Mitä jos lapsi on sairas yli 4 päivää?
Olen palaamassa työelämään ja lapset 3v ja 5 v. Olen ymmärtänyt että lapsen sairauden vuoksi poissaolo on sallittua ekat 4 päivää. Mutta mitä jos lapsi on sairas yli 4 päivää? Otan loparit? Eihän tuon ikäisiä voi kotiinkaan jättää yksin! Voiko tehdä niin että ensin esim. minä olen 4 päivää ja sitten mies jatkaa siitä ja käyttää "omat päivänsä" jos tarve? Ei meillä ole esim.isovanhempia jotka voisi hoitaa, kun ovat itse vielä työelämässä. Eikä meillä välttämättä ole varaa palkata hoitajaa kotiin näillä palkoilla...
kiitos vastauksista.
Kommentit (23)
Nimenomaan!! Vain 4 pv per yksi sairaus, ei 4 äidille ja 4 isälle. Työnantaja voi pyytää todistuksen. T. HR
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, samaan sairauteen ei voi molemmat käyttää neljää päivää, vain toinen.
moni kuitenkin näin tekee..ja sitten kun on useampi lapsi, niin iloisesti äippä voi olla sen 1,5vkoa pois kun ensin 1 lapsi sairastuu, sitten toinen ja ohoh äipälläkin on kurkku kipeä..ja näin käytännössä kerran kuussa, onhan näitä nähty.
7 §
Poissaolo pakottavista perhesyistä
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.
Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.
7 a § (4.3.2011/197)
Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi
Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi jäädä määräajaksi pois työstä. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.
Työhön paluusta kesken sovitun vapaan on sovittava työnantajan ja työntekijän kesken. Jos siitä ei voida sopia, työntekijä voi perustellusta syystä keskeyttää vapaan ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen työhön paluuta.
Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä selvitys poissaolon ja sen keskeyttämisen perusteesta.