Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos lapsi on sairas yli 4 päivää?

stressissä
23.09.2016 |

Olen palaamassa työelämään ja lapset 3v ja 5 v. Olen ymmärtänyt että lapsen sairauden vuoksi poissaolo on sallittua ekat 4 päivää. Mutta mitä jos lapsi on sairas yli 4 päivää? Otan loparit? Eihän tuon ikäisiä voi kotiinkaan jättää yksin! Voiko tehdä niin että ensin esim. minä olen 4 päivää ja sitten mies jatkaa siitä ja käyttää "omat päivänsä" jos tarve? Ei meillä ole esim.isovanhempia jotka voisi hoitaa, kun ovat itse vielä työelämässä. Eikä meillä välttämättä ole varaa palkata hoitajaa kotiin näillä palkoilla...

kiitos vastauksista.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa saatte olla sen 4 päivää kotona yhteensä. Sitten tietysti saa palkatonta pakattavalla perhesyyllä.

Vierailija
2/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta saa pakottavien perhesyiden takia. Toki myös lomapäiviä voi käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pakottavat perhesyyt" on se nimike, millä voi olla pois töistä.

Vierailija
4/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on että hommaat sen neljän päivän aikana hoitajan.

Vierailija
5/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok kiitos :) 

Vierailija
6/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 3-4 päivää on tarkoitettu äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen, ei suoranaisesti hoitamiseen. Palkatonta saat ja seuraavassa yt:ssä potkut. 

Vierailija
7/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, samaan sairauteen ei voi molemmat käyttää neljää päivää, vain toinen.

Vierailija
8/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 4 päivää on tarkoitettu äkillisen lapsen sairauden yhteydessä hoidon järjestämiseksi. Sinä aikana soitellaan sukulaiset ja MLL:n hoitoapu läpi ja hankitaan hoitaja.

Vierailija
9/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne 3-4 päivää on tarkoitettu äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen, ei suoranaisesti hoitamiseen. Palkatonta saat ja seuraavassa yt:ssä potkut. [/quote

"Hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi"

Vierailija
10/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään "miehen ja naisen" omia 4 päiväsiä. Jotkut työnantajat vaativat jopa todistuksen, että samaa sairautta ei ole ollut hoitamassa sekä isä että äiti. Työtä sun pitäis tehdä ja lapselle palkata joku hoitaja. Muutkin on selvinneet niistä vesirokoista ym.

Vierailija
11/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne 3-4 päivää on tarkoitettu äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen, ei suoranaisesti hoitamiseen. Palkatonta saat ja seuraavassa yt:ssä potkut. 

Paitsi että pienten lasten vanhempia ei voi yt:ssä irtisanoa (huoltajuusvelvoite)

Vierailija
12/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lekurilta saa saikkutodistuksen molemmille vanhemmille esim toinen voi olla ekat 3 päivää ja toinen 2 päivää sen jälkeen. Siis lapsen saikun voi jakaa vanhempien kesken.

Vierailija
13/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työlainsäädännön mukaan jompi kumpi vanhemmista voi olla töistä pois 1-3 päivää sairaan lapsen hoidon järjestelyihin.

Työnantajat voivat sopia asiasta keskenään tai vaatia toisen vanhemman työnantajalta todistuksen, miten lasten sairauspäivät jakautuvat vanhempien kesken.

Vierailija
14/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että pienten lasten vanhempia ei voi yt:ssä irtisanoa (huoltajuusvelvoite)

Näinkö on? Kunhan perheessä on pikkulapsia, niin työttömäksi ei voi jäädä? Ei taida olla ihan totta. 

Vierailija
15/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsopimuslaki:

6 §

Tilapäinen hoitovapaa

Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. (29.6.2006/533)

Vierailija
16/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se 4 päivää on tarkoitettu äkillisen lapsen sairauden yhteydessä hoidon järjestämiseksi. Sinä aikana soitellaan sukulaiset ja MLL:n hoitoapu läpi ja hankitaan hoitaja.

Ihan hyvä tietää. Ei ole koskaan tullut mieleen, että näin tosiaan tehtäisiin sairaan lapsen tapauksessa. Mitäköhän maksaa norovirusta sairastavan lapsen MLL hoito? Tuleeko lisämaksua vai onko käytännössä halvempaa jäädä kotiin ja olla palkattomana? Onko edes mahdollista jäädä palkattomana kotiin? Tosin noroviruksen yllättäessä myös itse ainakin olen sairastanut ja meillä on joskus sairastettu 2 viikkoa, viikko taukoa ja taas viikko sairastettu. Mitäköhän mahtavat sanoa. Onneksi en ole töissä vaan opiskelen ja valmistun, kun nuorempi on jo kouluikäinen. Toki sillonkaan sairasta lasta voi kotiin jättää, mutta taudit en niin pahasti jyllää kuin päiväkoti-ikäisillä. Meillä isovanhemmat ja sukulaiset on työikäisiä eikä voi siis hoitaa. Pitäisi MLL soittaa paikalle. Kammoksun itse vieraita hoitajia.

Vierailija
17/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä tietää. Ei ole koskaan tullut mieleen, että näin tosiaan tehtäisiin sairaan lapsen tapauksessa. Mitäköhän maksaa norovirusta sairastavan lapsen MLL hoito? Tuleeko lisämaksua vai onko käytännössä halvempaa jäädä kotiin ja olla palkattomana? Onko edes mahdollista jäädä palkattomana kotiin? Tosin noroviruksen yllättäessä myös itse ainakin olen sairastanut ja meillä on joskus sairastettu 2 viikkoa, viikko taukoa ja taas viikko sairastettu. Mitäköhän mahtavat sanoa. Onneksi en ole töissä vaan opiskelen ja valmistun, kun nuorempi on jo kouluikäinen. Toki sillonkaan sairasta lasta voi kotiin jättää, mutta taudit en niin pahasti jyllää kuin päiväkoti-ikäisillä. Meillä isovanhemmat ja sukulaiset on työikäisiä eikä voi siis hoitaa. Pitäisi MLL soittaa paikalle. Kammoksun itse vieraita hoitajia.

Meillä sairastivat vesirokon peräkkäin. Viisi viikkoa yhteensä.

Vierailija
18/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyllä. Joissain työehtosopimuksissa velvoitetaan huomioimaan huoltovelvoite yhtenä kriteerinä vähentämisjärjestyksestä päätettäessä.

Vierailija
19/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai yt, hekoheko, eipä minulla sellaista luksusta ole vielä koskaan edes ollutkaan kuin vakipaikka. 

Kunnalla teen töitä lastenhoitajana 10kk / vuodesta. Kesä- ja heinäkuu aina työkkärin listoilla. Jos työt ei elokuussa jatku niin se on voivoi, pakko minun/ miehen on omat lapset hoitaa jos sairastuvat. 

Eipä tällä palkalla paljoa kannata lapselle hoitajaa palkata, ja miehellä vielä minunkin palkkaa surkeampi palkka! Sehän voi kustantaa enemmän kuin minun ansiotulon menetys kun hoitajan palkan päälle tulee lellit ja tellit ja matkakorvaukset... palkataan lastenhoitaja lastenhoitajan tilalle? Järjen riemuvoitto. 

Ja edelleen ne isovanhemmat, kummit, tädit ja sedät on itse työelämässä. Ja kuka nyt muutenkaan esim. vatsatautista lasta kiljuen hoitamaan tulisi... missä todellisuudessa te jotkut elätte? Aina kiljutaan kuorossa että jokasen pitäs itse hoitaa omat mukulansa, mutta sitten siitäkin halutaan tehdä mahdotonta?

Minulle riittää jos tuon 4 päivän jälkeen on mahdollisuus saada palkatonta hätätapauksessa. Toivottavasti asia on niin. Ja toivottavasti meidän lapset ei sairasta paljon. Vesirokkorokotukset me onneksi ollaankin niille otettu jo vauvana!

Vierailija
20/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta ei automaattisesti saa sen neljän päivän jälkeen, mutta jos vain ilmoitat olevasi pois lapsen sairauden takia, ei työnantaja saa sen takia irtisanoakaan. Ainakaan ensimmäisestä kerrasta. Palkan toki pidättää noilta päiviltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi