislapselle tarkoitettu maito, ja kyllä, vielä 1-vuotisjuhlien jälkeenkin.
Rauhaa ja rakkautta! Ei tartte alapeukuttaa, tiedän itsekin, että tämä kommentti suivaannuttaa erittäin monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuohon jälkimmäiseen voi olla muitakin syitä, kuten lisääntynyt hygieenisyys tai vaikka se että ruokiin lisätään eri tavalla lisäaineita.[/quote
No kuule, akuutissa ihan lääkäri sanoi näin, että pieleen on mennyt kun astma, diabetes ja keliakia ovat vain lisääntyneet kun niiden luultiin vähenevän. Älä dinä länkytä mitään kun et ole asioista selvillä.
WHO:n ohje on täysimetystä (rintamaitoa lapsentahtisesti rinnasta) puolivuotiaaksi. PUOLIVUOTIAAKSI. Onko tämä noin vaikea ymmärtää? Osittaisimetystä jatketaan vähintään kaksivuotiaaksi, mutta rinnasta voi ruokkia vaikka kouluikään asti, jos molemmat siitä nauttivat.
Pilaatte lastenne terveyden ja kehityksen tuolla pelleilyllä.
Mikä https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/bakteeritau… botulismi?
Botulismi on Clostridium botulinum -bakteerin hapettomissa olosuhteissa tuottaman hermomyrkyn aiheuttama hengenvaarallinen tauti. Botulismitoksiineja tunnetaan seitsemän eri tyyppiä, ihmisille myrkytyksiä aiheuttavat tavallisimmin tyypit A, B ja E, harvemmin tyyppi F. Botulismista tunnetaan kolme eri päämuotoa; elintarvikevälitteinen botulismi, imeväisiän botulismi ja haavabotulismi.
Imeväisiän botulismia esiintyy alle 1-vuotiailla lapsilla, joilla C. botulinum -itiöt pystyvät lisääntymään suolistossa kehittymättömästä suoliston mikrobikannasta johtuen. Riskitekijöinä pidetään ainakin hunajaa ja ympäristön pölyä, mutta usein tartunnanlähde jää näissä tapauksissa epäselväksi. Tämä taudin muoto on kuitenkin erittäin harvinainen.
lähde:
Silloin -60 luvulla annettiin vauvoille myös sokerivettä. Varmaan 50v:n päästä kauhistellaan näitä nykysuosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Äidinmaito on alle vuoden vanhan lapsen pääasiallinen ravinto. Piste. Simple as that. Kiinteitä voi tarjota mutta maito aina ennen kiinteitä ennen vuoden ikää.
Ja lehmänmaitoa ei ihmislapsi tarvitse jos äidinmaitoa on tarjolla. Niin soisi olevan, koska se on ihmislapselle tarkoitettu maito, ja kyllä, vielä 1-vuotisjuhlien jälkeenkin.
Rauhaa ja rakkautta! Ei tartte alapeukuttaa, tiedän itsekin, että tämä kommentti suivaannuttaa erittäin monia.
Noo, se rintamaito on sellainen vararavinto. Jos on jokin hätätilanne esim. eikä muuta tarjolla. Kädellisillä on kädet sitä varten että niillä tehdään ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Meijän poitsun pääasiallinen ravinto 6kk iästä asti on ollut hyvässä suhteessa vihannekset, liha ja pottu/riisi/pasta. Maitoa siinä sivussa noin 4dl päivässä.. Hyvin kasvanut ja ei mitään sanomista tullut neuvolasta yms. Ennemmin vaan ihmetellään kuinka hyvin poika voi. :)
Vierailija kirjoitti:
Silloin -60 luvulla annettiin vauvoille myös sokerivettä. Varmaan 50v:n päästä kauhistellaan näitä nykysuosituksia.
Sokerivettä annettiin 70-luvun alussakin, jolloin itse olin vauva. Sokeria myös opastettiin laittamaan lehmänmaidon joukkoon, että maistuisi eikä korviketta tarvittaisi (olikohan silloin edes korviketta?). Omasta neuvolakortistani huomasin, että mulle oli suoritusten mukaan annettu appelsiinituoremehua 1 kk ikäisestä alkaen, samoin maksamakkaraa.
Kummasti selvittiin hengissä, eikäö tosiaan allergioita tai lapsen diabetestakaan ollut lainkaan niin paljon kuin nyt. Lihavat lapset olivat harvinaisia 70-luvulla.
Täysimetys on paras puolivuotiaaksi (/mahdollisimman pitkään siis, mutta ei sitäkään voi liian myöhään venyttää, tuo noin puoli vuotta kai max raja ja sit alkaa tarvita mm. rautaa kiinteistä?) ja liian aikainen kiinteiden aloitus lisää allergioita. Kiinteät tulisi aloittaa samaan aikaan, kun vielä imettää, koska samanaikainen imetys suojaa allergioilta. Useimmat lopettaa imetyksen jo ennen 6 kk ikää ja siksi on todettu se, että allergiat lisääntyy, "jos aloittaa kiinteät myöhään", mutta ne on oikeasti lisääntyneet niillä, jotka on tuolloin myöhempään aloittaneet kiinteät eivätkä ole enää imettäneet samaan aikaan. Tuota "oheisimetyksen" tärkeyttä ei oikein olla virallisesti tajuttu, mutta joitain tutkimuksia tästä on tehty.
Aina lapsille on annettu ruokia mitä muutkin syö jo aika pienestä, eikä ennenvanhaan ollut niin paljon allergioita kuin nykyään.