Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos lapsi on sairas yli 4 päivää?

stressissä
23.09.2016 |

Olen palaamassa työelämään ja lapset 3v ja 5 v. Olen ymmärtänyt että lapsen sairauden vuoksi poissaolo on sallittua ekat 4 päivää. Mutta mitä jos lapsi on sairas yli 4 päivää? Otan loparit? Eihän tuon ikäisiä voi kotiinkaan jättää yksin! Voiko tehdä niin että ensin esim. minä olen 4 päivää ja sitten mies jatkaa siitä ja käyttää "omat päivänsä" jos tarve? Ei meillä ole esim.isovanhempia jotka voisi hoitaa, kun ovat itse vielä työelämässä. Eikä meillä välttämättä ole varaa palkata hoitajaa kotiin näillä palkoilla...

kiitos vastauksista.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressissä kirjoitti:

Vai yt, hekoheko, eipä minulla sellaista luksusta ole vielä koskaan edes ollutkaan kuin vakipaikka. 

Kunnalla teen töitä lastenhoitajana 10kk / vuodesta. Kesä- ja heinäkuu aina työkkärin listoilla. Jos työt ei elokuussa jatku niin se on voivoi, pakko minun/ miehen on omat lapset hoitaa jos sairastuvat. 

Eipä tällä palkalla paljoa kannata lapselle hoitajaa palkata, ja miehellä vielä minunkin palkkaa surkeampi palkka! Sehän voi kustantaa enemmän kuin minun ansiotulon menetys kun hoitajan palkan päälle tulee lellit ja tellit ja matkakorvaukset... palkataan lastenhoitaja lastenhoitajan tilalle? Järjen riemuvoitto. 

Ja edelleen ne isovanhemmat, kummit, tädit ja sedät on itse työelämässä. Ja kuka nyt muutenkaan esim. vatsatautista lasta kiljuen hoitamaan tulisi... missä todellisuudessa te jotkut elätte? Aina kiljutaan kuorossa että jokasen pitäs itse hoitaa omat mukulansa, mutta sitten siitäkin halutaan tehdä mahdotonta?

Minulle riittää jos tuon 4 päivän jälkeen on mahdollisuus saada palkatonta hätätapauksessa. Toivottavasti asia on niin. Ja toivottavasti meidän lapset ei sairasta paljon. Vesirokkorokotukset me onneksi ollaankin niille otettu jo vauvana!

7 §

Poissaolo pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

7 a § (4.3.2011/197)

Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi

Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi jäädä määräajaksi pois työstä. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.

Työhön paluusta kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.

Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta.

Vierailija
22/23 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan!! Vain 4 pv per yksi sairaus, ei 4 äidille ja 4 isälle. Työnantaja voi pyytää todistuksen. T. HR

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ei, samaan sairauteen ei voi molemmat käyttää neljää päivää, vain toinen.

moni kuitenkin näin tekee..ja sitten kun on useampi lapsi, niin iloisesti äippä voi olla sen 1,5vkoa pois kun ensin 1 lapsi sairastuu, sitten toinen ja ohoh äipälläkin on kurkku kipeä..ja näin käytännössä kerran kuussa, onhan näitä nähty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä