Hirveimmät sisustukset
Listataan sisustusjuttuja jotka ovat mielestänne kamalia/junttimaisia/rumia/ylikäytettyjä. Mikä saa sinut sisäisesti pudistelemaan päätäsi kun menet jonkun luokse vierailulle?
Minäpä aloitan:
- Ultrajuustoiset seinätarrat, klassisena esimerkkinä "Live, Laugh, Love"
- IKEA-taide, osa tauluista tms. on hienojakin mutta olen enemmän "oikean" taiteen ystävä.
- Maalaisromanttinen-sisustustyyli, ei ruma mutta itsellä tursuu jo korvista ulos.
Kommentit (236)
Tykkään kyllä 99:n kuvailemasta tyylistä ja esim. Solsidanin Annan kodista, mutta tämä oli niin hyvin ja hauskasti kuvailtu, että ylänuoli siitä huolimatta, että minua hiukan kirpaisi. En ole muuten koskaan asunut tai käynyt kämpässä, jonka ikkunalaudalla/syvennyksessä pystyisi huolettomasti hengailemaan, joten joko minulla on tosi leveä ahteri tai sitten kukaan ei moista oikeasti kykene harrastamaan!
Musta ihan hirveitä on kaikki tähtikuosiset tyynyt, matot, päiväpeitot yms. Hyi että en kestä sitten hetkeäkään sellaista, ne on vaan jotenkin niin kliseisiä ja mauttomia minusta :D ja sama kaikki sisustustarrat joissa on joku "voimaannuttava"teksti tyyliin life is short, live it. Sitten myös jotkut koristeet hyllyllä, missä lukee kaikki kliseet myöskin eli believe, live, love, laugh ja muuta hauskaa.
Musta on ihan hieno, kun huoneessa on joku semmoinen tehosteseinä, että yksi seinä huoneesta on esim vähän tummemmalla maalattu tai erilaista tapettia, MUTTA, jos se tehosteseinän tapetti on öklö ja hyökkäävä ja oikein räikeä, niin ei kiitos.
Asun mieheni kanssa asunnossa, jossa on vaaleat pinnat. Lisäksi meillä on valkoisia kalusteita ja hyvin minimalistinen sisustus, ainakin näin tämän ketjun perusteella. Olen lisännyt "kliinisyyteen" muutaman lämpimän värin ja tarvetavaran ja tunnelma on lämmin. Ei valkoisen tai vaalean tarvitse olla kliininen, valot merkitsevät yllättävän paljon. En myöskään arvostele koteja, joissa on enemmän tavaraa kuin meillä, jokainen tavallaan. Henkilökohtaisesti tummanpuhuva koti ei sopisi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mennyt mielenkiinto sisustuskuviin. Blogien ja lehtien kuvat ovat yleensä liian siloteltuja ja stailattuja. Mulle on tullut näistä visuaalinen ähky. Tykkään paljon enemmän kuvista, joissa on kiinnostava, mutta ei liian mietitty sisustus, ja kuitenkin näkyy se, ettei kuvia ole liikaa stailattu. Harvinaista herkkua! Linkitin kerran yhdestä blogista tällaisen kuvasarjan ja AV-mammat karahtivat takajaloilleen: "hirveä sotku!"
Selasin tässä juuri sisustuslehtiä ja olo oli lähinnä blääh, nuo kaikki on nähty. Joku String-hylly täytettynä 50/60-luvun (tai 50/60-luvun henkisillä) astioilla on kiva, mutta kun niitä on nähnyt sen 10+, alkaa kyllästyttää. Samoin ne puuteriroosat, turkoosit, vaalea petrooli yms. trendisävyt, Ferm Livingit lastenhuoneessa ja kaikilla olohuoneessa joku vanha, sinällään hieno senkki. Alkaa lähinnä pohtia, mikä osa omaa silmää miellyttävistä jutuista on oikeasti "omaa makua" ja mikä osuus on taitavan aivopesumarkkinoinnin tulosta. Samoin kaikki taiteelliset ja erikoiset taulut ja kehystetyt julisteet, niistäkin alkaa olla vaikea sanoa, mikä oikeasti miellyttää silmää ja mihin taas silmä on tottunut.
Puhdistusharjoituksena olisi kivaa katsella joitain oikeita, erilaisia koteja. Mietin jo, että joku anti-Avotakka olisi mukava lehti, voisi katsella oikeasti tavisten koteja, ei vain Punavuoressa asuvien mainosgraafikoiden tai Krunikassa asuvien putiikinpitäjien ylistailattuja sisustuksia. Tosin niiden taviskotien pitäisi olla omilla tavoilla kauniita, koska myynti-ilmoituksissa ja esim. FB-kirppareiden taustalla näkyvät Ikealla silatut hamsterihelvetit eivät nekään ole ihmissilmille tarkoitettu.
Tai ehkä minun lienee parasta tuijotella vaikka ikkunasta syksyn lehtiä.
Tällainen lehtihän on olemassa, joka esittelee tavallisten ihmisten tyylikkäitä ja persoonallisia koteja . En vaan muista tietenkään nimeä, mutta espanjalainen lehti on kyseessä ja suomessa myöa ilmestyy. Itse lopetin sisustuslehtien lukemisen niiden toiston, persoonattomuuden ja myyntiesitemäisyyden vuoksi.Ainoastaan jotkut piha/puutarhajutut on nättejä. Huomasin itsekin kun aloin "yllättäen" tykkäämään sattumoisin juuri trendeistä, luulin keksineen itse jonkun idean, mutta lehdestä se on varmaan alitajuntaan jäänyt.Sitten oli pakko hankkia epäkäytännöllinen wanha (hehheh) ruokapöytä, string-hylly ja jotain tiettyä designia. Halvemmaksi ja persoonallisemmaksi tulee sisustus, kun ei lue noita lehtiä.
Taitaa olla apartamento-lehti kyseessä, mutta ilmestyy muistaakseni neljästi vuodessa ja olen nähnyt myynnissä vaan keskustan akateemisessa, nykyään ei varmaan sieltäkään saa. Tilaamalla toki. Mäkin olen turtunut sisustuslehtiin ja -blogeihin enkä enää halua niitä nähdäkään vaikka ennen olivat parasta ajanvietettä. Ihan oikotien asuntoilmoituksista otan joskus jonkun kuvan talteen, esimerkiksi sellaiset on hauskoja missä alkuperäistä keittiötä on kunnostettu kevyellä kädellä ja "jatkettu" tarpeen mukaan ja stailaamatta. The Selby -sivusto on muuten myös hauska, vaikka nyt ei ole tullut pitkään aikaan käytyä sielläkään.
Vierailija kirjoitti:
Pirtinpöytä, tyhjät viinapullot "koristeena".
Pitääkö joku tosiaan tyhjä viinapulloja koristeena!!!
Onneksi en ole koskaan nähnyt.
Mustaa ja violettia sisustuksessa. Tai joku lime tai turkoosi. Kaikki on samoja väriyhdistelmiä, rokkimaista tms.
Asunto on pimeä kuin luola. Valot timanttilamppuja tms. kuviolamppuja jotka ei valaise yhtään.
Liiallinen tavara on aina kamalaa. Se, että kaikki tasot on kuorrutettu kaiken maailman koriste-esineillä. Myöskään maalaisromanttisuus ei iske.
Vierailija kirjoitti:
En sano että tämä koti on yhtään hirveä vaan päinvastoin varsin kaunis, mutta sitä en ymmärrä että vanha talo modernisoidaan TÄYSIN.... http://www.etuovi.com/kohde/d64347?sc=M1007785079&so=praq&pos=232
Ei 100 vuotta vanhassa asunnossa tarvitse olla ilman sähköä tai vettä, mutta jos kaikki on modernia, niin miksi ei ostaisi uutta taloa/asuntoa eikä pistäisi 100-vuotiasta taloa täysin uusiksi lattiasta kattoon.
Minusta tuo on hirveä! Talo on pilattu täysin!
En varsinaisesti inhoa mitään sisustustyyliä. Mielestäni talon ja sen sisustuksen pitäisi kuitenkin jollain tavalla kohdata toisensa, tai muuten vaikutelma on outo. On merkillistä, jos 1960- tai 1970-lukulaiseen tiilitaloon laitetaan maalaisromanttinen sisustus pitsityynyineen ja romuromanttisine sisustusesineineen tai jos maalaisromanttisen kartanotyylisen talon sisältä löytyy enimmäkseen kromia, mustaa nahkaa ja korkeakiiltoista kaapistoa. Enkä nyt tarkoita, että sisustuksessa ei voisi lainkaan sekoitella eri tyylejä tai aikakausia tms., päinvastoin, mutta jollakin tavalla sisustuksen pitäisi minusta sopia talon muotokieleen ja henkeen, mikä se sitten ikinä onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki valkoista ja sitä sellaista feikkivanhaa.
Ei nappaa yhtään.
Nanna Karalahden koti siis :D
Yksi mitä en ole täältä vielä bongannut, dc-fixillä _kaiken_ päällystäminen. Sydän itkee kun näkee esim. jonkun antiikkilipaston joka on peitetty jollain marmorikuviolla tai millä tahansa kuviolla.
Näitä sisustajia ei saa kritisoida :D
Kaikki liian herkät materiaalit. Valkeat harsoverhot, joihin ei uskalla koskea. Hauraat silkkityynyt, joiden päällä ei saa makoilla. Matto, joka on niin hieno, että sen päällä ei voi kävellä kengillä ikinä. Tapetit, lasipöydät yms. joihin jää heti sormenjälki. Ja muutenkin lasiruokapöydät, joiden läpi saa katsella muiden jalkoja. Äänimaailman unohtaminen sisustuksessa kokonaan. Kalseat kaikuvat neljä metriä korkeat olkkarit ja läpitalon huoneet, seinättömyys, jossa ei ole soppia missään. Se, että kotona näyttää huonekalukaupalta oli se sitten sotka tai artek. Ahdistavat angst taulut. Punaiset seinät missä vain. Kliiniset lastenhuoneet. Krääsä, josta ei putsata pölyjä. Eläintenpäät seinällä.
Kaikki liian muodikas on karseaa. Omasta mielestä kodikkuus tulee juuri yksilöllisyydestä ja siitä että näkee että talossa asuu ihmisiä.
Katselen joskus huvikseni etuovesta äkytaloja, eli hintahaarukaksi joku 500 000-10 milj. Ja yllättäen juuri näistä löytyy ne karseat sisustukset. Joku kiva maalaistalo voi olla paljon kotoisampi kuin isolla rahalla sisustettu hieno talo meren rannalla. Aika monesti myös pohdin, asuuko näissä hienoissa taloissa oikeasti onnellisia ihmisiä.
Kauhistus nro 1: Buddha- patsaat
2. Jääkaappimagneetit ( valtavat määrät)
3. Terassikalusteina valkoiset muovituolit ja - pöytä
Mun poikaystäväni eno on rakentanut aivan uskomattoman kauniin talon. On aivan upea, korkeat kaltevat katot, fiksut huonejaot, suuret kattoikkunat, huoneet tulvivat luonnonvaloa. MUTTA. Talo on sisustettu ihan järkyttävän rumasti. Siellä ollessani mietin vaan koko ajan mitä muuttaisin. Sinne oli sekoitettu kaikkia mahdollisia vuosilukuja, kamala sillisalaatti. Oli toki omistajiensa näköinen, mutta ruma.
Talo voisi olla ihan uskomaton. Modernin näköinen talo on sistutettu kuin se olisi pieni mökki. Voi kun saisin rajattoman budjetin ja vapaat kädet niin talosta tulisi niin kaunis! Mutta jos he tykkäävät, en valita.
Mä en itse tykkää jos kaikki huonekalut on samaa väriä, esim. valkosta tai mustaa.
Hirveen tylsää!
Jos lastenhuone on kuin aikuiselle sisustettu "automatto on ruma, ei tuu meidän lattialle"
No, eihän se katseita hivele, mutta jos se lapsi tykkäisi leikkiä sillä?
Nämä kuvat: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2727725/Who-d-live-house-like-W… Varsinkin natsikylppäri vetää hiljaiseksi, vaikka ilmeisesti edustaakin taas uutta muotia.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kuvat: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2727725/Who-d-live-house-like-W… Varsinkin natsikylppäri vetää hiljaiseksi, vaikka ilmeisesti edustaakin taas uutta muotia.
Natsilipun viereisellä seinällä on sitten kaakeloituna Suomen lippu...
http://hbz.h-cdn.co/assets/cm/15/11/5502547d729ef_-_hbz-fashionable-lif…
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e5/7f/fb/e57ffbed938263648719…
http://betterdecoratingbible.com/wp-content/uploads/2012/08/Suzy-q-bett…
Mitä mieltä av-mamiskat ovat sellaisista eurooppalaista vähän tunkkaisista porvarisisustuksista? Meneekö keskiluokkaisen skandinaavisen korkeakiiltovalkoisen maun suosijalta ylitse?
Hui kamala... sydämestä ottaa ja pahasti! Kerrassaan kammottava persoonaton ja kylmä sisustus. Taulut roiskittu seinille miten sattuu.
Satatonnia ei taida riittää tuon ennallistamiseen:(