Neljäs lapsi tulossa,aika harva onnittelee.
Hassua kuinka ihmiset kuvittelevat voivansa sanoa mitä vain.Ventovieraat ehdottavat "piuhojen katkaisua" kuullessaan että neljäs tulossa.Töykeää.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Typeriä ovat. Jokainen tekee niin monta lasta,kuin haluaa :)
Valitettavasti, on vaan niitä joiden ei olisi pitänyt tehdä ensimmäistäkään lasta, puhun nyt päijteidenkäyttäjistä ja muista, jotka eivät kykene huolehtimaan lapsistaan.
Aloituksen luettuani symppasin ap:ta, mutta nyt näitä hänen vastauksiaan luettuaan tulee mieleen että onko hän nyt kohdannut elämänsä ensimmäisen vastoinkäymisen kun puolitutut ei kiljukaan riemusta kun hän on jälleen päättänyt lisääntyä. Miksi ihmeessä välität siitä, mitä ventovieraat sulle laukovat?
Vierailija kirjoitti:
Eipä tullut mieleen onnitella tuttavanaista, kun tämä ilmoitti odottavansa neljättä saati kun viidettä. Kaikki ovat olleet "vahinkoja". Siis kaikki 5 lasta. Talous aivan kuralla, koti muistuttaa kaatopaikkaa, lasu-ilmoja, alkoholiongelmaa, kaikkea mahdollista ongelmaa. Laskujeni mukaan nainen asunut kolmen eri miehen kanssa parisuhteessa sen jälkeen, kun jätti kahden ensimmäisen lapsensa isän. Lapset eläneet lapsuuden, jossa kodit ja koulut vaihtuvat parin vuoden välein, kotona pyörivät miehet vielä useammin.
Sinä pyörit erikoisessa tuttavapiirissä. Itse en tunne ketään tuollaista.
Eihän neljä lasta ole vielä mikään suuri lapsiluku paitsi ehkä täällä Suomessa. Kyllähän ne vielä jaksaa hoitaa ja nuori kroppa kestää. Mutta entäs kun niitä siunaantuu vielä kolmin- tai nelinkertaisesti? Tiedän, että varallisuutta ja hyvinvointia siinä mielessä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän kaltaisiasi maapallon ja toisten ihmisten riistäjinä. En toivo mitään hyvää raskaudellesi, minulla on siihen oikeus, koska toimin itse toisin.
Kuinkas minä ketään riistän?
Eletään omavaraisesti ja toisia ja maapalloa kunnioittaen toisin kuin tuollainen kaupunkilainen piripää.
Omavaraisesti...ilmeisesti Kelan rahat ei sitten kelpaa vai? Eikä teillä syödä eikä paskota? Käydäänkö teillä edes töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau mikä saavutus, harrastit seksiä ilman ehkäisyä! Se ei kyllä jokaiselta onnistu. Paljon onnea!
Kannattaa tarkastella onko oma käytös kondiksessa jos kuvittelet asian kuuluvan sinulle?
Julkiselle keskustelupalstalle kirjoitettu avaus ei olekaan tarkoitettu kaikille nähtäväksi ja kommentoitavaksi? Kannattaa tarkastella onko oma pää kondiksessa, jos kuvittelet ymmärtäväsi palstan idean.
Sulla on kyllä ymmärryksessä pahasti vikaa.Koita nyt miettiä asiaa vielä?Olet joko todella nuori tai jälkeenjäänyt.Kyse ei ole keskustelupalstasta vaan ihan oikeasta elävästä elämästä ja ihmisten kanssakäymisestä julkisilla paikoilla.
Eli jos avauksen kirjoittaja kertoo "oikeasta elävästä elämästä", niin sitä ei saa kaikki kommentoida? Keskustelupalstalla toki keskustellaan muiden kanssa... En ihan ymmärrä, mikä pointtisi on. Sinä viisaampana ihmisenä voisit kertoa, miksi kaikki eivät saa tulla kommentoimaan julkista avausta.
Huokaus.
Väännetään sulle rautalangasta.Miksi ventovieraat kuvittelevat voivansa tulla ehdottelemaan minulle piuhojen katkaisua kun ensin itse kysyvät onko lapsi tulossa?
Se on töykeää.
En ole pyytämässä onnitteluja mut jos itse kysyt asiaa,voisi koittaa käyttäytyä asiallisesti.Menetkö oikeasti sanomaan noin jollekin naiselle kaupassa kun näet vauvamahan?
" joo oot sitten nussinu ilman ehkäisyä..onnee vaan"
En ole missään vaiheessa puhunut piuhojen katkaisusta mitään, enkä sanonut, että sen ehdottaminen olisi muuta kuin tökeröä.
Ottaen huomioon keskustelun otsikon, on outoa, että väität, ettet ole pyytämässä onnitteluja.
En ole kiinnostunut tuntemattomien vauvamahoista, joten tuskin edes vilkaisisin. Toki jos raskaana oleva nainen alkaa kärttämään onnitteluja niin kyllä, onnittelisin kuinka hienosti on osannut jättää ehkäisyn pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan ole minun tuttu, koska hän sai jo neljännensä. Mutta en onnitellut koska tilanteessa ei ollut mielestäni mitään syytä onnittuluihin: neljä lasta on tehty parin vuoden välein kolmen eri isän kanssa ja ilmeisesti aina ankkuriksi siihen sen hetkiseen poikaystävään. Tuttu elää tuilla eikä hänellä ole mitään koulutusta, edes peruskoulua ei ole onnistunut suoritamaan.
Onpa sinulla tuttavapiiri. Minä en tunne ketään tuollaista. Itsepähän valitset missä piireissä liikut.
No onpas taas av-mainen kommentti :D Eli kun tuttavapiiriini (=tuntemiini ihmisiin) kuuluu yksi tuollainen, niin se tekee koko muustakin tuttavapiiristäni oudon. Ja hauskaa kun osaat tuon yhden tuntemani ihmisen perusteella kertoa senkin että millaisissa piireissä liikun :D
Kiva kun löydät huumoria jopa kun sinulle irvaillaan. Kyllähän minä tuttavapiiriäsi voin kertomasi perusteella verrata omaani. Lisäksi voi arvioida älykkyyttäsi, kun yhden ainoan tuntemasi henkilön elämäntilanteen perusteella katsot, että sinulla on jotain mielekästä vastattavaa avaajan ketjuun. Miten ihmeessä kuvittelit, että kirjoittamasi kommentti on jotenkin relevantti tähän keskusteluun, kun itsekin nyt myönnät että tunnet vain ja ainoastaan yhden tuollaisen ja muu tuttavapiirisi ei ole outo? Miksi näit tarpeelliseksi kommentoida juuri sen oudon pohjalta? Toimintasi on selittämätöntä.
Hiukan ristiriitainen tuo sinun kommenttisi: sanot että sinä voit kyllä tehdä oletuksia toisen tuttavapiiristä tuon yhden ainoan esimerkin perusteella, mutta samalla sanot että tämä toinen ei voi tehdä oletuksia ap:n tilanteesta tuon yhden ainoan esimerkin perusteella... jos tässä jokin on selittämätöntä, niin tämä sinun logiikkasi.
Ero on siinä, että minä en parkunut sitä että ei saa verrata. Katsos sillä on merkitystä missä järjestyksessä dialogin repliikit esitetään. Kommentoimani henkilö se parkaisi, että noin ei saa tehdä. Minä vain syötin hänelle yllä omaa logiikkaansa ja osoitin kuinka kuutamolla hän oli jo ensimmäisessä kommentissaan.
Jos hän on sitä mieltä, etten saa vetää hänen tuttavapiiristään häntä koskevia johtopäätöksiä, niin olkoot sitten itse yleistämättä muita tuntemiensa outojen pohjalta. Jos hän on sitä mieltä, että hänen sopii yleistää muiden tilannetta epärelevanteilla kertomuksillaan tuntemistaan oudoista, niin olkoon kitisemättä kun häntä kohdellaan samalla tavoin.
Mä kyllä onnittelen, jos perhe on suht koht tasapainoinen ja normaali, mutta sitten jos joku on perheessä pielessä niin en onnittele. Nytkin olen jättänyt onnittelematta erästä viidettä kertaa äidiksi tulevaa, joka ei jo olemassa olevia lapsiaankaan kovin kummoisesti hoida: lapset ovat jatkuvasti mummon luona hoidossa, ja äiti se liihottaa pitkin maailmaa shoppailureissuilla ja huvimatkoilla. Lisäksi tämä äiti ihminen on muutenkin melko epätasapainoinen, ei nuku eikä syö kunnolla koska ei muka ehdi = ei ehdi koska on kiire kahvitella kavereiden kanssa ja metsästää merkkilaukkuja.
Toinen äiti, jota en neljännestä raskaudesta onnittele on äiti, joka on alkanut lisääntymään hyvin nuorena, ilman koulutusta ja ilman mainittavaa työkokemusta. Nuoruus ja kouluttamattomuus ei sinänsä ole ongelma, kukin hankkii lapset kun sopivalle tuntuu, mutta kun tässä kohtaa haiskahtaa, että äidillä ei ole aikomustakaan kouluttautua ja siirtyä työelämään, vaan lapsia puskee kuin liukuhihnalta.
Erään perheen kohdalla mä olin hyvin hämilläni vauvauutisista, kun nimeomaan isompien lasten kanssa oli ollut niin kamalan hankalaa ja raskasta, jatkuva valitus siitä, miten väsyttää ja lapset käy hermoille. Kovaan ääneen toitotettiin, että lapsiluku on täynnä, mutta kappas vaan kun vielä kerran piti saada siemen itämään.
Joskus isojen perheiden kohalla mä pohdin, että miten resurssit riittävät niin monelle lapselle. Mieheni on kuusilapsisesta perheestä, ja tuntuu olevan kovin katkera siitä, miten ei lapsena saanut vanhemmiltaan riittävästi huomiota. Juttujensa perusteella on ollut jollain asteella jopa heitteillä, sillä vanhemmat tuntuivat keskittyvän niin intesiivisesti pieniin sisaruksiin, että ketään ei esim. kiinnostanut missä ja miten yläkouluikäinen poika viettää aikaansa... Myös oman rauhan puute kodissa oli kiusannut miestäni.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele ennen kuin lisäännyt! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele ennen kuin lisäännyt! kirjoitti:
Lapsiesi tulevaisuuden kannalta ihmiskunnan holtiton kasvu ja superitsekäs länsimainen kuluttaminen on katastrofaalista. Tämän pitäisi olla selvää, jos vähänkään uskaltaa seurata uutisointia esim. ilmastonmuutoksesta ja muusta luonnon tuhotumisesta ja tunteehan sen jo nahoissaan ihmeellisinä kesä- ja talvisäinä. Moni muu miettii tänä päivänä jopa sen ensimmäisen hankintaa. Mielestäni neljän lapsen ( = ympäristön uuden kuluttajan) hankinnassa ei siis ole mitään hienoa.
Niin siis afrikassa lisäännytään holtittomasti,ei suomessa.Älä laita rahojasi SPR.n keräyksiin niin teet oman osasi.
Me viljellään omassa paskassa omat perunat,ei lähetä muualle loisimaan.
Myös lapsiperhe voi elää ekologisesti..Kyllä varmasti kuormitatte ympäristöä enemmän kuin afrikkalaiset vaikka eläisitte kuinka ekologisesti Suomessa, johtuen jo pelkästään ilmastosta ja etäisyyksistä ja yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Lisäksi afrikkalaisille lapset ovat myös vanhuuden turva ja lapsikuolleisuus suuri, joten sinällään se on jossakin määrin ymmärrettävää. En kyllä tietenkään pidä afrikkalaistenkaan holtitonta lisääntymistä hyvänä asiana. Kannattaa myös muistaa, että ympäristön tuhoutumista ajatellen maiden rajat ovat aika keinotekoiset, esim. ilmaston lämpeneminen ja merten happamoituminen ja pakolaisuus ovat kaikkien maiden ongelma. Yhtenä syynä pakolaisuuteen jo nyt on ympäristön tuhoutuminen.
Jos sä kuvittelet että mun neljä lastani on ongelma tässä maailmassa jossa paskasakki tunkee jätteensä meriin ja maahan,saastuttaa ja tuottaa maailmaan turhaa paskaa ja jätettä niin olet hakoteillä....
Itse teen jatkuvasti työtä jotta eletään mahdollisimman pienesti ja ei kuluteta turhaa..
Kato meitä perheellisiä hippejäkin on!!
Mitä itse teet maailman ja luonnon hyväksi?
Itse pyrin myös minimoimaan turhan kulutuksen enkä toki siinä väitä olevani mikään maailmanmestari. Mun mielestä ratkaisevia päätöksiä ympäristön rasituksen kannalta on, kuinka monta lasta hommaa, kuinka isossa talossa asuu ja kuinka monta autoa joutuu hommaamaan (liittyy mm. talon sijaintiin ja lasten määrään). Lisäksi ruokavalio kannattaa muuttaa kasvispainotteiseksi. Lisäksi varsinkin lentomatkustus pois. Monet tekevät näenneistä "viherpesua" eli keskittyvät aivan naurettaviin pikku asioihin, ja sitten lentävät seuraavana päivän Thaimaahan isolla porukalla. Netissä on laskureita, joilla voi laskea oman perheen ekologisen jalanjäljen tai co2 päästöt. Hippielämää kyllä ihailen juuri ekologisuuden, kiireettömyyden ja ei kulutuskeskisen arvomaailman takia, vaikka en hippi olekaan.
Ekasta lapsesta voi onnitella, ainakin jos on pitkään toivonut sitä ekaa lasta. Jos on neljäs niin mitäpä siinä raskaudesta onnittelemaan, koska se jo näkyy ettei vaan onnella raskaaksi tultu. Mutta riippuu tapauksesta ja miten hyvin tuntee toisen.
Lapsen hankkiminen tehdään suvun jatkumisen takia, ja siihen riittää yksikin. Ylimääräiset vain kuormittaa maailmaa, ja muutenkin sairaan rasittavaa katsoa niitä meluavia ja sompailevia neljän tai viiden lapsen laumoja.
Miksi onnittelisivat sinua siitä, jos olet epäonnistunut ehkäisyn kanssa? Tuo olisi lähinnä laskettavissa vittuiluksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäskö sun mitalli saada
Mitali. Ei kai sinulla ole lapsia?
Onnea ap:lle! :)
Moni miettii liikakansoituksen vuoksi jo ensimmäistä saati sitten toista lasta. Jos ihan rehellisen vastauksen haluat, niin neljättä lasta odottava kuulostaa ihmiseltä, joka joko pitää päänsä pensaassa kuulematta mitään maailman uutisista tai sitten on vain välinpitämätön sekä maapalloa että sillä tulevaisuudessa eläviä lapsiaan kohtaan. Kumpikaan ei kuulosta ihannekasvattajalta.
Päin naamaa en silti sanoisi tätä kenellekään ja tietysti toivon kaikkea hyvää perheellesi! Opeta lapset kierrättämään ja elämään säästäväisesti (sukulaisnainen haaveilee neljästä lapsesta, eikä heillä kierrätetä...)
Ihmeellisen negatiivisia asenteita täälläkin on joillain. Kyllä sen nyt ymmärtää ettei mitään alkoholisti-yh:ta onnittele, mutta miten se nyt on niin vaikeaa muuten olla ihan peruskohtelias ja hyväksyä toisten ratkaisut. Jos perheessä on asiat kunnossa niin miksi ei?
Jos joku tekee abortin tai on vela niin se on sitä upeaa itsemääräämisoikeutta, mutta jos toinen tahtoo neljä lasta ja saa ja kykenee elättämään ilman erityisapuja niin miten se nyt voi olla kenellekään ongelma?! Ja ne lapset kuitenkin on niitä jotka tulevaisuudessa tätä yhteiskuntaa pyörittää ja meidänkin vaippoja vaihtaa.
T. 3 lapsen äiti
Minä en pysty valehtelemaan. En pysty onnittelemaan asiasta, jota en arvosta.
Toki ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia, mutta en pysty samaistumaan, että neljäs lapsi olisi onnea. Tietenkään en käyttäydy töykeästi. En vain onnittele, ja ohjaan keskustelun muualle.
Ainiin, piti vielä sanoa että onnea Ap!:)
T. 76
Valittelee, kunta jaksa olla lasten kanssa ja haluat pitää yllä ammattitaitoa. Viet lapset aikaisin päiväkotiin, mahdollisimman pieninä. Lapsesi ovat tottelevaisuus, mutta yksinäisiä ja orpoja. Et huomaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen negatiivisia asenteita täälläkin on joillain. Kyllä sen nyt ymmärtää ettei mitään alkoholisti-yh:ta onnittele, mutta miten se nyt on niin vaikeaa muuten olla ihan peruskohtelias ja hyväksyä toisten ratkaisut. Jos perheessä on asiat kunnossa niin miksi ei?
Jos joku tekee abortin tai on vela niin se on sitä upeaa itsemääräämisoikeutta, mutta jos toinen tahtoo neljä lasta ja saa ja kykenee elättämään ilman erityisapuja niin miten se nyt voi olla kenellekään ongelma?! Ja ne lapset kuitenkin on niitä jotka tulevaisuudessa tätä yhteiskuntaa pyörittää ja meidänkin vaippoja vaihtaa.
T. 3 lapsen äiti
Se on jokaisen ongelma, joka joutuu tulevaisuuden asumaan ylikansoittuneella aavikoituvalla maapallolla, jonka luonnonvarat on jo ajat sitten käytetty loppuun.
Teillä on varmaan aika korkea tulotaso? Vauvoinahan lapset eivät paljon lisäkuluja tuo, mutta myöhemmin tekee tiukkaa. Meillä kaksi lähes aikuista lasta, vanhempien bruttotulot 15 000 e. Ja juuri nyt huokailen lmenoja kun ostin tytölle perusvarusteita (kaikki mahdollinen vuokrayksiöön) kun lähti opiskelemaan, viime keväänä maksettiin kalliit preppauskurssit, mutta näemmä kannatti. Vielä maksan pojan tietokoneita, lukiokirjoja ja lääkärimaksuja (ongelma mikä saadaan hoidettua paljon nopeammin ja tehokkaammin yksityisellä, julkisen kautta menisi vuosi opiskeluja ja teinin elämää kärsiessä). Meille ihan mahdollista kun olemme mitoittaneet lapsimäärän tulojen mukaan, voimme tarjota lapsillemme mahdollisuuden hyvään tulevaisuuteen. Tuota ei välttämättä ajattele kun minimituloilla lapsia tekee kun vauvat on niin ihania. Ja kun ne duunarihommat jatkossa vain vähenevät yhteiskunnassa, kasvattaako niistä lapsistaan suoraan sosiaalituen varassa eläviä jos niille ei kykene edellytyksia parempaan antamaan?