Hirveimmät sisustukset
Listataan sisustusjuttuja jotka ovat mielestänne kamalia/junttimaisia/rumia/ylikäytettyjä. Mikä saa sinut sisäisesti pudistelemaan päätäsi kun menet jonkun luokse vierailulle?
Minäpä aloitan:
- Ultrajuustoiset seinätarrat, klassisena esimerkkinä "Live, Laugh, Love"
- IKEA-taide, osa tauluista tms. on hienojakin mutta olen enemmän "oikean" taiteen ystävä.
- Maalaisromanttinen-sisustustyyli, ei ruma mutta itsellä tursuu jo korvista ulos.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Japanissa ihmiset ovat ymmärtäneet, että ostaminen ei tee autuaaksi. Siellä on ajattomat japanilaishenkiset kodit, kestävät kalusteet. Paljon avaraa tilaa.
Ei tarvitse koskaan muuttaa sisustusta.
Kun ostaa jotakin ikonisia huonekaluja, kuten aitoa designiä, esim. Kukkapuron tv-tuolin, niin se kestää aikaa, ei tarvitse koskaan ostaa uutta. Se on aina trendikäs.
Japanilaiset ovat oikeassa: ovat sanoneet myös, että kauneinta on tyhjä tila, ja tämän yritän aina muistaa omassa kodissani, jota ei ole ahdettu täyteen krääsää ja on silti persoonallinen.
Vierailija kirjoitti:
En sano että tämä koti on yhtään hirveä vaan päinvastoin varsin kaunis, mutta sitä en ymmärrä että vanha talo modernisoidaan TÄYSIN.... http://www.etuovi.com/kohde/d64347?sc=M1007785079&so=praq&pos=232
Ei 100 vuotta vanhassa asunnossa tarvitse olla ilman sähköä tai vettä, mutta jos kaikki on modernia, niin miksi ei ostaisi uutta taloa/asuntoa eikä pistäisi 100-vuotiasta taloa täysin uusiksi lattiasta kattoon.
Toi on suoraan sanoen pilattu koko talo!
Vierailija kirjoitti:
Inhoan sitä, että kauhealla rahalla ja. vaivalla etsitään upea historiallinen asunto tai talo, jonka sisustus sitten revitään ja maalataan sairaalan kliiniseksi valkoiseksi (sauna mustaksi) ja kuorrutetaan ikean valkoisilla huonekaluilla, lokki-lampuilla ja halvoilla koriste-esineillä.
Minä ostin Lokkilamput joskus vuona 68 (2kpl), ja niihin meni silloinen kuukausipalkkani kokonaan. Ovat edelleen käytössä ja rakastan niitä, sillä valaisevat hyvin ja ovat helppo pitää puhtaina. sopivat tällaisen eläkeläismummon kotiin.
Just tuollaiset ökykodit ovat pahimpia, kuten aikaisemmin linkattiin. Näkee että on rahaa, isollakaan rahalla ei saa valitettavasti tyylitajua. Mieluiten katselen sisustusta, josta näkee, että on käytetty mielikuvitusta, eikä rahaa ole välttämättä käytetty älyttömiä summia...
Vierailija kirjoitti:
Tuoksukynttilät.
Tämä.
Vähän off topic, mutta olen ajatellut rangaista alakerran ketjupolttajaa polttelemalla iltaisin parvekkeella jotain hirveää voimakkaan hajuista tuoksukynttilää nyt kun ei tarvitse itse enää tuuletella parvekkeen oven kautta. Pääsee alakerran ketjupolttaja vähän tunnelmaan. Vai haistavatko tupakoitsijat ylipäätään yhtään mitään?
Itseäni hirvittää eniten se, kun jotkut tyylilyylit sisustavat myös pienten lastensa huoneet viimeisimmän designin mukaan. Mustaa, valkoista, kovaa ja virtaviivaista pintaa. Muodikkaat huonekalut ja tekstiilit. Mielestäni lasten täytyy saada olla lapsia, ja elää ympäristössä, joka näyttää pienen ihmisen silmin kivalta ja turvalliselta. Värejä, pehmeitä tekstiilejä, pehmoleluja, kirjoja, nukkekoteja, ja junaratoja pitkin lattiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mennyt mielenkiinto sisustuskuviin. Blogien ja lehtien kuvat ovat yleensä liian siloteltuja ja stailattuja. Mulle on tullut näistä visuaalinen ähky. Tykkään paljon enemmän kuvista, joissa on kiinnostava, mutta ei liian mietitty sisustus, ja kuitenkin näkyy se, ettei kuvia ole liikaa stailattu. Harvinaista herkkua! Linkitin kerran yhdestä blogista tällaisen kuvasarjan ja AV-mammat karahtivat takajaloilleen: "hirveä sotku!"
Selasin tässä juuri sisustuslehtiä ja olo oli lähinnä blääh, nuo kaikki on nähty. Joku String-hylly täytettynä 50/60-luvun (tai 50/60-luvun henkisillä) astioilla on kiva, mutta kun niitä on nähnyt sen 10+, alkaa kyllästyttää. Samoin ne puuteriroosat, turkoosit, vaalea petrooli yms. trendisävyt, Ferm Livingit lastenhuoneessa ja kaikilla olohuoneessa joku vanha, sinällään hieno senkki. Alkaa lähinnä pohtia, mikä osa omaa silmää miellyttävistä jutuista on oikeasti "omaa makua" ja mikä osuus on taitavan aivopesumarkkinoinnin tulosta. Samoin kaikki taiteelliset ja erikoiset taulut ja kehystetyt julisteet, niistäkin alkaa olla vaikea sanoa, mikä oikeasti miellyttää silmää ja mihin taas silmä on tottunut.
Puhdistusharjoituksena olisi kivaa katsella joitain oikeita, erilaisia koteja. Mietin jo, että joku anti-Avotakka olisi mukava lehti, voisi katsella oikeasti tavisten koteja, ei vain Punavuoressa asuvien mainosgraafikoiden tai Krunikassa asuvien putiikinpitäjien ylistailattuja sisustuksia. Tosin niiden taviskotien pitäisi olla omilla tavoilla kauniita, koska myynti-ilmoituksissa ja esim. FB-kirppareiden taustalla näkyvät Ikealla silatut hamsterihelvetit eivät nekään ole ihmissilmille tarkoitettu.
Tai ehkä minun lienee parasta tuijotella vaikka ikkunasta syksyn lehtiä.
Ihanaa, kun joku on samaa mieltä! Ennen tykkäsin sisustuslehdistä ihan valtavasti, mutta nyt on lähinnä EVVK. Just tuo ilmiö, jota kuvasit. Periaatteessa tykkään noista jutuista (vaikkapa nyt 50-luvun astioista ja Stringistä), mutta ne on kulutettu puhki. Onneksi en oo ehtinyt hankkimaan mitään kallista ja muodikasta, kuten vaikkapa Hang-It-Allia, jota ihailin ennen sen tuloa muotiin. 50-luvusta tykkään tosi paljon ja asun 50-luvun talossa, mutta teen sitä kotonani aika eri hengessä kuin mikä nyt on kovasti pinnalla.
- Se, jota lainasit
Vierailija kirjoitti:
Monet täällä yksittäisinä mainitut elementit eivät välttämättä oikeassa ympäristössä ole aivan kauheita (no, sisustustekstit ovat poikkeus, ne on aina kauheita). Enemmän se kokonaisuus tekee sisustuksesta kauhean. Alla linkki oikeasti tyylittömästä sekamelskasta.
http://www.etuovi.com/kohde/7710017?sc=M170200682&pos=5
Mulle tuli tästä mieleen ihan The Sims-peli! :D Kun niissä ensimmäisissä versioissa ei ollut vielä niin paljon valinnavaraa huonekaluissa ja pintamateriaaleissa, ja otti aina päähän, kun tarvitsi ostaa esim. parempi nojatuli mutta ominaisuuksiltaan huonommat olisivat olleet kivemman näköisiä :-D
Kävin viimeksi huonekalukaupassa kesällä v 2000. Joten varmaan mun kotoa löytyy sisustuksellisia inhokkeja joka makuun!
Valkoisuus. Jota kuvaillaan kodikkaaksi ja lämpöiseksi??!! Talon 32-kiloinen pikkurouva seisoo villasukat jalassa (valkoiset), hampputukka päätä myöden ( valkoinen) ja joku nyrkillä tapettava rekku kainalossa ( valkoinen) sisustuskuvissa. Ja kehuu kotinsa kodikkuutta ja lämpöä nenä ja sormet sinisinä 😁
Selasin pitkästä aikaa sisustuslehteä ja pistipäs ärsyttämään, kun eräässä viimisen päälle mietityssä asunnossa oli samaan kuvaan saatu mahdutettua Lokki-valaisimen lisäksi sekä pallovalot että blogimatto. Siinäpäs kerrassaan persoonallinen koti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mennyt mielenkiinto sisustuskuviin. Blogien ja lehtien kuvat ovat yleensä liian siloteltuja ja stailattuja. Mulle on tullut näistä visuaalinen ähky. Tykkään paljon enemmän kuvista, joissa on kiinnostava, mutta ei liian mietitty sisustus, ja kuitenkin näkyy se, ettei kuvia ole liikaa stailattu. Harvinaista herkkua! Linkitin kerran yhdestä blogista tällaisen kuvasarjan ja AV-mammat karahtivat takajaloilleen: "hirveä sotku!"
Selasin tässä juuri sisustuslehtiä ja olo oli lähinnä blääh, nuo kaikki on nähty. Joku String-hylly täytettynä 50/60-luvun (tai 50/60-luvun henkisillä) astioilla on kiva, mutta kun niitä on nähnyt sen 10+, alkaa kyllästyttää. Samoin ne puuteriroosat, turkoosit, vaalea petrooli yms. trendisävyt, Ferm Livingit lastenhuoneessa ja kaikilla olohuoneessa joku vanha, sinällään hieno senkki. Alkaa lähinnä pohtia, mikä osa omaa silmää miellyttävistä jutuista on oikeasti "omaa makua" ja mikä osuus on taitavan aivopesumarkkinoinnin tulosta. Samoin kaikki taiteelliset ja erikoiset taulut ja kehystetyt julisteet, niistäkin alkaa olla vaikea sanoa, mikä oikeasti miellyttää silmää ja mihin taas silmä on tottunut.
Puhdistusharjoituksena olisi kivaa katsella joitain oikeita, erilaisia koteja. Mietin jo, että joku anti-Avotakka olisi mukava lehti, voisi katsella oikeasti tavisten koteja, ei vain Punavuoressa asuvien mainosgraafikoiden tai Krunikassa asuvien putiikinpitäjien ylistailattuja sisustuksia. Tosin niiden taviskotien pitäisi olla omilla tavoilla kauniita, koska myynti-ilmoituksissa ja esim. FB-kirppareiden taustalla näkyvät Ikealla silatut hamsterihelvetit eivät nekään ole ihmissilmille tarkoitettu.
Tai ehkä minun lienee parasta tuijotella vaikka ikkunasta syksyn lehtiä.
Ihanaa, kun joku on samaa mieltä! Ennen tykkäsin sisustuslehdistä ihan valtavasti, mutta nyt on lähinnä EVVK. Just tuo ilmiö, jota kuvasit. Periaatteessa tykkään noista jutuista (vaikkapa nyt 50-luvun astioista ja Stringistä), mutta ne on kulutettu puhki. Onneksi en oo ehtinyt hankkimaan mitään kallista ja muodikasta, kuten vaikkapa Hang-It-Allia, jota ihailin ennen sen tuloa muotiin. 50-luvusta tykkään tosi paljon ja asun 50-luvun talossa, mutta teen sitä kotonani aika eri hengessä kuin mikä nyt on kovasti pinnalla.
- Se, jota lainasit
Liittykääs Facebookissa Värikäs koti -ryhmään. Siellä on niitä tavallisten ihmisten omanlaisia koteja. Käy täsmälääkkeeksi tuohon tusinakotiähkyyn! :)
Musta väri, nahka ja kromi.
Kokoomuksen äänestäjä
"Japanissa ihmiset ovat ymmärtäneet, että ostaminen ei tee autuaaksi."
Häh? Puhut jostain utopiasta. Eikö sinulla ole mitään käsitystä kuinka kaupallinen maa Japani on? Siellä tuotetaan kaikenlaista krääsää ja teinit ostavat huoneensa täyteen muovisia fanituotteita, animefiguureja jne. Suomi näyttäytyy ihan viattomalta japanilaisen neonvaloja vilkkuvan todellisuuden rinnalla.
"Mietin jo, että joku anti-Avotakka olisi mukava lehti, voisi katsella oikeasti tavisten koteja, ei vain Punavuoressa asuvien mainosgraafikoiden tai Krunikassa asuvien putiikinpitäjien ylistailattuja sisustuksia."
Okei. Mene ja ilmoita oma kotisi Avotakkaan. Vai oletatko vain, että muiden pitää se tehdä? Ei ole kuule helppo saada tavista avaamaan oveaan sisustuslehdelle.
Mitä tulee siihen, että lehtien sisältö tylsistyttää, niin se johtuu sinusta ja on vain normaalia kasvamista ja vanhenemista. Aina tulee uusia sukupolvia, joita lehdet kiinnostavat, koska he eivät ole kuulleet niistä asioista, joista sinä olet kuullut jo aiemmin. On muiden halveksimista sanoa, ettei jostain asiasta saa enää pitää, koska se on sinulle jo liian tuttua.
Trendipelle kirjoitti:
Selasin pitkästä aikaa sisustuslehteä ja pistipäs ärsyttämään, kun eräässä viimisen päälle mietityssä asunnossa oli samaan kuvaan saatu mahdutettua Lokki-valaisimen lisäksi sekä pallovalot että blogimatto. Siinäpäs kerrassaan persoonallinen koti...
Jos asukas ei edes pyrkinyt persoonallisuuteen vaan - apua! järkyttävää! - kotiin, josta itse tykkää? Miksi sen pitäisi olla toisella tavalla sisustettu ja sinun silmääsi miellyttävä? Ei sinunkaan kotisi ole kaikkien mielestä persoonallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksukynttilät.
Tämä.
Vähän off topic, mutta olen ajatellut rangaista alakerran ketjupolttajaa polttelemalla iltaisin parvekkeella jotain hirveää voimakkaan hajuista tuoksukynttilää nyt kun ei tarvitse itse enää tuuletella parvekkeen oven kautta. Pääsee alakerran ketjupolttaja vähän tunnelmaan. Vai haistavatko tupakoitsijat ylipäätään yhtään mitään?
Et sä sillä alakertaa rankaise vaan omaa yläkertaasi. Että kiitos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksukynttilät.
Tämä.
Tuoksukynttilä on liian hyvä haju. Mulla on parempi konsti. Mun mummu sai uuden naapurin, ja se oli ketjupolttaja. Mummu kävi laittamassa joka kerta, kun ketjupolttaja ilmestyi parvekkeelle, aivan karmean väkevän hajuista miesten suihkedeodoranttia kaiteen raosta alakertaan. Periaatteella "jos toikin saa niin saan minäkin". Meni viikon päivät, ja ketjupolttaja siirtyi pihalle savuttamaan.
Omasta mielestäni minimalistinen sisustus on kaikista karmein ja tylsin. Ja tämä nykyinen mustavalkoinen tyyli, jossa keittiön kaapinovetkin on sileät ja "paljaan valkoiset", tuo mieleen sairaalan laboratorion.
Seuraavaksi karsein on olkkarissa kirkkaankeltaiset seinät, joita koristaa kiinalainen viuhka ja kauriinsarvi seinällä ja oksettavin versio kristallikruunusta, eli "violetti pisara"lamppu, yhdistettynä -80 luvun ruskeaan puukäsinojalliseen kangassohvaan ja keltaiseen "räsy"muovimattoon (tämä siis meillä mökillä, edellinen omistaja jätti kalusteensa ja olen 10 vuotta odottanut tilaisuutta remontoida se sisältä (ulkorempat on vieneet aikaa) ensi talvena syttyy kokko pellolla....)
Oma sisustus on huonekaluja 1800-luvulta lähtien tähän päivään ja moderneja lamppuja, värejä ja iloa elämään. Mutta nämä on makuasioita, eikä niistä voi kiistellä, loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen: http://www.etuovi.com/kohde/7706421
Marmoria, kiveä, terästä, peiliä... Mielestäni ei yhtään kodikas ja kutsuva.
Mielettömän upea kämppä raiskattu täysin tuolla kammottavalla marmorilla! :O Tuota ei saa enää korjattua millään - tai no, jos löytyy satatonnia ylimääräistä, niin sitten ehkä. Tekee oikein pahaa nähdä, miten historiallinen kohde on pilattu aivan totaalisesti...
Mä voin tähän hyvin "uhrata" mun oman ensimmäisen kodin ja sisustuksen. Tai sisustukset. :D Mutta laitetaan sen piikkiin että olin 15-16v kun muutin kotoa pois. (v2000)
Ekassa kämpässä oli tietenkin vihreä puhallettava tuoli. Sohva oli pelastettu kierrätyskeskuksesta. Väri ruskea. Pyökinvärinen pöytä jonka alatasolla oli tietty pino lehtiä. Keittiö oli keittokomero, joten pöytää ei ollut ja söimme ruokamme keittiön laatikoston esiinvedettävältä leikkuulaudalta. Isot kaiuttimet tietenkin olohuoneessa (poikakaverin itserakentamat). Lisäksi pyökinvärinen iso kirjahylly/vitriinikompleksi. Sen lisäksi olin tuonut itse palasen valkoista kirjahyllyä omille tavaroille. Hyllyjä olimme täyttäneet vanhoilla tietosanakirjoilla ja posliiniesineillä, tyhjillä alkoholitölkeillä ja pulloilla sekä lapsuuden urheilumitaleilla. Myöhemmin kämppämme täydentyi rottinkikalustolla. Ai niin, ja tuoksukynttilöitä oli tietenkin.
Onneksi noista ajoista on kasvanut niin järki kuin tyylitaju! :D
Parikymppisenä ostimme oman asunnon silloisen mieheni kanssa ja se remontoitiin täysin. Lattiaan tuli tietenkin kirsikan värinen laminaatti ja seinille tapetit boordeilla.
Nykyinen talomme kaipaisi remonttia, ja pyrin nykyään välttämään kaikkea liian muodikasta joka kuluu ajan myötä silmissä.
Muiden kodeissa silmään pistää nykyään kaikki ylläoleva, ja lisäksi liika valkoisuus, liika teräksisyys, liika siisteys (siis jos elämä ei näy millään tavalla), sisustustarrat.