Hans Välimäki teki sen taas, asiakasta aliarvioiva ruoka uudessa ravintolassa.
Vahingossa menin lounaalla Hans Välimäen uuteen pastaravintolaan Hki Itäkeskuksessa.
En tiennyt että se oli Välimäen.
Järkytyin.
Tilasin pasta Carbonaran.
Se oli vetistä soosia pastan seassa.
Kun sitten kysyin tiskiltä, että saisinkon nähdä, että mitä valmistusaineita käytätte pastoihin, niin myyjä/tarjoilija kierteli ja kaarteli asiaa.
Lopulta sanoin, että minun kuuluu tietää mitä pastaan on laitettu, koska minulla on ruoka-aineallergioita.
Kassan tyttö vastasi, että "meitä on kielletty näyttämästä näitä valmistusainelistoja, mutta minulla on ne tässä". Ei siis näyttänyt vaikka olisin halunnut katsoa.
Vaati yksilöimään, että minkä pastan valmistusaineet haluan tietää.
Sanoin, että kaikkien pastojen valmistuaineet, koska pitää tietää jatkossa mitä voin tilata.
Sepä ei käynyt. Lopulta kun tivasin, niin hän luki minulle pasta carbonaran balmistuaineet.
ja arvatkaa mitä: se pasta ei ole pasta carbonaaraa nähnytkään.
Myyjä kertoi kastikkeiden heillä olevan valkokastikkeita! Eli Välimäen pasta carbonaaraan ei tule kermaa, eikä munaa vaan se liru kastike on saostettua maitoa !
On se helppo mydä AITOA pastaa vilunkipelillä.
Aitoon pasta carbonaaraan tulee nimittäin oikeasti kermaa ja munaa, ja se on ihanan herkullista se pasta silloin. Ainkain kun minulle sitä on joku valmistanut. Ja Italiassa.
Väliämäen pastassa oli vetinen liru maitokastike.
Miksi ne piilottelee sitä valmistusainelistaa?
Jotenkin maistui sitäpaitsi natriumglutamaatti (eli aromisuola) siinä kastikkeessa ja sain päänsäryn ko. annoksen jälkeen. Natriumglutamaatti aiheuttaa päänsärkyä minulle.
Viimeinen kerta kun menen Välimäen puljuun.
Kommentit (64)
Kun kraanavedellä ei voi rahastaa, niin hän rahastaa saostetulla maidolla (jota on vissiin tarkoitus luulla kermakastikkeeksi).
Aitoon pasta carbonaraan ei tule kermaa. Oletko noin pihalla? Siihen ei tosin tule maitoakaan. Munaa, pastan keitinvettä. Nuo muodostaa kastikkeen.
Firman sivuilla on Hans Välimäen teksti uudesta ravintolasta:
"PASTA BOXIN TARINA – ELI MISTÄ KAIKKI LÄHTI
Jo jonkun aikaa olin matkustanut maailmalla pohtien, mitä uutta voisin Suomessa tehdä. Mielessä kummitteli ajatus jostain herkullisesta, josta mahdollisimman moni voisi nauttia hyvällä omallatunnolla. Ja vieläpä edullisesti ja nopeasti.
Eräällä Italian matkalla se sitten kirkastui: mikäpä sen parempaa, kuin täydellisesti keitetty pasta kera itse tehdyn kastikkeen. Kaikki tiet vievät Roomaan, mutta matkalla saattaa nälkä yllättää!
Lähdettiin liikkeelle hyvän pastalajikkeen löytämisestä. Kokeiltiin, vertailtiin ja maisteltiin kymmeniä erilaisia. Oltiin jo kallistumassa oman pastan valmistamiseen, kunnes eteen osui italialainen Rummo. Siihen loppui jahkailu.
Rummo-pastan tarina sai alkunsa Etelä-Italiassa vuonna 1846, kun mylläri Antonio Rummon perhe päätti ryhtyä pastan tekoon Beneventon provinssissa. Nyt palkittua perheyritystä jatkaa jo kuudes sukupolvi maailman taitavimpia pastantekijöitä, jotka uskovat laatuun ja asiakkaan kuuntelemiseen."
Kyllä se on ihan se rahastuksen halu taas välimäellä, turha yrittää pukea mihinkään tarinoihin ihanasta Italiasta.
Italia on ihana, oikeasti, ja siellä ruoka on ollut aina todella hyvää.
Pitääpä kysyä italialaisilta tutuilta, mitä he tuumaavat siitä että pasta karbonara tehdään valkokastikkeeseen joka on vedellä jatkettu
Ei kai pasta carbonaraan mitään maito- tai kermakastiketta tule? Pancettaa, munia ( keltuaisia), öljyä, pippuria. Joskus teen sen pancettan sijaa pekonista. Ja tietysti runsaasti parmesaania.
Parhaan Pasta Carbonaran sain kauan sitten Tony's Delissä, josta Sikke Sumari omisti osan.
Annos oli niin hyvä, ettei söin melkein lautasenkin. Maukkain pastaruoka, jonka olen koskaan syönyt.
Ihan vapaasti saa tekstini (aloituslaatikko) kopioida ja jakaa vaikka vacebookissa.
Jäämme odottamaan Hans Välimäen kommentteja asiasta.
Mikä olikaan pointtisi ? En tajua. Kerrotko vielä ne ravintolat, joissa roikkuu kaikkien nähtävillä reseptit ja raaka-aineet?
Vähän yksinkertaisen kuvan antavat itsestään toki nämäkin, jotka ruuan jo tilattuaan tulevat penäämään valmistusaineita allergioihinsa vedoten. Kannattaisiko ottaa selvää etukäteen?
Puhumattakaan toki siitä, ettet selvästi tiedä, miten pasta carbonara OIKEASTI valmistetaan.
Pasta Carbonaraan ei todellakaan kuulu kermaa. Kananmunaa ja parmesania kyllä runsaasti.
Kukaan itseään kunnioittava ihminen ei halua jakaa tekstiä, jossa vaaditaan kermaa pasta carbonaraan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vapaasti saa tekstini (aloituslaatikko) kopioida ja jakaa vaikka vacebookissa.
Ja miksi helvetissä me niin tekisimme? Ei ole tapana jakaa mitään "minulla on oikeus"-jankkaajien yksipuolisia tapahtumakuvauksia asioista, joihin en liity millään tapaa.
Myyjä sanoi, että kastikkeet on heillä bechamel kastikkeita
Tässä netistä löytämäni bechamel kastike ohje:
Valkokastike eli bechamelkastike
3 rkl voita
3,5 rkl vehnäjauhoja
5 dl maitoa
ripaus musta- tai valkopippuria
0,5 tl suolaa
Vierailija kirjoitti:
Mikä olikaan pointtisi ? En tajua. Kerrotko vielä ne ravintolat, joissa roikkuu kaikkien nähtävillä reseptit ja raaka-aineet?
Samaa olin tulossa kysymään. Jos olet ruoka-aineallerginen, kerrot mille ja sinulle valmistetaan sopiva annos. Näin se menee, mutta taidankin olla vain huomioh***a. Niillä ei todellakaan ole velvollisuutta näyttää sinulle reseptejään.
Ei se kyllä karbonarar ole jos on bechamel kastike
Vierailija kirjoitti:
Jatkanpa vielä, sinä siis ruoka-aineallergikkona syöt ensin, ja sitten vasta kyselet aineksista?
Onko sulla sama raivo päällä, jos syöt ravintolassa "härkää"? Onko näin joskus käynyt?
Eipä taida Välimäki laskeutua kommentoimaan tällaista mielenpahoitusta, vaikka asiakaspalvelu vaikuttikin heikolta kertomasi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän yksinkertaisen kuvan antavat itsestään toki nämäkin, jotka ruuan jo tilattuaan tulevat penäämään valmistusaineita allergioihinsa vedoten. Kannattaisiko ottaa selvää etukäteen?
Puhumattakaan toki siitä, ettet selvästi tiedä, miten pasta carbonara OIKEASTI valmistetaan.
Se kassan neiti sanoi ihan selvällä suomenkielellä että se on bechamel kastike siinä karbonaarassa. Ei se ole silloin carbonaara.
Kyllä Välimäen ammattikokkina pitäisi tuon verran tietää.
Aloitus oli kasa herjauksia kokkia kohtaan. Sama kirjoittaja useissa eri viesteissä.
Eiköhän teksti kerro enemmän kirjoittajasta, kuin kokista ja ruoasta...
Suosittelen, ap, että kokkaat jatkossa itse pastaruokasi, niin tiedät varmasti, mitä ruoassa on.
Edelliselllä kerrallahan Välimäki yritti rahastaa ihmisiä hanavedestä kiskomalla siitä maltaita. Nyt sentään oli kraana, mistä sai pahvimukiin ottaa vettä. Mutta hieman hankalaa oli pahvimukilla ottaa sitä vettä edes, kun se pahvimuki meni lyttyyn koko ajan kun yritti sitä automaattia mukilla painaa.
Epähygieenisesti joudun sormella painamaan sitä vesihanan paniketta, jotta sain vettä mukiin.