Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän kutsuimme veljeni kanssa lapsena vahempiamme etunimillä?

Vierailija
18.09.2016 |

Siis itsestä se tuntui ihan normaalilta, että usein jo pikkulapsena kutsuin äitiä ja isää nimellä "äitin" tai "iskän" sijaan. Nyt jotenkin kalskahtaa korvaan ajatuskin, että lapsi ei huuda äitiä vaan tyyliin "Kirsi, apua mua sattu!". Jotenkin viralliselta ja oudolta. Monet kaverit ihmettelivät tätä aikanaan kun meille oli vaan "Kirsi" ja "Seppo" (nimet muutettu, heh) eikä äiti ja isi. Tai myöhemmin mutsi ja faija.

Onko tämä taas näitä vapaan kasvatuksen tuotoksia joita itse taidan edustaa kun vahempani kohtelivat meitä vähän turhankin älyllisinä otuksina jo taaperoikäisestä lähtien, oma valinnanvapaus ja vastuu ihan liiallista jo pikkuisena kun olisin ainakin itse tarvinnut vielä selvää ohjausta, rajoja ja rakkautta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona äiti oli äiti, mutta isää kutsuttiin etunimeltä. Isä oli hyvin etäinen ja on edelleen. Vanhempani erosi heti kun viimeinenkin lapsi muutti pois kotoa. Koen, ettei minulla ollut isää koskaan.

Vierailija
2/10 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika erikoista. Mutta ei sen oudompaa mielestäni kuin se, että aviopuolisot alkavat puhutella toisiaan isäksi ja äidiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kalskahti korvaan, kun sukulaisen adoptiolapsi kutsui vanhempiaan etunimillä. En tiedä olisivatko opettaneet biologisenkin lapsen kutsumaan heitä nimillään, mutta jotenkin se tuolla adoptiotaustalla tuntui erityisen pahalta. Muissa tietämissäni adoptioperheissä lapset kutsuvat vanhempia äidiksi ja isäksi. Jää sellainen olo, että lasta ei ole otettu täysin omaksi lapseksi, kun tämä kutsuu vanhempia etunimillä.

Vierailija
4/10 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pienenä perhepäivähoitajalla ja siellä perheen poika kutsui äitiään "Liisaksi", koska me hoitolapsetkin kutsuttiin. "Liisa" koetti saada poikaansa sanomaan itseään äidiksi, mutta ainakin pienenä (alle kouluikäisenä) hän oli aina "Liisa" pojalleen.

Vierailija
5/10 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kutsuttiin myös vanhempia etunimillä. Taisi olla aika tavallista 70-luvulla.

Vierailija
6/10 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pienenä perhepäivähoitajalla ja siellä perheen poika kutsui äitiään "Liisaksi", koska me hoitolapsetkin kutsuttiin. "Liisa" koetti saada poikaansa sanomaan itseään äidiksi, mutta ainakin pienenä (alle kouluikäisenä) hän oli aina "Liisa" pojalleen.

Oho, muotoilinpa huonosti 😂😂 siis pojan ollessa alle kouluikäinen, ei äidin.

Vierailija
7/10 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä tuttavaperheessä vanhemmilla ja aikuisilla on hyvät ja lämpimät välit. Heillä lapset ovat aina kutsuneet vanhempiaan etunimillä. Esikoinen oli jostain syystä aloittanut ja nuoremmat seurasivat perässä.

Omille lapsille olemme olleet äiti ja isä, mutta monenmoista muunnosta he ovat vuosien mittaan niistä vääntäneet. Nykyisin olen mamsku.

Vierailija
8/10 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin perheessa kutsuttiin vanhempia kans etunimillä ja mä uskon, että ne oppi kutsumaan äitiään "Päiviksi", joka heidän isäkin puhui äidistä aina Päivinä (vs. monet perheet, jossa isäkin kutsuu äitiä äidiksi, kun puhuu lapsilleen).  "Vietkö tämän jutun Päiville?"  vs.   "Vietkö tämän jutun äidille?"

Vierailija
9/10 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä tuttavaperheessä vanhemmilla ja aikuisilla on hyvät ja lämpimät välit. Heillä lapset ovat aina kutsuneet vanhempiaan etunimillä. Esikoinen oli jostain syystä aloittanut ja nuoremmat seurasivat perässä.

Omille lapsille olemme olleet äiti ja isä, mutta monenmoista muunnosta he ovat vuosien mittaan niistä vääntäneet. Nykyisin olen mamsku.

Korjaan, että vanhemmilla ja lapsilla. Lapset tosin alkavat olla aikuisia.

Vierailija
10/10 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuin myös vanhempiani etunimillä lapsena (ja tietenkin myöhemminkin). En ajatellut koskaan, että siinä olisi jotain ihmeellistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän