Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisiltä puuttuu jopa kaikkein alkeellisimman tietokoneen käyttötaidot

Vierailija
23.09.2016 |

Saatetaan käyttää 1000 euroa koneeseen, eikä sitten osaa kertoa siitä ensimmäistäkään asiaa saatikka asentaa siihen omia softia.
Vielä 2000-luvun alussa eläkeläisille järjestettiin atk-kursseja kansalaisopistoissa. Olisiko syytä ottaa ne uudelleen käyttöön ja suunnata ne koko väestölle?

Kommentit (238)

Vierailija
21/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli eikö saa ostaa tietokonetta, jos ei osaa siitä sitten kertoa tai asentaa siihen softia? Tai eikö saa ostaa autoa, jos ei osaa huoltaa niitä tai kertoa, miten monta "heppaa" niissä on? Jotkut ostavat tietokoneen ja auton siksi, että tarvitsee niitä, ei siksi, että haluaa huoltaa niitä tai keskustella niistä.

Minä en tiedä montako gigawattibittiä tietokoneessani tai monenko litran moottori autossani on, kun en noita tietoja mihinkään tarvitse. Riittää, että osaan käyttää niitä jokapäiväisessä elämässä.

Millä perusteella ostat koneesi ja autosi... ellei niillä teknisillä ominaisuuksilla ole väliä?  Autossa mm. moottorin koko vaikuttaa suoraan lompakkoosi sekä ostotilanteessa että käyttökuluissa... 

Vierailija
22/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän softie minun tarvitsee asentaa minun iPadiini? Kerro toki. Olen maksanut siitä 800€ ja olen saanut siitä kaikki hyödyn mitä olen halunnut ja tarvinnut. Mitä siis tarkoitat?

Tämä!

Tumpeloita varten ovat tabletit ja supertumpuloita varten iPad. Kun on tottunut paskaan, niin ei osaa parempaa kaivata.

Kerro 5 softaa, jotka pitäisi osata asentaa, jotta iPad olisi parempi

Firefox ja chrome. Helpompi hallita nettiselailua kun käyttää eri tarkoituksiin eri softia.

Facebook, jos käyttää.

Messenger, jos käyttää.

iMovie tms, jos haluaa editoida vidoita.

Skype, jos tykkää ilmaisista puheluista.

Joku valokuvaeditori.

Joku toimisto-ohjelma, jos pitää tehdä laskelmia/kirjoittaa.

AV-vahvistimen ohjaussofta, näppärää ohjata styrkkaria padilta.

Mutta jos sulle riittää mitä siinä on valmiina, niin eipä siihen sitten mitään tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, elämässä  ON MUUTAKIN kuin tietokoneet. 

Itse käytön elämäni asioihin mistä nautin ja mitä haluan tehdä.

istu sinä koneella ja asentele ohjelmia, en ole kateellinen ja tiedätkö mitä? Kuolinvuoteella minua ei harmita kun en osannut asennelle niitä hienoja softia  koneelleni, ihan varmasti ei harmita =)

Jokainen elää tyylillään eikös, voin ihan varmasti sanoa että sinä et osaa edes 70% niistä asioista mitä minä osaan, ja ei, ne eivät liity tietokoneeseen, vaan elämään ja elämiseen.

Vierailija
24/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Taidot on heikentyneet, koska laitteista on pyrittykin tekemään itseasentavia ja helppokäyttöisiä. Tarkoitus on, etteivät ihmiset tietäisi, mitä prosesseja heidän koneensa näkyvissä olevan toiminnan alla tapahtuu, eivätkä pystyisi hallitsemaan konettaan ja hallinnoimaan tietojaan. Valvonta ja tiedonkeruu on näin helpompaa (laite- ja ohjelmistovalmistajien sekä viranomaisten).

Taitojen merkityksen vähättely (suurin osa saamistasi vastauksista) kertoo karua kieltään. Ihmiset eivät välitä, eivät halua osata, eivätkä aio opetella. On vain kiva painella kuvakkeita ja vastata kaikkeen Yes. Elämän pitää olla kivaa ja helppoa ja laitteiden viihdekäyttöön.

Eikö tuossa ole kuin kaksi ääripäätä? Jos ei koodaile omia softia ja asenna niitä, niin ei tajua tietokoneista ja tietoturvasta mitään?

Vierailija
25/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koulussa ollut tietokoneita. Itse surffaan netissä enkä osaa mitään. Parilla kaverilla ei ole edes konetta. Hyvin menee.

Vierailija
26/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Taidot on heikentyneet, koska laitteista on pyrittykin tekemään itseasentavia ja helppokäyttöisiä. Tarkoitus on, etteivät ihmiset tietäisi, mitä prosesseja heidän koneensa näkyvissä olevan toiminnan alla tapahtuu, eivätkä pystyisi hallitsemaan konettaan ja hallinnoimaan tietojaan. Valvonta ja tiedonkeruu on näin helpompaa (laite- ja ohjelmistovalmistajien sekä viranomaisten).

Taitojen merkityksen vähättely (suurin osa saamistasi vastauksista) kertoo karua kieltään. Ihmiset eivät välitä, eivät halua osata, eivätkä aio opetella. On vain kiva painella kuvakkeita ja vastata kaikkeen Yes. Elämän pitää olla kivaa ja helppoa ja laitteiden viihdekäyttöön.

Koska nykyajan tahdilla on mahdoton pysyä mukana, jos ei käytä reilusti omaa aikaansa näiden asioiden opetteluun. 

Ja rehellisesti, itse koen sen olevan hukattua aikaa. Voin käyttää aikani NIIIN paljon paremmin, hyödyllisemmin itselleni sekä läheisilleni. Mulle tuo on pakollinen paha ja suoritan sen minimitasolla, jotta pärjään maailmassa. En antaisi sille montaakaan minuuttia vapaa-ajastani.

Itse pärjään muutoin, mutta pilvipalvelut on mulle todella epäselviä. En saa ikinä niitä synkkaamaan keskenään. Drive löytyy joka helkatin laitteesta, mutta jos sinne jotain laitan niin toisella laitteella en sitä varmasti sieltä löydä. Sama OneDriven kanssa. Käytössä niin monta eri sähköpostia ja joka laitteella on oma palvelunsa ja noh, kuten huomaa, ihan kaoottinen viidakko mulle.

Sitten pitäisi vielä säätää jotenkin tätä uutta win10, ettei se lähettäisi kaikkia tietoja alushousujeni väristä asti kenellekään.

Sitten pitäisi säätää jotenki tämä uusi puhelin, ettei se lähettäisi kaikkia tietojani jollekin toiselle.

Tablettikin kaipaisi toimia, päivitykset pitäisi tarkistaa ja asentaa ja säätää senkin tiedot kohdilleen.

Sitten pitäisi opetella ja säätää autonkin ajotietokone, miten sitä käyttää mahdollisimman tehokkaasti ja muokata omiin tarpeisiin sopivaksi.

HUH. Oikeasti. Missä välissä mä elän sitä elämääni?

Vierailija
27/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän softie minun tarvitsee asentaa minun iPadiini? Kerro toki. Olen maksanut siitä 800€ ja olen saanut siitä kaikki hyödyn mitä olen halunnut ja tarvinnut. Mitä siis tarkoitat?

Tämä!

Tumpeloita varten ovat tabletit ja supertumpuloita varten iPad. Kun on tottunut paskaan, niin ei osaa parempaa kaivata.

Firefox ja chrome. Helpompi hallita nettiselailua kun käyttää eri tarkoituksiin eri softia.

Facebook, jos käyttää.

Messenger, jos käyttää.

Joku valokuvaeditori.

Mutta jos sulle riittää mitä siinä on valmiina, niin eipä siihen sitten mitään tarvita.

Ohis mutta huomaatko kun melkein jokainen kohta alkaa "jos tarvitsee" tms. Alunalkaenhan tuo ylempi kertoi että on saanut kaiken hyödyn padiltään mitä on halunnut. Valokuvat minä ainakin editoin joko suoraan kännykällä (simppelit korjaukset) tai sitten koneella ammattimaisilla ohjelmilla joitä tabletti ei jaksa pyörittää. Se padin sovellusvalikoima kannattaa pitää niin simppelinä kuin mahdollista eikä turhaan viedä muistia sovelluksilla , joita ei tarvitse.

Vierailija
28/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Pointtihan on juuri siinä, että iPad käyttäjä pärjää sillä mitä Steve Jobs -vainaa on katsonut hänelle tarpeelliseksi ja riittäväksi.

Tablettiin ei saa kuvankäsittelyä, CADiä, tekstinkäsittelyä, taulukkolaskentaa, eikä mitään ohjelmakehitysympäristöjä.

Mutta jos netti ja some riittää, niin mikäpä siinä. Minä jätän lelut kotiin reissuillakin ja otan läppärin mukaan.

Vierailija
29/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Pointtihan on juuri siinä, että iPad käyttäjä pärjää sillä mitä Steve Jobs -vainaa on katsonut hänelle tarpeelliseksi ja riittäväksi.

Tablettiin ei saa kuvankäsittelyä, CADiä, tekstinkäsittelyä, taulukkolaskentaa, eikä mitään ohjelmakehitysympäristöjä.

Mutta jos netti ja some riittää, niin mikäpä siinä. Minä jätän lelut kotiin reissuillakin ja otan läppärin mukaan.

Höpö höpö

Vierailija
30/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillaki menee hermo, kun joku ei käytä googlea. Musta on kivempi jutella ns. aitojen ihmisten kans ja kuulla kokemuksia. Siis se mikä Suomessa on todella outoa eli sosiaalisuus.

Esim. Tuo mitä tehdä Helsingissä-postaus. Eka vastaus kato googlesta. Miksi? Ei se ole lainkaan niin hauskaa. Google kertoo vain mitä kysyt. Av-palstalta saatat saada vastauksia laidasta laitaan ja muitakin ehdotuksia, kuin niitä joita hait. Sellaisia jotka on loppuelämän mielessä kestävä elämys ja joita et olisi muuten hoksannut hakea, kun et tiedä mitä hakea ;)

Googlea huutavat menee mulla aina automaattisesti typerä epäsosiaalinen urpo-kansioon. Ei jatkoon 0/5, muka fiksu, muka hauska, tuskin ystäviäkään omaa.

Vierailija
31/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa.

Ostaa jotkut kalliita autojakin, vaikka ei niitä osaa huoltaa, ainoastaan ajaa.

Öööööö..... Ainakaan niillä hyvätuloisilla joita itse tiedän ei ole edes aikaa alkaa ruuvaamaan, kun vapaa-aikakin menee enemmän tai vähemmän duunissa.

Vierailija
32/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisitpä yhtä paljon aikaa ruokasi tutkimiseen, kuin koneisiin. Eläisit pidemmän ja terveemmän elämän. Tietäisit koodit ja raaka-aineet, mikä on hyväksi ja mikä ei.

Annas kun arvaan. Vedät tällä hetkellä kokista, josta et näe edes täyttä ainesosaluetteloa. Kaapissa odottaa sipsipussi ja päiväruuaksi nakkeja.

Koneiden osaaminen ei ole pakollista, eikä vaikuta terveyteen. Ruoka ja liikunta on paljon tärkeämpi asia, mut huikeeta, et osaat kymmensormijärjestelmät ja osaat ladata elokuwii

Vierailija
33/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi osata asentaa koneelle omia softia? Monille tietokone on työväline (itse esim. tarvitsen tonnin konetta koska käytän suunnitteluohjelmia, joten prossun ja grafiikan on oltava hyvät), monet käyttää noita kalliita kokeita pelaamisen, joten heillä samat vaatimukset kuin mulla.

Siksi ettei se tonnin kone mene hukkaan, kun ehkä yksi tuhannesta sellaisen omistavasta on joku etätyötä tekevä cad-piirtäjä. Juu nou, ilttiksen sivut ja sähköposti pyörii alle tonnillakin.

Vierailija
34/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan näin ammattilaisen näkökulmastakin tämä keskustelu on aivan absurdi. Miksi ihmeessä pitäisi asentaa mihinkään mitään, mitä ei tarvitse? Käytettävyys, hei haloo? Jos ihminen selailee vain uutisia ja jotain satunnaista, niin miksi ihmeessä siihen tarvitsisi useamman selaimen? Joo, minä tarvitsen, mutta minä en olekaan sunnuntaisurffailija. Pyrin aina tekemään omasta hommastanikin niin helppoa ja simppeliä kuin mahdollista, joten tuntuu todella vieraalta ihan vain jonkun periaatteen vuoksi asentaa kone täyteen tilpehööriä mitä ei tarvitse. Ihmisten it-taidot ovat paremmat kuin koskaan aiemmin, jolloin harvempi osasi käyttää, mutta käytti sitten laajemmin ymmärtäen. Jopa mummoni osaa käyttää tablettia ja vanhemmillani on älyluurit ja tietokoneet ja tabletit. Luojan kiitos sen syvällisempää ymmärrystä asioista ei vaaditakaan, koska on ihan kiva juttu, että elämästä pyritään tekemään helppoa, toimivaa ja kätevää ilman, että joka jumalan asiaan pitää perehtyä. Eihän siitä tulisi mitään, jos auton käyttäjienkin pitäisi ehdottomasti osata huoltaa autoansa ja korjata sitä tarpeen mukaan kun ei se kaikkia kiinnosta, aikaa voi käyttää muuhunkin ja sitä varten on oma ammattikuntansa ja ihmiset voivat keskittyä olennaiseen.

Vierailija
35/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisitpä yhtä paljon aikaa ruokasi tutkimiseen, kuin koneisiin. Eläisit pidemmän ja terveemmän elämän. Tietäisit koodit ja raaka-aineet, mikä on hyväksi ja mikä ei.

Annas kun arvaan. Vedät tällä hetkellä kokista, josta et näe edes täyttä ainesosaluetteloa. Kaapissa odottaa sipsipussi ja päiväruuaksi nakkeja.

Koneiden osaaminen ei ole pakollista, eikä vaikuta terveyteen. Ruoka ja liikunta on paljon tärkeämpi asia, mut huikeeta, et osaat kymmensormijärjestelmät ja osaat ladata elokuwii

Ööööööö.... Terveellisen ruuan laittaminen ei kyllä ole temppu eikä mikään. Tai no, tällä palstalla on.

Vierailija
36/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nykyajan tahdilla on mahdoton pysyä mukana, jos ei käytä reilusti omaa aikaansa näiden asioiden opetteluun. 

Ja rehellisesti, itse koen sen olevan hukattua aikaa. Voin käyttää aikani NIIIN paljon paremmin, hyödyllisemmin itselleni sekä läheisilleni. Mulle tuo on pakollinen paha ja suoritan sen minimitasolla, jotta pärjään maailmassa. En antaisi sille montaakaan minuuttia vapaa-ajastani.

Itse pärjään muutoin, mutta pilvipalvelut on mulle todella epäselviä. En saa ikinä niitä synkkaamaan keskenään. Drive löytyy joka helkatin laitteesta, mutta jos sinne jotain laitan niin toisella laitteella en sitä varmasti sieltä löydä. Sama OneDriven kanssa. Käytössä niin monta eri sähköpostia ja joka laitteella on oma palvelunsa ja noh, kuten huomaa, ihan kaoottinen viidakko mulle.

Sitten pitäisi vielä säätää jotenkin tätä uutta win10, ettei se lähettäisi kaikkia tietoja alushousujeni väristä asti kenellekään.

Sitten pitäisi säätää jotenki tämä uusi puhelin, ettei se lähettäisi kaikkia tietojani jollekin toiselle.

Tablettikin kaipaisi toimia, päivitykset pitäisi tarkistaa ja asentaa ja säätää senkin tiedot kohdilleen.

Sitten pitäisi opetella ja säätää autonkin ajotietokone, miten sitä käyttää mahdollisimman tehokkaasti ja muokata omiin tarpeisiin sopivaksi.

HUH. Oikeasti. Missä välissä mä elän sitä elämääni?

Itseaiheutettu ongelma. Miksi pitää käyttää useita eri laitteita?

Kun käyttää vain pöytäkonetta, on helpompi hallita asiat. Tabletit on tarpeettomia härpäkkeitä. Ymmärrän, että pienelle lapselle voi sellaisen käteen antaa, jos haluaa katsoa jonkun lastenohjelman sillä. Aikuinen ihminen ei tablettia tarvitse.

Pilvipalvelut on yksityiskäyttäjälle turhia ja jopa haitallisia. Synkronointi on useimmiten myös turhaa, jos ei nyt ihan himo viihde- ja somekäyttäjä ole, jonka pitää saada jakaa kaikki kaikille ja olla joka hetki letkun varressa. Ongelmiin on olemassa myös helpot, varmat ja turvalliset ratkaisut. Pilvipalvelu ei yksityiskäyttäjälle sellainen ole.

Ota nyt ainakin Diag Track siitä Winkkari10:stä pois päältä.

Vierailija
37/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 55-vuotiaissa on konetaidottomia paljonkin. Suvussani näitä on useita. 70-vuotiaalle voi yrittää opettaa internetin alkeita, mutta tiedot ja taidot pysyy muistissa tai sitten ei. Nykyaikaisen tv:n käyttöönotto, jos on lisäkortteja, on jo monelle +55-vuotiaalle vaikeaa ja sitten maksetuista asioista jää osa kokonaan käyttämättä tai ne saadaan käyttöön, kun joku käy ne laittamassa. Tervetuloa todellisuuteen. Digiaika on vain osalla suomalaisia. Meille nuorille tämä voi olla vaikea ymmärtää.

Vierailija
38/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Facebook, jos käyttää.

Messenger, jos käyttää.

Joku valokuvaeditori.

No tota, kai jokainen osaa ladata AppStoresta applikaatiot Skypeen, Facebookiin jne mitä tarvitsee. En ole ymmärtänyt, että se on jotain vaativaa softan asennusta =) =)

Vierailija
39/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan näin ammattilaisen näkökulmastakin tämä keskustelu on aivan absurdi. Miksi ihmeessä pitäisi asentaa mihinkään mitään, mitä ei tarvitse? Käytettävyys, hei haloo? Jos ihminen selailee vain uutisia ja jotain satunnaista, niin miksi ihmeessä siihen tarvitsisi useamman selaimen? Joo, minä tarvitsen, mutta minä en olekaan sunnuntaisurffailija. Pyrin aina tekemään omasta hommastanikin niin helppoa ja simppeliä kuin mahdollista, joten tuntuu todella vieraalta ihan vain jonkun periaatteen vuoksi asentaa kone täyteen tilpehööriä mitä ei tarvitse. Ihmisten it-taidot ovat paremmat kuin koskaan aiemmin, jolloin harvempi osasi käyttää, mutta käytti sitten laajemmin ymmärtäen. Jopa mummoni osaa käyttää tablettia ja vanhemmillani on älyluurit ja tietokoneet ja tabletit. Luojan kiitos sen syvällisempää ymmärrystä asioista ei vaaditakaan, koska on ihan kiva juttu, että elämästä pyritään tekemään helppoa, toimivaa ja kätevää ilman, että joka jumalan asiaan pitää perehtyä. Eihän siitä tulisi mitään, jos auton käyttäjienkin pitäisi ehdottomasti osata huoltaa autoansa ja korjata sitä tarpeen mukaan kun ei se kaikkia kiinnosta, aikaa voi käyttää muuhunkin ja sitä varten on oma ammattikuntansa ja ihmiset voivat keskittyä olennaiseen.

Miks pitää maksaa yli tonni koneesta jota ei tarvitse? Halvempi malli olisi riittävä ja säästäisi selvää rahaa.

Vierailija
40/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on softa? Kumma kun pitäisi kaikki tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi