Miten joku 70-luvun lapsi ei ollut pioneereissa??!!!
Tutustuin yhteen naiseen, joka sanoi ettei ollut lapsena pioneereissa. Hämmästyin ja aloin pohtia onko tosiaan sellaisia, jotka ei ollut pioneereissa lapsena.
Kaikki minun ystäväni ja työkaverit on olleet pioneeriliikkeessä ja tunnetaan kaikki tyypit Helsingissä. Ihan kaikki on olleet mukana ja äänestää nyt vihreitä tai vasemmistoliittoa.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Mun isä varoitteli kun halusin liittyä. Syy: koulussa oettaisiin silmätikuksi ja en saisi hyvää koulutodistusta. kaukaa viisas oli hän,ja on edelleenkin.
Mä en kyllä kokenut joutuneeni silmätikuksi. Kavereita oli kaikista yhteiskuntaluokista. Olin myös aina luokkani paras oppilas, vaikka olinkin pioneeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä on porvareita ja vassareita, eikä kukaan kuulunut mihinkään lasten politiikkakerhoon.
Ei ne lasten pioneerikerhot kyllä mitään varsinaisia politiikkakerhoja olleet. Itse ainakin muistan vain, että siellä askarreltiin ja tehtiin retkiä. Mitään politiikan tuputusta en muista, mutta saattoihan siellä sitäkin olla. Ei vain jäänyt lapsena moiset mieleen.
Tämä on juuri tätä. Toisen puolen ihmiset kauhistelee, vaikka heillä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä siellä oikeasti on tapahtunut ja mitä on touhuttu. Minulla itselläni ei ole pioneerien touhuista mitään käsitystä, mutta luulisin sen olevan samanlaista kuin muukin aatteellinen lapsille tarkoitettu toiminta, eli pääasiassa kuitenkin ihan vaan mukavaa yhdessäoloa ja hauskanpitoa ja jonkun verran sitten sitä varsinaista aateellista touhua.
Itse kävin 70-luvulla seurakuntakerhossa, kuten valtaosa ikäisistäni lapsista siihen aikaan, eikä meistä kukaan ollut uskovaisista perheistä, saatika itse missään määrin uskovaisia. Siellä vaan sai harrastaa kaikkee kivaa ja oli mukavia kavereita. Seurakuntaleirillä oli toki ne pakolliset aamu ja iltahartaudet, jotka lusittiin pois, mutta muuten sitten pidettiin vaan hauskaa, eli pelailtiin, uitiin jne.
Niko Ahvonen on maininnut lapsuuden pioneeritouhuistaan, että "olihan siellä niitä innokkaita ohjaajia, jotka yrittivät opetta pennuille jotain oppejaan, mutta pääasiassa sitä vaan riehuttiin kavereiden kanssa kerholla ja leireillä ja oli hiton hauskaa". Näin se meni meilläkin seurakunnan poikakerhossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tuntenut yhtäkään tuon kaltaisissa järjestöissä mukana ollutta.
Olen syntynyt vuonna 1971 Helsingissä ja elänyt lapsuuteni ensin Vallilassa ja sitten Länsi-Helsingin lähiössä.
En tiedä edes kaverin kaveria, joka olisi kuulunut tuollaiseen. Aika hyvin tunnen vanhojen kavereiden lapsuudenharrastukset.
Kävitkö Valllilan & Alppilan koulua vai Mäkelän koulua? Vm -70, Mäkelän koulu, ei myöskään sen enempää pioneereissa kuin Nuorissa Kotkissakaan, yhdet isovanhempien vanhemmat jopa punaisia...
Vierailija kirjoitti:
Tutustuin yhteen naiseen, joka sanoi ettei ollut lapsena pioneereissa. Hämmästyin ja aloin pohtia onko tosiaan sellaisia, jotka ei ollut pioneereissa lapsena.
Kaikki minun ystäväni ja työkaverit on olleet pioneeriliikkeessä ja tunnetaan kaikki tyypit Helsingissä. Ihan kaikki on olleet mukana ja äänestää nyt vihreitä tai vasemmistoliittoa.
Helsingissä 70-luvulla kasvaneena en ole edes koskaan kuullutkaan mistään pioneereista.
Mutta en ymmärrä mitä ihmeellistä tuossa on että siitä kannattaa puhua sellaiseen äänensävyyn kuin kyseessä olisi Hitler-Jugend.
Kotiseudullani ei puolueilla ollut edes toimintaa lapsille. SKDL:n, myöh. Vasemmistoliiton kannattajia oli niin vähän, että varsinkin kunnallisvaaleissa pystyi melkein suoralta kädeltä sanomaan, ketkä olivat antaneet äänensä sille laidalle. Lapset kulkivat seurakunnan kerhoissa, urheiluseurassa, 4H-kerhossa jne. ja koulutkin tarjosivat silloin kerhotoimintaa.
Pohjanmaalla ei tuollaisesta olla kuultukaan. Muutakin tekemistä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapset eivät ole asuneet Helsingissä. Kukaan mun tutuista ei ole ollu pinohiirien jäsen, ollaan kaikki käyty partiossa ja ollaan kokoomuslaisia.
Kuinka hemmetin pieni sun maailma ja ympyrät on kun et tajua että kehä kolmosen ulkopuolella asuu valtavasti porukkaa?
Menetin poikuuteni pioneerileirillä vuonna 79. Olin silloin 13v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä varoitteli kun halusin liittyä. Syy: koulussa oettaisiin silmätikuksi ja en saisi hyvää koulutodistusta. kaukaa viisas oli hän,ja on edelleenkin.
Mä en kyllä kokenut joutuneeni silmätikuksi. Kavereita oli kaikista yhteiskuntaluokista. Olin myös aina luokkani paras oppilas, vaikka olinkin pioneeri.
Asuin keskustavoittoisessa maaseutukaupungissa , jossa on valittu opettajat yms, viimeiset 100 vuotta kesksutan mandaatilla. Kaverijuttuihin ei niinkään vaikuta. Olin myös paras.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuus Etelä-Pohjanmaalla - ei todellakaan kuuluttu Pioneereihin, täällä päin kun oli punaiset vaatteetkin jo aika tuomittavaa... Eipä silti, oikein hyvä lapsuus oli. Punavihervassareita halveksun toki vielä aikuisenakin niin kuin valtaosa täällä syntyneistä. Koti, uskonto, isänmaa on täällä edelleen arvossa.
Tulen Keski-Pohjanmaalta. Siellä ei myöskään missään tapauksessa kuuluttu pioneereihin. Itse asiassa nyt tässä luen ensi kertaa, että Suomessakin on ollut pioneereja. Kun valitsin yliopistoa lukion jälkeen, Tampere vaikutti hieman liian punaiselta paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olivat Nuoret kotkat?
Oli ja on edelleenkinDemareiden varhaisnuorisojärjestö.
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeesti luulin, että 70-luvulla kaikki oli jos ei nyt ihan taistolaisia niin ainakin edistyksellisiä.
Ja siis olen syntynyt 73. Tosiaankin kaikki kaverit on samoista piireistä eli vanhemmat taiteilijoita, toimittajia, tutkijoita ja muuta edistyksellistä porukkaa.
En varmaan ollut yhdenkään taantumuksellisen lapsen kaveri, niin siitäkin syystä tietysti vähän poikkeaa normista nämä minun kuviot.
Neuvostoliitossa matkusteltiin joka vuosi ja oltiin mm Moskovan olympialaisissa. Ap
Just joo. Aika suppeat ympyrät nuo 'edistykselliset' piirit. Tuntuu, että syvissä savolaismetsissä kasvaneella oli 70-luvulla laajempi tuttavapiiri, kun koulukavereissa oli sekä kepulaisten, korpikommunistien, kokoomuslaisen (kylässä 1 kokoomuslainen) sekä körttiläisten, helluntailaisten ja ortodoksievakkojen lapsia
Mikä vittu on pioneeri? Ei 70-luvulla ollut pommeja jota pioneerit kaivoi joten VITTU VASTAA.