Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivoajien ym palkat aivan liian kovat verrattuna koulutustasoon!

Vierailija
18.09.2016 |

Tuttuni tekee siivoushommia Helsingissä ja sanoi, että 1400 euroa jää käteen kuussa. Mitä ihmettä? Tuohan on ihan käsittämättömän paljon ihmiselle, joka ei ole käynyt minkäänlaisia kouluja koskaan! Itse olen kokenut ohjelmistoalan DI eikä käteen kuin tuplat tuosta! Toisaalta oma 4000 euroa / kk palkka on melko pieni. Mutta onhan tämä naurettavaa, että 7 vuoden opiskelulla + jokapäiväisellä lisäopiskelulla ja omilla projekteilla ei palkka ole kuin hieman siivoajan palkkaa suurempi! Siivoajat eivät tätä maata pidä pystyssä vaan teollisuus! Esim. USA:ssa on tuo epäkohta kunnossa.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että liian kova palkka koulutustasoon nähden?! Jos aapee niin kovasti kahdehtii meidän palkkoja, niin ei kukaan kiellä sinua menemästä siivoojaksi. Oletko koskaan ajatellut, kuinka paljon siivooja tekee päivän aikana fyysistä työtä? Että kuinka poikki sitä on oikeasti päivän päätteeksi? Ja jos ei meitä siivoojia olisi siivoamassa muitten tekemiä sotkuja ja paskoja, kuinka sotkusta olisikaan? Jos ajattelee esim.sairaalan siivoojia, niin kuinka tärkeää työtä he tekevät? Kauanko toiminta sairaalassa pyörisi ilman siivoojia, montako potilasta voitaisiin leikata päivässä ilman siivoojia? Ei ainuttakaan. Oma palkkani on noin 1800 e netto, mutta se tietää 11h työpäivää. Esim.ystävälläni, jolla on "pidempi ja parempi" koulutus, on netto noin 2300e. Osan työpäivästään katselee netistä elokuvia, kun ei ole tekemistä. Aapeen mielestä on varmaankin väärin, kun ystäväni ei saa minua huomattavasti suurempaa palkkaa..?

Mitä oikein valitat? Eikö tuo ollut ihan oma valintasi?

Vierailija
62/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivousalan työnantaja ja tämä ketju kyllä herätti minussa ajatuksia. Aion kyllä nyt tulevaisuudessa hieman tarkistaa työntekijöideni palkkoja alaspäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule. Siivoojaksi ryhtyminen oli VALINTA.

Sano tuo sama kaikille siivoojakavereillesi, jotka täällä valittavat työnsä raskautta.

Vierailija
64/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessahan on varmaan maailman rikkaimmat vähosaiset ja huonotuloisimmat koulutetut. Ei siivoojan elintasosta kieltämättä paljoa voi nipistää, enkä toivo silpputyömarkkinoita, joissa tarvii tehdä montaa työtä elääkseen... mutta voi helvetti kun meitä koulutettuja yritetään saada töihin hädin tuskin 2000€ palkalla, onhan tässä jokin pielessä. Kouluttautua ei ainakaan rahan takia kannata, kun kaupan päälle tulee vielä stressi. Moni duunari ei ymmärrä, kuinka surkea palkka monilla toimihenkilöllä on. Saati sitä, että työhön kuuluu usein sellaisia rutiinihommiakin, joita ilman asiat ei pyöri (ei siis pelkkää palaverissa istumista).

Voi kuule. Siivoojaksi ryhtyminen oli VALINTA. Siivooja on ihan yhtä (tätä ketjua lukiessa alkaa tuntua, että enemmän) sivistynyt ja tietoinen muiden alojen palkoista kuin muutkin tavan talliaiset, kuten sinä. Siivoojan palkalla pärjää jos työ on kokoaikainen, mitä se ei usein ole, joten palkka jää monillakin alle sen 1400€/kk. Ja tosiaan, elämä on valintoja. Kannattaa vähän miettiä mistä on valmis elämässä tinkimään, kun ei se raha kaikkea merkitse. Ap valitsi selkeästi ammattinsa väärin. Kouluttaudu siivoojaksi jos niin sieppaa.

Ihme purkautuminen. Hienoa jos olet tehnyt hyviä valintoja, mutta monilla duunareilla on tapana itkeä omaa paikkaansa ja paheksua "valkokaulusväkeä". Todellisuudessa ero paikoissa voi olla muutama vaivainen satanen, tai duunari voi lisineen tienata jopa enemmän. Hienoa jos olet tästä tietoinen sivistynyt ihminen, mutta älä suotta puolustele muita.

Minäkin olen tehnyt valinnan ja rakastan alaani. Mutta tässä maassa tuntuu meille tavan tallaajille olevan vain kaksi vaihtoehtoa: helppo hanttihomma tai stressaava koulutusta vaativa työ. Valitse siitä, palkassa ei juuri eroa. Kai minä sitten valitsin väärin, olisi pitänyt jäädä varastohommiin. On tässä kyllä jotain mätää.

Vierailija
65/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tippainssi ei selvästikään tiedä, että varsin monella siivoojalla on nykyään ammattikoulutus. Läheskään joka paikkaan ei enää edes oteta siivoojia pystymetsästä, sillä työ vaatii varsin paljon tietoa eri aineista ja koneista.

On kyllä varmasti todellista rakettitiedettä! :D

Vierailija
66/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

* "paikoilla" tarkoitin palkkoja, autocorrect

Vierailija
67/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun opiskelut kestivät 7 vuotta, kun tavoite on ollut jo pitkään 5v? 

Vierailija
68/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 vuodessa ei kyllä edelleenkään valmistu juuri kukaan, koska on pakko mennä töihin että olisi rahaa elämiseen.

Vierailija
69/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni esim. tekee diplomityönsä vasta sitten kun on päässyt alan työpaikkaan töihin. Joillakin voi käydä parempi onni ja saada palaset loksahtamaan kohdalleen nopeamminkin.

Vierailija
70/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, laskekaa palkkoja vain. Siinä vaiheessa minä siirryn ihan suosiolla työkkärin listoille.

Vierailija
71/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että liian kova palkka koulutustasoon nähden?! Jos aapee niin kovasti kahdehtii meidän palkkoja, niin ei kukaan kiellä sinua menemästä siivoojaksi. Oletko koskaan ajatellut, kuinka paljon siivooja tekee päivän aikana fyysistä työtä? Että kuinka poikki sitä on oikeasti päivän päätteeksi? Ja jos ei meitä siivoojia olisi siivoamassa muitten tekemiä sotkuja ja paskoja, kuinka sotkusta olisikaan? Jos ajattelee esim.sairaalan siivoojia, niin kuinka tärkeää työtä he tekevät? Kauanko toiminta sairaalassa pyörisi ilman siivoojia, montako potilasta voitaisiin leikata päivässä ilman siivoojia? Ei ainuttakaan. Oma palkkani on noin 1800 e netto, mutta se tietää 11h työpäivää. Esim.ystävälläni, jolla on "pidempi ja parempi" koulutus, on netto noin 2300e. Osan työpäivästään katselee netistä elokuvia, kun ei ole tekemistä. Aapeen mielestä on varmaankin väärin, kun ystäväni ei saa minua huomattavasti suurempaa palkkaa..?

Mitä oikein valitat? Eikö tuo ollut ihan oma valintasi?

En valita, pidän työstäni paljon. Eipä tarvitse, niin kuin joku jo sanoikin, lähteä lenkille työpäivän päätteeksi. Ja tapaan työssäni paljon mukavia ihmisiä, itse asiassa ei taida olla tuolla ainuttakaan, joka katselisi nenänvarttaan pitkin, vaan moni alkaa oma-aloitteisesti juttelemaankin ja kyselemään kuulumisia ja kertoilemaan omiaan. Ja jollekin, joka kirjoitti, että kuka tahansa pystyy siivoamaan, ei ihan pidä paikkansa. Kaikista kun ei ole edes siivoojiksi, ei vain mene jakeluun, että siivous pitää sisällään muutakin kuin kaikkien harrastamaa kotisiivousta. Meidän työpaikkaan ei edes huolita siivoojaa, jolla ei ole koulutusta. Jonkun mielestä toimistosiivous on turhaa ja kaikki sen(kin) osaa. Miksiköhän toimistovirkailijat eivät siivoa itse sotkujaan, säästäisi siinäkin jonkun siivoojan palkan...

Vierailija
72/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen siivooja ja tutkintoja löytyy jopa kolme kappaletta. Mutta enpä vaan ole niissä alan hommissa, mitä on tullut opiskeltua. Joten älä automaattisesti luule että siivoojat ei olisi kouluja käyny.

Niinpä!!!!!!!!!!!!! Huutaen

Vierailija
73/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan tämä naurettavaa, että 7 vuoden opiskelulla + jokapäiväisellä lisäopiskelulla ja omilla projekteilla ei palkka ole kuin hieman siivoajan palkkaa suurempi!

En nyt kyllä osaa sanoa onko aloittajalla asiat hyvin vai hyvin huonosti, jos 1400e ero nettopalkassa on "hieman suurempi..."

Vierailija
74/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen henkiinjäämisen kannalta, Kerro ap kumpi on tärkeämpää. Hygienia vs sinun työsi?

Vierailija
75/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse siivoushommia tehneenä olen ap:n kanssa samaa mieltä! Koirakin pystyisi tehdä siivoojan hommia. Siivoaminen voisi jättää kokonaan opiskelijoille ja pientä ekstraa haluaville, jolloin palkkakin voisi olla paljon pienempi. Ärsyttävää välillä lukea näitä juttuja, joissa ylistetään siivoajia. Esimerkiksi toimistosiivoojan työ on lähes turha, työntekijöt varmasti osaisi viedä omat roskansa roskiin ja pyyhkiä pöydän.

Lattioista ja vessoista et mainitse mitään. Mutta kannatan: Jokainen siivoaa päivän päätteeksi oman työpisteensä. Toimistossa ja muuallakin. Kiinteät kulut laskevat. Tv: Siivooja

Vierailija
76/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi mikä logiikka: siivoojan palkka on käsittämättömän suuri, mutta oma kaksinkertainen palkka on käsittämättömän pieni.

No esim. USA:ssa siivoaja saa huomattavasti vähemmän ja DI huomattavasti enemmän. Ja kummalla menee paremmin, USA:lla vai Suomella?

Kuten täällä on aiemmin ollut esillä se valtava velkataakka mitä Amerikan Yhdysvallat kantaa siinä valtion suuressa lompakossaan ollessaan maailman velkaisin valtio.

Sitten ajatellaan sitä miten Suomi eroaa vielä siis vielä tänäpäivänä tästä SUURESTA USASTA! On miten meillä ei ole slummeja, miten meillä jokainen pääsee lääkäriin, miten meillä jokainen saa opiskella ilmaiseksi! Miten meillä rikkaat ja ns. köyhät voivat asua ihan saman kadunvarrella ilman, että rikkaiden pitäisi pelätä tulevansa ryöstetyksi omaisuuden osalta... Tai köyhien tulevan ryöstetyksi sisäelinten osalta.

Niin minä olen saanut avosydänleikkauksen, jossa minun sydänlihaksen tulehduksen vaurioittama läppä korjattiin... Koko homma maksoi n. 600 euroa minulle ja oikea hinta on n. 30000 euroa. Josta sosiaalitoimisto maksoi 500 euroa. Minä vajaan 100 euroa! Miten olisi mennyt Amerikan Yhdysvalloissa?

Ja Venäjällä asiat ei ole sen paremmin kuin lännessä.

Vierailija
77/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi mikä logiikka: siivoojan palkka on käsittämättömän suuri, mutta oma kaksinkertainen palkka on käsittämättömän pieni.

No esim. USA:ssa siivoaja saa huomattavasti vähemmän ja DI huomattavasti enemmän. Ja kummalla menee paremmin, USA:lla vai Suomella?

Kuten täällä on aiemmin ollut esillä se valtava velkataakka mitä Amerikan Yhdysvallat kantaa siinä valtion suuressa lompakossaan ollessaan maailman velkaisin valtio.

Sitten ajatellaan sitä miten Suomi eroaa vielä siis vielä tänäpäivänä tästä SUURESTA USASTA! On miten meillä ei ole slummeja, miten meillä jokainen pääsee lääkäriin, miten meillä jokainen saa opiskella ilmaiseksi! Miten meillä rikkaat ja ns. köyhät voivat asua ihan saman kadunvarrella ilman, että rikkaiden pitäisi pelätä tulevansa ryöstetyksi omaisuuden osalta... Tai köyhien tulevan ryöstetyksi sisäelinten osalta.

Niin minä olen saanut avosydänleikkauksen, jossa minun sydänlihaksen tulehduksen vaurioittama läppä korjattiin... Koko homma maksoi n. 600 euroa minulle ja oikea hinta on n. 30000 euroa. Josta sosiaalitoimisto maksoi 500 euroa. Minä vajaan 100 euroa! Miten olisi mennyt Amerikan Yhdysvalloissa?

Et taida ymmärtää kuinka talous toimii. Valtioiden ei edes ole tarkoitus maksaa valkojaan takaisin, koska siihen ei kukaan pysty. Kaikki valtiot ovat velkaa.

Vierailija
78/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa tuon maksaa vakuutus. On muuten kallis tuo 600 euroa, vaikka pitäisi olla ILMAINEN SAIRAANHOITO.

Vierailija
79/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen henkiinjäämisen kannalta, Kerro ap kumpi on tärkeämpää. Hygienia vs sinun työsi?

Tekevätkö siivoojat ohjelmistot esim. sairaalalaitteisiin? Jäisi aika monta leikkausta tekemättä jos poistaisit kaikki insinöörit ja jättäisit siivoojat.

Vierailija
80/89 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä DI on tärkeämpi ihmiskunnan kannalta. Ei meillä kotonakaan mitään siivoojaa käy ja hyvin on hygienia kunnossa.