Mitä kenkiä 90-luvun lopun teinit käyttivät? Tennareiden suosio oli tuolloin aallonpohjassa
Tennarit oli must 80-luvun lopulla (kun purkkareiden suosio laski) ja suosio hiipui 90-luvulla kunnes uudelleen nousivat massakengiksi muutamia vuosia sitten. Mitkä oli teinikenkinä siinä välissä? Ihana vaan lenkkaritko?
Kommentit (65)
90-luvulla Pirkanmaalla oli myös paljon purkkareita. Näiden lisäksi maihareita ja lenkkareita.
Converset kesällä, Dr. Martensit talvella.
"Muutamia vuosia sitten"? Olin yläasteella 12 vuotta sitten ja jo silloin kaikilla oli converset.
Vierailija kirjoitti:
Converset oli kyllä juppiaikojen jälkeen pitkään out, lamavuosina ja niiden jälkeen en muista nähneeni kellään, eikä niitä taviskaupoissa myytykään. Vasta tuossa 5-6 vuotta sitten alkoi uusi huippu niiden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
"Muutamia vuosia sitten"? Olin yläasteella 12 vuotta sitten ja jo silloin kaikilla oli converset.
No tuskin nyt kaikilla, kun niiden myyntimäärät räjähti vasta tuossa vuoden 2012 tienoilla.
Kenkäkaupan myyjä
Vierailija kirjoitti:
Converset oli suosittuja jo 90-luvun alussa kun itse olin teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Converset oli kyllä juppiaikojen jälkeen pitkään out, lamavuosina ja niiden jälkeen en muista nähneeni kellään, eikä niitä taviskaupoissa myytykään. Vasta tuossa 5-6 vuotta sitten alkoi uusi huippu niiden suhteen.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta mulla oli kyllä mustavalkoiset tennarit - tosin ei Converse-merkkiset - kesäkenkinä suunnilleen sinne asti, kun ostin skedetennarit. Converse-tyyppiset tossut olivat lähinnä punkkarien kenkiä. Muistan, kun menin joskus 2002 kyselemää Converseja kaupasta, myyjä kysyi, että ai punk-tossua. Sai niitä jostain silloinkin, ehkä Beamhillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta mulla oli kyllä mustavalkoiset tennarit - tosin ei Converse-merkkiset - kesäkenkinä suunnilleen sinne asti, kun ostin skedetennarit. Converse-tyyppiset tossut olivat lähinnä punkkarien kenkiä. Muistan, kun menin joskus 2002 kyselemää Converseja kaupasta, myyjä kysyi, että ai punk-tossua. Sai niitä jostain silloinkin, ehkä Beamhillistä.
Vuosiluvut vielä: kesäkenkinä olivat ehkä 92-96. 91-92 oli koristossubuumi (siiloin Converse-tyyppiset tennarit oli koristossut), monesti ne olivat punaiset, vihreät tai mustat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Converset oli suosittuja jo 90-luvun alussa kun itse olin teini.
Joo, oli 80-luvun lopulla suosittu ja siinä vähän ysärin puolellakin mutta sitten ne oli pitkään out. Muistan hyvin kun en enää omia conversejani kehdannut käyttää kun ei kukaan muukaan käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosiluvut vielä: kesäkenkinä olivat ehkä 92-96. 91-92 oli koristossubuumi (siiloin Converse-tyyppiset tennarit oli koristossut), monesti ne olivat punaiset, vihreät tai mustat.
jep, nimenomaan ne korkeavartiset converset oli sosittuja silloin 90-luvun alussa, mutta sitten converse-suosio hiipui pitkäksi aikaa, ei niitä tosiaan oikein mistään edes saanut.
Oikeita lenkkareita. Nykyaikaiset vaelluskengät ovat kai 90-luvun keksintö ja niitä oli kaikilla joilla oli niihin varaa. Maihareilla oli skinikaikua joten niitä saattoi käyttää lähinnä tytöt tai pitkätukkapojat. Monilla oli myös maihareista johdettuja lyhytvartisia kävelykenkiä. Sanoisin että vaelluskengät ja koripallolenkkarit (siis sellaiset joilla oikeasti pelattiin siihen aikaan) olivat ne halutuimmat kengät joskus 95-97 aikoihin. Täytyy muistaa että elintaso oli paljon matalampi, eikä teineillä ollut monia pareja kenkiä. Lenkkarit, juhlakengät ja talvilenkkarit tai nahkaiset kävelykengät joihin mahtui villasukat tai vaelluskengät oli aika peruskokoelma. Ja jotkut kurjat kumpparit mökillä. Muodikkailla tuli spaissariplatformit 96 lähtien.
Pojilla skeittikengät, ehkä joillakin tytöilläkin. Ja eikös silloin ollut tapana kulkea kengännauhat auki. Lukion päättäjäisissä monella tytöllä oli keveän kesämekon kanssa kammottavat paksupohjaiset mustat moukarit.
Tais noi skeittikengät olla kuitenkin 2000-luvun alun juttu? Taisin hankkia itse sellaiset sinä vuonna kun aloitin lukon, eli 2002.
Olivatko Adidaksen Superstarit ja skeittikengät muotia vasta 2000-luvun puolella, vai tulivatko jo ysärin loppupuolella?
Skeittikenkiä oli ainakin minulla.
Milloin olivat muodissa ne superkarseat kangasvarrelliset saapikkaat? Parhaimmillaan kiiltävää satiinimaista trikookangasta varsi, julmetun kovannäköinen pitkä kärki... ja niitä hirvityksiä löytyy taas h&m myynnissä!
90-94 käytin Niken Aireja niinkuin moni muukin, ja siitä eteenpäin yläasteelta kasilta alkaen rautakärkisiä maihareita..