Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koiranulkoiluttajat kävelevät "väärää piuolta" vastaan

Vierailija
24.09.2016 |

Siis tiedän että lain mukaan pyörätiellä saa kävellä kumpaa reunaa haluuaa. Vaikka loogista olis oikeanpuoleinen liikenne. Nyt kun olen opettanut 5-7 vuotiaita lapsiani kulkemaan turvalliseti oikeaa laitaa pyörätiellä (pyörillä) niin poikkeuksetta nämä "väärää" puolta vastaan tulevat ovat koiranulkoiluttajia. Voiko joku kertoa miksi?
Ja hyvin pitkin hampain väistetään toiselle puolelle vaikka itse kuljetaan vasenta laitaa.

Kommentit (250)

Vierailija
1/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä puolta käytetään koiranäyttelyissä talutuspuolena. Johtuu ehkä siitä?

Vierailija
2/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljen koiran kanssa mieluummin sitä laitaa joka ei ole tienlaidassa, mentiin kumpaan suuntaan tahansa. Mutta täällä ei juuri vastaantulijoita olekaan. Väistetään kyllä oikealle puolelle aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira kulkee omistajansa vasemmalla puolella.

Vierailija
4/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse ulkoilutan koiraa mieluiten siinä laidassa missä ei ole autotietä vieressä. Turvallisempaa. Väistän kyllä.

Joillain voi olla koulutus jäänyt vähän puolitiehen; koira opetettu kulkemaan vasemmalla. Vaikka oikeasti se kyllä kannattaisi opettaa kulkemaan ensin oikealla puolella ja sitten molemmilla.

Vierailija
5/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyen liikenteen väylällä,  (ei siis pyörätiellä) kävelijät kulkee jompaa kumpaa puolta ja pyöräilijät keskellä. Eli lapsesi väistävät pyörillään väylän keskiosaan, vasemmalle. 

Vierailija
6/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harvoin kävelen koiran kanssa pyörätietä, mutta saatan kyllä silloin kävellä väärää puolta. Koira on tottunut kävelemään lähinnä vasemmassa reunassa, joten on vähän pallo hukassa, jos yhtäkkiä kävelläänkin oikealla. Täällä ei ole pyörätietä, mutta joskus tosi harvoin koira on keskustassa mukana, ja olen todennut, että se ei oikein osaa kävellä oikealla.

Vierailija
7/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen yleensä aina tiestä katsottuna kauimmaista laitaa. Syynä on se, että vien koirani kanssa silloin vähiten tilaa, kun koira kulkee enimmäkseen haistelemassa  pientareen puolella.

Vierailija
8/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen koiran kanssa vasenta reunaa kävelytiellä sekä pienemmillä teillä jossa ei kävelytietä. Koira on helpompi opettaa kulkemaan toista reunaa jottei se yhtäkkiä mene toiseen reunaan.

Olen kyllä huomannut kuinka raskasta se joillekin on vaihtaa puolta kun tulen koiran kanssa vasenta reunaa. Yleensä menen niin reunassa että ei tarvi kuin metrin verran siirtyä keskemmälle. Mutta huomattu on että vaikeaa joillain on!

Vierailija
9/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhdistetty kevyen liikenteen väylä, jalankulkijan paikka on väylän jommassakummassa reunassa. Pyöräilijät sivuuttavat/ohittavat jalankulkijat väylän keskiosan puolelta, pyöräilijöillä oikeanpuoleinen liikenne.

.

Tieliikennelaki 40 §

"Jalankulkijan paikka tiellä

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, jalankulkua avustavaa tai korvaavaa liikkumisvälinettä taikka kevyttä sähköajoneuvoa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. (30.12.2015/1610)

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)

Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa."

Vierailija
10/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis tiedän että  kävellä saa kumpaa laitaaa tahansa. Mutta halusin tietää miksi just koiran ulkoiluttajat tulee "väärää" puolta vastaan. Tuo sanonta väärää puolta johtuu sittä kun muuten on yleensä oikeanpuoleinen liikenne,

Ei se niin helppoa ole noille pikkulapsillekkaan opettaa että pysytää oikeassa reunassa jahas nyt ei ollakkaan reunassa nyt taas täytyy olla. Ja meillä päin noita koiranulkoiluttajia on todella paljon

Vierailija
11/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirankusettajat ovat itsekkäimpiä idiootteja mitä olemassa on. Monilla vielä laittomasti koira vapaana.

Vierailija
12/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö, että jalankulkija saa käyttää kumpaa tahansa reunaa yhdistetyllä klv:llä tai pyörätiellä (jos jalkakäytävä puuttuu tai ei ole kulkukelpoinen), johtuu varmaankin juuri koiranulkoiluttajista. Aiemmin saattoi koiran talutusnaru mennä väylän poikki vasemmalle puolelle, kun piti kävellä oikeaa puolta. Voihan se vieläkin mennä.

Vierailija
13/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös pyöräteitä, joilla jalankulkijat  liikennemerkillä osoitetaan "sisäpuolelle" ja pyöräilijät kadun puolelle. 

Koiranomistajat nyt liikkuu ihan kuinka lystäävät, ei niiden aivoituksista mitään selvää saa. 

Vierailija
14/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Kuten varmaan itsekin huomasit, laissa ei sanota mitään siitä, miltä puolelta pitää väistää. Itsekin kyllä pääsääntöisesti noudatan sitä, että pyörällä menen keskeltä ja jalankulkija jää reunaansa. Jos on tilaa väistää tarpeeksi ajoissa, tämä meneekin yleensä ihan sujuvasti.

Kaupungissa on kuitenkin usein niinkin, että sieltä takaa kauempaa lähestyy toinen pyöräilijä, mopoilija tai juoksija omaa oikeaa reunaansa, joten sinne vastaantulijan puolelle ei voi mennä, ja sitten koiranulkoiluttaja saattaa tehdä jonkin yllättävän väistöliikkeen sille puolelle tilanteen lähestyessä... eli helpompi olisi, jos samaan suuntaan liikkujat olisivat samalla puolella. Tällöin voisi riittävästi hiljentämällä tai tarvittaessa pysähtymällä välttää joutumasta nokikkain toisen kulkijan kanssa.

Vierailija
15/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihmetellyt miksi monet juoksijat menevät väärää puolta?

Vierailija
16/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira kulkee omistajansa vasemmalla puolella.

Vai niin, ei mun koiralle ainakaan tuota vaikeuksia kulkea oikealla puolella. Toisekseen vaikka se koira ei jostain syystä osaisi kulkea kuin vasemmalla puolella niin mikäs pakko sitä on taluttaakin tien vasemmassa reunassa? Voi sitä silti kulkea tien oikeaa laitaa kuten normaalit ja fiksut ihmiset.

Vierailija
17/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen tuo sääntö että kävellä saa kumpaa puolta haluaa on tyhmä ja liikennettä vaarantava.

Helpointa olisi että aina oikeanpuoleinen liikenne.

Ainoa missä tajuan "vääräänsuuntaan" kävelyn on autotie. siellähän lain mukaan käveliän kuuluukin mennä vasentalaitaa.

Vierailija
18/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira voi olla totutettu kulkemaan tietyllä puolella taluttajaa. On parempi, että koira kulkee aina reunan puolella, joten taluttajan on hyvä voida valita väylän se reuna, että koira kulkee reunemmassa.

Vierailija
19/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä puolta käytetään koiranäyttelyissä talutuspuolena. Johtuu ehkä siitä?

No just. Ja nämä on kuvittelee olevansa koiranäyttelyssä 24/7 vai?

20/250 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että koira koulutetaan kulkemaan taluttajansa toisella puolella. Tämä tapa on ollut olemassa kauan eikä siitä ole säädetty mitään laissa. 

Koirantaluttajana itse olen yleensä kävellyt pyöräilijöitä vastaan siksi, että se on turvallisempaa. Jos kävelen toisella puolella katua niin valottomat pyöräilijät ohittavat minut pimeässä todella läheltä ilman minkäänlaista merkinantoa joka on useasti johtanut vaaratilanteisiin. Näin vaikka koirassamme on ollut kolme vilkkuvaloa varoittamassa meistä. Kävellessäni pyöräilijää vastaan näen hänet ajoissa ja osaan reagoida. Pyöräilijäkin näkee meidät paremmin kun nuo vilkkuvalot näkyvät parhaiten eteenpäin.