Miten joku 70-luvun lapsi ei ollut pioneereissa??!!!
Tutustuin yhteen naiseen, joka sanoi ettei ollut lapsena pioneereissa. Hämmästyin ja aloin pohtia onko tosiaan sellaisia, jotka ei ollut pioneereissa lapsena.
Kaikki minun ystäväni ja työkaverit on olleet pioneeriliikkeessä ja tunnetaan kaikki tyypit Helsingissä. Ihan kaikki on olleet mukana ja äänestää nyt vihreitä tai vasemmistoliittoa.
Kommentit (74)
Kommunistien kakarat siellä vaan oli. Ja saanen muistuttaa, että Suomi on ollut oikeistolainen maa ja loppujen lopuksi harva kunnon kommari.
En todellakaan olisi voinut osallistua pioneerien toimintaan. Partiotoimintaan kyllä, mutta en missään nimessä pioneerien. Sukutausta oli varmasti toisenlainen kuin sinulla ja ystävilläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin tuolloin Helsingin ja maaseudun puolivälissä, jossa poliittinen toiminta ei ollut yhtä näkyvää kuin kaupungeissa. Kai jotkut kuuluivat pioneereihin ja muihin poliittisiin klubeihin, mutta minä en tuntenut ketään. Kouluhan oli läpeensä poliittinen laitos, mutta en minä sitäkään oikein hahmottanut. Hakaniemen vappumarssit toki tiesin, kun niitä esitettiin televisiossa ja lehdissäkin oli punalippuja oikein värikuvissa.
Harrastin kilpaurheilua. Vasta jälkeenpäin olen ymmärtänyt sen, että ainakin tuossa ja hyvin monessa muussa lajissa oli poliittinen tausta: oli SVUL ja TUL, joista piti tavallaan valita silloin, kun urheiluseuraan halusi liittyä. Minä olen kuulunut kumpaankin.
Miten koulu oli läpeensä poliittinen? Meillä ei ainakaan politiikka näkynyt koulussa muutoin kun kouluneuvoston vaaleissa keskikoulussa ja siten, että opettajat oli järjestäin oikeistolaisia.
Minäkin urheilin sekä svullin, että tullin seurassa. Ensin talvella porvariseurassa, koska serkku sai sinne houkuteltua, mutta sitten muutin työläisseuraan, mutta kesällä urheilin porvariseurassa, koska siinä lajissa ei ollut työläisseuraa paikkakunnallamme. Kesällä urheilin kyllä toista lajia työläisseurassa.
Olemme käyneet eri kouluja. Meillä oli hyvin aktiivinen oikeisto ja hyvin aktiivinen vasemmisto sekä oppilaissa että opettajissa. Olen myös vielä viime aikoina joutunut opiskeluissani tarkastelemaan 70-luvun koululaitosta ja huomannut, että kylläpä oli silloin ihan toisenlainen meno kuin esimerkiksi 90-luvulla tai nykyään.
Olemme käyneet juu varmasti eri kouluja, mutta en edelleenkään ymmärrä, miten itse koulu olisi ollut läpeensä poliittinen laitos, kuten väität. Politiikkaa toki puhuttiin etenkin 70-luvulla alkupuolen kouluissa oppilaiden kesken varmasti paljon enemmän kuin 90-luvulla, mutta en välttämättä usko, että enempää kuin tänä päivänä, jolloin politiikka on maahanmuuttokysymyksineen ja rasismikysymyksineen taas vahvasti esillä ja eittämättä niistä asioista keskustellaan koulujen käytävilläkin.
Vaikka siis meillä liki kaikki opettajat oli kokoomuslaisia, niin silti he kyllä pyrkivät välttämään politiikasta puhumista. Vain uskonnon opettajan Israel henkisyyden muistan ärsyttäneen koulussa. Elettiin kuitenkin vasemmistoenemmistöisessä kaupungissa, joten tuskin opettajat ehdoin tahdoin halusivat kahnaukseen vasemmiston kanssa.
Politiikka siis koulussa toki näkyi, elettiinhän teiniliiton vahvoja aikoja ja kouluneuvostovaaleissa olikin puoluetunnukset näkyvästi esillä. En kuitenkaan koe missään nimessä niin, että itse koulu olisi ollut poliittinen missään vaiheessa omaa koulutaivaltani.
En pakota kokemaan.
Olisi noloa olla kommarien jälkeläinen...
Ylläri pylläri - edes taistolaisimpina aikoina eivät läheskään kaikki olleet pioneereja tai nuoria kotkia.
Mä en ollut edes partiossa. Asuin Helsingissä.
T. 46v.
Vierailija kirjoitti:
Onpa typerä kommentti. Miksi pitäisi nolostella jotakin, jolle ei itse mitään voi? Nolotti minua lapsena, mutta aikuisena olen tajunnut, etten ole vanhempieni valinnoista vastuussa, vaikken taustastani huutelekaan... Ja sain kotoa mielestäni hyvät arvot, aina korostettiin tasa-arvoa (myös sukupuolten välistä) rauhanaatetta, antirasismia ja heikommista huolta pitämistä. Kokoomusta ei tulisi mieleenkään äänestää.
T: 31 (se, joka laitettiin lapsena pioneerikerhoon)
Mä oikeesti luulin, että 70-luvulla kaikki oli jos ei nyt ihan taistolaisia niin ainakin edistyksellisiä.
Ja siis olen syntynyt 73. Tosiaankin kaikki kaverit on samoista piireistä eli vanhemmat taiteilijoita, toimittajia, tutkijoita ja muuta edistyksellistä porukkaa.
En varmaan ollut yhdenkään taantumuksellisen lapsen kaveri, niin siitäkin syystä tietysti vähän poikkeaa normista nämä minun kuviot.
Neuvostoliitossa matkusteltiin joka vuosi ja oltiin mm Moskovan olympialaisissa. Ap
Tän on pakko olla provo. Ei kukaan ole oikeesti noin tyhmä, ei edes vasari. Vai onko....?
Mun lähipiirissä on porvareita ja vassareita, eikä kukaan kuulunut mihinkään lasten politiikkakerhoon.
Vierailija kirjoitti:
No hyi hitto, ei ihmekään etten ole kuullut. Meidän pitäjällä oltiin isänmaallisia ja melkein joka talossa oli sotaveteraaneja, pappani mukaan lukien. Tommoset pioneerot olis saaneet äkkilähdön, sylkisin päälle jos näkisin.
Saisit turpaa kenties, kallovamman ja kuoleman. Ja sitten marssittaisiin.
Mun isä varoitteli kun halusin liittyä. Syy: koulussa oettaisiin silmätikuksi ja en saisi hyvää koulutodistusta. kaukaa viisas oli hän,ja on edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa typerä kommentti. Miksi pitäisi nolostella jotakin, jolle ei itse mitään voi? Nolotti minua lapsena, mutta aikuisena olen tajunnut, etten ole vanhempieni valinnoista vastuussa, vaikken taustastani huutelekaan... Ja sain kotoa mielestäni hyvät arvot, aina korostettiin tasa-arvoa (myös sukupuolten välistä) rauhanaatetta, antirasismia ja heikommista huolta pitämistä. Kokoomusta ei tulisi mieleenkään äänestää.
T: 31 (se, joka laitettiin lapsena pioneerikerhoon)
Olet tyytyväinen niistä arvoista, jotka vanhempiesi kautta olet oppinut. Miksi siis tuo kommentti, että et ole vanhempiesi valinnoista "vastuussa". Ihan kuin he olisivat valinneet jotain väärää, tai peräti rikollista?
Itse olen myös perheestä jossa oli vallalla samanlaiset arvot ja olen edelleen ylpeä vasemmistolainen, enkä todellakaan syytä vanhempiani mistään, vaan olen erittäin tyytyväinen saamaani kasvatukseen. Enkä missään nimessä piilottele vasemmistolaisuuttani, vaan tuon sen aina esiin, jos tarve vaatii.
En ole koskaan kuullutkaan, mistään pioneereistä? Sen tiedän, että esim. Turussa oli yksi vassareiden jääkiekko joukkue Turuntoverit (TUTO) ja normaaleja oli kiekko67 ja TPS, mutta en lapsena tiennyt mitään, että TUTOlaiset oli kommunisteja, ihan kaikkien kanssa leikittin. -73 syntynyt.
Meillä Pohjanmaalla ei kukaan noita touhuja harrastanut. Jos harrasti niin ihmeteltiin kovasti. Liian lähellä oli ryssän pahuus.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä on porvareita ja vassareita, eikä kukaan kuulunut mihinkään lasten politiikkakerhoon.
Ei ne lasten pioneerikerhot kyllä mitään varsinaisia politiikkakerhoja olleet. Itse ainakin muistan vain, että siellä askarreltiin ja tehtiin retkiä. Mitään politiikan tuputusta en muista, mutta saattoihan siellä sitäkin olla. Ei vain jäänyt lapsena moiset mieleen.
Meillä päin vasemmistolaisuus oli iso häpeä. Meillä oli mosse ja minua kiusattiin koulussa sen takia. Kun mossseja ja ladoja oli vain kommareilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeesti luulin, että 70-luvulla kaikki oli jos ei nyt ihan taistolaisia niin ainakin edistyksellisiä.
Ja siis olen syntynyt 73. Tosiaankin kaikki kaverit on samoista piireistä eli vanhemmat taiteilijoita, toimittajia, tutkijoita ja muuta edistyksellistä porukkaa.
En varmaan ollut yhdenkään taantumuksellisen lapsen kaveri, niin siitäkin syystä tietysti vähän poikkeaa normista nämä minun kuviot.
Neuvostoliitossa matkusteltiin joka vuosi ja oltiin mm Moskovan olympialaisissa. Ap
Silloin kun sinä olet syntynyt, oli toki taistolaisuus vielä voimissaan, mutta kun sinä olet 80-luvulla kouluun mennyt, oli taistolaisuudesta enää rippeet jäljellä, jos sitäkään, joten voit huoletta lopettaa ton trollaamisen.
Taistolaisilla oli parhaimillaankin vain 13 kansanedustajaa eli 6,5% kansanedustajista ja se oli aina SKP:ssä ja SKDL:ssä selkeä vähemmistö. Pelkästään Kokoomus oli 70-luvulla monta kertaa isompi kun taistolaiset isoimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan, mistään pioneereistä? Sen tiedän, että esim. Turussa oli yksi vassareiden jääkiekko joukkue Turuntoverit (TUTO) ja normaaleja oli kiekko67 ja TPS, mutta en lapsena tiennyt mitään, että TUTOlaiset oli kommunisteja, ihan kaikkien kanssa leikittin. -73 syntynyt.
Jos tietosi ja ymmärryksesi on tuota tasoa, niin parempi kun ulkoistat ajattelun kokonaan niille, joilla on enemmän kuin pari aivosolua.
Tässä ketjussa tuntuu oleva eniten äänessä 70-luvulla ja sen jälkeen syntyneet, joten on aivan luonnollista, etteivät he juurikaan kyseisestä touhusta mitään tiedä. SDPL perustettiin heti sotien jälkeen 1945 ja se oli voimissaan 1945-1975 ja tuon jälkeen sen toiminta alkoi voimakkaasti hiipumaan, niin kuin äärivasemmistolaisuus muutenkin. Täytyy kuitenkin muistaa, että ei se kuitenkaan vahvimillaankaan mikään jokapojan/tytön liike ollut, vaan parhaimmillaankin 50-luvulla siihen kuulu noin 40 000 jäsentä, joka toki on paljon, mutta vain alle prosentti kokonaisväestöstä ja alle 10 prosenttia kouluikäisistä.
Niin ja tottahan nyt jokainen ymmärsi, että aloitus oli vain kämänen persun tekemä trolli, jonka varjolla oli vain tarkoitus päästä taas mollaamaan vasemmistoa.