Neljäs lapsi tulossa,aika harva onnittelee.
Hassua kuinka ihmiset kuvittelevat voivansa sanoa mitä vain.Ventovieraat ehdottavat "piuhojen katkaisua" kuullessaan että neljäs tulossa.Töykeää.
Kommentit (162)
Valittelet, kun et jaksa olla lastesi kanssa ja haluat pitää yllä ammattitaitoasi. Viet lapset aikaisin päiväkotiin, mahdollisimman pieninä. Lapsesi ovat tottelevaisia, mutta yksinäisiä ja orpoja. Et huomaa sitä. Miksi hankit lisää lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Ajattele ennen kuin lisäännyt! kirjoitti:
Lapsiesi tulevaisuuden kannalta ihmiskunnan holtiton kasvu ja superitsekäs länsimainen kuluttaminen on katastrofaalista. Tämän pitäisi olla selvää, jos vähänkään uskaltaa seurata uutisointia esim. ilmastonmuutoksesta ja muusta luonnon tuhotumisesta ja tunteehan sen jo nahoissaan ihmeellisinä kesä- ja talvisäinä. Moni muu miettii tänä päivänä jopa sen ensimmäisen hankintaa. Mielestäni neljän lapsen ( = ympäristön uuden kuluttajan) hankinnassa ei siis ole mitään hienoa.
Niin siis afrikassa lisäännytään holtittomasti,ei suomessa.Älä laita rahojasi SPR.n keräyksiin niin teet oman osasi.
Me viljellään omassa paskassa omat perunat,ei lähetä muualle loisimaan.
Myös lapsiperhe voi elää ekologisesti..
Suomessa syntynyt lapsi kuluttaa moninverroin Afrikassa syntyneeseen verrattuna. Ellette sitten muuta mökille ilman sähköjä ja juoksevaa vettä todellakin eläen täysin omavaraisesti mukaan lukien vaatteet, astiat, huonekalut jne...
Kuuluu hyviin tapoihin onnitella. Kai voi sitten kun joku saa työpaikan niin olla onnittelematta ja tokaista että ongan sulla ennenkin työpaikkoja ollut. Kiva asenne. Mua ainakin vitutti kun kun mun kolmannen lapsen kohdalla todettiin että jaa, kolmas. Eikä onniteltu mutta siskoani onniteltiin koska odotti ensimmäistään. Onko se minun syy ettei hän ollut löytänyt miestä jonka kanssa lisääntyä kuin vasta kolmekymppisenä. Kiitti vaan. Mutta minä onnittelin ja järjestin baby showerin vaikkei hän ikinä minulle sellaisia järkännyt.
Vierailija kirjoitti:
Valittelet, kun et jaksa olla lastesi kanssa ja haluat pitää yllä ammattitaitoasi. Viet lapset aikaisin päiväkotiin, mahdollisimman pieninä. Lapsesi ovat tottelevaisia, mutta yksinäisiä ja orpoja. Et huomaa sitä. Miksi hankit lisää lapsia?
Yksinäisiä, vaikka on sisaruksia? Orpoja, vaikka on vanhemmat? Onneksi olkoon, olet älykääpiö.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pysty valehtelemaan. En pysty onnittelemaan asiasta, jota en arvosta.
Toki ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia, mutta en pysty samaistumaan, että neljäs lapsi olisi onnea. Tietenkään en käyttäydy töykeästi. En vain onnittele, ja ohjaan keskustelun muualle.
pystytkö muihin tilanteisiin samaistumaan vai jätätkö onnittelematta, jos joku valmistuu ammattiin josta sinä et pidä tai menee väärän ikäisenä naimisiin? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia, mutta en pysty samaistumaan, että neljäs lapsi olisi onnea. Tietenkään en käyttäydy töykeästi. En vain onnittele, ja ohjaan keskustelun muualle.
Sulle ei ole kukaan koskaan opettanut käytöstapoja? Eihän toisten onnittelemisen perusteena ole se, haluaisitko SINÄ olla samassa tilanteessa vaan se, että heille on tapahtunut jotain, josta ovat onnellisia ja sinä yhdyt siihen heidän puolestaan.
Minä olen onnitellut uudesta työpaikasta kaveria (alalla jota itse vihaisin, mutta on hänelle kutsumusammatti), 85-vuotiasta mummoani, ex-poikaystävää joka meni miehen kanssa naimisiin, ja kaveria joka sai opiskelupaikan Venäjältä. Mihinkään näistä en pystynyt "samaistumaan" että olisi minulle onnea, mutta kun heille kaikille olivat iloisia asioita, niin olin heidän puolestaan onnellinen.
En silti pysty. Reagoin muutoin ja kysyn jotain, en mitään epäkohteliasta kuitenkaan.
Muutenkaan en kamalasti onnittele ihmisiä.
En välttämättä onnittele ekaakaan lasta, mutta Lapsettomuuden jälkeen onnittelen.
Jos joku on ollut 10 vuotta yhdessä ja menee naimisiin, niin en onnittele kuin häissä kätellessä. Mutta jos joku on pitkän sinkkuuden ja rankan taustan jälkeen menossa naimisiin, niin sitten onnittelen.
Jos vaihdat työpaikkaa lennosta, vaikka opettajana toiseen kouluun, en onnittele. Mutta jos saat vakipaikan 10 vuoden määräaikasuuksien jälkeen, niin sitten kyllä.
Neljä lasta nyky-yhteiskuntaan on jo aikamoinen riski. Kai ap on ottanut huomioon, että yhteiskunnan tuet lapsiperheille tulevat radikaalisti laskemaan lähitulevaisuudessa? Viiden vuoden päästä palstalla murehditaan perustoimeentuloa, mistä kenkärahat esikoiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen negatiivisia asenteita täälläkin on joillain. Kyllä sen nyt ymmärtää ettei mitään alkoholisti-yh:ta onnittele, mutta miten se nyt on niin vaikeaa muuten olla ihan peruskohtelias ja hyväksyä toisten ratkaisut. Jos perheessä on asiat kunnossa niin miksi ei?
Jos joku tekee abortin tai on vela niin se on sitä upeaa itsemääräämisoikeutta, mutta jos toinen tahtoo neljä lasta ja saa ja kykenee elättämään ilman erityisapuja niin miten se nyt voi olla kenellekään ongelma?! Ja ne lapset kuitenkin on niitä jotka tulevaisuudessa tätä yhteiskuntaa pyörittää ja meidänkin vaippoja vaihtaa.
T. 3 lapsen äiti
Niin. Ette te sitä lasta joudu hoitamaan vaikka onnittelisitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele ennen kuin lisäännyt! kirjoitti:
Lapsiesi tulevaisuuden kannalta ihmiskunnan holtiton kasvu ja superitsekäs länsimainen kuluttaminen on katastrofaalista. Tämän pitäisi olla selvää, jos vähänkään uskaltaa seurata uutisointia esim. ilmastonmuutoksesta ja muusta luonnon tuhotumisesta ja tunteehan sen jo nahoissaan ihmeellisinä kesä- ja talvisäinä. Moni muu miettii tänä päivänä jopa sen ensimmäisen hankintaa. Mielestäni neljän lapsen ( = ympäristön uuden kuluttajan) hankinnassa ei siis ole mitään hienoa.
Niin siis afrikassa lisäännytään holtittomasti,ei suomessa.Älä laita rahojasi SPR.n keräyksiin niin teet oman osasi.
Me viljellään omassa paskassa omat perunat,ei lähetä muualle loisimaan.
Myös lapsiperhe voi elää ekologisesti..Suomessa syntynyt lapsi kuluttaa moninverroin Afrikassa syntyneeseen verrattuna. Ellette sitten muuta mökille ilman sähköjä ja juoksevaa vettä todellakin eläen täysin omavaraisesti mukaan lukien vaatteet, astiat, huonekalut jne...
Kai nyt kaikki nämä kulutuksesta huolestuneet ovat itsekin siivonneet ensin oman elämänsä ennenkuin lähtevät saarnaamaan muille? Teillä ei ole lemmikkejä, asutte siellä mökillä ilman sähköä, juoksevaa vettä ja autoa ja kaikenmaailman turhakkeita kuten älypuhelimia? 😉😘
Vierailija kirjoitti:
Neljä lasta nyky-yhteiskuntaan on jo aikamoinen riski. Kai ap on ottanut huomioon, että yhteiskunnan tuet lapsiperheille tulevat radikaalisti laskemaan lähitulevaisuudessa? Viiden vuoden päästä palstalla murehditaan perustoimeentuloa, mistä kenkärahat esikoiselle.
Tajua että jotkut ovat rikkaita. Ja sinä olet kai köyhä kun näet vain tukien loppumisen uhan.
Tietämissäni tapauksissa niitä kolmansia ja neljänsiä lapsia ovat saaneet vain pahasti talousvaikeuksissa olevat perheet, joissa mies tienaa mininipalkkaa ja naiset työskentelevät melkein kymmenettä vuotta yrityksessä kotiäiti. Että näidenkin kohdalla uuden raskauden tullessa olisi parempi sanoa "olen pahoillani" onnittelun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pystytkö muihin tilanteisiin samaistumaan vai jätätkö onnittelematta, jos joku valmistuu ammattiin josta sinä et pidä tai menee väärän ikäisenä naimisiin? :D
No, jonkin asian loppuun saattamista onnittelen. Se on onnittelemisen arvoinen paikka, kun joku osoittaa sinnikkyyttä. Varsinkin, jos koulunkäynti on ollut tahmeaa, niin kyllä onnittelen.
Häissä kieltämättä on joskus vaikea onnitella, mutta se kuuluu kättelykierrokseen. Sitä paitsi en näen naimisiin menoa saavutuksena, jota pitäisi ylistää.
Vierailija kirjoitti:
Typeriä ovat. Jokainen tekee niin monta lasta,kuin haluaa :)
...
Jokainen tekee niin monta lasta, KUIN PYSTYY ITSE ELÄTTÄMÄÄN !
Mutta jos olet sossu loinen niin älä odota onniteluja, kun kuppaat tukien muodossa meidän muidenkin kukkaroilla.
Onnea!
Minullakin oli pitkään haaveena neljä lasta mutta kolmeen jäi lapsilukumme. Olen ihan tyytyväinen tilanteeseen.
Viisihenkinen perhe mahtuu normaalikokoiseen asuntoon ja autoon. Kuusihenkinen ei.
Yleisesti ottaen kaikki on suunniteltu perheille joissa on 2 + 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajua että jotkut ovat rikkaita. Ja sinä olet kai köyhä kun näet vain tukien loppumisen uhan.
Niin no, jokaisessa avustusryhmässä vaan on läjäpäin näitä joilla lapsia 3-10 ja tukien varassa elelty vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisiä, vaikka on sisaruksia? Orpoja, vaikka on vanhemmat? Onneksi olkoon, olet älykääpiö.
Valitan, et ymmärrä. Harmi sinulle ja etenkin lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Moni miettii liikakansoituksen vuoksi jo ensimmäistä saati sitten toista lasta. Jos ihan rehellisen vastauksen haluat, niin neljättä lasta odottava kuulostaa ihmiseltä, joka joko pitää päänsä pensaassa kuulematta mitään maailman uutisista tai sitten on vain välinpitämätön sekä maapalloa että sillä tulevaisuudessa eläviä lapsiaan kohtaan. Kumpikaan ei kuulosta ihannekasvattajalta.
Aika harva oikeastaan miettii liikakansoitusta itse lisääntyessään. Tuo on silkka myytti, ellet todista että niin todella on. Loppuosa tekstiäsi vain paljastaa omat ahdasmieliset ennakkoluulosi.
Mullakin on syyni etten onnittele, jos oot mun tuttu:
Olet juuri ja juuri peruskoulun käynyt, miehesi tekee jo nyt 16h työpäiviä samalla kun itse vaan pullauttelet lapsia ja odotat että miehen kuuluukin maksaa. Olet äitiuhriutuja, marttyyri ja äitiys on sinulle vain keino saada itsesi tärkeäksi. Tuhlaat rahaa merkkisisustustavaroihin ja miehesi (myös ystäväni) ei voi hyvin tuon kaiken keskellä, hän on jatkuvassa univajeessa ja luulen että jopa masentunut. Kasvatat lapsiasi telkkarin ääressä, kun et itse jaksa panostaa tai viettää aikaa lastesi kanssa. Suosit yhtä lasta yli muiden.
Tuntemattomien ihmisten monet lapset taas ei kiinnosta mua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen kyllä tuo suhteellisen hyvätuloinen (kirjoitin kerran aiemmin, perheessä 15 000 e/kk brutto). Niitä paremmin toimeentulevia ovat lähinnä omistavan luokan ihmiset, palkkatuloilla ei rikkaaksi Suomessa juuri pääse. Eniten lapsimäärää ja perheen taloudellista tilannetta miettii juuri kaltaiseni keskiluokka. Ne suurtuloiset/suuren omaisuuden omaavat eivät tuota pohdi - mutteivät myöskään ne pienituloiset joilla mahdollinen palkka ja nykyiset sosiaalietuisuudet ovat samankokoisia tai etuisuudet suurempia kuin palkka/ainoa toimeentulo. Nuo ihmiset eivät suunnittele tai laske, elämänhallinta monesti aika hukassa, tekevät paljon lapsia kun niitä vaan putkahtaa. Ja he ovat tässä yhteiskunnassa jo ilman suurta lapsikatrastakin koko ajan enemmän ongelmissa ihan perustoimeentulon kanssa.
Sulle ei ole kukaan koskaan opettanut käytöstapoja? Eihän toisten onnittelemisen perusteena ole se, haluaisitko SINÄ olla samassa tilanteessa vaan se, että heille on tapahtunut jotain, josta ovat onnellisia ja sinä yhdyt siihen heidän puolestaan.
Minä olen onnitellut uudesta työpaikasta kaveria (alalla jota itse vihaisin, mutta on hänelle kutsumusammatti), 85-vuotiasta mummoani, ex-poikaystävää joka meni miehen kanssa naimisiin, ja kaveria joka sai opiskelupaikan Venäjältä. Mihinkään näistä en pystynyt "samaistumaan" että olisi minulle onnea, mutta kun heille kaikille olivat iloisia asioita, niin olin heidän puolestaan onnellinen.