Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin rahaongelma

Vierailija
19.09.2016 |

Tilanne on se että äitini on kotiäiti ja isäni pyöritti menestyvää yritystä, jonka hän myi ennen kuolemaansa hyvään hintaan. No mikä tässä nyt sitten mättää? Äiti jäi kotiäidiksi pikkusiskoni synnyttyä, mutta siskoni on jo 19v ja äiti ei vieläkään ole töissä, eikä kuulemma aio enää mennä. Isäni kuolemasta on jo yli 5 vuotta ja äitini asuu edelleen suuressa omakotitalossa siskoni kanssa, eikä halua myydä taloa. Talossa piti tehdä yllättäen remonttia Vesivahingon takia ja ei tämä yli 5 vuoden eläminen omakotitalossa halpaa ole ollut, joten äidin perintö rahat alkaa loppua. Olen huolissani äidistä, kun ikääkin on vasta vähän päälle 50v, eli ei se eläkeikäkään ihan heti ole tulossa. Me lapset kyllä pärjätään, kun töissä käydään, mutta mitä ihmettä tuon äidin kanssa teksi? Isä teki suuren työn taatakseen meille hyvän elämän, ja turvatun vanhuuden vanhemmilleni. Tuntuu pahalta, kun äiti on heittänyt kaiken hukkaan näin lyhyessä ajassa. Tässä alkaa tuntua, että me lapset joudutaan lopulta elättämään äitiä, kun ei hänellä ole kohta enää varaa elämiseen ja töihinhän ketään ei voi pakottaa. Äiti omistaa talosta oman osansa ja me lapset omamme, joten myymällä äitikin saisi lisää rahaa, mutta kun ei. Mitä tässä nyt voi oikein tehdä? Äitiä ei voi pakottaa myymäänkään taloa asumisoikeuden takia, niin mitä käy kun hänellä ei riitä rahat asumisen kuluihin? Meidän lastenhan on siinä vaiheessa pakko maksaa laskuja hänen puolestaan ellei haluta että talo rapistuu. Mitä jos tulee uusi vesivahinko tai muu yllättävä rahanmeno? Kellään kolemusta vastaavasta? Ja jos sillä on jotain merkitystä, niin äidillä on ollut jo muutaman vuoden uusi mies, mutta eivät asu yhdessä.

Kommentit (239)

Vierailija
101/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ap on omassa rahapulassaan kekannut, että äidin asunnon realisointi olisi kuin lottovoitto, jolloin hän pääsisi omista veloistaan. Se on tämän jutun juoni. Ja tietysti ahdistus siitä, että äidin talo rapistuu rapistumistaan ja siitä tulee sitten iso lasku eikä niin paljon rahaa, mitä ap toivoisi oman osuutensa myymisestä. Ap voisi muuten myydä jollekin sisaruksistaan oman osuutensa?

Huomaatko miten tuo viimeinen lauseesi on ristiriidassa muun tekstisi kanssa? Kuten täällä on jo ehdotettu pankillekkin myymistä niin enköhän olisi lopettanut keskustelun siihen ja lähtenyt jo myymään osuuttani. Keskustelussa on myös tullut ilmi että talo voi pahimmassa tapauksessa homehtua jos sähköjä ei maksa niin eiköhän tämä huoli äidistä ole aiheellinen. Vai jättäisitkö itse äitisi hometaloon asumaan? Ei ne meidän lastenkaan rahat loputtomiin kestä vaikka hänen laskuja alkaisimmekin maksaa.

Ap

Vierailija
102/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ap on omassa rahapulassaan kekannut, että äidin asunnon realisointi olisi kuin lottovoitto, jolloin hän pääsisi omista veloistaan. Se on tämän jutun juoni. Ja tietysti ahdistus siitä, että äidin talo rapistuu rapistumistaan ja siitä tulee sitten iso lasku eikä niin paljon rahaa, mitä ap toivoisi oman osuutensa myymisestä. Ap voisi muuten myydä jollekin sisaruksistaan oman osuutensa?

Huomaatko miten tuo viimeinen lauseesi on ristiriidassa muun tekstisi kanssa? Kuten täällä on jo ehdotettu pankillekkin myymistä niin enköhän olisi lopettanut keskustelun siihen ja lähtenyt jo myymään osuuttani. Keskustelussa on myös tullut ilmi että talo voi pahimmassa tapauksessa homehtua jos sähköjä ei maksa niin eiköhän tämä huoli äidistä ole aiheellinen. Vai jättäisitkö itse äitisi hometaloon asumaan? Ei ne meidän lastenkaan rahat loputtomiin kestä vaikka hänen laskuja alkaisimmekin maksaa.

Ap

Taloon liittyvistä maksuista maksatte puolet, ette voi jättää maksamatta esim. kiinteistöveroa. Äiti maksaa asumiseen liittyvät kulut kutenveden ja sähkön, mutta remontit ovat yhteisiä.

Voit myydä osuutesi äidille 1 eurolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, joku jo ehdotti että ongelmanne ratkeaa kun myyt osuutesi pankille. Olet nyt moneen asiaan sanonut, ettei onnistu, liikaa välimatkaa jne. Ongelmasta tulee noin vain isompi kun mikään ei sinunkaan puoleltasi sovi.

Homma ratkaistu tuolla em. teolla, tsemppiä jatkoon!

Millä tavalla se ratkaisis ongelman että myisin oman osuuteni? Äidistäni minä nyt olen huolissaan enkä omista rahoistani :/

Vierailija
104/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ihmettelen, miksi asioista ei voi puhua suoraan. Kyllä minä voin äidiltäni kysyä, paljonko saat eläkettä. Ja jos sisaresi kerran hoitaa äitisi raha-asiat, niin kai hän voi jotain kertoa.

Vierailija
105/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kertomuksen äitihän tässä ahne on! Asuu lastensa omistamassa talossa.  Kukaan mies ei tule asumivaan naisen siivelle toisen miehen entiseen kotiin.  Paitsi nämä asylum-miehet :)

Lasten on turha pelätä että pahoittaa äidin mielen tai että tulee riitaa.

Äidin on hyvä herätä todellisuuteen, että mies on kuollut-hän saa leskeneläkettä-lapset saavat talorahat.897

Vai niin, tiedän kyllä ihan kantasuomalaisen miehen, joka ovat muuttanut lesken luokse omakotitaloon!!

Ja uskoisin, että ko henkilö ei ole ainut.

Vierailija
106/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että olet kuitenkin yrittämässä tehdä asialle jotain. 

Meillä siskoni pisti välit poikki kanssani. :( Veljeni kanssa pidetään yhteyttä yhä. Meillä siis isän kuoltua äiti jäi asumaan isoon omakotitaloon. Perinnön jaossa veljeni ja siskoni halusivat talon, minä puolestani kesämökin. Nyt varmaan jo arvaatte lopun. Äiti myös lämmitti talossa vain alakertaa ja asumiaan huoneita. Muu osa oli vuosia lämmittämättä. Pahimmaksi tilanne pääsi, kun äiti pääsi/joutui palvelutaloon ja siitä sitten vielä moneksi vuodeksi vuodeosastolle. Äiti ei suostunut myymään taloa, vaikka itse ei siellä ollut vuosikausiin asunutkaan. :( Sisko ja veli yritti pitää siellä jotain peruslämpöä päällä, mutta se ei riittänyt. Talo homehtui. Kyllähän se sitten lopulta äidin kuoltua meni kaupaksi, mutta todella surkeaan hintaan. 

Nyt tulee se kohta, mistä siskoni mulle kilahti. Näiden vuosien myötä mun mökin arvohan on ihan nolla, mutta rantatontti, jolla hulppeasti rakennusoikeutta, arvo jatkaa vaan nousemistaan. Siskon mielestä mun pitäisi myydä ja jakaa rahat kaikkien kesken. Njoo, olen sitten ahne paska ihan mielelläni - mutta eipä muista sisko, että hän itse vaati taloa ja oli oikein onnellinen kun otin "vain" kesäpaikan. 

Onnea asioiden selvittelyyn, talosta täytyy pitää huolta, muuten sen arvo romahtaa. 

Vierailija
107/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo kannattaisi myydä ja sen jälkeen jakaa se perintö. Äitisihän voi ostaa aso-asunnon, jossa ei tarvitse huolehtia remonteista tms. Hän voi matkusella ja nauttia elämästään vielä ja tehdä työtäkin, kun kouluttautuu jollekin alalle.

Vierailija
108/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa hankala tilanne. Mielestäni teidän lasten tulisi yhdessä kokoontua äitinne kanssa ja keskustella asia avoimesti, kaikella rakkaudella, auki.

Jäi kyllä mietityttämään äitisi tulot, saako hän leskeneläkettä ja sen lisäksi työttömyyskorvausta?

Työttömyyskorvausta ei saa mutta leskeneläkettä saa. Tuo kokoontuminen olisi muuten hyvä idea mutta ollaan sisarusten kanssa aika hyvin levittäydytty ympäri suomea :/

Suomessa pääsee mistä tahansa minne tahansa puolessa päivässä. Ei liene kovin tärkeä asia, jos ei omaa äitiään viitsi lähteä katsomaan.

Meillä valitettavasti on työt, lapset yms jotka täytyy hoitaa. Ja ei se äiti siellä kuitenkaan mitään nälkäkuolemaa vielä tee joten miksi en kysyisi täältä ensin vinkkejä? Ei kai se mitään hyödytä että mennään sinne sanomaan samat asiat jotka on jo sanottu ja ei tehoa? Nuoria kun kumminkin tässä ollaan ja ekaa kertaa tilanteessa niin en näe mitään pahaa pyytää kokeneemmilta apua :)

Ap

No eikö se äiti pääse matkustamaan teidän lasten luo neuvonpitoon? Ja olen samaa mieltä edellisen kanssa, Suomessa pääsee hyvin kokoontumaan. Onhan tässä ollut kesälomat ja muut, mutta asia on vaikea ja siksi tulee esteitä :(

Pääsee kyllä mutta se on taas poissa hänen rahoistaan. Äh olisi pitänyt kirjoittaa aloitus selkeämmin niin kaikki ei ehdottaisi kokoontumista. Tämä ns väliintulo on siis tulossa tavalla tai toisella mutta vinkkejä tuohon kaipaisin. Laki kun on äidin puolella ja muuttaa ei halua niin emme voi pakottaa. Ihan sama mitä sanomme niin hänen ei tarvitse muuttaa joten ymmärrätkö miksei tuo nyt ihan toimi? Se että menemme sanomaan samat asiat ties kuinka monetta kertaa ei toimi.

Ap

No tiukalla on talous, jos se on vr:n lipuista kiinni. Ja voihan äiti panna ne vr:n liput kuolinpesän menoihin, kun joutuu ko asian takia matkustamaan. Vähän alkaa maistua jo provolta.

Vierailija
109/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä talossa maksaa niin paljon? mitkä on tulot ja menot?

Nyt täytyy kyllä myöntää että ikinä en ole omakoti talon menoista vastannut niin en tiedä. En tiedä tarkkoja summia tuistakaan koska äitini on aikuinen ihminen eikä minulla ole oikeutta mennä hänen paperitaan penkomaan. Pikkusiskoanikaan en halua asettaa vaikeaan tilanteeseen tässä vaiheessa kun kotona vielä asuu.

Ap

Sä et edes tiedä äitisi tuloja ja menoja ja silti kerrot, ettei äidilläsi ole varaa asua talossa.

Miksi ihmeessä laskujen maksamisesta ja muista tehdään jokin ongelma. Laskut voi käydä maksamassa pankissa tai pyytää luottoystävää maksamaan ne. Peruslaskuja on todella vähän. Eikä nykyään tarvitse ilmoitella sähkö- tai vesimittaria, kun ne luotetaan etänä. Eikä ole edes veroilmoituksen tekoa.

Anna äitisi elää omaa elämää, kun hän ei vielä ole holhouksen alla ja elä sinä omaasi, vaikka se voi olla toisen näköinen.

En tiedä tarkkoja tuloja mutta jokainen voi kelan sivuilta katsoa paljonko ne maksimissaan on. En myöskään ole keksinyt tätä ettei hänellä olisi varaa asua kun on ihan itse todennut että rahat alkaa loppua.

Ap

Eläkkeen suuruus on sidottu yrittäjän eläkemaksuihin. Ystäväni leskeneläke on n.3000€/kk brutto. Jäi nuorena leskeksi ja vaikka hänellä on hyvä ammatti, niin hän arvostaa vapaa-aikaa enemmän ja tekee mieluimmin hyväntekeväisyys- vapaaehtoista työtä.

Vierailija
110/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy kyllä myöntää että ikinä en ole omakoti talon menoista vastannut niin en tiedä. En tiedä tarkkoja summia tuistakaan koska äitini on aikuinen ihminen eikä minulla ole oikeutta mennä hänen paperitaan penkomaan. Pikkusiskoanikaan en halua asettaa vaikeaan tilanteeseen tässä vaiheessa kun kotona vielä asuu.

Ap

Sä et edes tiedä äitisi tuloja ja menoja ja silti kerrot, ettei äidilläsi ole varaa asua talossa.

Miksi ihmeessä laskujen maksamisesta ja muista tehdään jokin ongelma. Laskut voi käydä maksamassa pankissa tai pyytää luottoystävää maksamaan ne. Peruslaskuja on todella vähän. Eikä nykyään tarvitse ilmoitella sähkö- tai vesimittaria, kun ne luotetaan etänä. Eikä ole edes veroilmoituksen tekoa.

Anna äitisi elää omaa elämää, kun hän ei vielä ole holhouksen alla ja elä sinä omaasi, vaikka se voi olla toisen näköinen.

En tiedä tarkkoja tuloja mutta jokainen voi kelan sivuilta katsoa paljonko ne maksimissaan on. En myöskään ole keksinyt tätä ettei hänellä olisi varaa asua kun on ihan itse todennut että rahat alkaa loppua.

Ap

Mitä Kelalla on äitisi eläkkeen kanssa tekemistä? Äitisi saa työeläkeyhtiön kautta leskeneläkkeen, joka on hänen tapauksessaan puolet isällesi tulleesta/tulevasta eläkkeestä.

Mihin itse olet käyttänyt perintörahasi?

Äiti on aina puhunut kelasta enkä ole kokenut tarpeelliseksi lähtä asiaa tarkistamaan mutta pitääpä tästäkin kysäistä. Minun rahani ei nyt keskusteluun liity mutta mm opiskeluun, autoon, kotiin yms normaaliin. Mitään kalliita matkoja tai merkki laukkuja en ole ostellut jos sitä hait takaa.

Ap

Vierailija
111/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan sivuun varsinaisesta aiheesta, mutta mun 65-vuotias äitini on aivan kauhuissaan, kun "rahat ovat kohta loppu". Käyttötilin saldo kun meni ekan kerran alle 100 000 euron, lisänä ovat kyllä sitten pörssiosakkeet ja hiukan metsää, mutta kun varsinaista "käyttörahaa" on nyt noin vähän niin hänkin on aivan kauhuissaan.

Eli Ap, tiedätkö oikeasti ovatko äitisi rahat "loppu" vai onko saldo hiukan pienempi kuin ennen?

Vierailija
112/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä, jos sisko makselee äidin laskut niin näkeehän hän tilien saldot samalla kertaa.  Miksei noita lukuja voi kysyä suoraan, mikä on pesän taloudellinen tilanne? Ja kai teillä oli perunkirjoitus aikanaan isän kuoleman jälkeen. On sinulle tullut tieto kuolinpesän varallisuudesta.

Omakotitalossa on kiinteitä kuluja usean sadan euron edestä joka vuosi, on kiinteistövero, sähkö-, vesi- jäte-maksut ja päälle kiinteistön hoitomenot, remontit jne.

Riippuu tietysti, missä päin talo on? Meneekö edes kaupaksi? Ja jos ei mene, nuo samat kulut menee joka tapauksessa asuu siinä tai ei. nimim. "kokenut"

Äidin tili ei ole kuolinpesän tili

Jos sisko maksaa esim kiinteistöveron kuolinpesän tililtä? Kuka on pesänhoitaja?

Vierailija
113/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi mieli ajatella, että perhe on porvoolainen, mutta valitettavasti tiedän itse oikeasta elämästä useita vastaavanlaisia tapauksia. Äiti on ollut avuton, isä hoitanut kaikki perheen asiat vaikka äiti olisikin käynyt töissä ja sitten isän kuoltua äiti ripustautuu lapsiin. Ja onnistuu syyllistämällä ja ruikuttamalla pitämään lapset otteessaan huolehtijoinaan. Tuntuu, että sisaruksista kukaan ei ole vielä napanuoraa äitiin katkaissut.

Vierailija
114/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu todella kummalliselta että raha-asioiden hoito jätetään nuorimman lapsen vastuulle vedoten muiden kokemattomuuteen.

Siis kyllähän me muutkin lapset osataan laskut maksaa mutta helpoinhan se on samassa talossa olevan ne tiedot koneelle näpytellä? Ainakin siskoni osaa käyttää nettipankkia ja tämän takia on omista rahoistaankin kiinnostunut. Alaikäisenä hän kävi jo tekemässä osakesalkun itselleen yms joten jotain hyvää tässäkin :)

Ap

Vierailija
115/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi mieli ajatella, että perhe on porvoolainen, mutta valitettavasti tiedän itse oikeasta elämästä useita vastaavanlaisia tapauksia. Äiti on ollut avuton, isä hoitanut kaikki perheen asiat vaikka äiti olisikin käynyt töissä ja sitten isän kuoltua äiti ripustautuu lapsiin. Ja onnistuu syyllistämällä ja ruikuttamalla pitämään lapset otteessaan huolehtijoinaan. Tuntuu, että sisaruksista kukaan ei ole vielä napanuoraa äitiin katkaissut.

Porvoolaiselta minustakin vaikuttaa :D. Mutta jos talo on vanhassa Porvoossa, siitä saakin hyvät rahat.

Vierailija
116/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu todella kummalliselta että raha-asioiden hoito jätetään nuorimman lapsen vastuulle vedoten muiden kokemattomuuteen.

Siis kyllähän me muutkin lapset osataan laskut maksaa mutta helpoinhan se on samassa talossa olevan ne tiedot koneelle näpytellä? Ainakin siskoni osaa käyttää nettipankkia ja tämän takia on omista rahoistaankin kiinnostunut. Alaikäisenä hän kävi jo tekemässä osakesalkun itselleen yms joten jotain hyvää tässäkin :)

Ap

Silti tuntuu varsin kummalliselta se että teillä muilla ei ole tietoa esim. kuolinpesän varoista tai siitä millä tollalla äidin raha-asioiden hoito on. Jos sisko on hyvä huolehtimaan raha-asioista, miksi olet huolissasi äidin taloudesta?

Vierailija
117/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta kyllä kai perunkirjoituksessa ( 5 v sitten) joku sovittiin pesänhoitajaksi. Ei se voinut silloin olla sinun alaikäinen sisaresi?? Jos et tähän pysty vastaamaan, olet provoilija.

Vierailija
118/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapauksen opetus: jos aiot olla vuosia kotona lasten kanssa, turvaa tulevaisuutesi. Miehesi voi esim. maksaa vapaaehtoista eläkevakuutusta sinulle. Tiedä tilanne.

Vierailija
119/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällä hetkellä työtilanne on sellainen, että eihän äitisi varmaan edes saisi töitä noin pitkän ajan kotona olemisen jälkeen, kun ei niitä oikein muutkaan saa. 

Vierailija
120/239 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP . Olen työssäni edunvalvoja. Sulla ei ole mitään velvollisuutta maksaa talon laskuja ja äitisi saa asua siinä niin kauan kuin haluaa ja kykenee. Se on voi voi jos äitisi oletetun maksukyvyttömyyden takia talo rapistuu. Miten se konkreettisesti tapahtuisi sitä en ymmärrä. Talot ei varsin rapistu nopeasti. Ja jos pikkusiskoni siellä asuu niin hän kyllä voi osallistua kustannuksiin. Olet selvästi vain huolissasi perinnöstä. Kun se äiti voipi tuoda uuden miehen siihe isänne rakentamaan taloon. Ja jos mies tekee siellä jotain muutoksia tms. Eläisit omaa elämääsi ja menisit töihin. Näissä edunvalvonta asioissa törmään usein kaltaisiisi ihmisiin. Ahneisiin ja katkeriin.

Siis ei, ei ja vielä kerran ei. Ensinnäkin pidän äitini miesystävöstä ja olen tuntenut hänet pienestä asti joten tällaisesta ei ole kyse. Talon pintoja on myös muuteltu aika paljon kun eläkkeellä oleva pappani siellä häärii joten sinne auttamaan vain jos haluaa. Enkä ole äitiäni tyhjänpäälle jättämässä mutten myöskään halua että hän asuu kodissa johon ei ole varaa sähköä ostaa. Tiettyyn pisteeseen asti voin auttaa mutta mitäs sitten kun minunkin säästöt on käytetty? Myyn oman ja lasteni kodin jotta on varaa maksaa äidin asumiset? Jos tilanne olisi se että äidillä olisi varaa asua talossa niin tottakai saisi asua mutta kohta sitä ei enää ole niin yritän ennaltaehkäistä pahempia ongelmia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä