Siivoajien ym palkat aivan liian kovat verrattuna koulutustasoon!
Tuttuni tekee siivoushommia Helsingissä ja sanoi, että 1400 euroa jää käteen kuussa. Mitä ihmettä? Tuohan on ihan käsittämättömän paljon ihmiselle, joka ei ole käynyt minkäänlaisia kouluja koskaan! Itse olen kokenut ohjelmistoalan DI eikä käteen kuin tuplat tuosta! Toisaalta oma 4000 euroa / kk palkka on melko pieni. Mutta onhan tämä naurettavaa, että 7 vuoden opiskelulla + jokapäiväisellä lisäopiskelulla ja omilla projekteilla ei palkka ole kuin hieman siivoajan palkkaa suurempi! Siivoajat eivät tätä maata pidä pystyssä vaan teollisuus! Esim. USA:ssa on tuo epäkohta kunnossa.
Kommentit (89)
Ehkä AP:n kannattaisi ryhtyä siivoojaksi, niin i tarvitsisi kadehtia siivojien palkansuuruutta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on varmaan maailman rikkaimmat vähosaiset ja huonotuloisimmat koulutetut. Ei siivoojan elintasosta kieltämättä paljoa voi nipistää, enkä toivo silpputyömarkkinoita, joissa tarvii tehdä montaa työtä elääkseen... mutta voi helvetti kun meitä koulutettuja yritetään saada töihin hädin tuskin 2000€ palkalla, onhan tässä jokin pielessä. Kouluttautua ei ainakaan rahan takia kannata, kun kaupan päälle tulee vielä stressi. Moni duunari ei ymmärrä, kuinka surkea palkka monilla toimihenkilöllä on. Saati sitä, että työhön kuuluu usein sellaisia rutiinihommiakin, joita ilman asiat ei pyöri (ei siis pelkkää palaverissa istumista).
Jotain on todella pielessä. Minä olen tehnyt pitkän uran sairaala-apulaisena (kaksivuotinen ammattitutkinto), ja bruttopalkka päivätyöstä on hieman yli kahden tonnin kuussa. Joitakin vuosia sitten elämäntilanteen niin salliessa aloitin opinnot, nyt olen gradua vaille valmis FM. Olen toisaalta ihan tyytyväinen, että säilytin työpaikkani, sillä valmistumisen jälkeinen työelämä näyttää suoraan sanottuna kurjalta. Pätkää, projektia ja silppua pikkupalkalla, ja niitäkin vain harvoille.
En myöskään näe mitään syytä stressaantua viisikymmentuntisen viikon ja/tai palkattomien ylitöiden kanssa samalla korvauksella, jonka saan 38,25 tuntia viikossa -duunista, jossa työ jää työpaikalle oven mennessä kiinni selän takana. Ikävää yhteiskunnan kannalta ja ikävää yksilön kannalta, paitsi jos ottaa opiskelun harrastuksena. Minä voin jo nähdä asian niinkin, asuntolainan ja pienten lasten kaltaisia motivaattoreita ei enää ole. Onneksi.
Mitä tästä opimme, ryhdy siivoojaksi tai hoitajaksi jos haluat arvostusta, älä hullu nyt ainakaan insinööriksi lähde.. Suomi nousuun!
Olen lajitellut pahviroskia samalla palkalla kuin huolehtinut raaka-aineita tehtaalle. Kovin turhaa paperin pyörittelyä tuo jälkimmäinen.
Minäkin olen siivooja ja tutkintoja löytyy jopa kolme kappaletta. Mutta enpä vaan ole niissä alan hommissa, mitä on tullut opiskeltua. Joten älä automaattisesti luule että siivoojat ei olisi kouluja käyny.
Kas kun et kitise miten tehdastyöläiset saavat liian isoa palkkaa vaikka osalla ei ole edes toisen asteen tutkintoa! Oma nettopalkkani yli 2700e ja työssäni suurin haaste on osata laskea viiteen. Olen siis tehtaassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni tekee siivoushommia Helsingissä ja sanoi, että 1400 euroa jää käteen kuussa. Mitä ihmettä? Tuohan on ihan käsittämättömän paljon ihmiselle, joka ei ole käynyt minkäänlaisia kouluja koskaan! Itse olen kokenut ohjelmistoalan DI eikä käteen kuin tuplat tuosta! Toisaalta oma 4000 euroa / kk palkka on melko pieni. Mutta onhan tämä naurettavaa, että 7 vuoden opiskelulla + jokapäiväisellä lisäopiskelulla ja omilla projekteilla ei palkka ole kuin hieman siivoajan palkkaa suurempi! Siivoajat eivät tätä maata pidä pystyssä vaan teollisuus! Esim. USA:ssa on tuo epäkohta kunnossa.
Koulutus ei ole ainoa peruste palkan suuruudelle.Entäs ammattiurheilijoiden palkat?
Itseäni ainakin ihmetytti korkeat pääsyvaatimukset duuniin ( joita ei siis enää edes ike ). FM - Suomen/Kotimainen kirjallisuus + sivuaineena informaatiotiede. Like samaa luokkaa kuin koulujen keittiöissä toimivilla "henkilöillä". En tiedä heidän virallista enää. Rakastuin kirjastoon skidinä ( miehenä ), joten sain sieltä duunia ja Rakastan sitä yli kaiken . Mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi ap oikeesti vittuun ihan sama ootko trolli. Arvostan ihan älyttömästi siivoojia ym. asioiden kunnossapitoa, huolto/korjausaloja. Ilman näitä ihmisiä Suomi olis ihan sama paskala kuin keski-Venäjän ränsistyvät asuinalueet.
Eli siis Suomen tärkeimmät vientituote on siivoaminen?
no kuvittele jos kukaan ei siivoaisi
Itse siivoushommia tehneenä olen ap:n kanssa samaa mieltä! Koirakin pystyisi tehdä siivoojan hommia. Siivoaminen voisi jättää kokonaan opiskelijoille ja pientä ekstraa haluaville, jolloin palkkakin voisi olla paljon pienempi. Ärsyttävää välillä lukea näitä juttuja, joissa ylistetään siivoajia. Esimerkiksi toimistosiivoojan työ on lähes turha, työntekijöt varmasti osaisi viedä omat roskansa roskiin ja pyyhkiä pöydän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä verrataan toisen työn bruttoa toisen työn nettoon?
Kysyy DI rakennuspuolelta
Minäkin tätä ihmettelen. T. Siivooja
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on varmaan maailman rikkaimmat vähosaiset ja huonotuloisimmat koulutetut. Ei siivoojan elintasosta kieltämättä paljoa voi nipistää, enkä toivo silpputyömarkkinoita, joissa tarvii tehdä montaa työtä elääkseen... mutta voi helvetti kun meitä koulutettuja yritetään saada töihin hädin tuskin 2000€ palkalla, onhan tässä jokin pielessä. Kouluttautua ei ainakaan rahan takia kannata, kun kaupan päälle tulee vielä stressi. Moni duunari ei ymmärrä, kuinka surkea palkka monilla toimihenkilöllä on. Saati sitä, että työhön kuuluu usein sellaisia rutiinihommiakin, joita ilman asiat ei pyöri (ei siis pelkkää palaverissa istumista).
Voi kuule. Siivoojaksi ryhtyminen oli VALINTA. Siivooja on ihan yhtä (tätä ketjua lukiessa alkaa tuntua, että enemmän) sivistynyt ja tietoinen muiden alojen palkoista kuin muutkin tavan talliaiset, kuten sinä. Siivoojan palkalla pärjää jos työ on kokoaikainen, mitä se ei usein ole, joten palkka jää monillakin alle sen 1400€/kk. Ja tosiaan, elämä on valintoja. Kannattaa vähän miettiä mistä on valmis elämässä tinkimään, kun ei se raha kaikkea merkitse. Ap valitsi selkeästi ammattinsa väärin. Kouluttaudu siivoojaksi jos niin sieppaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen siivooja ja tutkintoja löytyy jopa kolme kappaletta. Mutta enpä vaan ole niissä alan hommissa, mitä on tullut opiskeltua. Joten älä automaattisesti luule että siivoojat ei olisi kouluja käyny.
Heiii :) Sama!
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoushommia tehneenä olen ap:n kanssa samaa mieltä! Koirakin pystyisi tehdä siivoojan hommia. Siivoaminen voisi jättää kokonaan opiskelijoille ja pientä ekstraa haluaville, jolloin palkkakin voisi olla paljon pienempi. Ärsyttävää välillä lukea näitä juttuja, joissa ylistetään siivoajia. Esimerkiksi toimistosiivoojan työ on lähes turha, työntekijöt varmasti osaisi viedä omat roskansa roskiin ja pyyhkiä pöydän.
Juurikin näin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan sanonutkaan ettei voisi olla JONKUN MUUN ALAN tutkintoja. Ne sinun kolme tutkintoa eivät liity siivoamiseen eivätkä vaikuta palkkaan. Monta siivoustutkintoa olet suorittanut? Siitä oli kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Itse en haluaisi operoitavaksi leikkaussaliin jonka on koira siivonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä verrataan toisen työn bruttoa toisen työn nettoon?
Kysyy DI rakennuspuolelta
Minäkin tätä ihmettelen. T. Siivooja
En ihmettele, että ihmettelet. Siinähän sanottiin, että DI:n netto on "tuplat" eli siis 2 x 1400 euroa = 2800 euroa.
Vai että liian kova palkka koulutustasoon nähden?! Jos aapee niin kovasti kahdehtii meidän palkkoja, niin ei kukaan kiellä sinua menemästä siivoojaksi. Oletko koskaan ajatellut, kuinka paljon siivooja tekee päivän aikana fyysistä työtä? Että kuinka poikki sitä on oikeasti päivän päätteeksi? Ja jos ei meitä siivoojia olisi siivoamassa muitten tekemiä sotkuja ja paskoja, kuinka sotkusta olisikaan? Jos ajattelee esim.sairaalan siivoojia, niin kuinka tärkeää työtä he tekevät? Kauanko toiminta sairaalassa pyörisi ilman siivoojia, montako potilasta voitaisiin leikata päivässä ilman siivoojia? Ei ainuttakaan. Oma palkkani on noin 1800 e netto, mutta se tietää 11h työpäivää. Esim.ystävälläni, jolla on "pidempi ja parempi" koulutus, on netto noin 2300e. Osan työpäivästään katselee netistä elokuvia, kun ei ole tekemistä. Aapeen mielestä on varmaankin väärin, kun ystäväni ei saa minua huomattavasti suurempaa palkkaa..?
Tippainssi ei selvästikään tiedä, että varsin monella siivoojalla on nykyään ammattikoulutus. Läheskään joka paikkaan ei enää edes oteta siivoojia pystymetsästä, sillä työ vaatii varsin paljon tietoa eri aineista ja koneista.
Vierailija kirjoitti:
Vai että liian kova palkka koulutustasoon nähden?! Jos aapee niin kovasti kahdehtii meidän palkkoja, niin ei kukaan kiellä sinua menemästä siivoojaksi. Oletko koskaan ajatellut, kuinka paljon siivooja tekee päivän aikana fyysistä työtä? Että kuinka poikki sitä on oikeasti päivän päätteeksi? Ja jos ei meitä siivoojia olisi siivoamassa muitten tekemiä sotkuja ja paskoja, kuinka sotkusta olisikaan? Jos ajattelee esim.sairaalan siivoojia, niin kuinka tärkeää työtä he tekevät? Kauanko toiminta sairaalassa pyörisi ilman siivoojia, montako potilasta voitaisiin leikata päivässä ilman siivoojia? Ei ainuttakaan. Oma palkkani on noin 1800 e netto, mutta se tietää 11h työpäivää. Esim.ystävälläni, jolla on "pidempi ja parempi" koulutus, on netto noin 2300e. Osan työpäivästään katselee netistä elokuvia, kun ei ole tekemistä. Aapeen mielestä on varmaankin väärin, kun ystäväni ei saa minua huomattavasti suurempaa palkkaa..?
Fyysinen työ ei ole mikään kovan palkan peruste! Siivooja ei taida tietää, että kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee palkan?
Jos noin kovin harmittaa siivoojien "iso" palkka niin saa toki tulla koittamaan. Olen teurastamosiivooja, eli käytännössä pesen tuotantotiloja sen jälkeen kun tuotanto on lopettanut. Töitä on niin paljon, että aina en ehdi käydä (palkattomalla) ruokatauollani, hyvä kun vessassa ehtii piipahtaa. Työaika alkaa tavallisesti klo 16-22, tuntipalkka on työn määrään nähden itkettävän pieni. Parastahan tässä on, että jos minä teen työni huonosti niin tuotanto ei ala aamulla, koska kaikkien pintojen pitää todellakin olla puhtaita, elintarvikkeiden kanssa kun pelataan.
Totta on, ettei työssä vaadita vuosien koulutusta, mutta ainakin omat hommani ovat helpompia jos on huolellinen ja pikkutarkka, paineensietokyky hyvä ja kestän paskamaisia ihmisiä.