Äidin rahaongelma
Tilanne on se että äitini on kotiäiti ja isäni pyöritti menestyvää yritystä, jonka hän myi ennen kuolemaansa hyvään hintaan. No mikä tässä nyt sitten mättää? Äiti jäi kotiäidiksi pikkusiskoni synnyttyä, mutta siskoni on jo 19v ja äiti ei vieläkään ole töissä, eikä kuulemma aio enää mennä. Isäni kuolemasta on jo yli 5 vuotta ja äitini asuu edelleen suuressa omakotitalossa siskoni kanssa, eikä halua myydä taloa. Talossa piti tehdä yllättäen remonttia Vesivahingon takia ja ei tämä yli 5 vuoden eläminen omakotitalossa halpaa ole ollut, joten äidin perintö rahat alkaa loppua. Olen huolissani äidistä, kun ikääkin on vasta vähän päälle 50v, eli ei se eläkeikäkään ihan heti ole tulossa. Me lapset kyllä pärjätään, kun töissä käydään, mutta mitä ihmettä tuon äidin kanssa teksi? Isä teki suuren työn taatakseen meille hyvän elämän, ja turvatun vanhuuden vanhemmilleni. Tuntuu pahalta, kun äiti on heittänyt kaiken hukkaan näin lyhyessä ajassa. Tässä alkaa tuntua, että me lapset joudutaan lopulta elättämään äitiä, kun ei hänellä ole kohta enää varaa elämiseen ja töihinhän ketään ei voi pakottaa. Äiti omistaa talosta oman osansa ja me lapset omamme, joten myymällä äitikin saisi lisää rahaa, mutta kun ei. Mitä tässä nyt voi oikein tehdä? Äitiä ei voi pakottaa myymäänkään taloa asumisoikeuden takia, niin mitä käy kun hänellä ei riitä rahat asumisen kuluihin? Meidän lastenhan on siinä vaiheessa pakko maksaa laskuja hänen puolestaan ellei haluta että talo rapistuu. Mitä jos tulee uusi vesivahinko tai muu yllättävä rahanmeno? Kellään kolemusta vastaavasta? Ja jos sillä on jotain merkitystä, niin äidillä on ollut jo muutaman vuoden uusi mies, mutta eivät asu yhdessä.
Kommentit (239)
Soriuteliaisuuteni AP, mutta mitä teet työksesi/elääksesi kun ehdit koko ajan vastailemaan. Ja btw, oletko tytär vai poika?
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin äitisi kuluttaa rahat, jos sähköön ei ole varaa? Millaista luxuselämää hän viettää?
Nyt elämä kysyt siskolta, jos äiti ei kerro, että onko todella niin, että äiti elää yli varojen ja missä mennään. Kaikkein uskomattominta oli halu säilyttää pikkusisko tämän ulkopuolella. Hän on avainhenkilö tässä kaikessa, jos hän todella hoitaa äitinsä asiat.
Ei kai äidillä ole peli- tai alkoholiongelmaa kun rahat eivät riitä? Dementiaan voi myös sairastua viisissäkymmenissä, vaikka harvinaista onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu todella kummalliselta että raha-asioiden hoito jätetään nuorimman lapsen vastuulle vedoten muiden kokemattomuuteen.
Siis kyllähän me muutkin lapset osataan laskut maksaa mutta helpoinhan se on samassa talossa olevan ne tiedot koneelle näpytellä? Ainakin siskoni osaa käyttää nettipankkia ja tämän takia on omista rahoistaankin kiinnostunut. Alaikäisenä hän kävi jo tekemässä osakesalkun itselleen yms joten jotain hyvää tässäkin :)
ApSilti tuntuu varsin kummalliselta se että teillä muilla ei ole tietoa esim. kuolinpesän varoista tai siitä millä tollalla äidin raha-asioiden hoito on. Jos sisko on hyvä huolehtimaan raha-asioista, miksi olet huolissasi äidin taloudesta?
Eihän sisko nyt äidin rahan käyttöön voi puuttua vaikka omat rahat hoitaakin kunnolla. Kiinteistöverot sun muut tulee kyllä maksettua mutta ongelma on äidin elämän kustantaminen. Vesi, sähkö, ruoka, bensa, turhat sisustuskrääsän ostot, ulkomaanmatkat.. Kerro miksi minun pitäisi tietää paljonko äitini näihin tuhlaa ja kauanko hänellä on vielä varaa maksaa nämä? En minä voi aikuisen ihmisen tilejä mennä tonkimaan tai myydä taloa ja ostaa kaksiota vaikka mieli tekisi.
Ap
Nyt en kyllä ymmärrä. Jos äitisi kinuaa sinulta ja sisaruksilta rahaa niin kyllä teillä on oikeus tietää, mihin rahat menevät. Eikö siskosi maksa vesi- ja sähkölaskuja jos äitisi ei nettipankkia osaa käyttää? Vai haluaako äitisi käydä pankin tiskillä (ja maksaa palvelumaksuina rutkasti joka kuukausi)? Hakekaa äidille maistraatista edunvalvoja - tai uhatkaa sillä, jos ei mamma muuten suostu
Eipä ole ensimmäinen nainen joka ei hoida asioitaan ja jättää lasten ongelmaksi kaiken. Ja tosiaan, nää rouvat voi olla ihan avuttomia asioiden hoidossa. Jos voit myydä niin myy osuuteni, ostaako pankki tosiaan tuommoisen? Muuten saattaa olla ongelma, eihän tuommoinen tule perinnön jako vaiheessa mieleen. On myös normaalia muuten lastenkin saada ja halutakin perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillasi oli siis keskinäinen omistusoikeustestamentti, koska äitisi peri miehensä ja te saitte sitten vain lakiosuudet. Miksi et heti sitä sanonut?
Jos testamenttiä ei olisi ollut, olisi äitisi pitänyt pesästä avio-oikeuden mukaan puolet ja te olisitte perineet isänne osuuden kokonaan.
Miksi te sitten omistatte talosta puolet, jos kerran äitinne omisti pesästä 75%? Jotain hämärää on koko jutussa.
Siis mitä apua :D pakko kaivaa jo perukirja ja muut laput esiin.. Jos joku voisi yhteen kommenttiin kirjoittaa mitä tietoja tästä nyt tarvitsette niin sillä aikaa lueskelen tätä läpi :)
Ap
voi hyvät hyssykät kirjoitti:
Olen aamun seurannut tätä keskustelua:
No nyt p.e.r.k.e.l.e. puhumaan suomea sen äidin kanssa jos nämä kaikki asiat tosiaan pitää paikkaansa. Jos ei ole varaa ostaa sähköä taloon ollaan jo syvällä suossa jonka 5kymppinen nainenkin tajuaa.Jos ei muuten niin piirrä luvut paperille.
Eikö tämä näppärä 19 vee sisko ole puuttunut asiaan jos jääkaappi ei toimi. Tai suoristusrauta.
Ootteko te kaikki ihan kädettömia kun täältä täytyy apua hakea. Äitinnehän pitää laittaa kohta holhoukseen. Jos tiedot siis pitää paikkaansa. Kyllä normaalin 5kymppisen pitää tajuta milloin rahat on loppu jos taloon ei saada sähköä tai lämmintä.
Onko siis kyse ylpydestä vai tyhmyydestä?
Vai olisko kaikki vähän niin kuin HÄTÄVARJELUN LIIOTTELUA sinulta????
Kysyy 5kymppinen kotiäiti. T
Lueppa aloitus uudelleen. Tällä hetkellä kaikki pelaa mutta tulevaisuudessa rahat tulee loppumaan jos äiti tätä menoa jatkaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa uskoa, että äiti olisi oikeasti noin avuton. Hänellä on kunnollinen miesystävä ja isä käy kunnostamassa taloa. Näin ulkopuolisesta tuntuu, että äidillä on asiat ihan hyvin.
Ap ei ole kertonut kaikkea. Miten on varmistettu, että pikkusisko on hoitanut tilit niin kuin pitää? Onko äiti antanut valtakirjan?
Ihan siitä teidän että kun lasku postilaatikkoon kolahtaa vie äitini sen ja tunnusluku listan siskolleni ja odottaa vieressä että maksu on tehty. En nyt ymmärrä miten se vaikuttaa äitini avuttomuuteen jos pappani käy hänen luona remppailemassa. Sanottakoon tähän nyt vielä se että pappani on myös rahan kanssa aika tolvana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerro miksi minun pitäisi tietää paljonko äitini näihin tuhlaa ja kauanko hänellä on vielä varaa maksaa nämä? En minä voi aikuisen ihmisen tilejä mennä tonkimaan tai myydä taloa ja ostaa kaksiota vaikka mieli tekisi.
Ap
Kuka äidin raha-asiat hoitaa? Maksaa ulkomaanmatkat, asumiskustannukset yms? Miksi et kysy häneltä mikä todellinen taloudellinen tilanne on pitääkö siitä olla huolissaan vai ei?
Vierailija kirjoitti:
No nyt p.e.r.k.e.l.e. puhumaan suomea sen äidin kanssa jos nämä kaikki asiat tosiaan pitää paikkaansa. Jos ei ole varaa ostaa sähköä taloon ollaan jo syvällä suossa jonka 5kymppinen nainenkin tajuaa.Jos ei muuten niin piirrä luvut paperille.
Eikö tämä näppärä 19 vee sisko ole puuttunut asiaan jos jääkaappi ei toimi. Tai suoristusrauta.
Ootteko te kaikki ihan kädettömia kun täältä täytyy apua hakea. Äitinnehän pitää laittaa kohta holhoukseen. Jos tiedot siis pitää paikkaansa. Kyllä normaalin 5kymppisen pitää tajuta milloin rahat on loppu jos taloon ei saada sähköä tai lämmintä.
Lueppa aloitus uudelleen. Tällä hetkellä kaikki pelaa mutta tulevaisuudessa rahat tulee loppumaan jos äiti tätä menoa jatkaa.
Ap
Oletko varma että miesystävä ei kustanna esim. äitisi ulkomaanmatkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa uskoa, että äiti olisi oikeasti noin avuton. Hänellä on kunnollinen miesystävä ja isä käy kunnostamassa taloa. Näin ulkopuolisesta tuntuu, että äidillä on asiat ihan hyvin.
Ap ei ole kertonut kaikkea. Miten on varmistettu, että pikkusisko on hoitanut tilit niin kuin pitää? Onko äiti antanut valtakirjan?Ihan siitä teidän että kun lasku postilaatikkoon kolahtaa vie äitini sen ja tunnusluku listan siskolleni ja odottaa vieressä että maksu on tehty. En nyt ymmärrä miten se vaikuttaa äitini avuttomuuteen jos pappani käy hänen luona remppailemassa. Sanottakoon tähän nyt vielä se että pappani on myös rahan kanssa aika tolvana.
Ap
Miksi sisko maksaa ne laskut, miksi hän ei vaadi äitiä opettelemaan itse huolehtimaan taloudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli ainoa ohje on:
PUHU asiasta ÄITISI kanssa. Tee selkeä laskelma ja osoita kuinka talous ei toimi. Ei ka tässä muuta neuvoa ole. Täältä et varmaan muuta neuvoa saa- Äitisi on kuitenkin täysivaltainen ihminen.
Perustakaa WA ryhmä / sähköpostiryhmä sisarusten kanssa, jossa voitte käydä läpi asian ja sitten näytätte sen äidille. TEHKÄÄ SELVÄKSI ETTÄ OLETTE HUOLISSANNE.
Vai pelkäättekö jotenkin äitinne reaktiota???
Nyt ei kannata rukoilla, lotota totta kai voi myös.
HOX LUE TÄMÄ ENNEN KYSYMYKSIÄ
Eli otetaanpa alusta. Äitini ei osaa edes laittaa tietokonetta päälle, eikä halua opetella(ei omista myöskään älypuhelinta). Isä maksoi laskut eläessään ja tämän jälkeen vanhin kotona asunut lapsi on ne aina hoitanut. Tällä hetkellä asiasta vastaa 19v siskoni ja äitini on tietoinen paljonko tilillä on milloinkin rahaa, eli sisko ei hänen rahojaan vie. Vaikka äiti tietää tasantarkkaan mikä rahallinen tilanne on hän ei hyväksy asiaa. Sillä minkä nimistä tukea äitini saa ja paljonko ei ole väliä. Asia jolla on väliä on se, että menot on suuremmat kuin tulot, joten jos joku ei muutu ongelmia on luvassa. Vielä ei ole sähköt menneet, mutta kokoajan tilin saldo menee alaspäin (jonka pikkusiskoni vahvisti) joten lopulta tuo tilanne on edessä. Tilin summaa en tiedä, mutta vielä ei ole katastrofia tapahtunut, eikä ole ihan lähi kuukausina edessä. Yritän toimia asiassa ennaltaehkäisevästi, koska äitini toi itse asian esiin, että rahat alkaa olla vähissä mutta silti ei muuta elämäntapojaan. Äidilläni on oikeus asua talossa ja jos vain olisi mahdollista talosta en luopuisi ikinä. Mutta pitää kumminkin ajatella realistisesti. Äidille on yritetty puhua järkeä, mutta ei kuuntele joten alunperin kyselinkin tähän vinkkejä. Jonkunlainen väliintulo on siis tulossa, mutta pitäisi keksiä millä keinolla saisi väännettyä rautalangasta, että vanha elämäntapa ei enää vain ole mahdollinen. Nuo kaikki perintöprosentti jutut saa nyt jäädä, kun niillä ei asian kannalta merkitystä ole, eikä ole nyt energiaa vielä tuohonkin asiaan. Joku kysyi miten voin palstailla koko aamun niin olen kipeänä ja tästä saattaa johtua ajatuksen tökkiminenkin ja joku taisi kysyä sukupuoltakin niin en oikeasti nyt näe miten tämäkään auttaisi tilanteessa.
Ap
No jo on tilanne. Äitisi ei siis ole oikein "kartalla". Onko mahdollista jutella hänen kanssaan ja kysyä mitä äiti on ajatellut tehdä kun rahat on melkein loppu...niin että tätä menoa ne ovat. Katso onko lähistöllä kivaa kaksiota myynnissä ja pyydä miettimään asiaa.
Voiko miesystävän kanssa keskustella asiasta. Jospa äitisi kuuntelee häntä?
Tai sano suoraan että ÄITI, SINUSTA ON TULOSSA SENIILI kun et nyt tajua tätä tilannetta.'
Ei kukaan alle 6kymppinen halua kuulla tuollaista...jospa se herättäisi.
Olen itse muuten 55 v. En tajua mitä äitisi päässä liikkuu. Ylpeys kai estää tajuamasta tilannetta.
Onko äidillä naisystäviä jotka olisivat nyt tai kohta samassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin äitisi kuluttaa rahat, jos sähköön ei ole varaa? Millaista luxuselämää hän viettää?
Nyt elämä kysyt siskolta, jos äiti ei kerro, että onko todella niin, että äiti elää yli varojen ja missä mennään. Kaikkein uskomattominta oli halu säilyttää pikkusisko tämän ulkopuolella. Hän on avainhenkilö tässä kaikessa, jos hän todella hoitaa äitinsä asiat.
Samaa mieltä, sisko on nyt avainhenkilö. Jos hän hoitaa laskut ja pääsee äidin tilitietoihin, hän varmaan tietää ihan kaiken; mitä on jäljellä rahoista, paljon eläke on ja mitä kulut on kuukaudessa. Oikeasti nyt ap. Kysy siskoltasi. Vaadi saada nähdä tiliote. Tai tiliotteet muutamalta kuukaudelta. Se kertoo jo ihan kaiken mistä on kyse.
Mä saattaisin jo epäillä siskoakin. Menee vaikeaksi kun kysytään onko perintörahat loppu? On hankkinut oman sijoitussalkun?
Vierailija kirjoitti:
HOX LUE TÄMÄ ENNEN KYSYMYKSIÄ
Eli otetaanpa alusta. Äitini ei osaa edes laittaa tietokonetta päälle, eikä halua opetella(ei omista myöskään älypuhelinta). Isä maksoi laskut eläessään ja tämän jälkeen vanhin kotona asunut lapsi on ne aina hoitanut. Tällä hetkellä asiasta vastaa 19v siskoni ja äitini on tietoinen paljonko tilillä on milloinkin rahaa, eli sisko ei hänen rahojaan vie. Vaikka äiti tietää tasantarkkaan mikä rahallinen tilanne on hän ei hyväksy asiaa. Sillä minkä nimistä tukea äitini saa ja paljonko ei ole väliä. Asia jolla on väliä on se, että menot on suuremmat kuin tulot, joten jos joku ei muutu ongelmia on luvassa. Vielä ei ole sähköt menneet, mutta kokoajan tilin saldo menee alaspäin (jonka pikkusiskoni vahvisti) joten lopulta tuo tilanne on edessä. Tilin summaa en tiedä, mutta vielä ei ole katastrofia tapahtunut, eikä ole ihan lähi kuukausina edessä. Yritän toimia asiassa ennaltaehkäisevästi, koska äitini toi itse asian esiin, että rahat alkaa olla vähissä mutta silti ei muuta elämäntapojaan. Äidilläni on oikeus asua talossa ja jos vain olisi mahdollista talosta en luopuisi ikinä. Mutta pitää kumminkin ajatella realistisesti. Äidille on yritetty puhua järkeä, mutta ei kuuntele joten alunperin kyselinkin tähän vinkkejä. Jonkunlainen väliintulo on siis tulossa, mutta pitäisi keksiä millä keinolla saisi väännettyä rautalangasta, että vanha elämäntapa ei enää vain ole mahdollinen. Nuo kaikki perintöprosentti jutut saa nyt jäädä, kun niillä ei asian kannalta merkitystä ole, eikä ole nyt energiaa vielä tuohonkin asiaan. Joku kysyi miten voin palstailla koko aamun niin olen kipeänä ja tästä saattaa johtua ajatuksen tökkiminenkin ja joku taisi kysyä sukupuoltakin niin en oikeasti nyt näe miten tämäkään auttaisi tilanteessa.
Ap
Eka neuvo on se että lapset lopettaa sen laskujen maksamisen ja pakottaa äidin huolehtimaan niistä itse (ellei sitä sitten tee esim. miesystävä hänen puolestaan). Holhota saatte niin kauan kuin haluatte, mutta asiaa se ei edistä.
No eihän tässä voi muuta neuvoa kun kyllä se " siperiakin" äitiänne opettaa. Ette vain maksa/ anna rahaa äidillenne. Jos sähköt katkaistaan niin tokkopa silti haluaa sitkeästi asua talossa tai sitten supistaa menojaan radikaalisti. Ihan totta, olen äitisi ikäinen ja täytyy olla vähän yksinkertainen jos ei tajua sopeutua nykyiseen tilanteeseensa.
Jos sähköt todella katkaistaan, antakaa elää ilman. Kuukausi ilman sähköä ja sitten voitte kysyä maistuisiko talon myynti. Onko kyseessä suorasähkölämmitys talo, onko talossa tulisijoja joilla saa pidettyä talon peruslämmön plussan puolella?
Sinä olet täällä jo neuvoja saanut.
Mikä niissä on vikana, jos eivät kelpaa eivätkä riitä?
Meillä on pikkuisen vaikea nyt käsittää, mistä tässä on oikeastaan kyse. Minkä logiikan mukaan äitisi omistaa talosta yli puolet? Onko hänen osuutensa ollut alun perin suurempi kuin isänne, vai onko ollut testamentti?
Jos vanhemmillanne oli keskinäinen omistusoikeustestamentti, yksikään teistä sisaruksista ei ole saanut lakiosaa eikä omista yhtään mitään, JOS ETTE OLE VAATINEET LAKIOSIA. Siinä tapauksessa jaatte perintönne vasta sitten, kun äitikin kuolee, mutta tällä hetkellä ette ole vastuussa laskuista.
Joka tapauksessa tilanne on se, että asia ei teille lapsille kuulu. Äiti on vasta 50 v ja voi aivan hyvin mennä uudestaan naimisiin ja hänen uusi aviomiehensä saada ehkä leskenä sen saman asumisoikeuden siihen taloon , jossa äitinne nyt asuu. Onko tämä juuri se vaihtoehto, jota eniten pelkäät?
Aivan varmasti äiti itse havahtuu todellisuuteen siinä vaiheessa, kun sähköt katkeavat ja ulosottomies tulee kyselemään veroja. Ja suoraan sanoen on teeskentelyä, että täysipäinen viisikymppinen ei osaisi itse laskujaan maksaa.
Mistä tämä on pälkähtänyt jollekin vastaajalle mieleen, että äiti olisi "kinunnut" teiltä rahaa? Vai oletteko ihan itse katsoneet tarpeelliseksi maksaa talon kuluja? Mutta miksi maksaisitte, jos äitinne on kuitenkin sen ainoa tai 75%:n omistaja?
No äitisi varmaan voi jossain vaiheessa muuttaa sen miesystävänsä luo. Ehkä odottaa sen vuoden tai kaksi että nuorin lapsista valmistuu ja muuttaa pois kotoa niin hän aloittaa uuden elämän.
Otapa AP rauhallisesti. Äitisi on ihan aikuinen ihminen ja kaikki on sujunut ihan OK. Käytte joskus, te sisarukset,auttelemassa pihatöissä ja talkoilla vaikka maalailette taloa ja sisutustusta. Niin kaikki muutkin tekee. Äitisi myy talon ajallaan. Hän on vielä nuori.
Älä stressaa näillä asioilla itseäsi, asioilla mitkä ei sinulle vielä kuulu.
Jos äitisi ei maksata teillä lapsilla laskujaan niin parantele itseäsi rauhassa ja elä omaa elämääsi. Kyllä sen äidin asiat tulevat vielä teidänkin hoidettavaksenne. Sitten kun äiti lähestyy 8kymppiä-
Mukavaa syksyä. Parane pian
Tähän jo taisinkin vastata mutta pesänhoitaja on äitini