Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisiltä puuttuu jopa kaikkein alkeellisimman tietokoneen käyttötaidot

Vierailija
23.09.2016 |

Saatetaan käyttää 1000 euroa koneeseen, eikä sitten osaa kertoa siitä ensimmäistäkään asiaa saatikka asentaa siihen omia softia.
Vielä 2000-luvun alussa eläkeläisille järjestettiin atk-kursseja kansalaisopistoissa. Olisiko syytä ottaa ne uudelleen käyttöön ja suunnata ne koko väestölle?

Kommentit (238)

Vierailija
1/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa.

Ostaa jotkut kalliita autojakin, vaikka ei niitä osaa huoltaa, ainoastaan ajaa.

Vierailija
2/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä perusasioita olisi syytä opettaa kouluissa ja työpaikoillakin. Olen itse ärsyyntynyt esimerkiksi siitä, että isojen tiedostojen siirto ei ole onnistunut (työtehtävien takia), koska tiedostot ovat liian isoja sähköpostin liitteeksi. Kuitenkin työnantaja tarjosi helppokäyttöiset välineet suurten tiedostomäärien jakoon turvallisesti netin kautta. Sen sijaan jouduin hakemaan aineiston livenä niin, että se oli tallennettu muistitikulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi osata asentaa koneelle omia softia? Monille tietokone on työväline (itse esim. tarvitsen tonnin konetta koska käytän suunnitteluohjelmia, joten prossun ja grafiikan on oltava hyvät), monet käyttää noita kalliita kokeita pelaamisen, joten heillä samat vaatimukset kuin mulla.

Vierailija
4/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tarvitse konetta niin laaja-alaisesti. Mun intressit, harrastukset ja työ ei ole kosketuksissa tietotekniikan kanssa lähes ollenkaan, ja se vähä mitä, ne osaan. Riittää minulle.

Vierailija
5/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen on kaikkein alkeellisin tietokone?

Vierailija
6/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän softie minun tarvitsee asentaa minun iPadiini? Kerro toki. Olen maksanut siitä 800€ ja olen saanut siitä kaikki hyödyn mitä olen halunnut ja tarvinnut. Mitä siis tarkoitat?

Vierailija
7/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän softia jonkun perus nettisurffailijan tarvitsisi edes asennella?

Vierailija
8/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eikö saa ostaa tietokonetta, jos ei osaa siitä sitten kertoa tai asentaa siihen softia? Tai eikö saa ostaa autoa, jos ei osaa huoltaa niitä tai kertoa, miten monta "heppaa" niissä on? Jotkut ostavat tietokoneen ja auton siksi, että tarvitsee niitä, ei siksi, että haluaa huoltaa niitä tai keskustella niistä.

Minä en tiedä montako gigawattibittiä tietokoneessani tai monenko litran moottori autossani on, kun en noita tietoja mihinkään tarvitse. Riittää, että osaan käyttää niitä jokapäiväisessä elämässä.

Vierailija
9/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen omaa softaa pitäisi osata asentaa? En osaa ohjelmoida, vaikka se kai kuuluu yleissivistykseen.

Vierailija
10/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä ihmiset saavat ostaa vaatteita, vaikka eivät osaa niitä korjata ja koristella?

Vierailija
11/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän softie minun tarvitsee asentaa minun iPadiini? Kerro toki. Olen maksanut siitä 800€ ja olen saanut siitä kaikki hyödyn mitä olen halunnut ja tarvinnut. Mitä siis tarkoitat?

Tämä!

Tumpeloita varten ovat tabletit ja supertumpuloita varten iPad. Kun on tottunut paskaan, niin ei osaa parempaa kaivata.

Vierailija
12/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotain alkeellista taitoahan se vaatii jo viestien  tänne postaaminenkin ?

Vierailija
13/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Tumpeloita varten ovat tabletit ja supertumpuloita varten iPad. Kun on tottunut paskaan, niin ei osaa parempaa kaivata.

Jaa... Duunikoneena W7, tuplanäytöt, nopea prossu, iso muisti, monella tuhannella softaa. Kotona omatekoinen pöytäkone Linukkeella.

Ja useimmiten käytän himassa iPadia. Kai mä sitten olen supertumpelo.

Vierailija
14/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon, että kyseessä on enemmänkin se, että ei uskalleta itse koittaa. Jotenkin pelätään, että teen jotain väärin tms. Kyllä muakin välillä v*tuttaa, kun äitini 45-vuotta välillä kyselee mielestäni ihan järjettömän typeriä kuten: "voitko asentaa mun puhelimeen fb-messengerin?" Vaikka yksinkertaisimmillaan meet vaan sinne vatun play-kauppaan ja asennat ja kirjaudut sisään...

Eli varmasti osaisi itsekin, kun olisi vaan viitsinyt koittaa ilman pelkoja siitä että koko puhelin hajoaa.

Pilvipalvelujen käyttö näyttää myös olevan joillekin rakettitiedettä, mutta siinäs sitten hösäävät muistitikkujensa kanssa.

Vierailija
15/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

moniko nykyisin tekee omia softia saati sitten asentaa niitä koneeseensa?

Vierailija
16/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

No niin, käytän tablettia nettisurfailuun, matkoilla kevyt olla mukana, pankkiasiointiin, valokuvien hallintaan jne. Ipad on niin helppo ja kaikki muut perheen puhelimet samaa perhettä, niin miksi ei? Miksi pitää ostaa joku hankalampi vaan sen takia että iPad on niin helppo? En ymmärrä logiikkaasi. Eikä se paska ole, päinvastoin.

Vierailija
17/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Mä taas näkisin, että mikäli omaan käyttöön riittää hyvin esim. tabletti tai perusläppäri, on vain typerää hankkia hifi-vehkeet.

Vierailija
18/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Kerro 5 softaa, jotka pitäisi osata asentaa, jotta iPad olisi parempi

Vierailija
19/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, kaikki eivät oikeasti tarvitse konetta.

Voitko ihan aidosti kuvitella, että ihmiset tekee erilaisia asioita mihin ei tarvita konetta, ja jos ei tarvita, miksi edes kuluttaa elämästään arvosta aikaa vain siksi, että joku av-mamma on elämäntehtäväkseen ottanut muiden atk-taitojen kollaamisen? 

Sä teet tota, mä teen ihan muuta, ja voin sanoa että istun ehkä pikkasen paljon vähemmän kuin sinä.

Vierailija
20/238 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa olet. Taidot on heikentyneet, koska laitteista on pyrittykin tekemään itseasentavia ja helppokäyttöisiä. Tarkoitus on, etteivät ihmiset tietäisi, mitä prosesseja heidän koneensa näkyvissä olevan toiminnan alla tapahtuu, eivätkä pystyisi hallitsemaan konettaan ja hallinnoimaan tietojaan. Valvonta ja tiedonkeruu on näin helpompaa (laite- ja ohjelmistovalmistajien sekä viranomaisten).

Taitojen merkityksen vähättely (suurin osa saamistasi vastauksista) kertoo karua kieltään. Ihmiset eivät välitä, eivät halua osata, eivätkä aio opetella. On vain kiva painella kuvakkeita ja vastata kaikkeen Yes. Elämän pitää olla kivaa ja helppoa ja laitteiden viihdekäyttöön.